VWNorge

Forum => Prosjektgarasjen => Emne startet av: vwhotrod på august 22, 2008, 11:52:41 am



Tittel: 1972 type 3 Fastback
Skrevet av: vwhotrodaugust 22, 2008, 11:52:41 am
Tok en liten til til Sverige i går for å titte på en bil. Det er en 1972 type 3 fastback. Ettersom jeg ikke har råd til ekte porsche måtte jeg kjøpe meg en fattigmansporsche. Skal hente den i neste uke..

Problemer med bilen:
- ujevn tomgang. Selger mente jeg måtte synkronisere de to gasserne bedre. Hvordan gjør man det?
- rust i vannkassen/torpedoveggen. Dette er vel et vanlig problem på disse bilene? Her var det digre rusthull på toppen av den "bulen" i midten av torpedoveggen.. Har dette noe å si ved godkjenning i norge? Er det bærende konstruksjon? Og finnes det rep. plåt?
- bensintanklokket tetter ikke skikkelig så bensin renner ut i høyresvinger hvis du har full tank.. Må enten ha nytt lokk eller ekstra gummipakning?

Ellers virket bilen hel og fin i lakken.. Interiørmessig var alt også tipp topp!

Noen som har innspill på problemområdene?



Tittel: Sv: 1972 type 3 Fastback
Skrevet av: vwhotrodaugust 22, 2008, 11:54:10 am
Glemte bilder ::) Fra salgsannonsen..

(http://vagner.jeje.je/bilder/albums/fastback/1_G.jpg)

(http://vagner.jeje.je/bilder/albums/fastback/2_G.jpg)



Tittel: Sv: 1972 type 3 Fastback
Skrevet av: peraugust 22, 2008, 12:09:35 pm
Skjønn vogn !  :)

Per.


Tittel: Sv: 1972 type 3 Fastback
Skrevet av: SASaugust 22, 2008, 14:14:12 pm
- rust i vannkassen/torpedoveggen. Dette er vel et vanlig problem på disse bilene? Her var det digre rusthull på toppen av den
"bulen" i midten av torpedoveggen.. Har dette noe å si ved godkjenning i norge? Er det bærende konstruksjon? Og finnes det rep. plåt?
Jeg hadde også noen små hull der som jeg sveiset fort og gale igjen. Bunnen i bulen er bare punktet fast, med noe pakning. Hos meg lekker det inn i kupéen når det høljer som verst og drenrøret ikke klarer å holde unna. En inspeksjonsluke hadde ikke vært å forakte.

Sitat
- bensintanklokket tetter ikke skikkelig så bensin renner ut i høyresvinger hvis du har full tank.. Må enten ha nytt lokk eller ekstra gummipakning?
Det er ikke sikkert det er lokket, på min var det en ekstra slange (lufting?) mellom tanken og påfyllingsrøret som hadde tatt kveld. Gitt noen liter bensin der gitt.

Ellers så bilen fin ut :)


Tittel: Sv: 1972 type 3 Fastback
Skrevet av: vwhotrodaugust 22, 2008, 19:40:52 pm
Takk for det Per og SAS!

Inspeksjonsluke er en god ide! Må jo fikse det uansett, så da kan jeg vel sveise inn en luke funksjon. Skal sjekke den slangen når jeg henter bilen..

Her er to pics til fra annonsen:

(http://vagner.jeje.je/bilder/albums/fastback/3_G.jpg)

(http://vagner.jeje.je/bilder/albums/fastback/4_G.jpg)


Tittel: Sv: 1972 type 3 Fastback
Skrevet av: Tistloaugust 22, 2008, 22:13:27 pm
Nydelig!!! Få den heim! Pronto!!! ;D


Tittel: Sv: 1972 type 3 Fastback
Skrevet av: vwhotrodaugust 26, 2008, 10:52:20 am
Da er bilen på plass i garasjen!

Det ble en skikkelig langtur som jomfrutur i kjerra.. Kjørte 33 mil i fint driv. Ingen problemer, bortsett fra at jeg brukte litt tid på å finne ut hvordan varmeapparatet fungerte.

Noen firma som leverer bremseskiver og tromler til denne i 130x5 boltsirkel?


Tittel: Sv: 1972 type 3 Fastback
Skrevet av: Bj?rnaugust 26, 2008, 11:42:53 am
Nydelig bil du har fått deg! inntriøret ser jo nesten nytt ut!  :o

Bremsedeler får vel kjøpt hos bla.a Unnerbeg bil (www.unneberg-bil.no)  og HotShop (www.hotshop.as)
Får sikkert andre steder også..


Tittel: Sv: 1972 type 3 Fastback
Skrevet av: vwhotrodaugust 26, 2008, 12:19:33 pm
Ja interiøret er i flott stand! Det er litt småplukk å utsette på lakk/kaross, men ikke så mye.. I og med at turen hjem i går gikk knirkefritt så er jeg veldig fornøyd!

(http://vagner.jeje.je/bilder/albums/fastback/IMG_1196.sized.jpg)


Tittel: Sv: 1972 type 3 Fastback
Skrevet av: Squarebackaugust 30, 2008, 23:30:46 pm
Gratulerer med meget fin bil etter bildene å dømme!


Tittel: Sv: 1972 type 3 Fastback
Skrevet av: vwhotrodseptember 02, 2008, 16:19:59 pm
Er det noen som har en god fremgangsmåte for å justere dobble forgassere? Jeg fikk ikke bilen til å gå på tomgang da jeg skulle ta en tur sist.. Motoren starter, men går veldig ujevnt og kubber når jeg setter den i gir og slipper clutchen. Tidligere eier sa at han hadde hatt samme problem og at jeg måtte justere gasserne. Finnes det noen grunn innstilling jeg kan sette gasserne i slik at jeg i det minste får den til å gå på tomgang? En fordel at den går i det hele tatt før gasserne skal justeres..


Tittel: Sv: 1972 type 3 Fastback
Skrevet av: Syncronautseptember 02, 2008, 16:27:34 pm
Du kan jo ta en titt på denne manualen fra VW "Look, listen, do it better":

http://www.thesamba.com/vw/archives/manuals/t3dualcarbtuning/looklisten20_twincarburetors_type3.pdf


Tittel: Sv: 1972 type 3 Fastback
Skrevet av: vwhotrodseptember 02, 2008, 19:38:52 pm
Takker!


