VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: kammiz på august 26, 2008, 12:32:08 pm



Tittel: senking av boble - en nybegynner stiller dumme spm ;)
Skrevet av: kammizaugust 26, 2008, 12:32:08 pm
hvordan går man fram? jeg har hittil kun drevet med opel men begynner nå å sikle fælt på boble.. den egentlige favoritten er splittbuss, men de koster jo skjorta... 

havner nok på en pre-68 modell boble da jeg vil ha liggende frontlykter.. sannsynligvis en rundt 64-65.

hvordan senker man disse? hva trenger man? kan man forhindre skreving av bakhjul? hva koster det? linker? osv.. hehe

setter pris på all hjelp!

eksempel:

(http://images.thesamba.com/vw/classifieds/pix/medium/2221192.jpg)

(http://img.photobucket.com/albums/v369/modest-mouse/vwstuff/beetle-1.jpg)

(http://images.thesamba.com/vw/classifieds/pix/2167307.jpg)


Tittel: Sv: skamsenking av boble - trenger hjelp :)
Skrevet av: Espen/VW54august 26, 2008, 13:58:10 pm
Kommer ann på hvor mye du skal senke.

Bare Puma forstilling. = Litt
Puma + Senke spindler = Mye
Luft. = Ekstremt..

Forhindre skreving, ja, det er mulig, men det er litt jobb. Bygge om til IRS gjør en del. Samt du kan flytte gearkasse og motor oppover, men det er mye mer jobb igjen.. 


Tittel: Sv: skamsenking av boble - trenger hjelp :)
Skrevet av: kammizaugust 26, 2008, 14:01:41 pm
mye er vel stikkordet, ekstremt gidder jeg vel ikke. man kan vel oppnå noe slikt som på bildene med puma + spindler?

og hva er irs? hehe

hvor får jeg kjøpt det isåfall og hva koster slikt? får man godkjent?


Tittel: Sv: skamsenking av boble - trenger hjelp :)
Skrevet av: flatfouraugust 26, 2008, 14:41:05 pm
IRS er navnet på den nye bakstillingen etter at de byttet ut sving askel; Independent Rear Suspension
Å bygge om vil si å ta en bakstilling fra en nyere type boble. Husker ikke årene de bytte, varierer vel noe iht modell.

http://www.blindchickenracing.com/How_to/IRSconversion/IRSconversion.htm


Tittel: Sv: skamsenking av boble - trenger hjelp :)
Skrevet av: HKEaugust 26, 2008, 17:51:35 pm
Se på Hot Shop sine sider. www.folkevogn.no angående IRS. Bra beskrivelse syns jeg med bilde.

Der står det blandt annet:

Utgangspunktet vi denne gangen har valgt er fra en 1970 modell boble med automat. De amerikanske modellene og modellene med aut. har IRS(leddet bakstilling) og egner seg best til senking. IRS er bakstillingen som sitter på alle 1302 og 1303. På Hot Shop selges det løse braketter for innsveising av IRS bakstilling på din svingakselboble om du ikke skulle finne en aut.bil. Du trenger da å "slakte" en 1302/1303 for å benytte bærebru og andre deler derfra. Dette er det mye av på markedet, og Hot Shop har også mange tilsalgs på sitt bruktlager. Du skal også benytte gearkasse fra en 1302/1303, og du bør da passe på at du får tak i en gearkasse med 3,875 utveksling(31 tenner på kronhjulet). Dette er samme utveksling som på den populære 1300S gearkassen som ofte benyttes på svingakselprosjekter.


Tittel: Sv: skamsenking av boble - trenger hjelp :)
Skrevet av: Henrikaugust 26, 2008, 18:07:13 pm
Er jo litt av sjarmen ved å skamsenke ei boble at en får god knekk på hjula da, men da ofrer en kanskje også mye for utseendet  :P


Tittel: Sv: skamsenking av boble - trenger hjelp :)
Skrevet av: kammizaugust 26, 2008, 20:54:10 pm
hehe joda, knekk på hjula er litt av sjarmen, enig i det. går jo ann å ha ekstra hjul for langkjøring :P

men det finnes vel da altså ingen pre-68 med irs slik jeg forstår? og man må ha pre-58 for å få svingaksel?


