VWNorge

Forum => Problemløseren => Emne startet av: Solan på februar 06, 2017, 16:36:32 pm



Tittel: Synkronisert girkasse og 1500-motor mm. i splittboble..?
Skrevet av: Solanfebruar 06, 2017, 16:36:32 pm
Hei

Jeg har en '52 boble stående som skal gjøres ferdig med tid og stunder, og jeg vurderer å få en synkronisert girkasse inn i denne. Jeg har også kjøpt inn en 1500 (H) motor til bilen. Noen som har noen tips om hva som er fornuftig her:

1. Fra hvilken årsmodell fikk girkassa på boble synkroniserte gir?
2. Er en slik girkasse bolt-on på en splittboble?
3. Jeg tenker lange aksler ut fra girkassa for bedre sidestabilitet og sporvidde, noe spesielt å ta hensyn til mht innfesting/støtdemperfester osv.?
4. Bredde/høyde på motor: Går det greit med en 1500-motor baki motorrommet? Jeg antar at motorblekk må modifiseres?
5. Jeg antar at 1500-luftfilteret ikke får plass i motorrommet heller?
6. Andre ting å være våken for i dette prosjektet?

Litt bakgrunnsinfo: Bilen har innsveist ragtop (tror den er fra en '58). Solgt ny i Skien (litt moro siden jeg kommer derfra). Matching numbers på karosseri og bunn. Bilen er delvis restaurert før jeg fikk tak i den, rust er sveist, og den er lakkert (pen langt fra..) Jeg tenker å ha 12V i bilen, og CB senkespindler foran (disse gir nokså moderat senking), samt litt senking bak, noenlunde horisontal totalt, altså. Det er sveist inn nye kanaler for mer enn 20 år siden. Disse har ikke riktig uttak til varme osv., da det (såvidt jeg vet) ikke var mulig å få tak i riktige kanaler da. Så kanalene lar jeg være som de er, men flytter kanskje varmeuttaket til rett plass (har ikke helt bestemt meg ennå).

Som dere skjønner, så er jeg ingen originalfrik, intet vondt om disse, men denne bilen koster det altfor mye (for meg) å få i original stand.

Seriøse innspill mottas med takk :)

Mvh Svein


Tittel: Sv: Synkronisert girkasse og 1500-motor mm. i splittboble..?
Skrevet av: Kjell Roarfebruar 06, 2017, 22:39:25 pm
1. Fra årsmodell 61. Men skal du sette inn 1500 motor, bør du sette inn 1500 kasse også. Utvekslingen blir riktig da.
2. ikke helt bolt-on, nesekontilpassning.
3. Nei, tror ikke det.
4. Større motor. Får plass.


Tittel: Sv: Synkronisert girkasse og 1500-motor mm. i splittboble..?
Skrevet av: Rolf T. Kastenwagenfebruar 06, 2017, 23:35:40 pm
Jeg har girkasse med usynkronisert 1. gir og 30 hk motor i min😁


Tittel: Sv: Synkronisert girkasse og 1500-motor mm. i splittboble..?
Skrevet av: Rocket-Racingfebruar 07, 2017, 00:00:39 am
1 & 2: Bobler har synkroniserte gir på 2,3 og 4. fra '53. Denne kassa passer rett inn i splitten med en nesekon fra T2 til og med '58.
Helsynkronisert (og bedre) kasse kom i 1961. Denne er desverre ikke bolt inn i splitt med standardløsninger.
Splitten har "smultringfeste" i fremkant og det finnes ikke original nesekon med slikt feste som passer på en 61 og nyere kasse. Det finnes noen cowboyløsninger til salgs på thesamba som sikkert fungerer men er langt fra optimale. Den beste men litt mer drastiske løsningen er å sveise inn et 53-59 boble girkassefeste på bunnplata og bruke en 59-67 T2 nesekon. Det er selvfølgelig ikke uproblematisk siden det involverer sveising på et splittchassis..
Jeg har selv sistnevnte løsning på min '52 med 60-talls kasse. Noen hadde sveiset inn slikt feste på 60-tallet så jeg slapp å ta avgjørelsen  ;D Med den løsningen sitter alt rett og funker som det skal.
NB! Ikke tenk at det er letttere å sveise inn et 60-talls feste for å unngå T2 nesekon. Det funker ikke..
T2 nesekon gjør nemlig to ting, får kassa i rett høyde i fremkant OG senker overføringen/hockeysticken flere cm så den passer mot hullet i tunnellen på de gamle bilene  ;)