Tittel: Sv: 1972 type 3 Fastback
Skrevet av: vwhotrodseptember 07, 2008, 22:54:24 pm
Har fulgt brosjyren og satt gasserne i grunninnstilling. Mangler et slikt måleapparatus til å fintune, men skal ta en telefon til hotshop i morgen, Gressviks vw forhandler hadde ikke på lager. Tenkte også jeg skulle montere en turteller for å lette jobben for å lettere finne riktig tomgansturtall.

Men jeg fant ut at det ikke var gassernes innstilling som var årsaken til at jeg måtte taues ut på værste. Det viste seg nemlig at ikke mindre enn to (ganger to) slanger på innsuget hadde falt av slik at det kom rimelig mye falsk luft inn.. Det var en slange som forgrenet seg til to, på hver gasser som hadde hoppet av. Jeg vet ikke hvilken oppgave disse slangene har, men uten de tilkoblet ble det i hvertfall problemer. Får skaffe meg en type 3 Haynesbok slik at jeg kan finne ut av denslags senere..

Motoren startet i hvertfall og etter en liten tuning tror jeg det er duket for time hos trafikkstasjonen. 


Tittel: Sv: 1972 type 3 Fastback
Skrevet av: vwhotrodseptember 08, 2008, 20:26:14 pm
Jeg hadde litt problemer i dag da jeg skulle fortsette med forgasserne. Det virket som om den ene gassern spyttet litt og at motoren feiltente (eller ikke hadde optimal tenning i hvertfall). Tenningen bør vel være rett før man skal stille inn gasserne, eller? Så nybegynner som jeg er med luftkjølt spør jeg: Hvordan stiller man tenningen på motoren min?

En annen ting som gikk galt var å koble til turtelleren fra autometer. Det er en 5" fra serien Sport-Comp. Fulgte bruksanvinsningen og koblet svart på minus, rød på pluss og grønn på coilens minus. Men jeg fikk ingen utslag på turtellern da jeg startet motoren. På bruksanvisningen står det at jeg skal kutte blå og brun "kalibreringsledning" på baksiden av klokka, noe jeg gjorde. Noen som har slik turteller? Det kunne virke som om den ikke fikk signaler fra coilen.. Noen tips?


Tittel: Sv: 1972 type 3 Fastback
Skrevet av: vwhotrodseptember 17, 2008, 21:48:33 pm
SAS: Den lufteslangen var borte fra tankrøret, ikke rart det rant ut litt bensin! Skal det være en gummipakning mellom selve tanklokket og røret også?

Ellers fant jeg ut hva som var feil med turtelleren.. Feilen var rett og slett at jeg fulgte bruksanvisningen. Nå funker den, selv om nåla til tider hopper voldsomt. Mener å ha lest noe om at dette kunne kureres ved å kobble på en diode på signalkabelen fra coilen. Noen som vet mer om dette?

Ellers er værste-bok på vei i posten, så da regner jeg med å få sving på kunnskapen etter hvert.


Tittel: Sv: 1972 type 3 Fastback
Skrevet av: vwhotrodoktober 15, 2008, 18:41:02 pm
Har byttet slangene på vakumrøret mellom innsugene. De gamle var så stive at de datt av bare du rørte på dem. Brukte noen biter fra en bensinslange så nå sitter de som støpt!

Har også fått adaptere til fuchsene. Må modde de bak litt ettersom festeskruene på trommelen gjør at "anleggsflaten" ikke blir helt bra. Fuchs 7x16 bak og 6x16 front.. Får bare håpe det ikke subber for mye når det er dags for å senke.

(http://vagner.jeje.je/bilder/albums/boble-69/fuchs.jpg)

Jeg tror 165-45-16 i front blir bra, men er usikker på hvilken dim jeg skal ha bak.. Det kommer ann på hvilken look jeg går for.


Tittel: Sv: 1972 type 3 Fastback
Skrevet av: -Marius-oktober 15, 2008, 21:57:43 pm
Dette blir knall tøft. Ikke glem å legg den godt ned til moderjord;)


Tittel: Sv: 1972 type 3 Fastback
Skrevet av: vwhotrodnovember 11, 2008, 21:56:46 pm
Litt lite bilder i tråden, men i dag husket jeg kamera. Ikke noen spennende bilder, men dog..

Turteller fra Auto Meter. Monteres diskret under dashen..
(http://vagner.jeje.je/bilder/albums/fastback/turteller.sized.jpg)

Adaptere
(http://vagner.jeje.je/bilder/albums/fastback/adaptere.sized.jpg)

Morken lufteslange fra bensintanken. Skal byttes..
(http://vagner.jeje.je/bilder/albums/fastback/lufteslange.sized.jpg)

Og til slutt, to bilder av sleden..
(http://vagner.jeje.je/bilder/albums/fastback/sleden.sized.jpg)

(http://vagner.jeje.je/bilder/albums/fastback/sleden_2.sized.jpg)


Tittel: Sv: 1972 type 3 Fastback
Skrevet av: Reielnovember 11, 2008, 22:37:21 pm
De adapterne kan du bare glemme å bruke sammen med 6" og 7" hjula dine. Jeg har prøvd og det
går bare ikke... Måtte lage nytt boltmønster bak og kjøpe nye skiver foran med Porsche-mønster til T-1...
Og den festeskruen er det bare å ta bort og kaste, trenger ikke den...

Bare som et tips liksom ;)

Men bilen din synes jeg var dritlekker og den kommer til å bli konge med de hjula, tro meg... ;D


Tittel: Sv: 1972 type 3 Fastback
Skrevet av: vwhotrodnovember 12, 2008, 06:58:27 am
Hmm.. Hvilken dekkdim og ET var det på dine felger?


Tittel: Sv: 1972 type 3 Fastback
Skrevet av: vwhotrodmars 23, 2009, 07:47:48 am
Det går saaakte fremover med bilen.. De dårlige nyhetene er at jeg fant et rusthull i den ene baksjermen og et i gulvet.. Ingen krise, alt kan repareres.

