VWNorge

Forum => Problemløseren => Emne startet av: Sveinf på oktober 26, 2017, 17:40:00 pm



Tittel: Mister oljetrykk...
Skrevet av: Sveinfoktober 26, 2017, 17:40:00 pm
Hei,
har en motor som er sammensatt med alt nytt, unntatt støtstenger og vippestell. Dette er en wbxblokk, der det er sjekket skjevheter(linjeboring) før sammensetting. Starter og går fint og er innkjørt, men ikke særlig mer. Den mister oljetrykket sakte men sikkert etter noen få minutter.
Mistenkte oljetrykksventilen da denne satt fast og skiftet denne, men ingen endring. "Normalt" trykk ved oppstart(oppimot 4 bar), faller jevnt til 0 bar ved tomgang, 0,5 bar ved ca 2000 o/min etter 10 - 12 minutter. Olja er da blitt noe varm/lonka(35-50 gr). Har rådført meg litt med Knasten, og etter div feilsøking(har sjekka turbo, lekkasjer, om olja forsvinner ut av motor) har vi konkludert med for stor klaring mellom lager og veiv... :( 

For å være 100% sikker må jeg plukke ned motoren og måle nøye på dimensjoner.
Hvordan bør jeg gå fram, og hva slags måleinstrumenter brukes? Bør jeg sette dette bort til noen som kan det?  ???

Kommer til å legge ut bilde for hver del som plukkes for å vise tilstand.
Kommentarer velkomne! Starter i slutten av neste uke.


Tittel: Sv: Mister oljetrykk...
Skrevet av: Kjell Roaroktober 26, 2017, 21:27:11 pm
Før du plukker den ned, har du shimset inn oljepumpa (lokket) riktig? For store klaringer der kan gi dårlig oljetrykk på varm motor.


Tittel: Sv: Mister oljetrykk...
Skrevet av: ghia69oktober 26, 2017, 21:41:59 pm
http://www.bracketracer.com/engine/mains/mains.htm

ghia69


Tittel: Sv: Mister oljetrykk...
Skrevet av: Sveinfoktober 27, 2017, 14:26:02 pm
Takk for tips Kjell Roar; Kun brukt en tynn(ca 1,5 - 2 mm) stripe med pakningssilikon som pakning her.  Hadde en for tykk pakning i starten så renset vekk denne og erstatta med pakningssilikon. Mulig det likevel er for drøyt? Skal sjekke klaring mellom enden på drev og lokket til uka.



Tittel: Sv: Mister oljetrykk...
Skrevet av: Sveinfoktober 27, 2017, 14:28:39 pm
Ghia69; Takk for info, ser det fins flere leverandører, samt masse på ebay av slike måleapparater. Er det blligste bare dritt? Noen anbefalinger?  :)


Tittel: Sv: Mister oljetrykk...
Skrevet av: ghia69oktober 27, 2017, 16:25:48 pm
Ghia69; Takk for info, ser det fins flere leverandører, samt masse på ebay av slike måleapparater. Er det blligste bare dritt? Noen anbefalinger?  :)

Det finnes sikkert ett og annet på Ebay, men jeg kjøpte mine her:

https://verktoybutikken.no/produkt/mikrometer-utvendig/
https://verktoybutikken.no/produkt/teleskopmal-sett-8-150mm/

Kan for lite til å kunne si noe om kvaliteten, men det finnes sikkert de som vil påstå at det finnes noe annet som er mye bedre.
Til mitt enkle bruk virker det i alle fall.

ghia69


Tittel: Sv: Mister oljetrykk...
Skrevet av: H-MEKnovember 01, 2017, 23:39:34 pm
Hva måler du trykket med? Ikke alt av instrumentering på markedet som er nøyaktig akkurat.


