VWNorge

Forum => Krigsmodeller => Emne startet av: TrettenNullTo på november 25, 2017, 23:10:56 pm



Tittel: Låvefunn
Skrevet av: TrettenNullTonovember 25, 2017, 23:10:56 pm
Fant en industrimotor fra 1944 på låven hos mine besteforeldre. Noen av dere krigs-gutta som har noe formening om hva den kan ha hatt for bruksområde. Denne motoren er forøvrig nesten ikke brukt[attachment=1[attachment=2][attachment=3][attachment=4]


Tittel: Sv: Låvefunn
Skrevet av: Squarebacknovember 26, 2017, 22:53:08 pm
Morsomt å se denne "Live" Nullto. Takk for titten! (For noen måneder siden)


Tittel: Sv: Låvefunn
Skrevet av: DeMilnovember 27, 2017, 09:39:53 am
Jeg har ikke så mye peiling på disse aggregatene men dette er nok en slik fra 1944. For a drive strøm til større avdelinger. Hvis dette aggregatet er urørt fra 1944 så er det meget sjeldent...


Tittel: Sv: Låvefunn
Skrevet av: Squarebacknovember 27, 2017, 22:49:37 pm
.[attachment=2]


Tittel: Sv: Låvefunn
Skrevet av: TrettenNullTonovember 28, 2017, 07:44:45 am
Men var det VW logo i tannhjulet i 1944 ?
Var det ikke KDF


Tittel: Sv: Låvefunn
Skrevet av: svenolenovember 28, 2017, 20:57:54 pm
Den er en industrimotor. 6-xxxx. Den var til aggregat strøm. Type 120 = Stationärer Motor für reichsluftfahrtministerium. Sansynligvis nødstrøm.

Produksjonsår står på blokka, før 43, 18 hk. etter 25 hk.
Boble 1-xxx
Kubel 2-xxx
Stasjonær motor 6-xxx. Typ nr er f.eks 120 er tilpasning og type/avdeling. ( f.eks Typ 121
Stationärer Motor mit Magnetzünder für Heereswaffenamt)
Schwimm 7-xxx

Kjøper den gjerne så den kan leve og bo i en krigsmodell.


Tittel: Sv: Låvefunn
Skrevet av: Squarebacknovember 29, 2017, 20:22:52 pm
https://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=672429&postdays=0&postorder=asc&start=0



Tittel: Sv: Låvefunn
Skrevet av: svenolenovember 29, 2017, 22:14:36 pm
6- industrimotor er ikke så skjelden. Det er faktisk flere i Norge. Det er viktig å ta vare på de som har overlevd kast og rydd. Den fungerer fint som erstatnings motor for schwimmwagen og kubel. Flere av originalmotorene i bevarte kjøretøyer her hjemme er i dårlig forfatning spesielt schwimmwagen, dette fordi de er støpt med krigs/dårlig alum. som gjærer til hvitt pulver i fuktighet spesielt på undersiden.
Ellers kan nevnes at det er en fordel og sette inn ny veiv da krigsmodell veiv ikke har god olje tetning til svinghjul og klutsj, dette ble forbedret etter 1945 også bedre konstruksjon på ventil stang hylsene som hadde dårlig tetning og lekker olje. Motoren etter 1943 svært lik en forbedret 25 hester som var å finne i etterkrigsboblene.



Tittel: Sv: Låvefunn
Skrevet av: TrettenNullTonovember 29, 2017, 23:20:36 pm
Takk for masse opplysninger. Hvor på blokka finner jeg prod år. Skal sjekke grundigere og ta noen flere bilder og legge ut.
Har og fått noen henvendelser på PM og dere får svar etterhvert men nå er det laange dager på jobb, så kommer tilbake om noen dager med svar.
Har ikke startet opp moteren. Men sveiva den rundt for å se om jeg fikk gnist på pluggen. Klarte ikke å se noen gnist. Men det var ikke lett å sveive motoren rundt og samtidig holde pluggen mot jord, så her må jeg prøve igjen med litt flere hender.Bestefaren min dro med seg denne motoren hjem fra Tyskland etter krigen. Den har stått tørt og godt på låven siden 6o tallet.
Det er vel en mulighet for at magneten er død.




Tittel: Sv: Låvefunn
Skrevet av: svenolenovember 29, 2017, 23:54:30 pm
Du finner vel 43 eller 44 på sidene der toppene er, muligens i en ring og det reflekterer til produksjonsår, ellers en lik nummer merking på begge sidene. (Rygh har en komplett makan som han skal fikse og sette inn i sin kubel.) Noen misjon som annet en hyllepynt er den vel ikke som den står, agregatet mangler men moro læll.