Tittel: Sv: skamsenking av boble - trenger hjelp :)
Skrevet av: Henrikaugust 26, 2008, 21:01:11 pm
Alle boblene uten 02,03 og automat har vel svingaksel


Tittel: Sv: skamsenking av boble - trenger hjelp :)
Skrevet av: kammizaugust 27, 2008, 07:42:39 am
så en 65 mod 1300 har da altså svingaksel mens en 1302 72 mod har da irs?

men egentlig spiller det da altså ingen rolle hvilken årsmodell det er? nå vet ikke jeg hvor lenge det ble produsert 1300, men om det spiller da altså ingen rolle om det er en 50 modell eller en 70 modell 1300, for begge har svingaksel så sant det ikke er automat?


Tittel: Sv: skamsenking av boble - trenger hjelp :)
Skrevet av: RZR-Andyaugust 27, 2008, 08:37:58 am
Du kan jo ha i bakhodet at om du "skamsenker" bak på en svingakselbil, så hindrer du oljen fra girkassen > akselrøret i å smøre lageret. De er konstruert sånn at lagrene bør være i en høyde som tillater olje i å sige ut, så det er ikke bare dekkslitasjen som blir et problem. Dette unngås med IRS.


Tittel: Sv: skamsenking av boble - trenger hjelp :)
Skrevet av: Knechtenaugust 27, 2008, 08:58:34 am
mye er vel stikkordet, ekstremt gidder jeg vel ikke. man kan vel oppnå noe slikt som på bildene med puma + spindler?

og hva er irs? hehe

hvor får jeg kjøpt det isåfall og hva koster slikt? får man godkjent?

I prinsippet skal det vel noe til å godkjenne noe som helst hos BT som er "skamsenket". Biler før 60 er ikke underlagt EU kontroll, men ingen av disse har IRS. For å senke noe i nærheten av bilen på det midterste bildet, kreves relativt store inngrep i bilen. Alle slike "inngrep" kan være greit å avklare med BT ift godkjenneing. Å senke som det øverste bildet bildet krever kun forstillings deler, som det finnes godkjenningspapirer på. Så det er relativ stor forskjell på senking og "skamsenking". Unneberg Bil eller andre norske leverandører kan guide deg til riktige deler. Det er ulike deler avhengig av årsmodell på bil, men alle kan senkes med godkjente deler. Startkostnaden er vel fra ca. 5000 (min erfaring) og oppover iom at BT krever dokumentert forstillingskontroll før godkjenning, og at det alltid er noe som er utslitt og må byttes.


Tittel: Sv: skamsenking av boble - trenger hjelp :)
Skrevet av: kammizaugust 27, 2008, 09:21:12 am
på det øverste bildet har jo bilen større hjul bak enn foran, så man kunne jo kommet langt med å ha mindre hjul bak også.

men når man sier at man kun trenger forstillingsdeler, da mener man at man bruker det eksisterende hjulopphenget bak og bare vinkler det annerledes?


Tittel: Sv: skamsenking av boble - trenger hjelp :)
Skrevet av: Henrikaugust 27, 2008, 10:02:36 am
Du kan unngå å ødelegge lagrene ved å bytte til tette/smørefrie lagre, men det er også andre ting som kan bli ødelagt f eks ved feil ofsett på felger.

Søk etter senking bak så finner du nok en del om emnet


Tittel: Sv: skamsenking av boble - trenger hjelp :)
Skrevet av: kammizaugust 27, 2008, 20:30:32 pm
noen som har bilde av hvor mye man kan senke en bil med svingaksel da?