Tittel: Sv: Mister oljetrykk...
Skrevet av: BERGERnovember 02, 2017, 13:39:04 pm
Regner med Knasten har forklart om problematikken med oljepumpe og klaring til blokka?
Anbefalt å bruke både o-ring på oljepumpa og et syltynt lag med tynn tetningsmasse mellom pumpe og blokk.
 
http://www.lowbugget.com/oil_pump.html


Tittel: Sv: Mister oljetrykk...
Skrevet av: Sveinfnovember 02, 2017, 15:40:07 pm
Bruker Auto-Gauge instrumenter. :-\ Viste omtrent 0 bar når den originale oljetrykkslampa tente.
Jørn hadde en passende 30mm pumpe som jeg kjøpte av han. Har O-ring på den, samt pakka dette med bittelit pakningsmasse, ja. MEN; skal sjekke denne i fra A til Å imorra. Kommer tilbake med hva jeg finner. :)


Tittel: Sv: Mister oljetrykk...
Skrevet av: Sveinfnovember 03, 2017, 14:10:56 pm
Da er lokket på oljepumpa åpna. Her blei det kun benytta tynn stripe med pakningssilikon som pakning. Målte klaring mellom lokk og drev: Det nedre har klaring på ca 0,1mm, det øvre litt mindre enn det. Ser dere noe galt så langt? Bilder tatt umiddelbart etter åpning av lokk. [attachment=1][attachment=2]


Tittel: Sv: Mister oljetrykk...
Skrevet av: Kjell Roarnovember 03, 2017, 23:32:33 pm
Matcher oljegangene i pumpa med oljegangene i blokka?


Tittel: Sv: Mister oljetrykk...
Skrevet av: Sveinfnovember 04, 2017, 15:02:55 pm
Ehem tok det som en selvfølge,... en pumpe til WBX skal vel matche kanalen i ditto blokk? ???


Tittel: Sv: Mister oljetrykk...
Skrevet av: Sveinfnovember 04, 2017, 15:18:54 pm
Her er hva jeg fant videre, full demontering av shortblokk.
[attachment=1][attachment=2] Ingen tuning utført som dere ser...
[attachment=3]Er dette ifra produksjon av toppene eller har de tatt skade av oppstart?? Bittesmå fordypninger/hulrom.


Tittel: Sv: Mister oljetrykk...
Skrevet av: Sveinfnovember 04, 2017, 15:32:23 pm
Da få jeg ikke lagt ut noe mer, får melding om at jeg mangler heading + tekst + at jeg har bliit automatisk logget ut. Har prøvd 5-6 ganger... :-[


Tittel: Sv: Mister oljetrykk...
Skrevet av: Sveinfnovember 04, 2017, 15:34:06 pm
[attachment=1] Prøver med flere bilder etter at rein tekst gikk inn...


Tittel: Sv: Mister oljetrykk...
Skrevet av: Sveinfnovember 04, 2017, 15:35:48 pm
Ett og ett bilde, kanskje... er sikkert litt store.[attachment=1]


Tittel: Sv: Mister oljetrykk...
Skrevet av: Sveinfnovember 04, 2017, 15:36:33 pm
[attachment=1]


Tittel: Sv: Mister oljetrykk...
Skrevet av: Sveinfnovember 04, 2017, 15:37:26 pm
[attachment=1]


Tittel: Sv: Mister oljetrykk...
Skrevet av: Sveinfnovember 04, 2017, 15:39:02 pm
[attachment=1] Oljepumpehuset umiddelbart etter demontering


Tittel: Sv: Mister oljetrykk...
Skrevet av: Sveinfnovember 04, 2017, 15:39:56 pm
[attachment=1]


Tittel: Sv: Mister oljetrykk...
Skrevet av: Sveinfnovember 04, 2017, 15:49:23 pm
Så blei dette funnet, her har det vært noe løst i motoren, der kamdrevene har tygd opp dette noe... Ser at kamakseldrevet har avbrutte tenner. Har ikke funnet rester av noe annet løst. Trur jeg husker at jeg hørte det "singlet" i motoren da jeg hadde den i gang, lyden blei fort borte igjen. Dette er trolig årsaken til den artige lyden... :D Kan drevet ha dårlige tenner? Akkurat det blei skrudd over ifra originalkammen, mener jeg å huske.
Her må jeg ha nytt samt nytt veivdrev for kamaksel! [attachment=1]


Tittel: Sv: Mister oljetrykk...
Skrevet av: Sveinfnovember 04, 2017, 15:50:33 pm
[attachment=1]


Tittel: Sv: Mister oljetrykk...
Skrevet av: Sveinfnovember 04, 2017, 15:51:34 pm
[attachment=1] Noe spon, som man ser...


