VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: TrettenNullTo på februar 15, 2018, 20:38:55 pm



Tittel: o-ringer på ventilene
Skrevet av: TrettenNullTofebruar 15, 2018, 20:38:55 pm
Er det vanlig å montere disse O-ringene http://folkevogn.no/index.php/nb/butikk/produkt/8035-ventiltetning-12-1600
Ser det er beskrevet i Bentley manualen. Hvilken funksjon har de, og bruker du dem når du bygger topper?


Tittel: Sv: o-ringer på ventilene
Skrevet av: SveinTfebruar 17, 2018, 08:54:55 am
Skal jo kun på innsugsventilene ,så min teori er at det ikke skal komme luft eller olje inn i innsuget. Må jo være litt klaring mellom ventilstyring og stamme, så den skal tette dette. Men hvor lenge de virker er jo en annen sak. Ved første ventilåpning vil jeg tro de står på øverste stilling og kun vil tette ved fullt løft. Etter en liten stund blir de sprø og du  finner de som regel i oljesila....


Tittel: Sv: o-ringer på ventilene
Skrevet av: Ivarfebruar 17, 2018, 14:21:13 pm
Det er forskjellige løysningar på ventiltetningar, alt frå o-ringar som følger med ventilstamma opp og ned, til nokon som minner om zimmerringar i metallhylser, som ein slår ned på styringa med eige verktøy.
Enkelte av desse er så finslige at det følger med ein 'kondom' til å ha på toppen av ventilstamme , for å hindre skadar på skrapeleppene inni tetningen.
Tommelfingerregelen er at dei sitter på innsuget for å hindre å suge oljedampen inn på sugesida. Mange motorar har også på eksosida, for å hindre oppbygging av koks på stamma, og ikkje minst blårøyk.
Om ikkje anna står, så bruker eg alltid på begge sidene. Det er fullt mulig å skifte utan å ta av toppen, ved å ha trykkluft i sylinderen for å løyse ut fjørene.


Tittel: Sv: o-ringer på ventilene
Skrevet av: vwfreaksfebruar 17, 2018, 20:41:56 pm
Dalland har vel vært innom temaet på sitt motorbygge, tror det var VW Golf tetninger, men da måtte vel ventilstyringen maskineres hvis jeg husker rett.

Har selv kuttet ut bruken av de tetningene som følger med i pakningssettet til boble motorer, virker en liten stund, så ligger de i bunn av olja :-)


Tittel: Sv: o-ringer på ventilene
Skrevet av: Dallandfebruar 21, 2018, 10:50:26 am
Org tetnigen er kun for eksos ventilen og har vel ikke akkurat et godt rykte.

Det jeg gjorde kan ikke sammenlignes med de originale skraperingene og krever endel maskinering av toppen osv.
Alt ligger i prosjekttråden om det er av interesse, for min del virker det til å ha funket veldig bra.


Tittel: Sv: o-ringer på ventilene
Skrevet av: Smokkenfebruar 22, 2018, 08:40:18 am
O ringen er vel ikke en tetning slik som de man monterer på styringen. Den skal vel heller ikke skrape ventilstammen i og med at den følger ventilen opp og ned. Hindrer rett å slett oljen å renne inn i motoren. Sitter samme løsning på eldre v-8 f.eks.
Når bilen skyter en blå dott etter at du har tanket opp ( Varm motor, kort stans)  er det ofte fordi det renner litt olje inn i motoren.
Om det har en kjempe funksjon på liggende topper er ett godt spørsmål. Og om kvaliteten på de o ringene som følger med er god er ett annet.


Tittel: Sv: o-ringer på ventilene
Skrevet av: Dallandfebruar 22, 2018, 09:27:08 am
Jeg kaller den en skrapering da den er laget i plast og skal skli nokså fritt på ventilen for å skrape av litt av oljen på stammen på eksosventilen.
I teorien skal den ligge løst mot styringen når ventilen er på vei ned, dette funker selvfølgelig mye dårligere enn en skikkelig ventiltetning men det var bare en jalla løsning vw gjorde for å jukse med utslipskravene da den funker i starten men knekker fort og er å finne i sumpen.


Tittel: Sv: o-ringer på ventilene
Skrevet av: Smokkenfebruar 22, 2018, 13:37:28 pm
Så svaret er vel: Kast de så slipper man gummi / plast i oljen.


Tittel: Sv: o-ringer på ventilene
Skrevet av: SveinTfebruar 23, 2018, 10:16:19 am
Org tetnigen er kun for eksos ventilen og har vel ikke akkurat et godt rykte.

Det jeg gjorde kan ikke sammenlignes med de originale skraperingene og krever endel maskinering av toppen osv.
Alt ligger i prosjekttråden om det er av interesse, for min del virker det til å ha funket veldig bra.

Orginaltetningen er kun for innsug  ;) Men uansett liten nytte og mye bedre slik du har gjort.


Tittel: Sv: o-ringer på ventilene
Skrevet av: Dallandfebruar 23, 2018, 13:03:06 pm
Takk, da var jeg tydligvis ikke helt våken når jeg skrudde sist. :)


Tittel: Sv: o-ringer på ventilene
Skrevet av: Bug_Manfebruar 23, 2018, 13:30:18 pm
Takk, da var jeg tydligvis ikke helt våken når jeg skrudde sist. :)
Vet du ca side det er på? 100 sider med tråd ::)


Tittel: Sv: o-ringer på ventilene
Skrevet av: Dallandfebruar 23, 2018, 14:01:00 pm
Ca side 83, men så er jo bildene drit. går kanskje å trykke på di..


Tittel: Sv: o-ringer på ventilene
Skrevet av: Bug_Manfebruar 23, 2018, 22:43:01 pm
Takk:)


Tittel: Sv: o-ringer på ventilene
Skrevet av: TrettenNullTofebruar 25, 2018, 12:58:25 pm
Takk for alle innspill. Da har jeg lært litt mer i dag og.