VWNorge

Forum => Prosjektgarasjen => Emne startet av: JknVW på desember 28, 2017, 15:10:11 pm



Tittel: Gullbobla 73
Skrevet av: JknVWdesember 28, 2017, 15:10:11 pm
Heisann!
Er fersk på forumet og relativt fersk eier av en fin gullfarga 1303S 73 modell.
Foreløbig har jeg ikke voldsomme planer for bilen da mye godt er gjort med den av forrige eieren, Stian (vw-vw).  :D
Det viktigste med den er at det er lite rust og lakken er fin. I tillegg er den i mine øyne passe senket og god og stiv i understellet.
I høst har det blitt fire nye setebelter, Empi shortshift og rens av forgassere. Holder også på med å lage inspeksjonsluker i innerskjermene da jeg fort fant ut hvor trangt det var å komme til.  :). Neste blir å bytte til et litt snillere effektanlegg jeg fikk med og få på varmepotter igjen. Ønsker meg også forseter med høy rygg og litt mer støtte. Dersom du har tips eller svarte seter til overs er det bare å ta kontakt.  ;D

Vil ellers si at dette er et av de bedre (gjenlevende) forumene hvor det finnes svar på det meste og som holder et passe seriøst nivå på kommunikasjonen.
[attachment=1]
[attachment=2]
[attachment=3]

Godt Nytt År!
Jørgen


Tittel: Sv: Gullbobla
Skrevet av: JknVWdesember 28, 2017, 15:11:36 pm
Rumpa..
[attachment=1]


Tittel: Sv: Gullbobla
Skrevet av: Svein.desember 28, 2017, 18:23:26 pm
Gratulerer med en flott 1303 8)
Ang seter er det mange muligheter, går du for orginale høye eller uoriginale ?....

Mvh Svein.


Tittel: Sv: Gullbobla
Skrevet av: JknVWdesember 28, 2017, 19:25:09 pm
Vil gå for seter som ser litt mer originale ut med høy rygg eller nakkestøtte. Kanskje fra Polo eller Golf og med svart stoff.


Tittel: Sv: Gullbobla
Skrevet av: TrettenNullTodesember 29, 2017, 11:54:46 am
Fin Boble.
Hjalp Bug-Man med nye seter i Bobla hans, der putta vi inn Golf GTI MK1 stoler. Det ble veldig bra. Understellet som satt originalt på de stolene minnet mye om 3 punkt innfestingen som er på Boblene fra 73 og oppover. Noen som vet om de sklir rett inn kanskje ?


Tittel: Sv: Gullbobla
Skrevet av: JknVWdesember 29, 2017, 14:31:08 pm
Har lest her et sted at Golf 1 seter skal passe rett inn, men de er ikke så lette å oppdrive.  :P


Tittel: Sv: Gullbobla
Skrevet av: Bug_Mandesember 29, 2017, 19:58:59 pm
De bakerste festene må moddes litt. Man kan visst nok bøye de til å passe.


Tittel: Sv: Gullbobla
Skrevet av: Squarebackdesember 29, 2017, 22:03:52 pm
De bakerste festene må moddes litt. Man kan visst nok bøye de til å passe.

Mener å huske at man måtte endre "sporvidden" på de bakre beina ja. Men nå er det over 30 år siden jeg hadde en 1303...og husker ikke så godt lengre...


Tittel: Sv: Gullbobla
Skrevet av: Bug_Mandesember 29, 2017, 23:40:39 pm
De bakerste festene må moddes litt. Man kan visst nok bøye de til å passe.

Mener å huske at man måtte endre "sporvidden" på de bakre beina ja. Men nå er det over 30 år siden jeg hadde en 1303...og husker ikke så godt lengre...

Ja er bredden på festene som er annerledes. På thesamba sa folk at man enten kunne kappe og sveise men det var mulig å bøye også


Tittel: Sv: Gullbobla
Skrevet av: JknVWdesember 31, 2017, 15:49:59 pm
Julegaven til bobla. Gule tåkelys fra gamle dager.. 😄 Må bare få laget passende braketter.


Tittel: Sv: Gullbobla
Skrevet av: Blau_Ovaldesember 31, 2017, 18:10:10 pm
Gratulerer med fin bil, og velkommen inn:)


Tittel: Sv: Gullbobla
Skrevet av: JknVWdesember 31, 2017, 19:24:03 pm
Takk for det. Ser fram imot kjøring og samlinger til sommeren! 😄


Tittel: Sv: Gullbobla
Skrevet av: JknVWjanuar 02, 2018, 16:09:30 pm
Solid luke på plass.
[attachment=1]


Tittel: Sv: Gullbobla
Skrevet av: BP 73januar 03, 2018, 00:42:07 am
Har 2 stoler fra Caddy med varme, omtrent samme som golf. tlf 99599148. kan sende bilde på mms.


Tittel: Sv: Gullbobla
Skrevet av: JknVWjanuar 03, 2018, 04:22:17 am
Takk for forslaget, men ser ut til at jeg har fått tak i like seter som står i bare med høy rygg.


Tittel: Sv: Gullbobla
Skrevet av: JknVWjanuar 08, 2018, 14:31:59 pm
"Nye" seter har ankommet fra Våle. Skal bruke ryggen på disse da komforten i sitteputene er absolutt fraværende. En tidligere bruker har brukt badehåndkle til å bygge opp førersetet. Noen som vil ha det igjen?  ;D
[attachment=1]

Tåkelyktene er i ferd med å få braketter.
[attachment=2]


Tittel: Sv: Gullbobla
Skrevet av: JknVWjanuar 08, 2018, 21:03:28 pm
[attachment=1]


Tittel: Sv: Gullbobla
Skrevet av: Anders-Cojanuar 08, 2018, 23:14:33 pm
Pen 1303.  :)
Fikse idee på stopping av sete.