Tittel: Sv: Mister oljetrykk...
Skrevet av: Sveinfnovember 04, 2017, 15:52:35 pm
[attachment=1] Kam ser ok ut...


Tittel: Sv: Mister oljetrykk...
Skrevet av: Sveinfnovember 04, 2017, 15:56:26 pm
[attachment=1]Veiva ser ok ut, den også...
Har fortsatt planer om å gjøre målinger av lagerklaringer for å finne ut av det opprinnelige problemet. Men utifra det bildene viser, bør jeg plukke helt i filler for så å begynne helt på nytt med nye lagre, og ny innkjøring?


Tittel: Sv: Mister oljetrykk...
Skrevet av: BeetleBugnovember 04, 2017, 16:04:09 pm
Ups.....

Ny innkjøring?

Kam er vel innkjørt (arbeidsherdet) forlengst. Frem med merkebånd og sjekk lagerklaringer. Og sist men absolutt ikke minst, en GRUNDIG rengjøring av samtlige oljekanaler for her er sannsynligheten stor for at det ligger dritt overalt.

Stå på og fortsett gjerne med å legge ut detaljerte bilder. Meget interessant og lærerikt.

Mvh
BB


Tittel: Sv: Mister oljetrykk...
Skrevet av: Kjell Roarnovember 04, 2017, 16:46:06 pm
[attachment=1]Veiva ser ok ut, den også...
Har fortsatt planer om å gjøre målinger av lagerklaringer for å finne ut av det opprinnelige problemet. Men utifra det bildene viser, bør jeg plukke helt i filler for så å begynne helt på nytt med nye lagre, og ny innkjøring?

Man bytter ikke lager hvis de har riktig klaring. Sjansen for å sette inn ett nytt lager som ikke er så bra tilpasset, er tilstede.

Faktisk er ett halvslitt lager nær perfekt...

Lærdom fra mine år i mc-bransjen.


Tittel: Sv: Mister oljetrykk...
Skrevet av: Kjell Roarnovember 04, 2017, 16:50:25 pm
Ehem tok det som en selvfølge,... en pumpe til WBX skal vel matche kanalen i ditto blokk? ???

Har lest om pumper som må matches med blokka, for best mulig flow. Leste om en engang som bare hadde 1/2 åpning da de satt den inn.


Tittel: Sv: Mister oljetrykk...
Skrevet av: TrettenNullTonovember 04, 2017, 23:45:23 pm
Ikke uvanlig, etter hva jeg har lest og


Tittel: Sv: Mister oljetrykk...
Skrevet av: BERGERnovember 05, 2017, 12:24:33 pm
Hvordan ser baksiden av oljepumpen ut? Kan det være boltene på kamdrevet som har tatt i pumpen? Hvordan ser akslingen på pumpedrevet som går inn i kammen ut?

Kan ikke helt se noen direkte sammenheng mellom trykklfall og det sponet/kamdrevfeilen med mindre selve pumen er skadet.
Er jo både sil og filter før oljen kommer til lagerbanene.
Kamdrevet er isolert i eget hus, i blokka, så noe må ha skjedd i det området. Kjører du med fordelerdrev? Mangler det shims der kanskje?

Bare noen forslag...


