VWNorge

Forum => Type 1 1946-1957 => Emne startet av: split 1950 på august 25, 2017, 19:34:08 pm



Tittel: Justering av forstilling
Skrevet av: split 1950august 25, 2017, 19:34:08 pm
Noen som kan si meg cambervinkelen på min 1950 mod split boble er, i grader eller millimeter.


Tittel: Sv: Justering av forstilling
Skrevet av: Rocket-Racingaugust 25, 2017, 23:37:38 pm
Den trenger du ikke vite for den er ikke justerbar  ;)
Shimsingen gjøres kort fortalt ved at du måler forskjellen mellom anleggsflaten på øvre og nedre bærearm og deretter shimser etter tabell når du monterer spindelen. Dette gjøres fordi det er små forskjeller fra forstilling til forstilling og spindlelen må gå fritt. Ved å forsøke å shimse seg til annen camber vil ting stå i spenn, ikke bevege seg som det skal og slites fort.
Det finnes to tabeller, en for 10 shims (til og med 1960
 om jeg ikke husker feil) og en for 8 shims (1961 til 65)


Tittel: Sv: Justering av forstilling
Skrevet av: split 1950august 26, 2017, 18:40:50 pm
Det finnes en tabell med 10 shims,men om cambervinkel er feil,kan det rettest med spissingen slik at dekk ikke blir litt feil
og kjøreegenskaper er like bra ?


Tittel: Sv: Justering av forstilling
Skrevet av: Lynetaugust 26, 2017, 22:20:07 pm
Cambervinkelen er bestemt av spindelholderen. Den er smidd med maskinert boring for kingbolt. Dersom det er mye slakk i kingboltforinger og/eller disse ikke er brotsjet riktig kan cambervinkelen bli feil. Dette kan repareres med nye foringer og kingbolt, men ikke justeres.

Dersom du mistenker feil cambervinkel kan det også være at en eller begge bærearmene er skjeve. Disse må i såfall byttes. Den indre lagerflaten til bærearmene og det indre lageret kan også være så slitt at det påvirker hjulgeometrien.

Spissingen kan ikke rette opp feil i camber men påvirker selvsagt kjøregenskapene om den er utenfor toleransene.


Tittel: Sv: Justering av forstilling
Skrevet av: split 1950august 27, 2017, 17:07:44 pm
Takk for opplysningene.