VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: vwfreaks på mai 14, 2019, 11:35:43 am



Tittel: TRIMMING 1200 industrimotor
Skrevet av: vwfreaksmai 14, 2019, 11:35:43 am
Noen som har tips til lett trimming av 1200 industrimotorer, singelport 12V  :-)

Er ikke ute etter noe ekstremt, men noe som gir litt mer kraft og som er holdbart over lengere tid med normalt vedlikehold.


Tittel: Sv: 1200 industrimotor "trimming"
Skrevet av: vwfreaksmai 14, 2019, 16:32:56 pm
Tenkte meg noe i retning av bedre topper, innsug, forgasser/e, tenning og eksos.....uten å endre veiv/kam/råder, skal på Mongol Rally og har begrensning på 1200cc


Tittel: Sv: 1200 industrimotor "trimming"
Skrevet av: TrettenNullTomai 14, 2019, 18:21:47 pm
Med tanke på driftsikkerheten så hadde jeg muligens latt være å trimma den.
Nå har jeg lånt 1200 Bobla til en kompis i mange år, og jeg må bare ta av meg hatten for de 34 hestene der.
Den motoren har nå gått 150000 km og aldri vært åpnet opp. Bruker ikke olje, supert oljetrykk, lekker ikke en dråpe og maler som en katt. Cruisinghastighet på 100-110 i timesvis og får den opp i 130 ved behov.
Bratte stigninger må man derimot ha god tid.
Og det er det vel kanskje vel mye av på Mongol Rally   ;D


Tittel: Sv: 1200 industrimotor "trimming"
Skrevet av: vwfreaksmai 14, 2019, 20:11:50 pm
Bratte stigninger, fullastet bil, hevet og dårlig areodynamikk samt større hjul...……...skjønner det med driftsikkerhet, men vil gjerne ha litt mer driv uten å ødelegge motoren.


Tittel: Sv: 1200 industrimotor "trimming"
Skrevet av: Bug_Manmai 14, 2019, 20:13:53 pm
Bratte stigninger, fullastet bil, hevet og dårlig areodynamikk samt større hjul...……...skjønner det med driftsikkerhet, men vil gjerne ha litt mer driv uten å ødelegge motoren.
Er virkelig ikke så mye du kan gjøre annet enn 1300dp topper og doble gassere/høyere komp og mer aggressiv kam. Det mest effektiv er vell en lavytelses-turbo 1200


Tittel: TRIMMING 1200 industrimotor
Skrevet av: vwfreaksmai 14, 2019, 21:12:55 pm
Turbo er vurdert, men siden dette er ett lavbudsjett bygge og holdbarheten til en billig Kina turbo er tvilsom, så vurderes NA trimming først.


Tittel: Sv: TRIMMING 1200 industrimotor
Skrevet av: Erlend / bug66mai 14, 2019, 21:21:03 pm
Topper, vipper, eksos og gasser(e)


Tittel: Sv: TRIMMING 1200 industrimotor
Skrevet av: vwfreaksmai 14, 2019, 22:56:18 pm
1300DP topper...……..skifte bolter, kjøleblikk og montere annet innsug/forgasser   noe annen ombygging, har ikke prøvd å bygge "liten" motor før, og aldri startet med 1200SP  :-)


Tittel: Sv: TRIMMING 1200 industrimotor
Skrevet av: BeetleBugmai 15, 2019, 11:50:09 am
Det finnes lange prosjekttråder om trim av 1200 og andre småmotorer der ute. Let og du finner.

-BB-


Tittel: Sv: TRIMMING 1200 industrimotor
Skrevet av: Kjell Roarmai 15, 2019, 20:03:12 pm
Synd du ikke kan ha mer enn 1200 ccm, finns big bore sett til 1200 på 1385cm, skryter på seg 25% effektøkning.


Tittel: Sv: TRIMMING 1200 industrimotor
Skrevet av: vwfreaksmai 15, 2019, 23:31:16 pm
Ja, vet det, men da ville det bli litt som å jukse seg til mål :-)

Ang. byggetråder, så finner jeg flere for 1200 med fast dynamofot, men mindre om 1200 med løs dynamofot.... får plukke topp av en SP og prøve DP topp.   