Tittel: Sv: Mister oljetrykk...
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechnovember 05, 2017, 20:36:33 pm
får flashback til en wbx jeg plukket opp tidligere i år.
 som berger nevner ,hvor shims fra fordeler har falt ned og blitt tygd opp av kamdrevene.
restene av dette har gått rundt i systemet og tatt bærelager og lagerbaner på veiv
. samme symptom. lavt oljetrykk


Tittel: Sv: Mister oljetrykk...
Skrevet av: Sveinfnovember 06, 2017, 11:17:11 am
Uæææ, så i morres at foredeleraksling hadde falt ned/ut av sporet, ingen shims igjen der... Har jo ikke fordeler, kun plugga igjen hullet til fordeler med dertil egnet plugg med pakning. Denne akslingen blir ikke montert igjen. Dette er vel høyst sannsynlig spot on hva som har skjedd... ::)

SÅ; her må det vaskes oljekanaler, hvordan gjør man dette best? Skal matche oljekanaler til/fra oljepumpa om nødvendig også.

Gjorde noen målinger på veiv og lager også.

[attachment=1]


Tittel: Sv: Mister oljetrykk...
Skrevet av: Sveinfnovember 06, 2017, 11:18:07 am
[attachment=1]


Tittel: Sv: Mister oljetrykk...
Skrevet av: Sveinfnovember 06, 2017, 11:18:59 am
[attachment=1] Forsøkte å gjengi tallene på lageret; mislykket.


Tittel: Sv: Mister oljetrykk...
Skrevet av: Sveinfnovember 06, 2017, 11:19:32 am
[attachment=1]


Tittel: Sv: Mister oljetrykk...
Skrevet av: Sveinfnovember 06, 2017, 11:20:04 am
[attachment=1] Har en tendens til å se oppned på ting... :)  0,37mm klaring, er det ok?


Tittel: Sv: Mister oljetrykk...
Skrevet av: BERGERnovember 06, 2017, 11:27:55 am
Aha, der er nok årsaken ja, man kan ikke ha akslingen i motoren uten fordeler, den vil presses opp og lage masse krøll som du ser.. ;)


Tittel: Sv: Mister oljetrykk...
Skrevet av: MCCCIIISnovember 06, 2017, 14:34:42 pm
Veiva de er ihvertfall moden for sliping/byttes.Har ikke talla i hodet men alt under 59,90
er utenfor måla :(


Tittel: Sv: Mister oljetrykk...
Skrevet av: Sveinfnovember 06, 2017, 15:20:53 pm
What the f...! Veiva er ny ifra GoWesty... ???


Tittel: Sv: Mister oljetrykk...
Skrevet av: MCCCIIISnovember 06, 2017, 15:25:33 pm
Klaringen veiv/lager er bare på noen hundredeler,ikke tiendeler


Tittel: Sv: Mister oljetrykk...
Skrevet av: Sveinfnovember 06, 2017, 15:55:04 pm
Da er det feil lagre,... :o :o :o
Målte veiva og lagre på nytt, klaring er 0,40, veiva er 59,75mm


Tittel: Sv: Mister oljetrykk...
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechnovember 06, 2017, 16:09:53 pm
veiva di er vel slipt en underdimensjon og montert med std størrelse lager


Tittel: Sv: Mister oljetrykk...
Skrevet av: Sveinfnovember 12, 2017, 13:50:26 pm
Da har jeg målt diameter på lagersete for veivaksel nærmest svinghjul.[attachment=1]Reingjort alle anleggsflater på blokkhalvdelene, klar til sammensetting.


Tittel: Sv: Mister oljetrykk...
Skrevet av: Sveinfnovember 12, 2017, 13:51:57 pm
[attachment=1]Målt thrust til ca 21 mm.


Tittel: Sv: Mister oljetrykk...
Skrevet av: Sveinfnovember 12, 2017, 13:53:44 pm
[attachment=1]Satt sammen blokkhalvdelene og og drar til med moment på alle bolter rundt lagersetene.


Tittel: Sv: Mister oljetrykk...
Skrevet av: Sveinfnovember 12, 2017, 13:55:46 pm
[attachment=1] Målte først på tvers av blokkhalvdelene, så 2 stk diagonale mål.