Tittel: Sv: skamsenking av boble - trenger hjelp :)
Skrevet av: Henrikaugust 27, 2008, 20:47:33 pm
Du kan senke til bunnen ligger på bakken


Tittel: Sv: skamsenking av boble - trenger hjelp :)
Skrevet av: lownslowaugust 27, 2008, 22:16:14 pm
Du kan jo se på bilene mine på toppen her.. http://www.vwnorge.no/index.php/topic,6964.0.html 
Den gule er senket to ytre hakk bak og puma i bunn foran, med oppslipte spor og fjernet stoppere. 125-15 dekk foran og 195/50-15 bak. Lavere enn det da begynner det og bli leit og komme frem. Den blå er litt høyere rundt hele, og MYE bedre og kjøre med, men forsatt så lav at dårlig vei er ikke min beste venn.Lykke til ;)


Tittel: Sv: skamsenking av boble - trenger hjelp :)
Skrevet av: kammizaugust 28, 2008, 08:44:10 am
henrik, ja jeg skjønner at man kan senke til den ligger på bakken men nå mente jeg jo selvfølgelig hvor mye man kan senke før det blir et problem med smøring....

lownslow: jeg synes begge bilene dine så ganske likt lave ut jeg? hehe. men den blå er hvertfall helt perfekt.. sykt råe biler begge to!!! akkurat slik jeg vil at det skal se ut. :) men har du gjort noe ang den smøringen som nevnes?

å fjerne stoppere skjønner jeg hva betyr, men hva mener du med oppslipte spor?


Tittel: Sv: skamsenking av boble - trenger hjelp :)
Skrevet av: lownslowaugust 28, 2008, 09:05:45 am
Litt vansklig og forklare, men når du ser en puma forstilling skjønner du hva jeg mener. Har slipt spora til justeringa litt lenger, så det blir mer og justere på.. :D Ang lager er ikke det det største problemet synes jeg, bare jekker opp bilen en gang i blant og lar den stå og gå litt i gir med hjula i lufta, så får lagrene en skvett olje ;) Jeg sliter mer med at splines i trommlene bak ryker pga ugunstig vinkel. men et sett med nye bak dekk hver vår, og en reserve trommel i bilen, går det så fint så  ;D


Tittel: Sv: skamsenking av boble - trenger hjelp :)
Skrevet av: kammizaugust 28, 2008, 09:17:16 am
hvor mye opp måtte du justert den for å slippe problemene du beskriver da? og er det mulig å unngå dem på noe vis? lager skjønner jeg at man kan bytte til noen som er smørefrie, men det med tromlene, kan det unngås..? må isåfall bli IRS da?


beklager alle dumme spm, men når jeg kjøper boble vil jeg vite alt :P


Tittel: Sv: skamsenking av boble - trenger hjelp :)
Skrevet av: lownslowaugust 28, 2008, 09:38:20 am
Nå har jeg aldri hatt noe bil med irs, men etter det jeg har lest TROR jeg at de blir litt leie og senke mye, da hjulene ikke legger seg inn (Camber) og plass i skjermer vil bli et problem (tror jeg). MEN det er ikke noe stort problem svingaksel, jeg har byttet et hjulager og en trommel på tre sesonger, og det går et sett med dekk pr sommer og jeg bruker bilen ganske ofte, men litt må mann lide for skjønheten  ;) Trommel er byttet på ti min, og lager tar en times tid når du har riktig verktøy, og litt skruing blir det jo alltid på gamle biler.


Tittel: Sv: skamsenking av boble - trenger hjelp :)
Skrevet av: kammizaugust 28, 2008, 10:05:36 am
jeg skjønner :) takk for gode svar igjen! lide for skjønnheten er en selvfølge.. og så er jo dette nydelige biler da ;)

de felgene du har med kapsler på den blå. er det egenprodusert? får vel ikke tak i disse så brede originalt?


Tittel: Sv: skamsenking av boble - trenger hjelp :)
Skrevet av: lownslowaugust 28, 2008, 10:15:30 am
Vet de har i 5,5 tom på hotshop, men de blir litt smale bak synes jeg, Jeg breddet mine inne på Sundås hjulservice (tror jeg det heter) i oslo, de er 7,5tommer, og bygger bare utover, tror jeg gav rund 500 stk, så det er jo ikke så ille. Tenkte jeg skulle korte forstilling og prøve og få på 5,5 tom foran i vinter ;) Se om det blir plass. ???


