VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: Ole Kristian 74 1303S på mars 04, 2019, 13:02:24 pm



Tittel: 1600 singelport til 1600 dobbelport
Skrevet av: Ole Kristian 74 1303Smars 04, 2019, 13:02:24 pm
Hei

Er det mulig å bygge om en singelport til en dobbelport og hva må eventuelt gjøres?


Tittel: Sv: 1600 singelport til 1600 dobbelport
Skrevet av: SveinTmars 04, 2019, 20:21:28 pm
Så lenge begge allerede er 1600, skal det holde med å bytte over topper, innsug og forgasser fra dobbelport motoren. Men er jo bare 3Hk i forskjell, så om du merker den store forskjellen er litt tvilsomt  ;)


Tittel: Sv: 1600 singelport til 1600 dobbelport
Skrevet av: Ole Kristian 74 1303Smars 04, 2019, 20:38:11 pm
Hei

Tusen takk for svar.

Tenkte jeg skulle bygge om til 1641ccm via stage 2 kit til Hot Shop for eksempel.

Så vidt jeg skjønner vil jeg da trenger nye topper i tillegg til dette settet, er det korrekt? Er blokk og innmat ellers likt?

Kan lite om motor, så setter pris på all hjelp.

Mvh

Ole kr


Tittel: Sv: 1600 singelport til 1600 dobbelport
Skrevet av: Splitboymars 05, 2019, 08:01:44 am
Blokk og innmat går om hverandre. Noen nyere blokker kan være noe forbedret ift de gamle.
De to midtre, øverste pinneboltene i blokka vil bli for lange når du bytter til dobbeltport topp.

Så de må byttes eller gjøres kortere.
Og så må du ha nye innsug så klart.



Tittel: Sv: 1600 singelport til 1600 dobbelport
Skrevet av: SveinTmars 05, 2019, 16:08:52 pm
Sjekket Stage2 settet, og der er det ikke topper, nei. Siden forgasserne i settet er beregnet for dobbelport må du ha dobbelport topper, og sikkert lurt med Haynesmanualen i tillegg som de anbefaler  :D Regner med alt av tiltrekkingsmomenter og lignende står der. Følger jo en kam også med i det settet, så motoren må helt i fra hverandre for å få den inn.


Tittel: Sv: 1600 singelport til 1600 dobbelport
Skrevet av: Ole Kristian 74 1303Smars 06, 2019, 08:11:42 am
Takk for svar. Helt supert.


Tittel: Sv: 1600 singelport til 1600 dobbelport
Skrevet av: TrettenNullTomars 06, 2019, 13:52:30 pm
Haynes manualen er helt ok, og de fleste moment er oppgitt. Men Bentley manualen er latterlig mye bedre. Absolutt verd å betale mer for den.


Tittel: Sv: 1600 singelport til 1600 dobbelport
Skrevet av: Ole Kristian 74 1303Smars 06, 2019, 15:13:25 pm
Takk, da skal jeg se om jeg får tak i den.


Tittel: Sv: 1600 singelport til 1600 dobbelport
Skrevet av: Lynetmars 08, 2019, 22:29:36 pm
Regner med at det er motorkode B på din motor? Dvs. at den har motorfester for transporter ved reimhjulet.

Er på jakt etter en slik motor, kan evnt. bytte mot en 1300 AB. Blir samme jobb å bygge om den til 1641, men det er en litt nyere og mer 'moderne' blokk med de rette pinneboltene.


Tittel: Sv: 1600 singelport til 1600 dobbelport
Skrevet av: SveinTmars 08, 2019, 22:47:01 pm
Og AB motoren har jo dobbelporttopper. Er han heldig har den like store ventiler som 1600, og kan borres opp til å passe 1641.


Tittel: Sv: 1600 singelport til 1600 dobbelport
Skrevet av: Ole Kristian 74 1303Smars 08, 2019, 23:26:24 pm
Hei

Kunne byttet ja. Men har tilgang på motor fra Sverige "ny" til rundt 25 000 avhengig av kurs. Og tenkte å bygge videre på denne.

Motor jeg har nå har bare gått ca 200 timer.

Men ellers takk for fint forslag.


Tittel: Sv: 1600 singelport til 1600 dobbelport
Skrevet av: Kjell Roarmars 09, 2019, 15:07:50 pm
Det du oppnår ved å bytte til dobbeltport kontra singelport, er at du får 3 hk mer på topp, mens singelport har mer dreimoment på litt lavere turtall, dvs den drar bedre på lavt/mellomregisteret. Ser ikke den store fordelen av å bytte hvis du ellers går for ganske original motor. Skal du trimme mer, er selvfølgelig saken noe annet. Skal du bytte kam, trenger du også åpnere topper enn originalt for å få nytte av kammen. 1:1.25 vipper på originalkam flower godt nok når du har originale 1600dp topper, du får ikke mer mat inn med annen heftigere kam, ref flødestest på Boxerville.