Jeg har fått byttet lufteslange, stilt tenningen og har begynt jobben med å justere ventilene. Det gjennstår et lite oljebytte og å få orden på forgasserne.

Skrudde ut begge forgasserne i går. Da så jeg at den ene hadde bensinsøl på seg rundt/fra denne skruen. Er dette et vanlig sted å ha lekasje fra?
(http://vagner.jeje.je/bilder/albums/fastback/lekasje.sized.jpg)

Jeg er usikker på om jeg skal kjøpe et re-build kit og overhale de orginale gasserne eller om jeg skal sette på noen weber 34 ICT`s jeg har liggende. Noen innspill til gasservalg?


Tittel: Sv: 1972 type 3 Fastback
Skrevet av: RZR-Andymars 23, 2009, 08:35:27 am
Lekkasje ved spjeldaksel er vel relativt vanlig på originale solex-forgassere. Slitasje på foringene fører også til alskens falsk-luft-krøll. Det skal finnes nye messing-foringer å få, hør med "delepusherne" som sikkert kan skaffe. I alle fall finnes de til vanlige PICT-forgassere til T1. Har du alt som trengs bør vel weberne være kurante, sikkert mindre arbeid?
Flott bil, kan ikke huske å ha sett dem på Sportsfelgene før. Blir lekkert med Fuchsene!


Tittel: Sv: 1972 type 3 Fastback
Skrevet av: Syncronautmars 23, 2009, 10:13:07 am
Jeg har også samme spjeldaksellekkasjeproblematikk, har vurdert det dithen at jeg setter på andre gassere framfor å borre opp og sette inn foringer i de orig. Kan evt legge dem på hylla og ta dem fram og gjøre den jobben hvis/når jeg blir voksen og vil kjøre originalbil ;D


Tittel: Sv: 1972 type 3 Fastback
Skrevet av: RZR-Andymars 23, 2009, 10:15:50 am
Er nok det enkleste, ja. De foringene jeg tenker på slipper du å maskinere noe med, presspasning uten spesialverktøy. Var en How-to artikkel i Volksworld noen nummer tilbake.


Tittel: Sv: 1972 type 3 Fastback
Skrevet av: vwhotrodmars 23, 2009, 10:24:55 am
Jeg har 2 ekstra orginale gassere på hyllen, men er litt keen på å bruke weberne ettersom de er så godt som nye.

Det jeg mangler er pannekake-luftfilter og linkage-kit, noen som selger det i norge?


Tittel: Sv: 1972 type 3 Fastback
Skrevet av: Syncronautmars 23, 2009, 13:28:32 pm
Er nok det enkleste, ja. De foringene jeg tenker på slipper du å maskinere noe med, presspasning uten spesialverktøy. Var en How-to artikkel i Volksworld noen nummer tilbake.

Jaså, jeg trodde man måtte maskinere huset (og helst også spjeldakselen...) for deretter å presse inn foringer, jeg... ???


Tittel: Sv: 1972 type 3 Fastback
Skrevet av: RZR-Andymars 23, 2009, 14:08:40 pm
Måtte dette før, de som var brukt i artikkelen slipper man det med, holder å banke dem forsiktig inn med gummihammer el.l..
http://cgi.ebay.co.uk/vw-camper-beetle-solex-31-34pict-3-carb-repair-bushes_W0QQitemZ270335052598QQcmdZViewItemQQptZUK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM?hash=item270335052598&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=72%3A1301
Januar eller februarnr. av Volksworld, kanskje?


Tittel: Sv: 1972 type 3 Fastback
Skrevet av: vwhotrodmars 23, 2009, 14:19:21 pm
det var i februarnummeret..


Tittel: Sv: 1972 type 3 Fastback
Skrevet av: Anders Pedermars 23, 2009, 15:51:20 pm
gratulerer med kjempefin fastback:)


Tittel: Sv: 1972 type 3 Fastback
Skrevet av: vwhotrodmars 23, 2009, 22:45:27 pm
Takk for det! Nå gjelder det bare å få den klar for veien..

Justerte ventilklarlingen på syl 1 og 2 i dag, men da jeg skulle ta 3 og 4 fikk jeg en liten "overraskelse" i det jeg la meg ned under bilen.

(http://vagner.jeje.je/bilder/albums/fastback/rust.sized.jpg)

Mye rust i varmepotten gitt (pluss oljelekasje..), men det er vel ganske vanlig..
Etter endel banning og sliting i skruer som var rustet fast tok jeg like gjerne ut motoren. Jeg vet ikke om jeg hadde fått av den varmepotten med motoren i bilen ettersom alt satt fast pga. rusten. Heldigvis kjøpte jeg en ekstra motor tidligere, med hele og fine varmepotter.

Tar litt lengre tid, men da får jeg gitt motoren litt TLC før jeg viser den på trafikkstasjonen.

(http://vagner.jeje.je/bilder/albums/fastback/motor_ute.sized.jpg)


Tittel: Sv: 1972 type 3 Fastback
Skrevet av: vwhotrodmars 24, 2009, 19:37:46 pm
I dag bestillte jeg linkage-kit og luftfilter til weberne.. Satser (som vanlig, "klok av skade" er et ukjent begrep) på å ha motoren på plass igjen om ikke så alt for lenge!


Tittel: Sv: 1972 type 3 Fastback
Skrevet av: vwhotrodmars 27, 2009, 13:07:00 pm
Varmepottene fra delemotoren er klare for re-montering
(http://vagner.jeje.je/bilder/albums/fastback/nye_varmepotter.sized.jpg)

Deler fra cip kom i posten i dag
(http://vagner.jeje.je/bilder/albums/fastback/link_og_filter2.sized.jpg)



Tittel: Sv: 1972 type 3 Fastback
Skrevet av: vwhotrodmars 28, 2009, 15:29:46 pm
Ble en liten økt i dag også..

