VWNorge

Forum => Snikk-snakk => Emne startet av: elraso på august 15, 2018, 17:45:56 pm



Tittel: Prisliste 1961
Skrevet av: elrasoaugust 15, 2018, 17:45:56 pm
Her kan du se hva. Bussen eller bobla kostet  den gang 😃


Tittel: Sv: Prisliste 1961
Skrevet av: elrasoaugust 15, 2018, 17:48:12 pm
Bussen


Tittel: Sv: Prisliste 1961
Skrevet av: Brurudaugust 16, 2018, 10:45:03 am
regnet ut fra SSB sin kalkulator ville samba`n kostet 328.911,- i dag :)


Tittel: Sv: Prisliste 1961
Skrevet av: OTOaugust 16, 2018, 15:30:13 pm
regnet ut fra SSB sin kalkulator ville samba`n kostet 328.911,- i dag :)

Det stemmer på en prikk, gjør det ikke? :)


Tittel: Sv: Prisliste 1961
Skrevet av: JFPaugust 18, 2018, 21:46:53 pm
Artig!

SSB har en kalkulator som beregner pengeverdi pr år, men den tar utgangspunkt i konsumprisindeksen, dvs prisen på matvarer, bolig, lys brensel, klær og skotøy, osv.

Det er ganske relevant, men kanskje er det mer riktig å se på hvor mye en bil kostet i forhold til gjennomsnittlig årsinntekt, dvs hvor stor del av inntekten til familien som gikk med til kjøpet. Grunnen er at biler alltid er belagt med alskens avgifter og prisen derfor ikke helt følger prisstigningen på vanlige varer.

Jeg regnet ut en gang at en VW 1302 som kostet 23.000 kr i 1972 tilsvarte 235.000 kroner etter dagens valuta. Relativt stiv pris når man tenker på hvor lite bil man fikk for pengene i forhold til i dag. Og bensinen kostet ca 18 kr literen...

Alt var ikke bedre før.



Tittel: Sv: Prisliste 1961
Skrevet av: VwSplitaugust 24, 2018, 05:10:18 am
Kul liste! Hva er forskjellen mellom standard og de lux? Spesielt å lese at man kunne få bilene levert med kun grunning. Siden prisforskjellen var en del, så gikk det vel noen av disse også?


Tittel: Sv: Prisliste 1961
Skrevet av: Atmobilaugust 29, 2018, 12:28:50 pm
Kul liste! Hva er forskjellen mellom standard og de lux? Spesielt å lese at man kunne få bilene levert med kun grunning. Siden prisforskjellen var en del, så gikk det vel noen av disse også?

Vil tro at det kanskje var slik at man kunne bestille en varebil grunnet og så få den lakkert i sine egne farger selv. Hadde man firmafarger som ikke passet med vw sine standardfarger var det jo bare dumt å betale for å få den levert ferdig lakkert for så å slipe det ned å lakkere om etterpå.