Tittel: Sv: Gullbobla
Skrevet av: 1303SSjanuar 09, 2018, 22:23:30 pm
Kjøp ny stopping Unneberg kan sikkert levere visst ikke så har paruzzi.com


Tittel: Sv: Gullbobla
Skrevet av: JknVWjanuar 29, 2018, 22:10:07 pm
Det går ikke fort, men det går ikke kjapt heller.. 😄


Tittel: Sv: Gullbobla
Skrevet av: JknVWapril 09, 2018, 09:35:08 am
https://www.youtube.com/watch?v=0jhm3MUY0tw&list=PL49I4F-LVk4JXKLYxZ0_qEfQ31o7PB8w4&index=1&t=0s

Da våkna dyret etter lang vinterdvale. Har gått over Empi 44 gasserne og satt inn et litt mer moderat Tri-Mil eksosanlegg med varmepotter. Nye plugger har den også fått.  :)
Startet greit og høres bra ut, men sliter fremdeles med samme problemet som i høst med ettertenning når den blir varm. Har justert og balansert etter beste evne.  :P


Tittel: Sv: Gullbobla
Skrevet av: Jens-Ole aka 'Dansken'april 09, 2018, 11:51:23 am
Ja da er det bare at få den ud på vejen og prøvet den ordentlig efter justering. ;D
Husk at se efter om luftfiltrene er rene, hvis de tetter seg kan det resultere i ettertenning. (blant flere andre ting selvfølgelig)


Tittel: Sv: Gullbobla
Skrevet av: JknVWapril 28, 2018, 17:38:10 pm
Da er alle fire hjula i bakken, ny olje, nye plugger og rensa forgassere. Balansert gassere og stilt tenning på ca 10 grader fortenning på tomgang. Men den går som en dass.. Tung å starte og går ujevnt. Den dør så fort jeg prøver å kjøre. Det er elektronisk tenning, så mistenker at det er coilen. Er det noen på Nøtterøy som har en god en jeg kan teste eller forslag til annen løsning?


Tittel: Sv: Gullbobla
Skrevet av: JknVWapril 28, 2018, 17:45:59 pm
Kan nås på 90137733.
Her står’n.. Klar for å rulle..
[attachment=1]


Tittel: Sv: Gullbobla
Skrevet av: Jens-Ole aka 'Dansken'april 30, 2018, 20:49:38 pm
Jeg har en coil liggende hvis du vil prøve, ikke helt Nøtterøy men ganske tæt på  :D


Tittel: Sv: Gullbobla
Skrevet av: JknVWapril 30, 2018, 22:04:44 pm
Takk for tilbudet. Skal demontere den ene forgasseren for tredje gang først.  :) Ser ut til at akselerasjondysene kommer og går litt..


Tittel: Sv: Gullbobla
Skrevet av: Jens-Ole aka 'Dansken'mai 02, 2018, 18:38:14 pm
Si fra  ;)


Tittel: Sv: Gullbobla
Skrevet av: JknVWmai 23, 2018, 20:10:10 pm
Endelig på veien igjen! Moro å kjøre selv om den nøler endel ved akselerasjon. Den får litt mye bensin.. Hvis noen har tomgangsdyser str .50 eller .45 til Empi hpmx 44 så si fra. 😊
[attachment=1]


Tittel: Sv: Gullbobla
Skrevet av: Jens-Ole aka 'Dansken'mai 24, 2018, 21:36:11 pm
Hvilken størrelse halsringer har du i? Hvis det er en 1641 motor kan det lønne sig at køre med 26


Tittel: Sv: Gullbobla
Skrevet av: JknVWmai 24, 2018, 23:35:32 pm
Takk for tipset, det skal jeg sjekke.  :)


Tittel: Sv: Gullbobla
Skrevet av: HenningAmai 29, 2018, 07:43:16 am
Fin bil :-) Hadde deg bak meg hjem forrige uke :)


Tittel: Sv: Gullbobla
Skrevet av: JknVWmai 29, 2018, 12:07:47 pm
Da kjørte du ikke boble.. 😃


Tittel: Sv: Gullbobla
Skrevet av: JknVWjuni 03, 2018, 23:30:49 pm
Sliter fremdeles med de samme symptomene som tidligere bare blitt verre. Starter fint og går bra uten belastning, men så fort jeg gir litt gass så høres den ut som et maskingevær i ujamn takt.  Kikket litt i fordeleren i dag og finner en sprekk i armen. Er dette synderen??
[attachment=1]
[attachment=2]


Tittel: Sv: Gullbobla
Skrevet av: JknVWjuni 03, 2018, 23:40:39 pm
Er bygd om til elektronisk tenning, og fordeleren er ikke koblet på vakuum. Men den reagerer når jeg gir vakuum på klokka. Noen som har lignende og kan fortelle hvordan deres fungerer?
[attachment=1]
[attachment=2]


Tittel: Sv: Gullbobla
Skrevet av: Jens-Ole aka 'Dansken'juni 04, 2018, 09:07:02 am
Find en vakumslange og sæt den mellem vakumudtaget på den ene gasser og vakumklokken på fordeleren. Kan være alt der skal til.
Eller byt til en "009" type fordeler uden vakum ;)


Tittel: Sv: Gullbobla
Skrevet av: HenningAjuni 04, 2018, 09:35:49 am
Da kjørte du ikke boble.. 😃
hahaha, nei. Lå på tvers baki en golf IV med nyoperert ankel :-D
Bobla står på låven...


Tittel: Sv: Gullbobla
Skrevet av: JknVWjuni 04, 2018, 09:37:09 am
Ja, prøvde med vakuum til ene forgasseren uten at det hjalp. Får ta meg en tur på Unneberg i dag igjen..  :)


Tittel: Sv: Gullbobla
Skrevet av: JknVWjuni 04, 2018, 17:37:59 pm
Bytta rotor og sjekket tenninga. Justerte litt og prøvekjørte. Samme greia.. Neste blir å sjekke at pumpa gir nok bensin og at bensinen renner fritt fra tanken. Men skulle ikke tro det var et problem så mye bensin som den bruker..  ;D


Tittel: Sv: Gullbobla
Skrevet av: JknVWjuni 08, 2018, 09:06:46 am
Det renner godt fra pumpa. Tok ut pluggene og alle var kølsvarte igjen. Har bestilt 0.45 tomgangsdyser hos Unneberg, så da får jeg håpe det hjelper litt.