Tittel: Sv: TRIMMING 1200 industrimotor
Skrevet av: Jens-Ole aka 'Dansken'mai 16, 2019, 22:08:24 pm
Min 1200 motor har 1300dp toppe med original størrelse på forbrændingskamrene ( giver komp på et sted mellem 6 - 6,5:1 ) ikke helt ideelt videre ;)
Men toppene er raskt og let portet på eksos siden, 1,4 vippestel og kortere stødstænger selvfølgelig, 010 fordeler, et sæt 44 IDF'ere med 28 halsringe og almindelig grenrør med j-rør og Mondo potte..
19,4 på SCC i fjor med alt for store bagdæk, stinger og en let fedtet klutsj  ;D

Lidt højere kompression og den opskrift der blir enda bedre  ;)


Tittel: Sv: TRIMMING 1200 industrimotor
Skrevet av: ThomasSmai 17, 2019, 22:00:14 pm
61'n min med 1200cc løs dynamofot bremsa 45hk på hjula på rulla på scc. Den motoren har gått mange sesonger nå på 10,5:1 i komp. Er bla. brukt 1200cc Dome top stempler fra 70 eller nyere og 1300cc SP topper de har litt større ventiler på innsug, 33mm. Porta topper og 2 stk enkle 34mm forgassere +++ 


Tittel: Sv: TRIMMING 1200 industrimotor
Skrevet av: Jens-Ole aka 'Dansken'mai 18, 2019, 08:26:58 am
Og en W100 kam  :)

61'n min med 1200cc løs dynamofot bremsa 45hk på hjula på rulla på scc. Den motoren har gått mange sesonger nå på 10,5:1 i komp. Er bla. brukt 1200cc Dome top stempler fra 70 eller nyere og 1300cc SP topper de har litt større ventiler på innsug, 33mm. Porta topper og 2 stk enkle 34mm forgassere +++ 


Tittel: Sv: TRIMMING 1200 industrimotor
Skrevet av: Race-buggymai 18, 2019, 14:57:15 pm
61'n min med 1200cc løs dynamofot bremsa 45hk på hjula på rulla på scc. Den motoren har gått mange sesonger nå på 10,5:1 i komp. Er bla. brukt 1200cc Dome top stempler fra 70 eller nyere og 1300cc SP topper de har litt større ventiler på innsug, 33mm. Porta topper og 2 stk enkle 34mm forgassere +++ 


kjøpte du motor av Cheron ?


Tittel: Sv: TRIMMING 1200 industrimotor
Skrevet av: ThomasSmai 18, 2019, 20:30:39 pm
Stemmer det det ja, det er du som har bygg den. Den motoren er bunnsolid. Har bare satt på ny eksos og gassere. Er det mulig å spørre om du kan bygge en ny motor til 58'n min.
Mulig Race-Buggy har noe info om denne motoren.
Mvh. Thomas


Tittel: Sv: TRIMMING 1200 industrimotor
Skrevet av: kissamai 18, 2019, 21:29:49 pm
Har et prosjekt på gang med SPG veiv, Engle 100cam, 1300sp topper og 40HP bigbore kit.
1428cc




Tittel: Sv: TRIMMING 1200 industrimotor
Skrevet av: kissamai 18, 2019, 21:30:25 pm
.


Tittel: Sv: TRIMMING 1200 industrimotor
Skrevet av: SveinTmai 19, 2019, 08:03:35 am
Hvordan er det med tilgang på bensin på turen? Tenker det kanskje ikke er ideelt med mye komp, viss oktanen er veldig lav på vei til Mongolia.


Tittel: Sv: TRIMMING 1200 industrimotor
Skrevet av: Squarebackmai 19, 2019, 10:34:46 am
Ville har valgt så mye "kubikk" som mulig i denne motoren til en slik tur. Og ikke voldsom kompresjon...


Tittel: Sv: TRIMMING 1200 industrimotor
Skrevet av: TrettenNullTomai 19, 2019, 21:17:45 pm
Ville har valgt så mye "kubikk" som mulig i denne motoren til en slik tur. Og ikke voldsom kompresjon...
Mongol rally har vel regel om 1 liters motor som max, med disp for enkelte modeller så som boble 1200, hvis jeg ikke husker feil.


Tittel: Sv: TRIMMING 1200 industrimotor
Skrevet av: vwfreaksmai 19, 2019, 21:58:07 pm
Ville gjerne hatt mer kubikk, men det er en "normal" grense på 1.000cc med unntak på gamle biler på inntil 1.200cc.

Høy komp fungerer dårlig med lav oktan og bensin levert på vannkanner i ett smug :-) så satser på noe mer enn 6,5  men ikke så mye som 10,5

Høyeste punkt på turen er 4.655 mtr, så mangel på oksygen blir også ett problem en periode.

Det er ikke ett mål å oppnå mest mulig hk, men en liten oppgradering av 1.200 cc motoren som tåler turen på 35.000 km


Tittel: Sv: TRIMMING 1200 industrimotor
Skrevet av: Race-buggymai 20, 2019, 12:14:35 pm
Stemmer det det ja, det er du som har bygg den. Den motoren er bunnsolid. Har bare satt på ny eksos og gassere. Er det mulig å spørre om du kan bygge en ny motor til 58'n min.
Mulig Race-Buggy har noe info om denne motoren.
Mvh. Thomas

takk for hyggelig tilbake melding på motor. motoren var et forsøk på og få den til og yte like mye som en orginal 1600 dp motor. og ja den ble i utgangspunktet bygget for 2 enkle forgassere, med lange innsugs trakter. og 4-1 grenerør.

