VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: vwfreaks på desember 02, 2016, 20:52:26 pm



Tittel: Trimming av boble motor med fast dynamofot
Skrevet av: vwfreaksdesember 02, 2016, 20:52:26 pm
Er det noen som har tips/link/info om trimming av boble motor med fast dynamofot ?

Hva kan gjøres, hva er det mulig å oppnå (uten turbo/kompressor)..... tenker litt på old scool stil :-)


Tittel: Sv: Trimming av boble motor med fast dynamofot
Skrevet av: Dag Ldesember 02, 2016, 20:55:09 pm
Wolfburgwest har jo Okrasa-kit...  ;)


Tittel: Sv: Trimming av boble motor med fast dynamofot
Skrevet av: Dannydesember 02, 2016, 21:10:12 pm
Til $1495 ja ::)



Tittel: Sv: Trimming av boble motor med fast dynamofot
Skrevet av: vwfreaksdesember 02, 2016, 21:13:48 pm
Tenkte mer på hva som kan gjøres uten å kjøpe "ny" motor......det har jo vært en del trimming på disse motorene, og ikke alt koster skjorta


Tittel: Sv: Trimming av boble motor med fast dynamofot
Skrevet av: Kjell Roardesember 02, 2016, 21:35:28 pm
En meget bra tråd her:

http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=1265


Og oldspeed her:

http://www.vwnorge.no/index.php/board,75.0.html


Tittel: Sv: Trimming av boble motor med fast dynamofot
Skrevet av: vwfreaksdesember 02, 2016, 22:52:26 pm
Takker for linker........... her var det mye godt arbeid :-)


Tittel: Sv: Trimming av boble motor med fast dynamofot
Skrevet av: Rolf T. Kastenwagendesember 03, 2016, 12:15:24 pm
Okrasa er en enkelt og gir ca 40 hk med Monza eksospotte. Har det på min bil.


Tittel: Sv: Trimming av boble motor med fast dynamofot
Skrevet av: Jærvadesember 03, 2016, 15:32:33 pm
Sikkert ikke umulig å dra ut 6070 hk bare du bruker (ti)tusen-vis av kroner.
En mye enklere løsning er å hive inn en 1600-motor.
Skjønner at bilen ikke blir "original" da, men det blir den ikke om du trimmer den du har heller.

Du skal koste på en 30hk-motor betydelig med summer før den går i nærheten av hva en original 1600 gjør.

Og da kan du ha "matching-numbers-concours-nydelig-original-motoren" din liggende urørt om du skal selge bilen til en "matching-numbers-original-fyr"


Tittel: Sv: Trimming av boble motor med fast dynamofot
Skrevet av: vwfreaksdesember 03, 2016, 17:32:27 pm
Hadde jeg holdt på med Volkswagen for at det skulle være lett/enkelt/billig, så fins det jo UP Elektrisk :-), billig i innkjøp, billig i drift, lite vedlikehold og tar liten plass, alt en gammel Volkswagen ikke er !

Har jo mer sansen for utfordringen i å gjøre noe bedre, ikke nødvendigvis enklere/billigere, det er jo tross alt en hobby og da tar det jo litt tid og blir det vel litt utgifter også. Det er ikke mye som kan måle seg med litt kvalitetstid i garasjen eller sammen med likesinnede (foruten ungene).


Tittel: Sv: Trimming av boble motor med fast dynamofot
Skrevet av: Jærvadesember 04, 2016, 11:50:27 am
Nå er det vel litt forskjell på en E-up og en eldre boble med eventuelt en 1600 motor, men.. men.. Har man for mye penger så er det jo verdens minste problem å få brukt dem opp  ;)
En annen ting er vel holdbarhet. En 1600 har også en del lenger holdbarhet enn en 1200 med sine utfordinger med bla. lagere i motor.
Men siden du har mer enn nok med både penger og tid, så kjør på!   Hadde jo vært moro å se hvor mye hk det er mulig å presse ut av en gammel 1200-motor.  ;D


Tittel: Sv: Trimming av boble motor med fast dynamofot
Skrevet av: Kjell Roardesember 04, 2016, 13:34:30 pm
Rekorden på Mojave flats er 164 mph med 25 hk alu motorblokk....

https://www.facebook.com/58bugOC/posts/10202255229338988


Tittel: Sv: Trimming av boble motor med fast dynamofot
Skrevet av: Jærvadesember 04, 2016, 13:54:36 pm
Rekorden på Mojave flats er 164 mph med 25 hk alu motorblokk....

https://www.facebook.com/58bugOC/posts/10202255229338988

Ikke noe problem å få mye hk ut av lite volum. Eneste som trengs er vanvittig mye penger og med på kjøpet får du elendig holdbarhet.  :D

Her er en BMW-motor på 1,5 liter med 1400 hk ....

https://www.youtube.com/watch?v=t5Dbp_SuMHE

Utrolige prestanda, men tror ikke du "kjører 30000 km på oljeakiftet"    :D

Fast and cheap = not reliable
Cheap and reliable = not fast
Fast and reliable = not cheap


Tittel: Sv: Trimming av boble motor med fast dynamofot
Skrevet av: tmatredesember 04, 2016, 14:51:52 pm
Regner med du kanskje har sett på Vintage Speed delen av Thesamba?

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewforum.php?f=44


Tittel: Sv: Trimming av boble motor med fast dynamofot
Skrevet av: vwfreaksdesember 04, 2016, 18:18:56 pm
Tenkte mer på hva som kan gjøres uten å kjøpe "ny" motor......det har jo vært en del trimming på disse motorene, og ikke alt koster skjorta

Vet ikke om de som svarer i denne tråden fikk med seg denne delen av innlegget mitt :-)

Jeg har vel ikke mer penger enn andre å legge i hobbyen min, men jeg har derimot ikke noe imot å legge litt tid og innsats i eventuelle prosjekter, så da den delen er klargjort, så kommer det kanskje noen litt mer nøkterne innlegg. 


Tittel: Sv: Trimming av boble motor med fast dynamofot
Skrevet av: Kjell Roardesember 07, 2016, 20:58:27 pm
Står noen tips her, egentlig trimming av 34 hk, men med referanser til 30 hk.:

https://onedrive.live.com/?authkey=%21AHKoQz2U%5Fo6VUzU&cid=8901E6A59F98C4BE&id=8901E6A59F98C4BE%212504&parId=8901E6A59F98C4BE%212502&o=OneUp