Tittel: Sv: Gullbobla
Skrevet av: JknVWjuni 10, 2018, 23:08:12 pm
Nyrensa plugger og på veterantreff i Tønsberg på lørdag med junior.  :)
[attachment=1]
Med to meget fine av samme art..
[attachment=2]


Tittel: Sv: Gullbobla
Skrevet av: JknVWjuni 12, 2018, 09:22:43 am
Boble til jobb gjør alltid dagen litt bedre..  ;D
[attachment=1]


Tittel: Sv: Gullbobla
Skrevet av: JknVWjuni 21, 2018, 15:33:58 pm
Nye 0.45 tomgangsdyser er på plass. Måtte rense pluggene igjen og valgte denne gangen å bruke NGK pluggene da de funker bedre enn Bosch virker det som. Soter litt mindre og går fremdeles pent på tomgang, men motoren nøler fremdeles når jeg gir litt gass. Våkner til liv med gassen i bunn, men det er litt plagsomt å ikke ha mellomregister..  :P
Filmen viser mest forvirra filming, men lyden forteller kanskje noe..
Finnes det noen i Tønsberg området som har mulighet til å hjelpe meg med dette?

https://youtu.be/S3LRko4lonI


Tittel: Sv: Gullbobla
Skrevet av: JknVWjuni 29, 2018, 09:37:45 am
1.6 l/mila. Får ihvertfall nok bensin! :)


Tittel: Sv: Gullbobla
Skrevet av: JknVWjuni 29, 2018, 11:39:53 am
Da har jeg to alternativer:
1) Bytte til mindre forgassere som passer denne motoren bedre. Gi gjerne beskjed dersom du har et sett du vil bytte.  :)
2) Kjøpe et dysesett og begynne å teste..

[attachment=1]


Tittel: Sv: Gullbobla
Skrevet av: grellandjuni 29, 2018, 12:53:01 pm
Hvis den bruker litt mye, er det ikke i utgangspunktet nødvendig å bytte forgasser, er jo enklere å dyse den riktig.


Tittel: Sv: Gullbobla
Skrevet av: Erlend / bug66juni 29, 2018, 13:35:33 pm
Dyser er billig å handle fra han her:

https://www.ebay.com/usr/alfa1750?_trksid=p2047675.l2559


Tittel: Sv: Gullbobla
Skrevet av: JknVWjuni 29, 2018, 13:39:03 pm
Skal teste med 1.40 dyser isteden for 1.50 hoveddyser. Unneberg hadde liggende.
Noen som har erfart å få lavere vakuum på sylinder 3 i forhold til 4’ern når gasserne skal synkroniseres?


Tittel: Sv: Gullbobla
Skrevet av: Erlend / bug66juni 29, 2018, 13:45:48 pm
Skal teste med 1.40 dyser isteden for 1.50 hoveddyser. Unneberg hadde liggende.
Noen som har erfart å få lavere vakuum på sylinder 3 i forhold til 4’ern når gasserne skal synkroniseres?

synkronisere med hva? Snegle? Dersom kvalitetskontrollen er så som så, så vil vakumet/fløden bli ulik. Enkelt å se nå du har gasseren i hånden. Juster tomgangen slik at det er ørliten åpning på spjeldene, og bruk bladsøker for å verifisere at de er like/ulike


Tittel: Sv: Gullbobla
Skrevet av: Erlend / bug66juni 29, 2018, 13:46:28 pm
Hva slags topper har du? Og hva slags venturier i gasserne?


Tittel: Sv: Gullbobla
Skrevet av: JknVWjuni 29, 2018, 14:08:34 pm
Bruker snegle ja. Får sjekke at spjeldene ikke åpner ulikt da. 😊
Når det gjelder toppene vet jeg ikke stort om de annet at de skal være porta.


Tittel: Sv: Gullbobla
Skrevet av: JknVWjuni 29, 2018, 14:10:05 pm
Venturi ser ut til å være 30.


Tittel: Sv: Gullbobla
Skrevet av: JknVWjuni 29, 2018, 15:00:34 pm
Jeg var skråsikker på at hoveddysene var 1.50, men de var jaggu 1.15!!
Da har det tydeligvis vært gjort et forsøk på å få den til å gå magrere en gang. Prøvde for moro skyld med 1.40 dysene og nå drar den mye bedre i mellomregisteret, selv om den fremdeles nøler litt rundt 2000 omdreininger. Det smeller litt i potta når jeg slipper gassen, men det er jo ikke så rart.
Er det mulig at den har gått magert med det forbruket?  ???


Tittel: Sv: Gullbobla
Skrevet av: JknVWjuli 02, 2018, 09:25:35 am
Bilen går faktisk mye bedre med 140 dysene! Nå er det gøy å kjøre den!
Den nøler akkurat rundt 2000 omdreininger, men drar jevnt hele veien utenom. Skal få tak i et dysesett uansett etterhvert og justere den litt bedre. Får spare til bredbåndslamda.  ;D
Er fristende å konvertere til sprut i fremtiden. Installerte Megasquirt i en Datsun 240z for noen år siden og når det først virker så er det veldig deilig å ha kontroll på alle parameterne.  :)


