VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: Amzoch på april 03, 2018, 07:45:10 am



Tittel: Motor bygging
Skrevet av: Amzochapril 03, 2018, 07:45:10 am
Hei mine vw venner. Siter med tanke å prøve å bygge meg motor til vintern. Så man har ett vinterprosjekt.  Men alt kommer på pris og slikt.

Utgangspungte er det en 1600 dp motor..

Fått tips på scat c35 kam kit,, 1641 sylinder,/stempel. med orginal topp. 1:1,25 vipper (porte dem og ta 2mm fra toppen.) hyggelig kar på vw norge fb som hadde gjort det.

Så gjerne kom med tips. til deler,./andre forslag. er ute etter  ca 100- 125 hk på motor.er drømmen.  men fornøyd med 100hk. Jeg er helt grønn på motorbygg og slikt.

Vil ha en drifs sikker motor. .


Tittel: Sv: Motor bygging
Skrevet av: Erlend / bug66april 03, 2018, 11:35:41 am
Frekke eller late 125hk?

Frekk = liten motor
Lat = stor motor


Hva slags bil, og hva skal effekten brukes til?


Tittel: Sv: Motor bygging
Skrevet av: Amzochapril 03, 2018, 12:00:24 pm
tja si det..

er ikke topp fart man er ute etter.  er jo aks.. (ikke til drag heller noe) bare lyskryss aks... noen som skal kjøre fra deg før dem trur bobla e lat :P

Er snakk om ei boble 1960 mod  med snart 1300s kasse i.


Men vil ha en sikker motor. ikke en som man må overhale vær sesong..


Tittel: Sv: Motor bygging
Skrevet av: Amzochapril 11, 2018, 08:23:43 am
Mening om dette?

Scat c35 kit,
1:1,25 vipper
1679 sylindresats http://www.vwimporten.se/typ1/motor/cylinderkolvpinnbultsatser/cylindersats-1679cc

Bygd på 1600dp motor.


Tittel: Sv: Motor bygging
Skrevet av: Jens-Ole aka 'Dansken'april 11, 2018, 09:45:36 am
Med to 40idf og et godt eksosanlegg er det der en velprøvet opskrift ;)


Tittel: Sv: Motor bygging
Skrevet av: Amzochapril 11, 2018, 09:47:58 am
Hei
 glemte å skrive. 2 stk dobble 40mm fajs forgassere tenkte jeg.




Vil man få mange hk ca da?


Tittel: Sv: Motor bygging
Skrevet av: Støldalapril 11, 2018, 11:33:23 am
Ca så mange som på vedlegget her om du porter topper og høvler litt av de for høyrere kompresjon.
Dette er en 1641 med Scat C35 og 1:1,25 vipper, org. veiv, org. svinghjul som er lettet 1kg, org. dp 1600 topper som er høvlet av 2mm og som er portet med dreml i garasjen, dobble 40 weber og hideaway eksos.  

Effekt målt på hjula hos Rune Helleland

[attachment=1]


Tittel: Sv: Motor bygging
Skrevet av: Amzochapril 11, 2018, 11:43:31 am
så man vil ikke merke noe særlig forskjell mellom 1641 og 1679 cylinder satser?


Tittel: Sv: Motor bygging
Skrevet av: Volkswagenapril 11, 2018, 17:18:08 pm
Jeg ville gått for 1641. 1680 satsen som ikke trenger maskinering har så tynne sylindervegger


Tittel: Sv: Motor bygging
Skrevet av: Kjell Roarapril 11, 2018, 19:20:48 pm
Jeg ville gått for 1641. 1680 satsen som ikke trenger maskinering har så tynne sylindervegger

Skal man dra av toppen ett par mm kan man like gjerne kjøpe 1680 med tykke vegger i toppen, da man allikevel har toppene i fresen.


Tittel: Sv: Motor bygging
Skrevet av: SveinTapril 11, 2018, 21:16:52 pm
Er jo i blokka 1680 slip-in er tynnest. Bare 1mm vegger. Men de kan holde lenge de også  :)


Tittel: Sv: Motor bygging
Skrevet av: Amzochapril 12, 2018, 04:37:20 am
Trur man går før det sikkreste i første omgang. 1641, begynne lære/utforske derifra


Tittel: Sv: Motor bygging
Skrevet av: BeetleBugapril 12, 2018, 11:28:51 am
1641 sylinderne tåler ihvertfall 100hk per sylinder  ;) Det tror jeg ikke 1680 settet gjør.

-BB-


Tittel: Sv: Motor bygging
Skrevet av: eikomai 28, 2018, 18:22:55 pm
Ser det selges 1680 kit som passer i blokka men der man må ta ut toppene til 90.5/92.

https://aapistons.com/products/88x69mm-1700cc-machine-in-85-5-case-90-5-head


Tittel: Sv: Motor bygging
Skrevet av: Jens-Ole aka 'Dansken'mai 28, 2018, 19:25:36 pm
Thore-Morten Bryhn har brugt et sådan kit med fint resultat. Men når man er igang hvor da ikke maskinere op blokken osv osv osv  :D