VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: vwfreaks på mars 10, 2017, 21:34:30 pm



Tittel: 1200 12V Industrimotor
Skrevet av: vwfreaksmars 10, 2017, 21:34:30 pm
Skal bruke en 1200 12V industrimotor i boble og vil gjerne ha noen tips om hva som bør gjøres for å bruke den på gata.

Vet at forgasser må byttes, tenning må byttes eller endres for å få rett tenning, kjøleblikk endres og eksos/varmepotter skiftes.

MEN, hva gjøres med kam?  Må den byttes, og/eller kan jeg montere 1.25 vipparmer  for å få litt mer pust?

Hadde vært greit å slippe å dele motor for å skifte kam siden det er en nesten "NY" motor :-)


Tittel: Sv: 1200 12V Industrimotor
Skrevet av: Kjell Roarmars 10, 2017, 22:40:08 pm
Tror ikke det er noe forskjell på kammen, ofte var det oppgitt litt lavere effekt på industrimotorer, men det var fordi de hadde litt lavere arbeidsturtall.
1.25 vipper ville jeg prøvd, fordi du får litt større fyllingsgrad. Er ikke så mye å hente med ny kam uten å gjøre noe med toppene.


Tittel: Sv: 1200 12V Industrimotor
Skrevet av: vwfreaksmars 10, 2017, 22:50:05 pm
Takker......skal av med toppene, og "rense" litt i kanaler, men det er vel ikke så mye å hente, men det skader ikke så lenge en ikke overdriver :-)


Tittel: Sv: 1200 12V Industrimotor
Skrevet av: Kjell Roarmars 11, 2017, 09:13:19 am
Ellers har 1200 motor ingen utveksling på vippene, veit noen har satt inn originale vipper med 1:1.1 fra 1600.


Tittel: Sv: 1200 12V Industrimotor
Skrevet av: SveinTmars 11, 2017, 09:51:29 am
I delekatalogene for Industrimotor og vanlig Type1 har kammen akkurat samme delenummer. Slik jeg ser det, er de da identiske og ingen grunn til å bytte.
Ser man på effektkurven for en 34Hk, vil jo effekten være 32Hk på 3000omdr som mange industrimotorer har regulator på.


Tittel: Sv: 1200 12V Industrimotor
Skrevet av: vwfreaksmars 11, 2017, 19:57:02 pm
Takker for svar..... da blir det "bare" å rense litt i toppene og sjekke ventiler.... :-)