VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: ullern1954 på april 22, 2017, 18:56:28 pm



Tittel: 1954 T1
Skrevet av: ullern1954april 22, 2017, 18:56:28 pm
Heisann😄 et kjapt spørsmål om motor/gir til 54' boble, hva er mest fornuftig i forhold til motorbytte/gir i 54' boble? Sånn i forhold til hva som passer mest mulig rett i? 6 volt/12 volt spiller ikke så stor rolle😄


Tittel: Sv: 1954 T1
Skrevet av: Kjell Roarapril 23, 2017, 07:13:40 am
Mest mulig rett i, er splitkasse opp til 59/60 og 30 hk motor opp til 60-modell.


Tittel: Sv: 1954 T1
Skrevet av: ullern1954april 24, 2017, 09:17:05 am
ok, hvor mye må i så fall modifiseres? å hva av motorer passer rett på kassa som sitter der fra 54´?



Tittel: Sv: 1954 T1
Skrevet av: Reielapril 24, 2017, 09:33:08 am
Orginal 1600 motor går fint å kjøre med på org kasse fra -54. Bare flytte over svinghjul fra motoren som sitter der idag.

Jeg kjørte med dette oppsette i mange år på en -57.

Mange som kjører med større motor på org kasse også. Mye kommer ann på hvor hardt du bruker høyrefoten og hva du ønsker å oppnå med motorskiftet. ;D


Tittel: Sv: 1954 T1
Skrevet av: ullern1954april 24, 2017, 09:42:09 am
Jaha, så 1600 går rett på? uten noe knøling? må vel legge over til 12v da? vil egentlig bare oppnå noe annet enn den sitter der, veit ikke jeg har så mye lyst til å legge så mye tid og energi på å overhale den gampen som sitter i pr.idag :)


Tittel: Sv: 1954 T1
Skrevet av: Kjell Roarapril 24, 2017, 10:39:33 am
Er vel stort sett å bruke 6V coil og chokeelement, så går 1600 på 6V :)

Evt sette på en 32PCi-forgasser, så har du manuell choke, som den originale motoren har.


Tittel: Sv: 1954 T1
Skrevet av: ullern1954mai 08, 2017, 09:15:54 am
Gjelder det samme 1300 motoren eller? bare bytte over svinghjul fra eksisterende motor? :)