ønsker du Thomas S og få all historikk,så er det bare og sende meg en mail.den står i min profil.


Tittel: Sv: TRIMMING 1200 industrimotor
Skrevet av: Bug_Manmai 20, 2019, 13:01:02 pm
Ville gjerne hatt mer kubikk, men det er en "normal" grense på 1.000cc med unntak på gamle biler på inntil 1.200cc.

Høy komp fungerer dårlig med lav oktan og bensin levert på vannkanner i ett smug :-) så satser på noe mer enn 6,5  men ikke så mye som 10,5

Høyeste punkt på turen er 5.655 mtr, så mangel på oksygen blir også ett problem en periode.

Det er ikke ett mål å oppnå mest mulig hk, men en liten oppgradering av 1.200 cc motoren som tåler turen på 35.000 km
35 000km :o bytte olje 7 ganger?


Tittel: Sv: TRIMMING 1200 industrimotor
Skrevet av: vwfreaksseptember 09, 2019, 22:33:06 pm
Dome topp stempler anskaffet :-)

Skal sjekke løft på kam før jeg eventuelt skifter til 1,1 vipparmer, hadde håpet å slippe å dele motor.

Har også AMR300 kompressor som kanskje kan gi nok drag på original industrimotoren.


Tittel: Sv: TRIMMING 1200 industrimotor
Skrevet av: Roy Grellandseptember 10, 2019, 09:36:23 am
Hvis du vurderer kompressor skal du tenke NØYE gjennom hvordan du styrer både tenning og fuel. VEt ikke om EFI er tillatt, men det er nesten en forutsetning slik jeg ser det. Husk også at en kompressor genererer varme så lenge veiva snurrer. Det gjør jo sitt til at det er morsomt å kjøre, men litt utfordrende å håndtere varmen.

Spennende prosjekt :)


Tittel: Sv: TRIMMING 1200 industrimotor
Skrevet av: Jens-Ole aka 'Dansken'september 10, 2019, 10:29:15 am
Du kan helt sikkert lett hoppe direkte på 1,25 vipper.

Dome topp stempler anskaffet :-)

Skal sjekke løft på kam før jeg eventuelt skifter til 1,1 vipparmer, hadde håpet å slippe å dele motor.

Har også AMR300 kompressor som kanskje kan gi nok drag på original industrimotoren.


Tittel: Sv: 1200 industrimotor "trimming"
Skrevet av: Race-buggyseptember 10, 2019, 11:58:53 am
Tenkte meg noe i retning av bedre topper, innsug, forgasser/e, tenning og eksos.....uten å endre veiv/kam/råder, skal på Mongol Rally og har begrensning på 1200cc

hvilkene regler er gjeldene for Mongol Rally ?  med tanke på motor. du har alt skrivet 1200cc men hvilkene endringer er lov og gjøre..


Tittel: Sv: TRIMMING 1200 industrimotor
Skrevet av: vwfreaksseptember 10, 2019, 13:34:10 pm
Med så gammel bil som jeg har, 1970, så er mye lov, har fått ok som Baja, men kan ikke ha mer enn 1200 cc motor. Det er ingen begrensning på hk, gir eller hva du gjør med motoren, og det er heller ikke lov med 4WD. 


Tittel: Sv: TRIMMING 1200 industrimotor
Skrevet av: vwfreaksseptember 10, 2019, 13:41:11 pm
Hvis du vurderer kompressor skal du tenke NØYE gjennom hvordan du styrer både tenning og fuel. VEt ikke om EFI er tillatt, men det er nesten en forutsetning slik jeg ser det. Husk også at en kompressor genererer varme så lenge veiva snurrer. Det gjør jo sitt til at det er morsomt å kjøre, men litt utfordrende å håndtere varmen.

Spennende prosjekt :)

Ang. varme, så er jeg klar over problemet, men hadde tenkt å prøve med lite ladetrykk (0,3 - 0,4) og unngå EFI, litt vanskelig å feilsøke/reparere EFI på Mongol Rally. Er ikke ute etter stor effektøkning.... Mest mulig standard deler, slik at vi kan være litt selvhjelpte


Tittel: Sv: TRIMMING 1200 industrimotor
Skrevet av: vwfreaksseptember 22, 2019, 23:41:57 pm
Har i forbindelse med forarbeidet til å trimme 1200 industrimotoren plukket en 1200 Jeans motor med motorkode D  I den motoren er det Dome stempler, men også topper med støpenummer til 1300 motor, samt ventiler på 31,5 og 30   Industrimotoren har samme støpenummer, ER DET NOEN SOM HAR OPPLYSNINGER OM VENTILSTØRRELSE PÅ INDUSTRIMOTOREN ?  Har ikke lyst til å plukke industrimotoren for å måle :-)