3: Jeg ville styrt klar av lange aksler på en splitt.. Ja, de gir deg hjula lengre ut og bedre egenskaper på en standard bil. Men det ser også helt feil ut og gir assosiasjoner til 80-90-talls lookere med eldre karosserier på nyere plate.. Du får lett korte aksler til å funke like bra med moderat senk og stive dempere. Og det gir deg mye mer lekeplass i forhold til felger og dekk.

4:  1500-motoren passer rett inn og veier ikke stort mer. Blekk får du til å passe med litt blanding av forskjellige årsmodeller-

5:  Korrekt, 1500-filteret passer ikke. Så du bruker et eldre filter..

6:  Ikke stort... 1500 motor passer i utgangspunktet best med giringen på 1500 kasse. Men ikke en nødvendighet og om du kjører mest under 110 km/t ville jeg gått for vanlig 61-65 1200-kasse. Enklest og billigst å få tak i og gjør en 1500 eller 1600 ganske pigg fra start uten å mase veldig i rundt 100  :)


Tittel: Sv: Synkronisert girkasse og 1500-motor mm. i splittboble..?
Skrevet av: Solanfebruar 07, 2017, 14:05:22 pm
Takk for gode svar her, spesielt fra deg, RR :)


Tittel: Sv: Synkronisert girkasse og 1500-motor mm. i splittboble..?
Skrevet av: marbelfebruar 07, 2017, 16:29:31 pm
Har 1300S-kasse med korte aksler i min oval..byttet nesekon og hockeystick..byttet også til annen lengde på clutch-wire...går finfint :)


Tittel: Sv: Synkronisert girkasse og 1500-motor mm. i splittboble..?
Skrevet av: Rocket-Racingfebruar 07, 2017, 23:44:10 pm
Har 1300S-kasse med korte aksler i min oval..byttet nesekon og hockeystick..byttet også til annen lengde på clutch-wire...går finfint :)

Nettopp.. På oval går det som en lek. Splitt har helt annet fremre feste og trenger innsveiset feste fra 53-59 for å kunne gjøre det på samme måte.


Tittel: Sv: Synkronisert girkasse og 1500-motor mm. i splittboble..?
Skrevet av: Solanfebruar 13, 2017, 13:36:24 pm
Hei igjen

Kanskje litt dumt å sveise på bunnplata på splitten...? Kan jeg bruke en sånn type adapter...?

http://www2.cip1.com/ProductDetails.asp?ProductCode=ACC-C10-4749

 ::)


Tittel: Sv: Synkronisert girkasse og 1500-motor mm. i splittboble..?
Skrevet av: Rocket-Racingfebruar 13, 2017, 22:42:14 pm
Nei.. Det står "1959 and earlier" det skulle stått "1953-1959". Splitten har helt annet feste.

I tillegg er det der en del som aldri skulle vært laget. Å montere en 60-talls kasse i en 53-59 bil er bolt-in med T2 nesekon og standard gummifeste uten noen adapter. Den plata der forsøker å få til det samme uten å bytte nesekon, noe som ikke kan bli bra. Som nevnt over her så flytter ikke bare nesekonen hullene til rett sted, den flytter også overføringe (hockeysticken) et par cm ned. I tillegg er det et stumt feste. Lurer på hvem som fant på det der..

Det finnes et par cowboyløsninger for splitt også, søk litt på thesamba


Tittel: Sv: Synkronisert girkasse og 1500-motor mm. i splittboble..?
Skrevet av: magsfebruar 14, 2017, 01:43:55 am
Svein
Høre med Niels
http://gdp-shop.com/webshop

M