Fikset lufteslangen fra tanken:
(http://vagner.jeje.je/bilder/albums/fastback/ny_lufteslange.sized.jpg)

Og så fikk jeg montert motoren i bukken, Måtte ta en tur innom `tema for å handler litt ymse så jeg fikk festet motoren med clutchen på.
(http://vagner.jeje.je/bilder/albums/fastback/motorbukkfeste.sized.jpg)


Tittel: Sv: 1972 type 3 Fastback
Skrevet av: vwhotrodapril 01, 2009, 20:20:19 pm
Demonterte eksos og varmepotter i dag.. Det gikk tregt og det meste satt bom fast (som vanlig). Noen muttre hadde endret størrelse pga. rust, men fikk det av til slutt. En av pinneboltene fulgte med ut.. Får kjøpe inn et par nye samt nye muttre. Regner med at de har det på de fleste vw luftkjølt sjapper?

Testet også å sette på weberne på orginalinsugene. På passasjersiden var det god plass, men på førersiden var det ikke plass ettersom gassern tok borti kjøleblekket over sylinderen. Noen som har vært borti lignende problemstilling? Er det bare å masere litt for å få plass?


Tittel: Sv: 1972 type 3 Fastback
Skrevet av: Syncronautapril 01, 2009, 22:42:22 pm
Demonterte eksos og varmepotter i dag.. Det gikk tregt og det meste satt bom fast (som vanlig). Noen muttre hadde endret størrelse pga. rust, men fikk det av til slutt. En av pinneboltene fulgte med ut.. Får kjøpe inn et par nye samt nye muttre. Regner med at de har det på de fleste vw luftkjølt sjapper?

Dersom du har en VW-forhandler i nærheten kan det være raskere...


Tittel: Sv: 1972 type 3 Fastback
Skrevet av: vwhotrodapril 02, 2009, 07:04:04 am
Er de pinneboltene like som på f.eks gammel golf? Da tror jeg faktisk jeg har et par nye liggende..


Tittel: Sv: 1972 type 3 Fastback
Skrevet av: vwhotrodapril 13, 2009, 18:58:03 pm
Avsluttet påsken med en tur på værste..

Tømte motoren for olje, renset olje"filteret" og satt det sammen med nye pakninger. Justerte også de siste ventilene og byttet pakning på dekselet på syl 3/4 ettersom det så ut som om det hadde lekket litt..

Erstattet den ødelagte pinnebolten ved å lage en ny fra en gjengestang på 8mm som jeg hadde liggende. Fikk desverre bare tid til å montere en varmepotte, måtte rekke middagen!

Satte gasserne på innsuget, men på passasjersiden butter det i kjøledekselet. Jeg har orginale innsug..
(http://vagner.jeje.je/bilder/albums/fastback/trangt.sized.jpg)

Er det mulig å "masere" kjøleblekket litt? Vil ikke kappe hull ettersom det er luft som nettopp har kjølt ned oljekjøleren som kommer ut der.. Eller må jeg ha andre innsug/lage en spacer som flyter gasseren høyere (og vil jeg da få plass under motorlokket?).

 Innspill?


Tittel: Sv: 1972 type 3 Fastback
Skrevet av: vwhotrodapril 16, 2009, 22:04:39 pm
Ingen innspill, men det gjør ikke noe..  ;) Prøve og feile er jo en fin metode å lære på!

Har banket til tinnet og lager spacere i alu til gasserne. Gjøres til uken.. Ellers er motoren klar for å settes på plass i bilen igjen.


Tittel: Sv: 1972 type 3 Fastback
Skrevet av: vwhotrodapril 24, 2009, 06:48:41 am
Begynte på spacere i dag.. Tok noen telefoner og fikk tips om et mekanisk verksted like ved jobben. Stakk innom der og fikk rote gjennom alt kappet deres. Fant en ok plate på 8 mm. Spurte sjefen om han skulle ha noe for det og det skulle han selvfølgelig: "Kom innom med en liten pose epler eller noe slikt"..  Får stikke innom med litt frukt senere :)

Brukte den orginale som mal.

(http://vagner.jeje.je/bilder/albums/fastback/riss.sized.jpg)

(http://vagner.jeje.je/bilder/albums/fastback/hull.sized.jpg)

(http://vagner.jeje.je/bilder/albums/fastback/nesten_ferdig.sized.jpg)

Gjennstår bare å trimme kantene. Ettersom de gamle gasserne har tykkere "fot" kan jeg bruke de orginale pinneboltene.

Har også bestillt time på trafikkstasjonen.. Så nå er deadline for å få bilen på veien igjen satt. Ikke så mye igjen før den bør være klar for eu.


Tittel: Sv: 1972 type 3 Fastback
Skrevet av: vwhotrodapril 24, 2009, 15:58:11 pm
Mangler bare en liten sliperunde i midten så er de ferdig..
(http://vagner.jeje.je/bilder/albums/fastback/IMG_1358.sized.jpg)


Tittel: Sv: 1972 type 3 Fastback
Skrevet av: JSapril 24, 2009, 18:13:36 pm
Så ikke denne før nå, men spacere i alu fungerer ypperlig, vi monterte slike på Deluxe60 sin boble da den fikk to enkle kadron gassere.  :)


Tittel: Sv: 1972 type 3 Fastback
Skrevet av: vwhotrodapril 24, 2009, 23:45:33 pm
Brakett til turteller ferdig. Usikker på om jeg vil ha denne turtelleren i bilen, følte det var litt klæsj med resten, men nå er den i hvertfall klar hvis jeg får litt motor i tralla på et senere tidspunkt.

(http://vagner.jeje.je/bilder/albums/fastback/IMG_1350.sized.jpg)


Tittel: Sv: 1972 type 3 Fastback
Skrevet av: vwhotrodmai 06, 2009, 14:47:54 pm
Hvor finner jeg lakk-koden på bilen? I vognkortet står det "farge: hvit"..


Tittel: Sv: 1972 type 3 Fastback
Skrevet av: Jøran Larssenmai 06, 2009, 15:29:23 pm
Hvor finner jeg lakk-koden på bilen? I vognkortet står det "farge: hvit"..

Jeg tror det kun fantes  en hvitfarge de siste årene type 3 var på markedet. L90D pastell hvit.


Tittel: Sv: 1972 type 3 Fastback
Skrevet av: vwhotrodmai 06, 2009, 19:22:44 pm
Takk for info!