Tittel: Sv: TRIMMING 1200 industrimotor
Skrevet av: Jens-Ole aka 'Dansken'september 23, 2019, 09:52:27 am
Dome top stempler og 1300 dobbeltport toppe bliver en bra løsning ;)


Tittel: Sv: TRIMMING 1200 industrimotor
Skrevet av: vwfreaksseptember 23, 2019, 12:11:01 pm
Dome top JA, dobbelport NEI   :-)

Først må jeg finne ut størrelsen på ventilene i 1200 industrimotoren før jeg bestemmer hva jeg skal gjøre, kjipt å plukke en motor som er gått 40 timer...


Tittel: Sv: TRIMMING 1200 industrimotor
Skrevet av: ThomasSseptember 24, 2019, 19:52:01 pm
31,5 innsug og 30 eksos er 1200cc topper, 1300cc singelport toppene har 33 innsug og 30 eksos.
Mulig jeg tar feil her altså, men jeg tror ikke det.


Tittel: Sv: TRIMMING 1200 industrimotor
Skrevet av: Jens-Ole aka 'Dansken'september 24, 2019, 20:59:24 pm
Lyder ganske rigtigt ja..


Tittel: Sv: TRIMMING 1200 industrimotor
Skrevet av: vwfreaksseptember 24, 2019, 21:10:05 pm
Delenummer 113 101 373 indikerer 1300 SP på toppene som er tatt fra Jeans 1200 motor, ett par topper fra en annen bil har samme delenummer og har også 31,5/30 ventiler ???

Hvis 1300 SP skal ha 33/30 ventiler får jeg fortsette letingen :-)



Tittel: Sv: TRIMMING 1200 industrimotor
Skrevet av: Kjell Roarseptember 25, 2019, 20:42:46 pm
Delenummer 113 101 373 indikerer 1300 SP på toppene som er tatt fra Jeans 1200 motor, ett par topper fra en annen bil har samme delenummer og har også 31,5/30 ventiler ???

Hvis 1300 SP skal ha 33/30 ventiler får jeg fortsette letingen :-)


1300 - 1600 har skrått innsug mot toppen, 1200 har vinkelrett innsug.


Tittel: Sv: TRIMMING 1200 industrimotor
Skrevet av: vwfreaksseptember 28, 2019, 22:04:42 pm
Takker...……...det var en enkel forklaring, da har jeg konstantert at toppene jeg hadde var 1200 med 30/31,5 ventiler selv om delenummeret var listet som 1300.

Var enkelt å se når jeg skulle tilpasse innsuget fra en 1500SP (som tydelig var vinklet og måtte endres).


Tittel: Sv: TRIMMING 1200 industrimotor
Skrevet av: vwfreaksoktober 07, 2019, 23:29:40 pm
Har fått sveist nytt innsug, senterdel fra 1600DP med litt modifiseringer, og nye endestykker fra 1500 tilpasset senterdelen. Laget adapter til AMR300 kompressor og montert 1200 forgasser på topp :-) testkjørt med 010 fordeler og kilerem, merker at motor drar betraktelig bedre nå, men vil bytte til multiribb, da kilerem slurer ved pådrag. Sviver jevnt på tomgang fra kald motor til varm, og original choke virker.....kanskje jeg kunne fått mer effekt med innsprut, men denne varianten koster lite. 

Bilder kommer :-) 


Tittel: Sv: TRIMMING 1200 industrimotor
Skrevet av: Jens-Ole aka 'Dansken'oktober 09, 2019, 13:15:18 pm
Sweet! findes der billede af herligheden?  :o


Tittel: Sv: TRIMMING 1200 industrimotor
Skrevet av: Roy Grellandoktober 09, 2019, 14:24:21 pm
Har fått sveist nytt innsug, senterdel fra 1600DP med litt modifiseringer, og nye endestykker fra 1500 tilpasset senterdelen. Laget adapter til AMR300 kompressor og montert 1200 forgasser på topp :-) testkjørt med 010 fordeler og kilerem, merker at motor drar betraktelig bedre nå, men vil bytte til multiribb, da kilerem slurer ved pådrag. Sviver jevnt på tomgang fra kald motor til varm, og original choke virker.....kanskje jeg kunne fått mer effekt med innsprut, men denne varianten koster lite. 

Bilder kommer :-) 

Bilde, bilde, bilde :)

Hva med temperatur? har en formening om at siden du har forgasseren før kompressoren, så kjøler fuelen så mye at det går fint, men vil gjerne ha noe real life data :)