VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: N F på februar 17, 2017, 22:27:47 pm



Tittel: Deler til 1915 motor
Skrevet av: N Ffebruar 17, 2017, 22:27:47 pm
Jeg har lyst til å bygge meg en 1915 motor og lurer på om dette er greie deler å bruke til dette? Det skal ikke være en bane bil, bare til vanlig kjøring på vei.

- 1443 044™ Magnum (40 x 35.5) 94 bore (each)
- 1081 Mahle Forged Super Big Bore Piston & Barrel Kit (94 x 69mm)
- 1685 CB Super Stock Rocker Arm Complete Kit 1.25:1 Ratio
- 110 engle cam
- 200 mm clutsj/svinghjul

Ellers ønsker jeg å kjøre så stokk som det kan være for å holde prisen nede.
Selvsagt må blokken maskineres for at sylindrene skal passe.
Til forgassere har jeg både to doble 44 og to enkle 36 liggende som kan brukes.


Tittel: Sv: Deler til 1915 motor
Skrevet av: Speed-Demonfebruar 18, 2017, 07:38:46 am
Jeg ville heller kjøpt de Panchito toppene til CB. Flowen er mye bedre. De koster bare noen hundrelapper mer. Alternativt ville jeg kjøpt Steve Tims Stage 1 topper.


Tittel: Sv: Deler til 1915 motor
Skrevet av: N Ffebruar 18, 2017, 16:49:04 pm
Takk for tips, de ser bra ut ja.


Tittel: Sv: Deler til 1915 motor
Skrevet av: Jærvafebruar 19, 2017, 18:17:48 pm
Hei.

Er enig i oppsettet. Jeg er ikke sikker om det var 110-kammen eller om det var 120-kammen som hadde en forholdsvis "slem" rampe som gjorde at kravet for ventiltrykk ble uforholdsmessig høy.
'engle-kammer har jeg hatt generelt god erfaring med, men jeg har bedre erfaring med kammer fra Schleicher (tysk kvalitet)
Den 316-graders kammen til Schleicher er en gulle god kam for gate-bruk med god holdbarhet og godt drag hele veien fra 2000 til ca. 6500 o/min.
Bli ikke skremt av gradetallet, tyskerne regner gradetallet på en annen måte en us/taiwan-kammene.
316 grader tilsvarer ca. 285 grader på us/taiwan - kam.

http://www.ahnendorp.com/VW-Kaefer-Typ-1-Motorenteile-und-Bearbeitungen/Nockenwellen-und-Zubehoer-38/Schleicher-Nockenwellen-91/-477.html


'Og husk å styre unna stål-stenger , gå for forsterkede alu-stenger.

Ellers virker oppsettet ditt fint. Gå for de dobble 44-gasserne og sett heller inn litt mindre halsringer (som hjelper til på kjørbarheten)


Tittel: Sv: Deler til 1915 motor
Skrevet av: N Ffebruar 19, 2017, 21:41:54 pm
OK, takk så mye Jærva  :)