Tittel: Sv: Gullbobla
Skrevet av: JknVWaugust 09, 2018, 12:19:30 pm
Nå var det lenge siden siste oppdatering. Sommeren går fort og bobla har stått mye parkert i garasjen.
Etter å ha kjørt med altfor store dyser en liten stund så ble naturligvis pluggene helt sotet, så jeg har forsatt å feilsøke for å finne roten til problemet.
- Gått gjennom hele bensintilførselen. Flyttet filter til utløp på tanken og fjernet filteret inne i tanken.
- Satt inn bensintrykksregulator for å ha kontroll på trykket.
- Sjekket og stilt ventilene til 0.10mm
- Gått over venstre forgasser og målt at spjeldene åpner likt.
- Målte kompresjon på sylinder 3 og 4 til 60/80
- Tennplugg på syl 3 var svartere enn på 4
Neste blir å finne ut hvorfor det er et avvik på 3'ern..  :P


Tittel: Sv: Gullbobla
Skrevet av: JknVWseptember 25, 2018, 10:04:59 am
Blir å ta ut motoren i vinter for sjekk, men inntil da blir den brukt så mye som mulig. Var litt kaldt i morges med 1,5 grader, men den startet til slutt.  ;D
[attachment=1]


Tittel: Sv: Gullbobla
Skrevet av: JknVWoktober 20, 2018, 14:09:10 pm
Sommeren er definitivt over. Virket som bobla hadde gått i dvale allerede, men fikk ti slutt liv i den for en siste tur. I vinter er planen å ta ut motor og sjekke hvorfor kompen er så dårlig på 3’ern. Den svetter olje omtrent over alt også. Tipper det er stempelring som har gitt seg.. Vi får se. Funderer også å øke til 1915cc og bytte ut den originale kammen.
[attachment=1]
[attachment=2]


Tittel: Sv: Gullbobla
Skrevet av: Jens-Ole aka 'Dansken'oktober 22, 2018, 21:26:53 pm
Synes det her lød meget bedre jeg  ::) :D

I vinter er planen også å øke til 1915cc og bytte ut den originale kammen.


Tittel: Sv: Gullbobla
Skrevet av: JknVWdesember 13, 2018, 22:56:49 pm
Julegave til bobla.  :D
 [attachment=1]


Tittel: Sv: Gullbobla
Skrevet av: TrettenNullTodesember 13, 2018, 23:31:41 pm
Grættis.


Tittel: Sv: Gullbobla
Skrevet av: JknVWjanuar 07, 2019, 16:32:31 pm
Har begynt forarbeidet med å ta ut motoren i vinter.
Hovedsakelig for å sjekke hvorfor det er så dårlig kompresjon og finne ut av en tikkelyd jeg ikke liker helt.
Sjekket kompresjonen på kald motor og fikk

Syl  psi
 1   85
 2   80
 3   80
 4   90

Det er relativt jevne men lave verdier og da jeg helte innpå litt olje på 3'ern så økte kompen til 88 psi.
Regner med at det ihvertfall blir bytte av stempelringer.
Men så lurer jeg på om det ikke hadde vært lurt å legge litt mer kroner i det mens motoren alikevel er i deler.
Neste steg er vel en litt kulere kam, men får jeg egentlig noe ut av det?
Leker meg litt med Dub-Dyno og får bare 82 HP som ikke er store endringen i fra da motoren ble bremset (75 HP).
Er dette realistiske tall?

[attachment=1]

[attachment=2]


Tittel: Sv: Gullbobla
Skrevet av: scardeepjanuar 17, 2019, 15:31:18 pm
Julegave til bobla.  :D
 [attachment=1]

Får jeg spørre hva er dette?  ::)


Tittel: Sv: Gullbobla
Skrevet av: JknVWjanuar 17, 2019, 16:00:09 pm
Det er bredbåndslamda til å måle oksygeninnholdet i eksosen. Da får jeg forhåpentligvis justert inn blandingsforholdet litt bedre til våren.  ;D


Tittel: Sv: Gullbobla
Skrevet av: JknVWapril 06, 2019, 00:16:22 am
Da fikk jeg endelig ut motoren. Det ble sideveis fødsel uten for mange komplikasjoner. Da er det bare å få den opp i stativet og skru den fra hverandre.  😊
[attachment=1]


Tittel: Sv: Gullbobla
Skrevet av: JknVWapril 06, 2019, 16:42:13 pm
Sylinder 3 er verst. Stempelringer ser ok ut. Ingen skader på sylindre eller stempel ved første første øyekast. Hva ville du gjort?  ???
[attachment=1]
[attachment=2]


Tittel: Sv: Gullbobla
Skrevet av: JknVWapril 06, 2019, 16:44:46 pm
Stempler
[attachment=1]
[attachment=2]


Tittel: Sv: Gullbobla
Skrevet av: TrettenNullToapril 07, 2019, 00:02:56 am
Litt fet blanding  :)


Tittel: Sv: Gullbobla
Skrevet av: P-stopapril 07, 2019, 16:33:22 pm
Er det bare bildet, eller har den brent seg ut til ett boltehull. i så fall snakker vi om bytte av topp ihvertfall.


Tittel: Sv: Gullbobla
Skrevet av: JknVWapril 07, 2019, 20:28:08 pm
Det er knekt av en bit ved bolthullet ja, men ser ikke ut til at det har vært gjennomslag der. Men det har vært gjennomslag noen cm unna. Skal det ikke være pakning mellom sylinder og topp?
[attachment=1]


Tittel: Sv: Gullbobla
Skrevet av: Jens-Ole aka 'Dansken'april 08, 2019, 20:04:19 pm
Ingen pakning der nej. Hvis det ser fint ud efter du har vasket og renset det ser jeg ingen grund til at bytte ud.
Ved du hvad det er for kam der står i motoren?