Tittel: Sv: Mister oljetrykk...
Skrevet av: Sveinfnovember 12, 2017, 13:56:47 pm
[attachment=1][attachment=1]


Tittel: Sv: Mister oljetrykk...
Skrevet av: Sveinfnovember 12, 2017, 14:03:30 pm
[attachment=1]Hva sier disse målene da tru? Vanskelig å lese, kanskje.
På tvers av blokkhalvdelene: 66,02
Diagonalmål 66,03 og 66,05
Tilsvarer dette standard utvendig dimensjon på veivlagra? Om alt annet er greit, hva slags dimensjon skal bestilles?


Tittel: Sv: Mister oljetrykk...
Skrevet av: Sveinfnovember 13, 2017, 22:47:27 pm
Siden ALLE venter på mitt eget forslag på veivlager, får jeg komme med et forslag(med stor fare for å gå i baret) :D  Standard utvendig diameter, 0,25 underdimensjon på innvendig diameter. Takknemlig for kommentarer her. :)


Tittel: Sv: Mister oljetrykk...
Skrevet av: MCCCIIISnovember 14, 2017, 22:27:15 pm
Gjelder dette alle lagra?eller bare det ene?


Tittel: Sv: Mister oljetrykk...
Skrevet av: Erlend / bug66november 15, 2017, 01:03:15 am
Du har vel noen std lager å måle utvendig og innvendig?


Tittel: Sv: Mister oljetrykk...
Skrevet av: Sveinfnovember 15, 2017, 12:41:45 pm
Har målt kun på det ene lagersetet, nærmest svinghjulet. Blir vanskelig å måle lagersetene i midten vel?
Jeg tar det for gitt at lagersetene har forholdsvis samme dimensjon, det samme med veiva og at jeg derfor kan gå ut ifra måling på et lager... Alt annet virker helt skrudd på meg, eller er det JEG som er skrudd???  :o (skulle ikke forundre meg ;D)
Har de gamle lagra, skal se om det står "STD" på de.  Skal uansett måle de også og presentere resultat.


Tittel: Sv: Mister oljetrykk...
Skrevet av: BERGERnovember 15, 2017, 16:20:50 pm
Det er vel uhyre sjeldent at vannbokserblokka er linjeborret siden alu-blokk er veldig stabil, så da er det vel kun å finne ut hvor mye veiva er slipt som gjelder :)

Når det er sagt så har jeg vært borti en blokk som var linjeborret, men med std lager da vare det klunk-klunk sideveis etter montering  :D


Tittel: Sv: Mister oljetrykk...
Skrevet av: Sveinfnovember 16, 2017, 15:46:18 pm
Originallagra ligger innerst i en bod...
MEN de lagra som jeg kjørte inn motoren, med har dette merket. Bør vel være standard så godt som noe. OG, det var ingen klunk-klunk lyd i motoren med disse lagrene. Derfor trur jeg at ytterdiameter er riktig(målt til 66,14 med mer) Altså tidelen større enn lagersetet i tilskrudd tilstand, snittmålingene viste ca 66,05 mm. Mener også bestemt å huske at Jørn sa blokka var bra når han sjekka denne. Derfor blei det bestilt standardlagre, men det glapp på veiva som er underdimensjon, 0,25. Bestiller jeg da disse, for eksempel?
http://folkevogn.no/index.php/nb/butikk/produkt/10978-baerelager-wb-std-025-sen/lang-nb-NO
Forresten, er det noe vits i å kjøpe kamakseldrev med rettskårne drev?[attachment=1]


Tittel: Sv: Mister oljetrykk...
Skrevet av: Sveinfnovember 16, 2017, 15:47:36 pm
Sjekka kamakselen litt nøyere. Er dette innafor?? :o[attachment=1]


Tittel: Sv: Mister oljetrykk...
Skrevet av: BERGERnovember 16, 2017, 18:32:29 pm
Skal være riktige lager det du har linket til der.
Om du trenger rettskårne drev avhenger mest av hvor mye fjæretrykk toppene er satt opp med. Med mye mer fjærtrykk enn std så er det en fordel med rettskårne, da får du mindre belasting på thrusteflatene.