Den er fin som originalmotor til en krigsmodell selv om det står 6-xxx, litt ombygd og tilpasset slik du ser på bilde over hvor magnet tenning faller bort osv. Vil ikke anbefale deg å starte den hvis du ikke må, fordi du kan ødelegge innmat. Sylinder er mangelvare til 25 hk frem til de blir ny produsert. Etter modifisering og overhaling så vil den gjøre jobben i en original bil. Kanskje du skal lete etter en krigsmodell? Motor er en god begynnelse og flere har bilen men mangler motor fordi det har alltid vert tilgang på en ny og bedre. Denne motoren bør konserveres for lagring.


Ellers så er min 7-xxx motor gjæret i bunnen så en 6-xxx er velkommen til min schwimmwagen, hvis blokka er feilfri kan brukes.


Tittel: Sv: Låvefunn
Skrevet av: Squarebacknovember 30, 2017, 00:00:42 am
Internett er morsomt.

Her en lignende motor : http://www.v2rocket.com/start/others/DSC00948.jpg


http://www.v2rocket.com/



Tittel: Sv: Låvefunn
Skrevet av: svenolenovember 30, 2017, 00:04:56 am
He he de dukker opp som løvetann men hva brukes denne til?


Tittel: Sv: Låvefunn
Skrevet av: Squarebacknovember 30, 2017, 00:09:25 am
He he de dukker opp som løvetann men hva brukes denne til?

I understellet på den mobile utskytningsrampen til V2-raketten...


Tittel: Sv: Låvefunn
Skrevet av: SplitMannovember 30, 2017, 12:53:24 pm

Herlig funn! Gratulerer!

Det meste er sagt ovenfor her - uvanlig å se den med dobbel viftereim. Samme som på 7- Schwim-motorene det. Veldig artig!

Hold oss gjerne oppdatert om hva som skjer med denne!



Tittel: Sv: Låvefunn
Skrevet av: svenolenovember 30, 2017, 13:43:21 pm
Hei Øystein. Neuman var her for 2 dager siden. Arves 166 er booket inn for ferdigstilling av karosseri.

Ikke helt uvanlig med dobbel viftereim på industrimotor også den på dynamo var der. En annen ting kan være at den har slakk kamaksel på grunn av beregnet til kontinuerlig drift. Og det funker på vannkjøring. :)


Tittel: Sv: Låvefunn
Skrevet av: TrettenNullTonovember 30, 2017, 23:42:48 pm
Okay. Skal ikke prøve å starte motor. Skal sjekke etter produksjons-år i helgen. Ta noen bilder av vippestell mm. Det kommer etterhvert.
Bestefattær`n fortalte at det var broren til min bestemor som klarte å få tak i denne motoren i det krigen var slutt.  Så møtte min bestefar på min bestemor da han var i tysklandsbrigaden etter krigen. Så ble de gift osv osv, og så kom motoren og begge to til Norge. Han åpnet motoren opp i sin tid, og fant ut at låseringen til stempelbolten manglet. Sannsynligvis krigs-sabotasje fra fabrikken. Han sa også at motoren var gått så lite at det ikke var blitt noe skade i sylinder. Motoren hadde han tenkt å bruke som båtmotor, men kom aldri lenger en å skru fast en bensinkobling på bakdekselet. og montere en trykkbryter bak viftehuset. som er koblet til oljetrykket via den blå slangen, inn på et rør som kommer ut fra blokken. Her har det vel sittet et manometer opprinnelig tror jeg. Det er mulig det er det manometeret som nå sitter på trykkbryteren. Så motoren ble satt på  låven i Telemark en gang på 60 tallet, og der har den stått siden. Det er blank olje i motoren og den sviver rundt for hånd uten mye motstand.
Hva angår salg av motoren, så må jeg tenke litt over saken. Men en ting er sikkert. Den gjør seg mye bedre i et krigs kjøretøy som BRUKES, enn som en støvsamler uten annet nytteformål i en garasje.


Tittel: Sv: Låvefunn
Skrevet av: svenoledesember 01, 2017, 09:53:30 am
Spennende historie dette. Det ser ut som denne er fra 1944 og etter VW fabrikken ble bombet. Det ble ikke samme kvalitet etter dette. De brukte da utsortert restlager i produksjonen også i provisoriske lokaler. På slutten var det mangler på deler og det ble forenklede produkter. Om du selger så behold magnet tenninga oppusset på hylla den vil ta vare på familie historien.