Tittel: Sv: Gullbobla
Skrevet av: Anders-Coapril 08, 2019, 20:30:58 pm
Bruk litt slipepasta på sylindrene å snurr sylinderen rundt ned i toppene for å sikre at det blir tett. Man kan bruke en kobberpakning der men da må man maksimerer ned sylindrene for å få riktig vendehøyde


Tittel: Sv: Gullbobla
Skrevet av: JknVWapril 08, 2019, 21:16:46 pm
Standard kam i motoren, men hvis noen vil bli kvitt en w110 eller lignende, så gi beskjed.
Skal teste med slipepasta. Vendehøyden ser ut til å være nesten 2mm, så det er mer enn nok som det er.  :D


Tittel: Sv: Gullbobla
Skrevet av: JknVWapril 14, 2019, 23:38:17 pm
Da er det bare moroa igjen..  ;D
[attachment=1]
[attachment=2]


Tittel: Sv: Gullbobla
Skrevet av: JknVWapril 14, 2019, 23:39:31 pm
[attachment=1]


Tittel: Sv: Gullbobla
Skrevet av: JknVWapril 15, 2019, 14:19:22 pm
Mener jeg leste et sted at man må ha varmeapparat i bilen og at det er sjekkpunkt på EU. Må i så fall varmepottene være montert?


Tittel: Sv: Gullbobla
Skrevet av: Jens-Ole aka 'Dansken'april 15, 2019, 21:43:37 pm
Når du har trekantvinduerne skal det ikke være nødvendigt med varmeapperat. Men regelværket bliver stadig tolket individuelt hver dag.


Tittel: Sv: Gullbobla
Skrevet av: TrettenNullToapril 15, 2019, 23:25:43 pm
Hadde min 02 hos SVV og de krevde en fungerende defrosterfunksjon på ruta, da de så at det ikke er varmepotter montert.
Holdt ikke med friskluft.
Monterte opp en Webasto på varmekanalene og så var de fornøyd.
Er ikke sikker de skjønner noe av varmesystemet på EU kontroll.


Tittel: Sv: Gullbobla
Skrevet av: JknVWapril 16, 2019, 00:12:24 am
Da får de lov til å stå i til etter EU..  :D


Tittel: Sv: Gullbobla
Skrevet av: Jens-Ole aka 'Dansken'april 16, 2019, 09:25:22 am
Jeg snakkede lidt med verksmesteren her på jobben, og det er nok lurt at la de stå på ;)


Tittel: Sv: Gullbobla
Skrevet av: JknVWapril 17, 2019, 19:29:26 pm
Pakke fra Dalhems med diverse nødvendige saker til motoren kom på 24 timer! Helt innafor! 😁


Tittel: Sv: Gullbobla
Skrevet av: MCCCIIISapril 17, 2019, 23:01:58 pm
Hadde min 02 hos SVV og de krevde en fungerende defrosterfunksjon på ruta, da de så at det ikke er varmepotter montert.
Holdt ikke med friskluft.
Monterte opp en Webasto på varmekanalene og så var de fornøyd.
Er ikke sikker de skjønner noe av varmesystemet på EU kontroll.
Min 03 med wbx er godkjent på svv uten defroster på ruta😉


Tittel: Sv: Gullbobla
Skrevet av: TrettenNullToapril 21, 2019, 23:03:35 pm
Hadde min 02 hos SVV og de krevde en fungerende defrosterfunksjon på ruta, da de så at det ikke er varmepotter montert.
Holdt ikke med friskluft.
Monterte opp en Webasto på varmekanalene og så var de fornøyd.
Er ikke sikker de skjønner noe av varmesystemet på EU kontroll.
Min 03 med wbx er godkjent på svv uten defroster på ruta😉
:)


Tittel: Sv: Gullbobla
Skrevet av: JknVWapril 22, 2019, 00:16:17 am
Beholder nok varmepottene til EU og setter på J-tubes etterpå.  ;D Har nå fått rengjort alt som skal settes sammen igjen. Pakninger, stempelringer og oljepumpe fra Dalhems er på plass. Kam er på gang og når siste sending fra Hotshop er her så er det bare å skru det sammen igjen.  :D


Tittel: Sv: Gullbobla
Skrevet av: JknVWapril 26, 2019, 00:12:54 am
"Ny" kam fra Jens-Ole er på plass. Takk for det! Det blir artig å se hvordan den virker sammen med de andre komponentene !  ;D
[attachment=1]


Tittel: Sv: Gullbobla
Skrevet av: JknVWmai 05, 2019, 17:43:04 pm
Begynner å få ting på plass nå. Bytta stempelringer og oljepumpe. Banna litt når blokka skulle settes sammen og Gaskainch'en tørket før jeg rakk å snu meg. Disse klippsene som skal holde på ventilløfterne var klønete å få ut, men det gikk til slutt..
[attachment=1]


Tittel: Sv: Gullbobla
Skrevet av: TrettenNullTomai 05, 2019, 22:02:18 pm
Hvis du leser på boksen til Gasgacinck så står det at du skal smøre på flaten, og vente til det er tørt, så sammenføye delene.  ;)



Tittel: Sv: Gullbobla
Skrevet av: JknVWmai 06, 2019, 00:10:51 am
Ja, bruksanvisninger er no dritt..   ;D
Fikk det sammen. Topper og kammer er på plass. Det som bekymrer meg nå er at noe butter imot på et punkt når jeg roterer veiva.  ??? Nye kammen er en Scat C35, og den roterte fint før blokka ble satt sammen igjen.


Tittel: Sv: Gullbobla
Skrevet av: Anders-Comai 06, 2019, 07:31:59 am
Har du sjekket om fordelerdrevet er helt på plass?
Kan skjer at drevet sklir litt ut hvis man snur på motoren, å man ikke har montert fordeleren
Da kan det forekomme at man kan dreie noe på motoren får det kniper.

Husk at det også skal 2 skiver/ shims mellom blokk å fordelerdrev.


Tittel: Sv: Gullbobla
Skrevet av: JknVWmai 06, 2019, 07:55:37 am
Ja, lot være å sette i fordelerdrevet slik at jeg ikke skulle få problemer med å dreie motoren. Sjekket at løftene var på plass før blokka ble skrudd sammen, men er redd et kamlager eller noe sånt har flytta på seg..


