VWNorge

Forum => Problemløseren => Emne startet av: Arild66 på juni 27, 2017, 19:43:39 pm



Tittel: Bryter til viskermotor
Skrevet av: Arild66juni 27, 2017, 19:43:39 pm
Jeg har en 1300 1966 6V. Pirken på EU kontrollen ville ha vidusspyler til å virke. Det har den aldri gjort i mitt 20 årige eie.  Ny innkjøpt fra Hot Shop, da den gamle var sprukket i pumpedelen. Den gamle har fire koplingspunkter 31b, 54d dobbel og 54. På 31b brun ledning, 54d sort/blå og 54 strøm inn, sort og sort ut til motor.
Den nye har 6 koplingspunkter:  31 står mellom 2 tapper, 31h, 53a, 53b og 30.  Jeg ba om hjelp fra leverandør, men de var ikke bileleltrikere! Jeg skal ha pusserne til å gå med en fart og parkere nede på ruta.  Er det noen der ute som kan fortelle meg hvilke koplingspunkter jeg skal bruke på de 4 ledningen jeg har til rådighet?


Tittel: Sv: Bryter til viskermotor
Skrevet av: ted67juni 27, 2017, 21:52:57 pm
Hei! Ikke relevant i forhold til kabel problemet ditt men jeg mener ganske sikkert at det ikke ble påbud med vinduspyler på ruta før 1971. Og at du ikke trenger forholde deg til det. Men kan slå det opp i morgen for å være helt sikker.

Og har du selvparkering på viskermotoren din på 66? 


Tittel: Sv: Bryter til viskermotor
Skrevet av: jubalubajuni 27, 2017, 23:03:37 pm
66 modellen til en kar jeg kjenner har selvparkering. 63 modellen vår har også det.


Tittel: Sv: Bryter til viskermotor
Skrevet av: Arild66juni 28, 2017, 07:08:02 am
Enig, kabling og spyler er to forskjellige ting. Pusserne gikk, men bryteren var sprukket i "vanndelen" så derfor måtte jeg kjøpe ny. Den gamle parkerte pusserne nede.


Tittel: Sv: Bryter til viskermotor
Skrevet av: ted67juni 28, 2017, 08:12:46 am
Ville bare opplyse om at spyler og selvparkering er ikke påbudt siden du refererte til "pirken på EU kontrollen :)

[attachment=1][attachment=2]


Tittel: Sv: Bryter til viskermotor
Skrevet av: SveinTjuni 28, 2017, 16:56:41 pm
Du er jo så heldig at den gamle bryteren fortsatt virker på den elektriske delen. Da kan du måle hva som skjer i de forskjellige stillingene, og sammenlikne med den nye. Regner med den gamle bryteren har en hastighet, mens den nye kanskje har to?
Som et tips er som regel 30 pluss inn, og 31 har noe med jord (-) og gjøre.


Tittel: Sv: Bryter til viskermotor
Skrevet av: Arild66juni 28, 2017, 20:08:59 pm
Takk for gode tips.


Tittel: Sv: Bryter til viskermotor
Skrevet av: JFPaugust 08, 2017, 22:46:32 pm
Jeg har en 1300 1966 6V. Pirken på EU kontrollen ville ha vidusspyler til å virke. Det har den aldri gjort i mitt 20 årige eie.  Ny innkjøpt fra Hot Shop, da den gamle var sprukket i pumpedelen. Den gamle har fire koplingspunkter 31b, 54d dobbel og 54. På 31b brun ledning, 54d sort/blå og 54 strøm inn, sort og sort ut til motor.
Den nye har 6 koplingspunkter:  31 står mellom 2 tapper, 31h, 53a, 53b og 30.  Jeg ba om hjelp fra leverandør, men de var ikke bileleltrikere! Jeg skal ha pusserne til å gå med en fart og parkere nede på ruta.  Er det noen der ute som kan fortelle meg hvilke koplingspunkter jeg skal bruke på de 4 ledningen jeg har til rådighet?

Drister meg til å foreslå å lese koblingsskjema?

66 modell: https://www.thesamba.com/vw/archives/info/wiring/bug_66.jpg. E er bryteren, W er viskermotoren.

67 modell: https://www.thesamba.com/vw/archives/info/wiring/bug_67_USA.jpg. Her ser du kontaktpunktene som du har i din nye bryter.

Selvparkeringen er mekanisk/elektrisk. Et 'slepekontakthjul' inne i viskermotoren sørger for at den fortsetter å gå når viskerbryteren er slått av. Viskermotoren må jo ha strøm hele veien ned, derfor står det konstant strøm på bryteren når tenningen er på, og derav noen flere koblingspunkter. Hvilke nummer på ledningene som gjør hva vet jeg ikke. Jeg ville bare prøvd meg frem rolig og forsiktig med forskjellige kombinasjoner, bruk prøvelampe og se hva som skjer i når du betjener bryteren. Kanskje du får den til å gå selv om den nye bryteren er feil type.

Hvis du vil ha to hastigheter og selvparkering må du skifte til ny 'moderne' viskermotor. Anbefales. Du får sikkert tak i en her på forumet.


Tittel: Sv: Bryter til viskermotor
Skrevet av: JFPaugust 08, 2017, 22:54:04 pm
En annen workaround: Legg opp elektrisk spyler. Koble en liten uorginal spylermotor til slangen (motoren plasseres løst under tanken) og legg opp en trykknappbryter i dash'en. Det originale trykkluftsystemet er sjarmerende teknologi, men egentlig helt håpløse greier.

Da kan du jo beholde den originale bryteren din.