Tittel: Sv: skamsenking av boble - trenger hjelp :)
Skrevet av: Hot Owlaugust 28, 2008, 10:28:03 am
Også IRS legger seg inn i toppen, men ikke riktig like mye. IRS braketter kan man sveise inn på alle bobler, men det må gjøres med en jigg slik at det blir likt som på 1302 og 1303.


Tittel: Sv: skamsenking av boble - trenger hjelp :)
Skrevet av: kammizaugust 28, 2008, 12:13:08 pm
nå er det jo også litt av sjarmen at hjulene står sånn da og så lenge man ikke senker mer enn at det ser tøft ut så høres det jo ut som det kan funke uten store modifikasjoner. :P

hva er den kuleste modellen da? nå tenker jeg da selvsagt på slammed look noe i likhet med lownslow sine. split-window, oval eller 58-67 ?


Tittel: Sv: skamsenking av boble - trenger hjelp :)
Skrevet av: Hot Owlaugust 28, 2008, 12:33:31 pm
Kuleste modellen er alle sammen... alt er tøft når det er senket.... foran ;D


Tittel: Sv: skamsenking av boble - trenger hjelp :)
Skrevet av: kammizaugust 28, 2008, 12:42:01 pm
ikke senke bak?? hehehe nei det ser rart ut. :P


Tittel: Sv: skamsenking av boble - trenger hjelp :)
Skrevet av: Knechtenaugust 28, 2008, 13:45:51 pm
Jo eldre jo bedre i utgangspunktet, men skal den skamsenkes må jeg si at nyest mulig er best. Nok av fine femtitallere som er kappet i filler...
Før og etter 1960 er ett skille ift EU kontroll. Før og etter 1967 et annet ift 6V eller 12V... Alle årsmodellene er forskjellig, så her er det bare å studere og finne sin favoritt. I følge onkel Finn.no er det mye fin bil å få for pengene akurat nå.


Tittel: Sv: skamsenking av boble - trenger hjelp :)
Skrevet av: kammizaugust 28, 2008, 13:57:16 pm
blir ingen i-filler-kapping her uansett. tipper nok jeg ender opp med en 58-67.. helst en så tidlig som mulig. hadde vært fett med oval og splitt, men de blir en del dyrere og man kan få like fett stuk på litt nyere også.

men personlig synes jeg ikke noe om 68 og nyere egentlig.. liker ikke de loddrette frontlyktene og større baklykter feks..

selv om jeg kommer til å arve mormors rustfrie 72 mod etterhvert :)


Tittel: Sv: skamsenking av boble - trenger hjelp :)
Skrevet av: empiboy (Mr. Eikstad)august 28, 2008, 14:11:03 pm
Kuleste modellen er alle sammen... alt er tøft når det er senket.... foran ;D

Sprøyt!!
Jevn senking er meningen med liv(w)et.....


Tittel: Sv: skamsenking av boble - trenger hjelp :)
Skrevet av: peraugust 28, 2008, 14:12:54 pm
DU kan jo prøve denne metoden.  8)

Mvh. Per.


Tittel: Sv: skamsenking av boble - trenger hjelp :)
Skrevet av: lownslowaugust 28, 2008, 14:13:58 pm
Trenger ikke kappe noe som helst for og få bilen så lav som mine er, bortsett fra stopperer foran som sitter på en uorginal forstilling. :) Nei så gammel bil som mulig synes jeg, og senk rundt hele, så du slipper og sitte i nedover bakke og kjøre ;). Ta vare på alt av orginal deler, så hvis den dagen kommer du blir lei senking, er det en kveld med skruing, så er bilen tilbake i orginal stand. :)


Tittel: Sv: skamsenking av boble - trenger hjelp :)
Skrevet av: Knechtenaugust 28, 2008, 14:25:53 pm
Sant nok, men jeg har tilgode å se en pen originalbil, som har gått skamsenka en sesong eller to, i bedre tilstand enn før den datt i bakken... Når man først har satt kniven i bilen og lagt den i asfalten, kommer brått suget etter 12V og stor stereo også  ;) Spar ovalene (og deres forfedre)!


