VWNorge

Forum => Problemløseren => Emne startet av: Thommas på juni 09, 2018, 13:34:26 pm



Tittel: Splitte motorblokk på 1300?
Skrevet av: Thommasjuni 09, 2018, 13:34:26 pm
Har oljelekasjer litt rundt omkring, og lurer på om den ene plassen er fra delingen på blokka.. Lurer på om jeg skal splitte motorblokka og prøve å få det tett.. Er det mye å passe på ved demontering/montering?med tanke på målinger og nøyaktigheten ved montering igjen,, eller er det bare å skru sammen igjen så lenge jeg ikke gjør noe med lagre eller andre ting.
Har kikkket noe på youtube..
Etter det jeg har sett er det ingen pakning imellom blokkene men det brukes bare pakningsstoff? Stemmer dette?


Tittel: Sv: Splitte motorblokk på 1300?
Skrevet av: SveinTjuni 10, 2018, 07:46:33 am
Ingen pakning, nei. Selv bruker jeg Loctite 518 som tetningsstoff og så lite som mulig. Når det strammes sammen vil overskytende masse skvises like mye inn som utover, og derfor ønsker du ikke silikonbiter som kan løsne på innsiden  :-[
Ellers er det jo noen ting å passe på. Når du bruker alt om igjen er det jo en fordel at alt kommer tilbake på samme plass, så lurt å låse ventilløfterne før du splitter. Ellers vil de fort falle inn i blokka uten at du vet hvor de stod.
Ved montering er det jo bl.a. viktig at kamdrev havner på riktig tann på veiva, og at styretapper på lagerne  treffer i hullet på lager.


Tittel: Sv: Splitte motorblokk på 1300?
Skrevet av: Thommasjuni 10, 2018, 18:53:07 pm
Ja da er det noe å passe på for en uerfaren motormekaniker🙄 Jeg får vurdere det litt,, er det i tilfelle en hurtigløsning å tette det fra utsiden med noe slags stoff?


Tittel: Sv: Splitte motorblokk på 1300?
Skrevet av: SveinTjuni 10, 2018, 20:42:52 pm
Ofte når lekkasje ser ut som blokkskjøt, er det andre steder det lekker, men olja følger skjøten. Kan det være simmerring bak svinghjul som lekker?


Tittel: Sv: Splitte motorblokk på 1300?
Skrevet av: Thommasjuni 10, 2018, 21:06:36 pm
Ja det er jo sant,,jeg ser at det er olje ved bolten som sitter under svinghjulet, så det er godt mulig det er simringen.. jeg skal se litt på det👍


Tittel: Sv: Splitte motorblokk på 1300?
Skrevet av: Jens-Ole aka 'Dansken'juni 10, 2018, 21:24:49 pm
Simmering bak svinghjulet, og eventuelt O-ringen hvis det er en 12 volt motor, er ofte årsag til en del hovedbry  :D

Husk at få montert simmeringen ordentlig på plads hvis du skal bytte den. Jeg kan absolut anbefale det "værktøj" man bruger til at skrue den på plads med svinghjulsbolten.


Tittel: Sv: Splitte motorblokk på 1300?
Skrevet av: Kjell Roarjuni 10, 2018, 22:05:31 pm
Når ny simmerring skal monteres, bør den ikke ligge likt som den gamle, men flyttes litt ut eller inn. Dettd fordi veiva er lite slitespor etter den gamle simmerringen.


Tittel: Sv: Splitte motorblokk på 1300?
Skrevet av: Jens-Ole aka 'Dansken'juni 11, 2018, 13:54:04 pm
Simmeringen skal monteres helt i bund i blokken, men puds gerne over svinghjulet med smergel og lidt tyk motorolje på hvis du ser antydning til slitekant/grad.


Tittel: Sv: Splitte motorblokk på 1300?
Skrevet av: Thommasjuni 11, 2018, 17:55:30 pm
Okei,, nei det er 6v på bilen,, har den ikke O-ring der da eller?
Jeg skal se litt på det når jeg får demontert clutch og svinghjul..
Fikk kjøpt meg motorbukk i dag, så da vlir det å få tilpasset denne til motoren,, er stort sett lengre bolter jeg mangler i tilfelle:-)


Tittel: Sv: Splitte motorblokk på 1300?
Skrevet av: Thommasjuni 13, 2018, 20:48:41 pm
Ifm. slitasje på kamaksel,veivaksel,råder og annet, er eneste mulighet å dele blokka for å sjekke dette, eller kan det måles uten å måtte dele den??
Drev immelom kam og veiv, ventilløfterene osv....


Tittel: Sv: Splitte motorblokk på 1300?
Skrevet av: Jens-Ole aka 'Dansken'juni 21, 2018, 08:21:07 am
Da må blokken deles og så er vi igang med resten av boken, større sylindre og stempler, annen kam, nye topper, større gassere osv osv  :D

Med andre ord, det er bare å kjøre på og åpne opp blokken  :P ;)


Tittel: Sv: Splitte motorblokk på 1300?
Skrevet av: Formula Veejuni 21, 2018, 09:32:24 am
Da må blokken deles og så er vi igang med resten av boken, større sylindre og stempler, annen kam, nye topper, større gassere osv osv  :D

Med andre ord, det er bare å kjøre på og åpne opp blokken  :P ;)
Du glemte smidde stempler, datasprut, turbo og intercooler på lista di.


Tittel: Sv: Splitte motorblokk på 1300?
Skrevet av: Jens-Ole aka 'Dansken'juni 21, 2018, 09:54:54 am
 :D :D Helt sandt  :P


Tittel: Sv: Splitte motorblokk på 1300?
Skrevet av: Thommasjuni 21, 2018, 20:51:56 pm
 :D  :D  ;D

Nå tar det litt av her syns jeg :D

Det får bli en annen gang:-)