Tittel: Sv: Gullbobla
Skrevet av: TrettenNullTomai 06, 2019, 09:40:33 am
Best å splitte blokka igjen


Tittel: Sv: Gullbobla
Skrevet av: JknVWmai 06, 2019, 09:53:38 am
Er redd for det ja.  :(  Har ikke satt på svinghjulet med shims enda, så veiva kan fremdeles bevege seg litt i lengderetningen. Kan det ha noe å si?


Tittel: Sv: Gullbobla
Skrevet av: JknVWmai 06, 2019, 12:17:47 pm
Er det forresten noen som har en god metode å få ut klippsene fra løfterne når blokka er nesten sammen? Det var sabla knotete.  :)


Tittel: Sv: Gullbobla
Skrevet av: JknVWmai 19, 2019, 01:41:32 am
Midt under MGP kom motoren på plass der den skal være igjen! Litt knølete med jekk og bare to armer, men det gikk.  ;D
[attachment=1]
[attachment=2]


Tittel: Sv: Gullbobla
Skrevet av: JknVWjuni 09, 2019, 10:03:30 am
Endelig var den igang igjen! Deilig følelse når den starter uten ulyder av noe slag sett bort fra slakk viftereim. 😄
Drar godt med c35 kammen hele turtallet til det er på tide å gi seg. Fremdeles litt nøling ved overgang 2500-3000 omdreininger, men skal gjøre noen målinger med bredbåndslambdan og se om den må dyses om. Neste blir EU kontroll om et par uker. 😊


Tittel: Sv: Gullbobla
Skrevet av: JknVWjuni 09, 2019, 10:05:01 am
[attachment=1]


Tittel: Sv: Gullbobla
Skrevet av: JknVWjuni 09, 2019, 10:07:51 am
Med slakk viftereim..
https://youtu.be/GLurYe9B_Vg


Tittel: Sv: Gullbobla
Skrevet av: TrettenNullTojuni 09, 2019, 10:26:06 am
Gratulerer  :)


Tittel: Sv: Gullbobla
Skrevet av: JknVWjuni 09, 2019, 16:19:36 pm
Takker! Her er en snutt uten skrik fra reima. 😄
https://youtu.be/D_GoY8fvSOA


Tittel: Sv: Gullbobla
Skrevet av: TrettenNullTojuni 09, 2019, 23:34:24 pm
Fin respons.


Tittel: Sv: Gullbobla
Skrevet av: BeetleBugjuni 11, 2019, 12:48:20 pm
Hvem sin ide er det å montere bensinfilter/regulater på motoren? Jeg ser stadig vekk motorer med denne idiotiske plasseringen.

-BB-


Tittel: Sv: Gullbobla
Skrevet av: JknVWjuni 12, 2019, 14:16:27 pm
Ser den. Det er ikke optimalt. Vurderte å plassere det adre steder, men fant ikke et godt alternativ. Lite plass igjen på sidene og har ikke lyst til å trekke bensinslanger fra pumpa til der det måtte være plass. Har byttet alle bensinslanger og vært nøye med at alt er tett. Noen som har funnet et bedre sted for plassering?


Tittel: Sv: Gullbobla
Skrevet av: grellandjuni 12, 2019, 15:38:12 pm
Min står på "veggen" mellom motorrom og girkassa, men på girkasse-siden. Kan også sette den på "torpedoen" foran, under tanken, men der har jeg filter og pumpe, så det ble litt trangt :)


Tittel: Sv: Gullbobla
Skrevet av: Anders-Cojuni 12, 2019, 16:04:40 pm
Jeg har samme filter / regulator som deg å jeg plasserte den på rammekaffelen. skrudde braketter i  gjordingpunktet til girkassen å så filteret i braketter
Passer fint der da bensinrører ifra flyndra kommer ut ca der.


Tittel: Sv: Gullbobla
Skrevet av: JknVWjuni 16, 2019, 11:16:22 am
Veteran treff i Tønsberg i går. Fint når alt fungerer og været er knall. 😎
[attachment=1]


Tittel: Sv: Gullbobla
Skrevet av: JknVWjuni 18, 2019, 13:01:37 pm
I dag er bobla på EU kontroll. Venter i spenning på resultatet.. Teknisk sett så fungerer alt. Til og med vindusspyleren fikk jeg til å virke.  ;D  Det spennende blir å se om uorginalt ratt, røde blinklys, og ikke helt original motor gir noe utslag.  :P


Tittel: Sv: Gullbobla
Skrevet av: TrettenNullTojuni 18, 2019, 14:06:48 pm
Krysser fingra  ;)
Jeg har måttet krangle endel med røde blinkers, men gått gjennom hver gang.
Bygde tilslutt om baklampene, så nå er det tidligere røde blinklyset blitt extra bremselys, og der hvor reverslyset var er det nå gul blinklyspære. Fikk tommel opp fra SVV.
Tombestone baklamper vel og merke.


Tittel: Sv: Gullbobla
Skrevet av: JknVWjuni 18, 2019, 14:43:41 pm
 ;D Så nå mangler du bare ryggelyset?


Tittel: Sv: Gullbobla
Skrevet av: JknVWjuni 18, 2019, 15:44:49 pm
..og fasit ble.. Feil farge på ryggelyset!   ;D
Ellers ingen andre feil, så det får jeg si meg fornøyd med.