Etter mye om og men er motoren igjen på plass i bilen. Måtte lage en liten brakett til returfjæra på ene gassern. Den orginale plaseringen gjorde at spjeldet ikke lukket skikkelig og fjæren tok borti gasserarmen. Har også satt på ekstra-fjær på hendelen til gassvarieren da jeg synes at pedalen ble litt slapp.

(http://vagner.jeje.je/bilder/albums/fastback/fj_rbrakett.sized.jpg)

Satte gasserne i grunninnstilling og justerte tenninig "etter øret" ettersom jeg er veldig usikker på hvilke merker jeg skal time etter. Justerte også gasserne så nå går den greit på tomgang og begge gasserne "suger" like mye. Siden jeg ikke har skilt ble det ikke lange prøveturen, bare en liten runde på "gårdsplassen". Første gang på lenge at bilen har vært på alle fire hjul, og ikke minst i bevegelse for egen maskin ;D Nå gjennstår det bare en tur på trafikkstasjonen for å (forhåpentligvis) få på norske skilter..


Tittel: Sv: 1972 type 3 Fastback
Skrevet av: vwhotrodmai 08, 2009, 14:11:21 pm
Viste bilen i dag.. Det gikk ikke helt bra, men ikke så alt for ille. Fikk tre feil: "lekk" bensinslange, manglende slangeklemme på et bensinfilter og en gåen foring i den ene demperen bak. Heldigvis enkle ting å fikse!

Det som var litt værre er at jeg manglet del 2 av det svenske vognkortet. Trodde det holdt med del 1 og kontrakt, men den gang ei! Har snakket med selger og han skulle lete litt hjemme for å se om han fant det i "arkivet". Hvis jeg får tak i det raskt blir det skilter så snart de har ledig time på trafikkstasjonen..

Det positive var jo at bilen gikk helt til Jessheim (fra skedsmokorset.. he he..) og hjem. Får bare hive meg rundt og få tak i nye dempere og ordne de andre småtingene mens jeg venter på vognkort del 2.


Tittel: Sv: 1972 type 3 Fastback
Skrevet av: vwhotrodmai 08, 2009, 17:49:03 pm
(http://vagner.jeje.je/bilder/albums/fastback/IMAG0116.jpg)

(http://vagner.jeje.je/bilder/albums/fastback/IMAG0118.jpg)

Om ikke annet så fikk jeg i hvertfall vasket av støvet i dag.. Beklager dårlige mobilbilder.


Tittel: Sv: 1972 type 3 Fastback
Skrevet av: JTWEmai 08, 2009, 17:51:29 pm
En flott bil! Det var jo bare småplukk, så ser ut som om sommeren er i orden for din del .


Tittel: Sv: 1972 type 3 Fastback
Skrevet av: vwhotrodaugust 05, 2010, 06:53:46 am
En liten oppsumering av året som gikk:

Etter at de svenske papirene kom i orden og feilene utbedret ble det skilter juni i fjor.

Noen småting kom i posten:
(http://vagner.jeje.je/bilder/albums/fastback/div_fra_cip.sized.jpg)
Nye baklykter, brekkwaiere og annet ymse..

Det første jeg gjorde var å dra på tur med Follo VW klubb. Hyggelige folk! Kjøreturen gikk ut på Nesodden, flott natur og mye pent å se langs veien ;)

(http://vagner.jeje.je/bilder/albums/Follovw240609/IMG_1492.sized.jpg)

Da jeg var i Oslo for å hente bilen til vårt nye hjem i august tok jeg turen innom Volksfest på Bogstad.

(http://vagner.jeje.je/bilder/albums/volksvest-09/IMG_0733.sized.jpg)

Flere saker og ting ramlet ned i postkassen:

(http://vagner.jeje.je/bilder/albums/fastback/IMG_2049.sized.jpg)


Tittel: Sv: 1972 type 3 Fastback
Skrevet av: vwhotrodaugust 05, 2010, 06:59:15 am
forts..

(http://vagner.jeje.je/bilder/albums/fastback/pop_outs.sized.jpg)

Bilen ble så satt på vinterlagring, men fyrte fint opp med litt batterimasasje da våren kom. Tok med bilen på Hadeland lokallag VACNs vårmønstring der jeg fikk prisen for beste classic. En hyggelig overraskelse! Tidsriktige skilt har også kommet på plass..
 
(http://vagner.jeje.je/bilder/albums/fastback/IMG_2413.sized.jpg)

Flere deler kom i posten:

(http://vagner.jeje.je/bilder/albums/fastback/IMG_2456.sized.jpg)
Hvite glass til både gammel og ny type blinkers, pakninger til front-, bakrute og pop-outs. Hadde også bestilt nye pakninger til gammel type blinkers og en ny gummi"kopp"" til å ha rundt bensinpåfyllingen..


Tittel: Sv: 1972 type 3 Fastback
Skrevet av: vwhotrodaugust 05, 2010, 07:09:20 am
forts..

Deretter var neste "event" VACNs hovedtreff på Våler. Der fikk bilen "topp tre classic", nok en gang veldig overrasket!
(http://vagner.jeje.je/bilder/albums/fastback/IMG_2834.sized.jpg)

Søndagsbiler kan trygt ha litt lyd så nå er stereoprosjektet mitt straks ferdig. Har laget høytalerkasser i glassfiber og har gått for å gjøre det hele så diskret som mulig.. Har ikke fått tatt bilder av ferdig anlegg enda, men her er bakplatene til kickerpanel og basskasse ferdig støpt:
(http://vagner.jeje.je/bilder/albums/fastback/ferdige_bakplater2.sized.jpg)

Kaliperne har i den siste tiden hengt på ganske bra. Bremsevæsken er svart og sikkert full av vann, noe som igjen har tært på kaliperne. I går fikk jeg tak i noen nye kalipere og klosser som ser ut til å passe. Kaliperen stammer fra et gammelt delelager, men ser forholdsvis "riktig" ut.  Greenstuff klossene er strengt tatt ikke nødvendig, men de har tynnere belegg enn de vanlige klossene vi fant frem som var alt for tykke. Byttet slangene til kaliperne i samme slengen.
Blir spennende å se om jeg har bremser etter å ha skiftet bremsevæske og luftet! Har brukt mye mer tid på å finne deler som passer enn å skru..:p

(http://vagner.jeje.je/bilder/albums/fastback/nye_k_1.sized.jpg)

(http://vagner.jeje.je/bilder/albums/fastback/p_bil_1.sized.jpg)


Tittel: Sv: 1972 type 3 Fastback
Skrevet av: Jens-Ole aka 'Dansken'august 05, 2010, 10:50:42 am
Hvor fikk du tak i kaliperne?