Tittel: Sv: skamsenking av boble - trenger hjelp :)
Skrevet av: kammizaugust 28, 2008, 14:33:48 pm
per: det blir vel litt mye kapping for å få til noe sånn.. :P hehe

lownslow: jess å ta vare på originaldeler er alltid viktig og jeg kvir meg for å gjøre inngrep som ikke kan reverseres. jeg er egentlig opel-mann og restaurerer en 69 kadett b.. den er allerede skamsenket og jeg holder på med konvertering til dobbel weber osv på en original 1,2s motor. det som fascinerer meg med vw luftavkjølt miljøet er nettopp det gode miljøet og tilgangen på hjelp og deler.

knechten: stor stereo i slik bil er uaktuelt.. skal ikke en gang ha stereo i kadetten jeg pusser opp ;) her er det looks og følelse som betyr noe. så får man heller kjøpe en boomblaster og sette i baksetet :D


Tittel: Sv: skamsenking av boble - trenger hjelp :)
Skrevet av: lownslowaugust 28, 2008, 14:41:08 pm
 12v og stereo er jo også reverserbart på ganske kort tid..Bare det ikke blir sagd et stort hull i dashbordet med en nymotens cd spiller i ; D Nei bra at det blir gjort litt forskjellig, ellers ville det hvert jævlig kjedelig og dra på treff.Synes det er morro og se fine orginal biler å jeg,men det er greit at det er litt av hvert.


Tittel: Sv: senking av boble - en nybegynner stiller dumme spm ;)
Skrevet av: kammizaugust 28, 2008, 14:47:38 pm
dette var fint stuk og fin høyde. dette kan vel ikke være så vanskelig å oppnå...?

(http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/298326.jpg)
(http://i52.photobucket.com/albums/g5/5t8euro/dragdaypic.jpg)
(http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/320692.jpg)


Tittel: Sv: skamsenking av boble - trenger hjelp :)
Skrevet av: Espen/VW54august 28, 2008, 14:48:21 pm
Sant nok, men jeg har tilgode å se en pen originalbil, som har gått skamsenka en sesong eller to, i bedre tilstand enn før den datt i bakken... Når man først har satt kniven i bilen og lagt den i asfalten, kommer brått suget etter 12V og stor stereo også  ;) Spar ovalene (og deres forfedre)!

Ja, min har hatt ett grusomt forfall av flere år som skamsenka oval med stor stereo...   ::)


Tittel: Sv: senking av boble - en nybegynner stiller dumme spm ;)
Skrevet av: lownslowaugust 28, 2008, 14:53:31 pm
Ja både din og Finn Erik sin, selv om den ene ikke er oval med stereo.. men klart det er jo ikke ORGINAL biler lenger da ;D


Tittel: Sv: senking av boble - en nybegynner stiller dumme spm ;)
Skrevet av: lownslowaugust 28, 2008, 15:02:08 pm
Nei da. Skaff deg en bil du selv synes er fin. Titt litt her på forumet, rustguide osv, spør, det er utrolig mye folk her inne med masse kompetanse. Titt på mye bil, ikke kjøp første og beste, og bygg sånn du vil det skal se ut.. Det er mitt råd ;) lykke til


Tittel: Sv: skamsenking av boble - trenger hjelp :)
Skrevet av: Hot Owlaugust 28, 2008, 15:04:11 pm
og senk rundt hele, så du slipper og sitte i nedover bakke og kjøre

Jeg er ikke plaget av nedover-bakke-sitting til tross for senking bare foran...  hva er det du snakker om?  >:( ;) ;DHv
(http://i180.photobucket.com/albums/x144/andersanette/IMG_4378.jpg)


Tittel: Sv: skamsenking av boble - trenger hjelp :)
Skrevet av: Hot Owlaugust 28, 2008, 15:05:30 pm
Ja, min har hatt ett grusomt forfall av flere år som skamsenka oval med stor stereo...   ::)

Jepp til slutt ble det hull i taket også.... :-X


Tittel: Sv: skamsenking av boble - trenger hjelp :)
Skrevet av: Espen/VW54august 28, 2008, 15:09:06 pm
Ja, min har hatt ett grusomt forfall av flere år som skamsenka oval med stor stereo...   ::)

Jepp til slutt ble det hull i taket også.... :-X

Sant nok, men jeg fant no gamle stoff rester og fikk tetta det da.