Resten av historien kan jo bli at den havner i en Schwimmwagen som er i bruk ? (nå fortiden 2 stk) og der den vil passe helt fint, vil anbefale i så fall en familie avtale om tur deltagelse på treff  :)


Tittel: Sv: Låvefunn
Skrevet av: TrettenNullTodesember 02, 2017, 12:52:55 pm
Har knipsa litt bilder og lett etter prod år. Men kommer ikke til sidene på blokka pga kjøleblikk. Det gidder jeg ikke skru av. Ellers så ser jeg at motoren har blitt lakkert grå, og det ser ut som originalfargen ligger under og er sandfarget.
[attachment=1][attachment=2][attachment=3][attachment=4]


Tittel: Sv: Låvefunn
Skrevet av: TrettenNullTodesember 02, 2017, 12:55:40 pm
[attachment=1][attachment=2][attachment=3][attachment=4]


Tittel: Sv: Låvefunn
Skrevet av: TrettenNullTodesember 02, 2017, 12:56:23 pm
[attachment=1][attachment=2][attachment=3][attachment=4]


Tittel: Sv: Låvefunn
Skrevet av: TrettenNullTodesember 02, 2017, 13:01:27 pm
[attachment=1][attachment=2][attachment=3][attachment=4]


Tittel: Sv: Låvefunn
Skrevet av: svenoledesember 02, 2017, 15:07:22 pm
Som forventet ingen overraskelser. Potta er etterkrigs. Et bilde av motornummer på dynamohals hadde vel vært greit.  :)


Tittel: Sv: Låvefunn
Skrevet av: TrettenNullTodesember 02, 2017, 23:06:53 pm
Det skal vi ordne. Mener det var identisk med det som sitter stempla inn i plata på viftehuset. skal ta bilde imorra.


Tittel: Sv: Låvefunn
Skrevet av: TrettenNullTodesember 04, 2017, 20:31:43 pm
Blokka [attachment=1][attachment=2]


Tittel: Sv: Låvefunn
Skrevet av: svenoledesember 04, 2017, 21:52:32 pm
Det var det viktige nr. ja. 6-xxx uten tvil. Det var også produsert motorblokker for service. De ble levert blanke uten typ og nr. merking. Det var meningen at bruker/verksted skulle slå inn dette selv. Dette nr. er opprinnelig som forventet :)


Tittel: Sv: Låvefunn
Skrevet av: TrettenNullTodesember 11, 2017, 21:07:06 pm
Slik endte så historien til denne motoren fra andre verdenskrig for mitt vedkommende :
Etter å ha diskutert litt med min Bestefar, så hadde han et ønske for denne motoren.
Det var om motoren kunne havne bak i en Schwimmwagen. Og om han muligens rakk å få blitt med en tur på vannet. Han har sett og opplevd mye gjennom sitt 90 år lange liv, men aldri vært på sjøen i en Schwimm.
Bestefars ord, er min lov, så da var saken grei.
Det ble ingen salgstråd eller auksjon av motor.
Sven Ole ble kontaktet da han var har en veldig flott Schwimm, og har gledet mange mennesker i miljøet med å BRUKE bilen sin til det den er ment for. En handel har blitt gjennomført og motoren er i skrivende stund på vei nedover E18 mot Vestfold.
Så ble det båtmotor som opprinnelig tenkt, allikevel.

Ønsker denne motoren lykke til videre på reisen, nu i tidsriktig kjøretøy

Vi får håpe på at forsettelse følger....   :) 


Tittel: Sv: Låvefunn
Skrevet av: Squarebackdesember 11, 2017, 23:33:39 pm
Det var en riktig avgjørelse!


Tittel: Sv: Låvefunn
Skrevet av: svenoledesember 12, 2017, 07:58:00 am
Alle eventyr slutter godt, vi får håpe det. Den havnet i det aktive Schwimmwagen miljøet hvor vi er en god gjeng som tar vare på de eldste VW. Den blir kvalitets kontrollert og kommer i en slik bil om ikke så lenge. Patinaen og sjela blir bevart. Oppmerksomhet fra publikum vil den også få. Det er faktisk de som ikke kaster gullet som redder historien og selvfølgelig skal bestefar ut på vannet i VW med 25 hk grom lyd. Takk for en klok avgjørelse.

Bilde SCC 2016 med Ketil Solvik Olsen.


Tittel: Sv: Låvefunn
Skrevet av: svenoledesember 17, 2017, 15:05:29 pm
Det viser seg at denne motoren ble produsert i 1943, se nedre bilde med årstall på blokka. Den var opprinnelig tiltenkt Schwimmwagen, bevis for dette er 3 hull på hver side av blokka, (øvre bilde) som kun er beregnet for Schw. spesielt feste for kjøleblekk.

I 1944 ble den montert i aggregat og fikk 6- og var levert til luftfart.

Så blir ringen sluttet i 2017 og den dukker opp i en 1943 Schwimmwagen, ikke dårlig det.  :)


Tittel: Sv: Låvefunn
Skrevet av: TrettenNullTodesember 18, 2017, 19:34:21 pm
Det var jo litt av et sammentreff må jeg si.
Jeg tenker bestefatter`n tok en bra avgjørelse   :D
Det tok kun 75 år før motoren havner på riktig plass  ;D