Tittel: Sv: 1972 type 3 Fastback
Skrevet av: vwhotrodaugust 05, 2010, 14:55:11 pm
Bremsene er luftet og etter en kort prøvetur virker det som dette ble gulle godt!

Kaliperne kjøpte jeg av Kirkerud på Biri. Send meg en pm hvis du vil ha tlf nr..


Tittel: Sv: 1972 type 3 Fastback
Skrevet av: vwhotrodaugust 05, 2010, 21:03:23 pm
Anlegget er på plass i bilen, men jeg får noe infernalskt med støy i høytalerne. Må finne feilen før jeg gjør det 100% ferdig. Legger ut noen bilder av så godt som ferdige høytalerkasser..

Basser
(http://vagner.jeje.je/bilder/albums/fastback/basskasse_1_1.sized.jpg)

Kick panel med kabelkoblinger i bakkant (tok en sjans på fargen, men det ble ikke så ille..)
(http://vagner.jeje.je/bilder/albums/fastback/ferdig_kicker_2_1.sized.jpg)

Kickpanel med diskant på plass
(http://vagner.jeje.je/bilder/albums/fastback/ferdig_kicker_1.sized.jpg)


Tittel: Sv: 1972 type 3 Fastback
Skrevet av: Lars Johansenaugust 05, 2010, 22:14:02 pm
Looking good Endre!



Tittel: Sv: 1972 type 3 Fastback
Skrevet av: vwhotrodaugust 08, 2010, 21:29:09 pm
Støy-synderen er funnet! Det var pluggledningene.. Fikk tak i et sett med Beru pluggledninger fra en gammel, men som ny, brannpumpemotor. Disse er skjermet så det holder og løste problemet mitt med støy i anlegget.

Lærdom: har du dynamostøy i anlegget, men det forsvinner ikke når dynamo kobles ut: bytt til kvalitets pluggledninger!

Mine gule "super leader vintage vw silicone" pluggledninger og kvalitets Beru ledninger fra das fatherland:

(http://vagner.jeje.je/bilder/albums/fastback/027_G.sized.jpg)


Tittel: Sv: 1972 type 3 Fastback
Skrevet av: vwhotrodaugust 09, 2010, 06:46:50 am

Her er noen pics fra stereoprosjektet.
Har dempet gulv, hjulhus/torpedovegg,  sidevegger bak og vegg mot motor/bagasjerom med silent coat. Begynte med å ta vekk tepper, fjerne den verste overflaterusten og la på rusthemmer. Fant et par knappenålsstore hull, ellers så det bra ut. Dekket så hele gulvet med silent coat, la et par ekstra ark her og der.
(http://vagner.jeje.je/bilder/albums/fastback/IMG_2809_1.sized.jpg)

(http://vagner.jeje.je/bilder/albums/fastback/IMG_2810_1.sized.jpg)

(http://vagner.jeje.je/bilder/albums/fastback/demping_2_1.sized.jpg)

På bakveggen laget jeg en kopi av den originale platen som skiller kupeen og bagasjerommet. Ville ikke ødelegge originalplaten med hull og dempeplater. Denne ble lakket i bilens farge på baksiden mot bagasjerommet.
(http://vagner.jeje.je/bilder/albums/fastback/ny_skillevegg_1.sized.jpg)

(http://vagner.jeje.je/bilder/albums/fastback/demping_1_1.sized.jpg)


Tittel: Sv: 1972 type 3 Fastback
Skrevet av: vwhotrodaugust 10, 2010, 11:31:49 am
Forsterker i bagasjen. Har frest ut spor til kabler i platens underside (og byttet den blå signalkabelen til en hvit.). Når jeg en gang pusser opp bilen skal jeg fylle mellomrom mellom hjulhus og plate, men det gadd jeg ikke nå.
(http://vagner.jeje.je/bilder/albums/fastback/forsterker_montert_1.sized.jpg)

Spilleren er plasert i hanskerommet. Skjærte ut en mdf plate som jeg tilpasset og satte inn i hanskerommet. Den er 2 cm tykk slik at spilleren blir stødig.
(http://vagner.jeje.je/bilder/albums/fastback/spiller_p_plass_1.sized.jpg)

Basser på plass under baksetet. Vet ikke helt hvorfor jeg orket å lakere denne, men pytt sann.. Sitter i hvertfall som støpt og volumet i kassen gikk akkurat til dette elementet.
(http://vagner.jeje.je/bilder/albums/fastback/basser_p_plass_1.sized.jpg)


Tittel: Sv: 1972 type 3 Fastback
Skrevet av: vwhotrodaugust 10, 2010, 19:23:58 pm

Her er noen pics fra ferdig anlegg. Var ute i garasjen i sted for å sette på plass den siste teppebiten.

(http://vagner.jeje.je/bilder/albums/fastback/IMG_3578_1.sized.jpg)

(http://vagner.jeje.je/bilder/albums/fastback/IMG_3583_1.sized.jpg)

(http://vagner.jeje.je/bilder/albums/fastback/IMG_3586_1.sized.jpg)

Planen var å lage et enkelt og diskret anlegg. Til å være første gangen jeg støper i glassfiber synes jeg det ble ganske bra. Noe småpirk er det fortsatt, men det tar jeg senere.. Det spiller i det minste meget bra! Lyddempingen har også gjort sitt til en hyggelig søndagsbil.



Tittel: Sv: 1972 type 3 Fastback
Skrevet av: Tistloaugust 11, 2010, 20:05:37 pm
Kvasst annlegg og strøkent arbeid!!!


Tittel: Sv: 1972 type 3 Fastback
Skrevet av: vwhotrodaugust 11, 2010, 22:36:37 pm
Takk for det! Er veldig fornøyd selv, spes siden det er første gangen jeg holder på med glassfiber og stereo. Moro å prøve noe nytt.