Tittel: Sv: senking av boble - en nybegynner stiller dumme spm ;)
Skrevet av: kammizaugust 28, 2008, 17:28:41 pm
rolig nå folkens.. ;) er det mulig å oppnå sånn senking som på de siste bildene jeg fant uten store modifikasjoner?


Tittel: Sv: senking av boble - en nybegynner stiller dumme spm ;)
Skrevet av: Tistloaugust 28, 2008, 17:43:25 pm
ja det skal vel gå fint an :)


Tittel: Sv: senking av boble - en nybegynner stiller dumme spm ;)
Skrevet av: TEWaugust 28, 2008, 17:58:09 pm
rolig nå folkens.. ;) er det mulig å oppnå sånn senking som på de siste bildene jeg fant uten store modifikasjoner?

Det er lett!

(http://www.istockphoto.com/file_thumbview_approve/730952/2/istockphoto_730952_come_down_like_a_ton_of_bricks.jpg)

 ;D


Tittel: Sv: senking av boble - en nybegynner stiller dumme spm ;)
Skrevet av: Espen/VW54august 29, 2008, 06:08:51 am
rolig nå folkens.. ;) er det mulig å oppnå sånn senking som på de siste bildene jeg fant uten store modifikasjoner?

Kan legge med bilder av min. Så ja, og nei..  :D  Men faktisk er det minst modifikasjoner på min når den var blå og lavest.





Tittel: Sv: senking av boble - en nybegynner stiller dumme spm ;)
Skrevet av: kammizaugust 29, 2008, 07:57:25 am
Espen/VW54: hva har du gjort med den når den var blå for å få det stuket? :) nydelig bil!! men jeg likte den best blå. hehe


Tittel: Sv: senking av boble - en nybegynner stiller dumme spm ;)
Skrevet av: Espen/VW54august 29, 2008, 08:13:07 am
Espen/VW54: hva har du gjort med den når den var blå for å få det stuket? :) nydelig bil!! men jeg likte den best blå. hehe

Puma, senke spindler, og lave dekk. Og ett par hakk bak, samt lave dekk der også..  Og god tolmodighet over dumper.. hehe 


Tittel: Sv: senking av boble - en nybegynner stiller dumme spm ;)
Skrevet av: kammizaugust 29, 2008, 08:18:38 am
det er vel ingen som kjøper boble fordi de bare trenger et raskt fremkomstmiddel, så tålmodighet over dumper skal jeg nok ha ;) takk for svar. da vet jeg at jeg kan oppnå det jeg ønsker uten store inngrep :)

skal hente fram disse neste helg:

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,7023.0.html


Tittel: Sv: skamsenking av boble - trenger hjelp :)
Skrevet av: HKEaugust 31, 2008, 18:46:43 pm
og senk rundt hele, så du slipper og sitte i nedover bakke og kjøre

Jeg er ikke plaget av nedover-bakke-sitting til tross for senking bare foran...  hva er det du snakker om?  >:( ;) ;DHv
(http://i180.photobucket.com/albums/x144/andersanette/IMG_4378.jpg)

Må være noe "galt" med tungdepunktet i denne...  ;) ;) :D


Tittel: .
Skrevet av: Race-buggyseptember 06, 2008, 11:40:35 am
.


Tittel: Sv: senking av boble - en nybegynner stiller dumme spm ;)
Skrevet av: kammizfebruar 25, 2009, 10:56:32 am
her finner du en link med: How-To: sænkning (justering) af bagtøj


http://vwnettet.dk/forum/topic/18703

den fungerte ikke, men det er vel denne du mente? http://vwnettet.dk/topic/120662


Tittel: Sv: senking av boble - en nybegynner stiller dumme spm ;)
Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2februar 26, 2009, 09:51:37 am
den funker ja..