Kammen din ser litt snodig slitt ut, men trenger ikke være noe galt hvis det bare er coatingen som er slitt av. Litt vanskelig å se på bildet.


Tittel: Sv: Mister oljetrykk...
Skrevet av: BeetleBugnovember 16, 2017, 18:50:45 pm
Les denne, motorbyggingen starter på side 6:

http://www.airspeedparts.com/forums/index.php?topic=914.150

Mvh
BB


Tittel: Sv: Mister oljetrykk...
Skrevet av: Sveinfnovember 20, 2017, 11:03:25 am
Bettlebug, den tråden er jo rå, går virkelig i detalj.  :) Regner med jeg ikke må gå så i dybda på alt, wbxblokka skal jo være temmelig stabil... Uansett givende lesning!  :)  nå jeg drar neglen på tvers over den ene lagerflaten på kamakslingen, kjenner jeg en ørliten ripe et sted. Umulig å se. Er et slitt 400 sandpapir greia å bruke? Annet å passe på? Skal sjekke veiva nøyere også. Bør jeg uansett gjøre dette på alle lagerflater? Takk Berger, for bekreftelse på lagerdimensjon![attachment=1]


Tittel: Sv: Mister oljetrykk...
Skrevet av: Ivarnovember 23, 2017, 06:27:10 am
Sandpapir er normalt frykteleg vanskeleg for å slipe plane overflater.
Eg er opplært til å bruke eit nytt fint bryne, spesielt på kam og vippearmar etc.
Då er det lettare å få fine plane flater, med ordentleg overflate. Eit bryne er gjerne 1200-3000 grit, til forskjell frå eit stripete 400 papir.......


Tittel: Sv: Mister oljetrykk...
Skrevet av: Sveinfnovember 24, 2017, 09:26:14 am
Da har jeg bestilt brynesteiner 80 - 3000 grid. Takk for tipset, Ivar. Hvordan finner man ut hvilket bryne man skal starte med, for ikke å gjøre vondt verre? ???


Tittel: Sv: Mister oljetrykk...
Skrevet av: Ivarnovember 27, 2017, 09:24:26 am
Eg hadde løftarar og vippetøy på bryne sist vinter.
Brukte 1200 og 2400grit.
Om ein finn ein 'naturlig' bevegelsesretning, og forholder seg til den, og jobber litt diagonalt, så er det lettare å slipe kontra diagonalt med det finare 2400 steinen.
Då slipte eg kontra diagonalt til stripene frå 1200 steinen er botre. Om du vil ha enno finare overflete, sliper du første diagonalen på nytt, med 3000 stein, til 2400 stripene er borte. Då er du heilt sikker på å få ein overflete som faktisk holder 3000 grit når du er ferdig.

Dette er samme måte me bruker når me sliper opp og polerer glassfiberformer, men då med kalibrert sandpapir.

Husk at ved all slik sliping/bryning så øker du effektiviteten ved å våtslipe. Då skyller du bort 'slipestøvet'. Dette fungerer nemlig som eit rulleleger mellom overflata og slipemediet. (Samme årsak til at asfalten her i Bergen varer kortare enn nøyaktig samme asfalt på østlandet ;)  )


Tittel: Sv: Mister oljetrykk...
Skrevet av: Sveinfjanuar 30, 2018, 21:52:32 pm
Takk Ivar, har handla meg grit opp til 3000 og blei tålig fornøyd med det. Har foruten kamaksel også sjekka veiva og rådene, det så heldigvis greit ut.  :)
Så; da er jeg klar til å gjøre reint, smøre + sette ting sammen igjen(no jeg har glemt?). ???
Blei plutselig usikker på om jeg har thickwalled eller ikke...og hvordan ser jeg det? Føler meg elendig i engelsken(i Haynes) som omhandler veivlager nr 3. Hva menes med blindhole(på veiv eller lager??) og crankshaft web.  ::) OM jeg har thinwalled, regner med locating lugs er de utvendige "tappene" på lageret? Se bilde for hele teksten.
[attachment=1]