Tittel: Sv: Gullbobla
Skrevet av: TrettenNullTojuni 18, 2019, 16:16:32 pm
;D Så nå mangler du bare ryggelyset?
Satt ikke innmat montert i ryggelyset. Xtrautstyr  :)


Tittel: Sv: Gullbobla
Skrevet av: TrettenNullTojuni 18, 2019, 16:16:57 pm
..og fasit ble.. Feil farge på ryggelyset!   ;D
Ellers ingen andre feil, så det får jeg si meg fornøyd med.
Grættis


Tittel: Sv: Gullbobla
Skrevet av: JknVWjuni 25, 2019, 12:10:39 pm
Da var ettergodkjenninga i orden og bobla får lov til å ferdes på veien i to nye år. :)
Det betyr jo ikke at den er feilfri og det finnes hele tiden forbedringspotensiale.  ;D
Venter på nytt throttle linkage kit som forhåpentligvis gir litt bedre geometri enn det nåværende. Spjell vil ikke åpne maksimalt og mistenker at det ikke er helt symmetrisk. Skal også få målt med bredbåndslamdan og kanskje finne ut hvorfor den nøler så voldsomt på 3000 omdr.  :)


Tittel: Sv: Gullbobla
Skrevet av: grellandjuni 25, 2019, 12:33:35 pm
Gratulerer :)


Tittel: Sv: Gullbobla
Skrevet av: Jens-Ole aka 'Dansken'juni 25, 2019, 18:30:38 pm
Si fra hvis du vil selge det gamle gasserstag  ;)


Tittel: Sv: Gullbobla
Skrevet av: JknVWjuni 25, 2019, 19:03:05 pm
Det kan jeg så fort jeg får på nytt. 👍Har du festeplata under filteret på dine forgassere?
[attachment=1]


Tittel: Sv: Gullbobla
Skrevet av: Jens-Ole aka 'Dansken'juni 26, 2019, 08:58:37 am
Nej pokker, det kit der er jo komplett med filtre for at få det til at fungere..  :-\


Tittel: Sv: Gullbobla
Skrevet av: JknVWjuni 26, 2019, 10:38:32 am
Tror ikke du har lyst på forgasserne mine i tillegg. De er ikke helt greie å ha med å gjøre.  ;D ;D


Tittel: Sv: Gullbobla
Skrevet av: JknVWjuli 08, 2019, 23:35:26 pm
Fikk på litt praktisk pynt på bakluka. Noen som har tips for å få til pent hjørne på gummilista?
[attachment=1]


Tittel: Sv: Gullbobla
Skrevet av: JknVWjuli 14, 2019, 23:40:13 pm
Noen som har en fungerende Innovate LM-1 kompatibel /Bosch 3737 bredbåndslambda å selge, eller vet om en norsk leverandør?


Tittel: Sv: Gullbobla
Skrevet av: JknVWaugust 07, 2019, 23:15:18 pm
Fikk orden på gasserne og hadde to fantastiske dager med en motor som dro hele veien uten problemer.  ;D
Men i dag valgte ventilfjæra på sylinder 3 eksos å takke for seg og da var det ikke så gøy lenger.  :'( Det gjenstår å se om det har blitt skader på ventil eller stempel, men støtstanga er ihvertfall fremdeles rett.
Hva slags fjærer bruker folket med mild trimkam (Scat c35) og originalt vippestell?
Tips til verktøy til å bytte fjærene uten å ta ut motoren tas i mot med glede.  :)


Tittel: Sv: Gullbobla Teodor
Skrevet av: Jens-Ole aka 'Dansken'august 08, 2019, 08:18:56 am
Standard går fint at bruge, men et sett som disse kan du bruge med 1,25 vipper også ;)
https://www.vwheritage.com/ac1094014-valve-spring-set-heavy-duty-outer-vw-spare
eller https://www.vwheritage.com/ac109570-valve-spring-set-heavy-duty-outer-vw-spare

Hvis du bare vil bytte den ene har jeg ekstra fjær liggende ;)


Tittel: Sv: Gullbobla
Skrevet av: grellandaugust 08, 2019, 09:41:35 am
Fikk orden på gasserne og hadde to fantastiske dager med en motor som dro hele veien uten problemer.  ;D
Men i dag valgte ventilfjæra på sylinder 3 eksos å takke for seg og da var det ikke så gøy lenger.  :'( Det gjenstår å se om det har blitt skader på ventil eller stempel, men støtstanga er ihvertfall fremdeles rett.
Hva slags fjærer bruker folket med mild trimkam (Scat c35) og originalt vippestell?
Tips til verktøy til å bytte fjærene uten å ta ut motoren tas i mot med glede.  :)


Surt.

Jeg har en sånn luftnippel til å skru i plugghullet for å holde ventilen innat i alle fall, men jeg har dessverre ikke verktøyet for å ta av ventilfjæra


Tittel: Sv: Gullbobla Teodor
Skrevet av: JknVWaugust 08, 2019, 10:04:06 am
Tror jeg går for å bytte den ødelagte. Tar gjerne imot en fjær av deg Jens-Ole. Har så jeg kan koble på trykkluft. Må bare lage noe lurt til å komprimere fjæra med da..  :D


Tittel: Sv: Gullbobla Teodor
Skrevet av: grellandaugust 08, 2019, 12:56:29 pm
Har sett et sånt verktøy en gang; spennes opp som vippearmsakselen.


Tittel: Sv: Gullbobla Teodor
Skrevet av: JknVWaugust 08, 2019, 13:08:10 pm
Fant et hos Dalhems til 1400. Mye å betale for å klemme inn ei fjær. Skal prøve å modifiere et lite brekkjern jeg har først.  ;D


Tittel: Sv: Gullbobla Teodor
Skrevet av: Jens-Ole aka 'Dansken'august 08, 2019, 14:34:10 pm
Skal finde frem når jeg kommer hjem i dag, flyttede rundt på den så sent som i går så jeg burde vel finde den ;)


Tittel: Sv: Gullbobla 73
Skrevet av: JknVWaugust 21, 2019, 21:54:18 pm
Var så heldig å få låne verktøy av en grei Nøttlending. Da gikk det veldig enkelt å bytte fjæra! Startet opp og justerte klaring og forgasserene så alt gikk fint. Tok en liten testrunde og akselerte passe pent da motoren var varm. Plutselig gikk den dårlig igjen og mistenkte egentlig fjære som akkurat var bytta. Men neida.. Nå var det fjæra på eksos ventilen på firer'n! Mistenker å ha hatt litt høyere temp på venstre topp tidligere, men kan det ha ødelagt fjærene?