Fargen på kickerpanelene er litt "off", men man det ser litt bedre ut i virkeligheten enn på bilde.. Og så ser man litt av støyisolasjonen her og der, men det skal jeg fikse med litt godt humør og fargestifter.

Nå skal jeg bare stramme hjullagerne og så blir det kjøring før den settes på lager til vinteren. Neste post på programmet er ny motor til våren..



Tittel: Sv: 1972 type 3 Fastback
Skrevet av: Anders Røsåsenjanuar 19, 2011, 23:19:36 pm
kjempeflott bil :)Fikk lyst til og hente min egen fastback nå, men må nok vente til andre biler er ute av veien:)
Hvor kjøpte du lydisoleringsmattene? Fungerer de bra?


Tittel: Sv: 1972 type 3 Fastback
Skrevet av: vwhotrodapril 12, 2011, 17:44:04 pm
Beklager utrolig sent svar Anders! Kjøpte mattene på http://www.judysbilstereo.no Har brukt SilentCoat.. Synes de virker veldig bra! Desverre har jeg mye vindsusing fra gliper i vinduspakningene ellers hadde bilen vært rett så stille og fin. Hører selvsagt motoren godt, men det er vel vanskelig å unngå (og et annet spørsmål: er det ønskelig?)

Henter bilen ut av lager i slutten av mnd`en og kjører den fra Lillehammer til Molde (skal flytte). Det blir en fin tur, gleder meg!


Tittel: Sv: 1972 type 3 Fastback
Skrevet av: vwhotrodjuli 02, 2011, 20:01:31 pm
Har endelig rotet meg til å få satt på nye baklykter og hvite blinkers. Blinkersene måtte modifiseres endel for å passe, ikke akkurat bolt-on. Tok billigtrikset for å skjule de gule pærene, la et tynt lag med sølv-lakk. Så nå blinker de gult, men er ikke synlige ellers.

Pics..
Ingrediensene..
(http://vagner.jeje.je/bilder/albums/fastback/1_G_002.sized.jpg)

lakk..
(http://vagner.jeje.je/bilder/albums/fastback/2_G_002.sized.jpg)

Resultat
(http://vagner.jeje.je/bilder/albums/fastback/3_G_001.sized.jpg)

Baklykter
(http://vagner.jeje.je/bilder/albums/fastback/baklykter.sized.jpg)

Synes dette ble ganske ok. Neste blir vel å få på fuchs og muligens litt senk. Må bare bestemme meg for dekk først. Er litt usikker på hvilken dim jeg skal gå for.. Felgene er 6 og 7". Ka dokker trur?


Tittel: Sv: 1972 type 3 Fastback
Skrevet av: Anders Røsåsenjuli 07, 2011, 01:54:59 am
Fy fader for en kul bil 8) Har vel sagt det før men ord holder ikke!!!


Tittel: Sv: 1972 type 3 Fastback
Skrevet av: vwhotrodjuli 10, 2011, 13:10:59 pm
Takk for det! Den er ikke helt strøken, men jeg må gjøre ferdig en annen bil før jeg begynner på denne for fullt.

Holder på med å bytte pakning på bakruten, men fant et par fine rustroser  bak pakningen som jeg må fjerne før jeg setter ruten på plass igjen. Burde egentlig tatt hele kanten rundt, men det får bli senere.

Bruker dere noe slags lim/silikon i vinduspakningene for å få det 100% tett?


Tittel: Sv: 1972 type 3 Fastback
Skrevet av: Squarebackjuli 10, 2011, 21:03:07 pm

Bruker dere noe slags lim/silikon i vinduspakningene for å få det 100% tett?

Vanligvis ikke...


Tittel: Sv: 1972 type 3 Fastback
Skrevet av: vwhotrodjuli 10, 2011, 22:07:32 pm
ok, da er det bare å smekke inn ruten så snart jeg har fått vekk rusten.

(http://vagner.jeje.je/bilder/albums/fastback/rust_bakvindu.sized.jpg)


Tittel: Sv: 1972 type 3 Fastback
Skrevet av: Squarebackjuli 11, 2011, 00:35:57 am
Her bør du slipe, fjerne all rust og male før du putter inn den nye pakningen. Da burde alt bli tett og fint...

Forøvrig hadde jeg litt lekkasje i pakningen på en -68 boble jeg hadde. Dette ble tettet med "guffe".



Tittel: Sv: 1972 type 3 Fastback
Skrevet av: vwhotrodjuli 11, 2011, 07:18:45 am
Jeg har dårlig erfaring med å slipe bort rust, det kommer stort sett tilbake. Jeg skal bruke noe guffe og så blir det punktsandblåsing før rusthemmer, grunning og lakk. Tror det er god medisin mot rusten!


Tittel: Sv: 1972 type 3 Fastback
Skrevet av: vwhotrodjuli 11, 2011, 20:43:25 pm
Rubbet og polerte bilen her om dagen..

(http://vagner.jeje.je/bilder/albums/fastback/nypolert.sized.jpg)


Tittel: Sv: 1972 type 3 Fastback
Skrevet av: Anders Røsåsenjuli 14, 2011, 00:27:55 am
 :) :)


Tittel: Sv: 1972 type 3 Fastback
Skrevet av: vwhotrodjuli 14, 2011, 12:27:49 pm
 ;)

Det viste seg selvsagt at pakningsbytte var mer arbeid enn beregnet (som vanlig). Har fjernet mesteparten av rusten (sandblåst) og malt det bare metallet med rusthemmer. Skal ha på grunning og lakk senere, må bare få tatt den siste rusten nede i begge hjørner. Blir spennende å se om jeg klarer å få det til slik at det blir pent ettersom endel av "flekkene" går utenfor pakningen..

(http://vagner.jeje.je/bilder/albums/fastback/IMG_5758.sized.jpg)
Den ene røde flekken til høyre er bare en test for å sjekke at grunningen ikke reagerer med rusthemmeren..


Tittel: Sv: 1972 type 3 Fastback
Skrevet av: vwhotrodaugust 12, 2011, 20:57:21 pm
Har fått gjort litt mer med bilen, selv om det har vært mye annet dill dall i sommer. Har så mange hobbyer at jeg nesten ikke rekker å drive med noen av de! Sikkert flere som har det slik..