Tittel: Sv: Mister oljetrykk...
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechjanuar 31, 2018, 00:20:13 am
thin walled vs thick walled er vel annet ord for
Thin walled=3 delt lager (løse thrust "skiver"
Thick walled =lager i en del ala boble


Tittel: Sv: Mister oljetrykk...
Skrevet av: Sveinfjanuar 31, 2018, 09:25:00 am
Den er go, den... men i teskjeland må man ha svar på alt.  ::)Hva med de andre spørsmåla jeg har..?  :)


Tittel: Sv: Mister oljetrykk...
Skrevet av: Sveinffebruar 02, 2018, 11:31:47 am
Er det samme hvilken vei jeg trer lageret på veiva før jeg entrer drevet? Jeg forstår fremdeles ikke hva som står i Haynes om blindholes og crankshaft web... ??? ??? ??? ::)


Tittel: Sv: Mister oljetrykk...
Skrevet av: Roy Grellandfebruar 02, 2018, 13:23:54 pm
Er det samme hvilken vei jeg trer lageret på veiva før jeg entrer drevet? Jeg forstår fremdeles ikke hva som står i Haynes om blindholes og crankshaft web... ??? ??? ??? ::)

Litt på tynn is her, men jeg mener å huske at styrepinnen er litt offset, så lageret passer bare den ene veien. Dvs det passer jo andre veien også, men da skviser du lageret med styrepinnen. Har desverre ikke åpen blokk tilgjengelig eller kunne jeg sjekket.

Man kan du ikke ta et bilde av lagerbanen i blokka, i begge halvdelene, så er det lettere å hjelpe deg

Roy


Tittel: Sv: Mister oljetrykk...
Skrevet av: TrettenNullTofebruar 02, 2018, 22:58:10 pm
På T-1 motoren så ser det slik ut[attachment=1] I hullet hvor skrutrekkeren er så skal det sitte en liten styrepinne.
[attachment=2] Lageret har hull til styrepinnen som ikke er sentrert på lageret, så da må lageret monteres riktig vei på veiva. Det vil si med hull til styrepinne mot skinka/Webb, eller med andre ord mot rådene.
[attachment=3]Da kommer også smørehullet nedover.


Tittel: Sv: Mister oljetrykk...
Skrevet av: Roy Grellandfebruar 03, 2018, 23:16:19 pm
Se der ja. Bilde sier mer enn 1000 ord ;)


Tittel: Sv: Mister oljetrykk...
Skrevet av: Sveinffebruar 05, 2018, 09:18:58 am
Ahh, takk for overbærenheten, den virker til å være uten grenser!  ;D ;D ;D
Var Jørn som monterte veiva første gangen, så har aldri gjort akkurat dette.
Veldig forklarende bilder, takker!!! MÅTTE bare være sikker... ::)
Da kan jeg bygge litt igjen!  ;)


Tittel: Sv: Mister oljetrykk...
Skrevet av: TrettenNullTofebruar 05, 2018, 16:55:13 pm
Jeg vet jo ikke om det er likt i vann bokser


Tittel: Sv: Mister oljetrykk...
Skrevet av: Sveinffebruar 06, 2018, 18:23:36 pm
Du har helt rett, det er slett ikke slik i vannbokser. Har styrepigger utvendig på alle lagre unntatt det mot reimskive der sitter styrepinne slik det er beskrevet tidligere. [attachment=1]


Tittel: Sv: Mister oljetrykk...
Skrevet av: Sveinffebruar 06, 2018, 18:25:08 pm
[attachment=1]


Tittel: Sv: Mister oljetrykk...
Skrevet av: Sveinffebruar 06, 2018, 18:26:16 pm
[attachment=1]


Tittel: Sv: Mister oljetrykk...
Skrevet av: Sveinffebruar 06, 2018, 18:28:09 pm
Takk for hjelpa, dere fikk meg til å leite på rett plass! 😊