VWNorge

Forum => Problemløseren => Emne startet av: Solan på november 04, 2018, 17:01:35 pm



Tittel: Oljelekkasje mellom oljefilter og -holder
Skrevet av: Solannovember 04, 2018, 17:01:35 pm
Hei
Jeg kjører en 2,1 ltr oxyboxer med eksternt oljefilter. Jeg er usikker på hvilket fabrikat holderen til filteret er (trolig noe empi tjafs), men jeg bruker et Mann OC 102 filter. Så det er standard gjenger på dette. Jeg tighter filteret for hånd, og jeg har ikke hatt dette problemet før, men to ganger nå har tetningsringen på filteret vrengt seg ut, med et mega oljesøl som resultat.
Har noen et tips for å unngå dette? Lager f.eks. CSP en ekstern oljefilterholder? (Jeg antar at dette vil ha bedre kvalitet)
Hva bruker folket (type oljefilter og -holder)?


Tittel: Sv: Oljelekkasje mellom oljefilter og -holder
Skrevet av: TrettenNullTonovember 04, 2018, 21:04:46 pm
CSP lager fete filterholdere med og uten overtryksventil, HotShop tar inn dette til deg  https://www.csp-shop.com/en/engine/oil-system/oil-filtering/

Men kan det være at du har et jæ..a høyt oljetrykk?


Tittel: Sv: Oljelekkasje mellom oljefilter og -holder
Skrevet av: Roy Grellandnovember 05, 2018, 08:03:12 am
Jeg har også en oxyboxer, men bruker en sandvichplate mellom blokk og filter for å ta kople inn ekstern oljekjøler. Har hatt en del andre problemer med olje, men ikke akkurat det der.. Tror jeg ville begynt med forslaget til TrettenNullTo, og sjekket trykket.
-Har du 30mm pumpe?
-Strammere fjører på reguleringsventilen?
-Skjer det bare ved kald motor?

Håper det løser seg.


Tittel: Sv: Oljelekkasje mellom oljefilter og -holder
Skrevet av: Bug_Mannovember 05, 2018, 11:39:06 am
At pakningen vrenger seg er nok høyt trykk. Har selv empi filterholder på bilen nå og kjøpte inn csp filterholder til den nye motoren. Tydelig forskjell i kvalitet og finish. Spessielt på overflaten mot O-ringen


Tittel: Sv: Oljelekkasje mellom oljefilter og -holder
Skrevet av: Erlend / bug66november 05, 2018, 11:52:32 am
EMPI filterholder og WIX(?) filter her. 30mm pumpe og 20W50 olje. Har vel 6 bar trykk på tomgang på kald motor tenker jeg.. tett filter og holder. Om det ikke tetter, så kan du skru fra hverandre holderen og legge et rettholdt over. Er det ikke flatt så slipes det enkelt ned på en glassflate med våtslipepapir.


Tittel: Sv: Oljelekkasje mellom oljefilter og -holder
Skrevet av: Solannovember 05, 2018, 13:45:01 pm
Takk for tips.
Problemet har oppstått.to ganger, begge gangene på kald motor. Normalt har jeg ca. 5 bar oljetrykk på kald motor, kanskje opp mot 6 ved gasspådrag, så det er vel ikke ekstremt høyt...? Jeg bruker Gulf Racing 10W-60. Jeg er usikker på hvilken oljepumpe jeg har, og hvilke fjærer jeg har på reguleringsventilen, men Jørn T. vet dette. Jeg skjønte ikke helt hva du mente med sandwichplate, Roy? Jeg sjekker om anleggsflate er plan, og hvis den er det, så kanskje jeg går for CSP-holderen.


Tittel: Sv: Oljelekkasje mellom oljefilter og -holder
Skrevet av: Bug_Mannovember 05, 2018, 15:39:14 pm
Csp-holderen er hvertfall porno. Men før du dropper masse spenn i detprøv et wix 51515 filter, eller fram hp1. Det som er lettest tilgjengelig selvom det ene filtrerer noe bedre enn det andre


Tittel: Sv: Oljelekkasje mellom oljefilter og -holder
Skrevet av: Kjell Roarnovember 06, 2018, 23:07:10 pm
Oljefilteret står vel nærme oljepumpa, og det gir høyere støtpulser enn oljetrykksmåleren klarer å måle.
Gene Berg har et oljepumpelokk for å redusere dette trykket til t1.

Ville vurdert å bruke f.eks 5w40 olje for å få ned oljetrykket på kald motor.