Tittel: Sv: Gullbobla 73
Skrevet av: JknVWaugust 25, 2019, 17:29:18 pm
Ventilfjær nr tre gikk på vei til treff i Horten, så nå byttet jeg resten av fjærene på eksos ventiler. Når jeg sammenligner de som sto på mot en original fjær jeg fikk av Jens-Ole, så er det ganske stor forskjell. Det er fler vindinger på som var montert.
[attachment=1]


Tittel: Sv: Gullbobla 73
Skrevet av: grellandaugust 26, 2019, 08:49:05 am
Jøss. Er det bare eksosfjærene som ryker?


Tittel: Sv: Gullbobla 73
Skrevet av: JknVWaugust 26, 2019, 10:52:50 am
Ja, 3 av 4 knakk med få kilometers mellomrom. Veldig spesielt! Sjekket tenning og klaring på løfterne. Olje er det nok av virker det som.


Tittel: Sv: Gullbobla 73
Skrevet av: JknVWseptember 11, 2019, 13:10:26 pm
Fikk til slutt byttet alle ventilfjærene, så nå virker ting som det skal. Bare synd sesongen er på hell. Det ble såvidt over 1000 km i år også, men får prøve å kjøre noen til før frosten kommer.  ;D
Tok en liten uformell testtur og målte 0-100 med en flott app. Det tok omtrent 14.16 sek å få gamla opp i ulovlig hastighet.  ;D
Trekker man fra 10 sek pga usikkerheten i måleutstyret, så begynner det å ligne noe. Hehe..


Tittel: Sv: Gullbobla 73
Skrevet av: grellandseptember 11, 2019, 13:12:22 pm
så bra. Her på solkysten varer sesongen helt til jul, så vi får satse på en fin VW-høst :)


Tittel: Sv: Gullbobla 73
Skrevet av: JknVWseptember 13, 2019, 09:27:08 am
I går ble det en fin tur til Andebu med jobben for utagering på gokartbanen.  :D
På turen hjem daua plutselig motoren, og da jeg triller inn til siden og tar en kikk i motorrommet ser jeg at bensintrykket er i 0. Etter å ha stått litt så får jeg start på den igjen, og da kommer trykket tilbake.
To ganger mått jeg gjøre det samme før jeg kom meg hjem. Fylte tanken full, men det hadde liten innvirkning. Så nå tenker jeg det blir elektrisk pumpe..  :) Noen som har eksempel på hvordan de har lagt opp strøm, evt relè, styrestrøm og plassering?


Tittel: Sv: Gullbobla 73
Skrevet av: Anders-Coseptember 13, 2019, 10:58:43 am
Jeg har montert min pumpe på ’torpedoveggen’ under tanken.
God plass. Slangen kommer ned ifra tanken der å videre inn i røret som så går inn i bilen.

La opp egen strøm med rele å bryter i dashbordet da jeg ikke ville ha den direkte på tenningen, fo da kan ikke tenningen stå på uten at pumpen går.

Til denne pumpen må man selfølgelig ha en bensinregulator.
Den monterte jeg på gaffelen ved siden av girkassen der rører kommer ut ifra bilen igjen.
Med andre ord bort ifra alt som kan antenne om noe går lekk.

[attachment=1]


Tittel: Sv: Gullbobla 73
Skrevet av: Anders-Coseptember 13, 2019, 11:02:33 am
[attachment=1]


Tittel: Sv: Gullbobla 73
Skrevet av: JknVWseptember 13, 2019, 11:57:09 am
Er en god ide å flytte bensintrykksregulatoren når man først er igang ja.  :)
Er det Facet pumpe du har?


Tittel: Sv: Gullbobla 73
Skrevet av: Anders-Coseptember 13, 2019, 13:06:56 pm
Det stemmer det  :)

http://www.pedersenracing.no/butikk/forgassere/bensinpumpe-facet-red-top/


Tittel: Sv: Gullbobla 73
Skrevet av: TrettenNullToseptember 15, 2019, 08:38:30 am
I går ble det en fin tur til Andebu med jobben for utagering på gokartbanen.  :D
På turen hjem daua plutselig motoren, og da jeg triller inn til siden og tar en kikk i motorrommet ser jeg at bensintrykket er i 0. Etter å ha stått litt så får jeg start på den igjen, og da kommer trykket tilbake.
To ganger mått jeg gjøre det samme før jeg kom meg hjem. Fylte tanken full, men det hadde liten innvirkning. Så nå tenker jeg det blir elektrisk pumpe..  :) Noen som har eksempel på hvordan de har lagt opp strøm, evt relè, styrestrøm og plassering?
Tett sil i i bensin tanken ?


Tittel: Sv: Gullbobla 73
Skrevet av: JknVWseptember 15, 2019, 08:47:01 am
Sila har jeg fjernet og satt et filter på utløpet istedenfor. Men typisk symptom på tett sil ja.


Tittel: Sv: Gullbobla 73
Skrevet av: JknVWseptember 30, 2019, 19:59:57 pm
Kjedelig å måtte sette bort bilen når den går som best i kjølig høstluft. Er meldt bra vær i morgen også, så da får den bli med på jobb.  :D
https://youtu.be/uB3xGEqeXfI


Tittel: Sv: Gullbobla 73
Skrevet av: grellandoktober 01, 2019, 13:13:26 pm
Vi holder ut noen uker til her på solkysten :)


Tittel: Sv: Gullbobla 73
Skrevet av: Jens-Ole aka 'Dansken'oktober 02, 2019, 09:40:46 am
Fungerer fint også når det er knapt med sol her på Solkysten  :P

[attachment=1]


Tittel: Sv: Gullbobla 73
Skrevet av: grellandoktober 02, 2019, 11:06:58 am
 ;D


Tittel: Sv: Gullbobla 73
Skrevet av: JknVWoktober 02, 2019, 11:09:37 am
God sikt!  :D
Min har til og med varme, men ikke mye og ikke der det trengs..  ;D