Makserte og lakkerte rundt bakruten, noe som selvsagt medførte en "fin" kant.
(http://vagner.jeje.je/bilder/albums/fastback/kant.sized.jpg)

Pusset ned med 1200 og 2000 våtslip før jeg rubbet og polerte. Ble faktisk veldig bra! Skulle jeg ha gjort noe anderledes skulle jeg ha sparklet rustgropene, men det meste kom under den nye pakningen.
(http://vagner.jeje.je/bilder/albums/fastback/ferdig_pusset.sized.jpg)

Benyttet sjansen til å bruke opp de siste dempemattene jeg hadde liggende.
(http://vagner.jeje.je/bilder/albums/fastback/demping.sized.jpg)

Brukte "tråd i pakningen"-trikset og fikk ruten på plass.. Nå gjennstår bare pyntelisten, det blir knot!
(http://vagner.jeje.je/bilder/albums/fastback/ruten_i.sized.jpg)


Noen triks for å enkelt få pyntelisten på plass?


Tittel: Sv: 1972 type 3 Fastback
Skrevet av: Jens-Ole aka 'Dansken'august 12, 2011, 21:25:35 pm

Noen triks for å enkelt få pyntelisten på plass?

Callook pakning  ;)


Tittel: Sv: 1972 type 3 Fastback
Skrevet av: vwhotrodaugust 12, 2011, 21:26:54 pm
he he.. Matcher ikke resten av vogna! Skal pynten på før ruten settes på plass?


Tittel: Sv: 1972 type 3 Fastback
Skrevet av: Jens-Ole aka 'Dansken'august 12, 2011, 21:27:50 pm
Mener det ja, men bedste er vel at få en glassmester til det hvis du ikke har noe erfaring med det.


Tittel: Sv: 1972 type 3 Fastback
Skrevet av: vwhotrodaugust 12, 2011, 21:41:20 pm
Glassmester? Det er da ikke noe galt med glasset!

Erfaring får man ved å prøve og feile ;) Tok bare ti minutter å få ruten på plass, så jeg popper den bare ut igjen og setter på plass listen.


Tittel: Sv: 1972 type 3 Fastback
Skrevet av: Jens-Ole aka 'Dansken'august 13, 2011, 05:52:21 am
Don't shoot me, I'm just the messenger  ;)


Tittel: Sv: 1972 type 3 Fastback
Skrevet av: vwhotrodaugust 13, 2011, 22:17:33 pm
Hvis du prøver å si at jeg ikke vet hva jeg driver med, så har du helt rett. Men jeg brukte ikke lange tiden på å få på plass pynten og bakruten på plass igjen, så NÅ kan jeg det ;)

Bevis:
(http://vagner.jeje.je/bilder/albums/fastback/ferdig.sized.jpg)

La ut på tur etter at ruten var på plass. La merke til at det ene sidespeilet ristet veldig, enda jeg ikke hadde skrudd opp stereoen til mer enn 8 ;) Rullet ned sidenruten og skulle til å kjenne på det med hånden da det plutselig datt av! Det ble selvsagt mos så nå har jeg et speil i manko. Det kunne se ut som om det var feste mellom speilhus og speil"armen" som var synderen.. Snålt!


Tittel: Sv: 1972 type 3 Fastback
Skrevet av: Jens-Ole aka 'Dansken'august 14, 2011, 06:38:03 am
Godt arbejde  ;D


Tittel: Sv: 1972 type 3 Fastback
Skrevet av: vwhotrodaugust 14, 2011, 21:45:56 pm
 ;)
Neste post på programmet er å bytte pakning på frontruten..


Tittel: Sv: 1972 type 3 Fastback
Skrevet av: Anders Røsåsenoktober 09, 2011, 23:09:46 pm
flott arbeid nok en gang :) Var pyntelisten lett og få inn når ruten var ute?


Tittel: Sv: 1972 type 3 Fastback
Skrevet av: vwhotrodoktober 11, 2011, 14:41:31 pm
Takker!
Pyntelisten gikk på plass som en lek når ruten var ute av bilen. Et triks er å legge igjen kreftene hjemme når du demonterer ettersom den lett bøyes når du plukker listen ut av pakningen.


Tittel: Sv: 1972 type 3 Fastback
Skrevet av: Anders Røsåsenoktober 14, 2011, 16:27:34 pm
okei, skjønner:)
Takk for svar :)


Tittel: Sv: 1972 type 3 Fastback
Skrevet av: vwhotrodmai 01, 2012, 07:03:52 am
I dag hentes bilen ut av vinterlagring! På tide å få på seg kjørehanskene;-)


Tittel: Sv: 1972 type 3 Fastback
Skrevet av: vwhotrodmai 01, 2012, 20:37:18 pm
Bilen står nå i carporten og jeg sysler med få på Fuchsene..

Reiel skrev på side 1 at det ikke ville passe med denne felg/spacer-comboen, men etter en kjapp test i front synes jeg dette ser ut til å kunne gå greit. Felgkanten ligger kant i kant med hjulbuen..

(http://vagner.jeje.je/bilder/albums/fastback/fuchs_nett.sized.jpg)

(http://vagner.jeje.je/bilder/albums/fastback/bakfra_kant_nett.sized.jpg)

(http://vagner.jeje.je/bilder/albums/fastback/kant_i_kant_nett.sized.jpg)

ET havner på ca 20 mener jeg å huske..

Ka dokker trur? Er også litt i tvil om hvilke dekk jeg skal ha på. Fuchsene er 6" i front og 7" bak. Tror jeg vil ha litt mindre gummi i front enn bak.. Må selvsagt senkes i tillegg..


Tittel: Sv: 1972 type 3 Fastback
Skrevet av: vwhotrodmai 13, 2012, 16:36:39 pm
Har byttet olje, byttet til 009 fordeler m ny coil, justert tenningen og synket gasserne. Ble så bra jeg kan få det til på egenhånd, mye bedre enn tidligere i det minste..

(http://vagner.jeje.je/bilder/albums/fastback/gasserjustering.sized.jpg)