VWNorge

Forum => Problemløseren => Emne startet av: J på juli 10, 2019, 12:05:15 pm



Tittel: Torsjonsfjæring tilbake til det originale
Skrevet av: Jjuli 10, 2019, 12:05:15 pm
Jeg prøver å få justert torsjonsfjæringa bak på min VW1300 1972 opp til det originale. På pasasjersiden gikk det helt fint. På førersiden gjør jeg nøyaktig det samme, justerer plata dit den skal og skrur alt sammen igjen. Problemet er når bilen jekkes ned igjen. Da vrir torsjonsfjæringa seg helt tilbake til der den var før jeg begynte å skru, så den er like senket som tidligere. Jeg justerer plata så langt ned som det går. Jeg regner med at det er jeg som er noob og har gjort noe feil
Noen som kan hjelpe en noob med noen tips?


Tittel: Sv: Torsjonsfjæring tilbake til det originale
Skrevet av: Erlend / bug66juli 10, 2019, 12:12:41 pm
Man MÅ finjustere ved å justere indre og ytre splines. De er ulike. Grovere innerst, så hev innerst ett ekstra hakk og senk ytterst. Gjør det flere ganger så er du der til slutt.


Tittel: Sv: Torsjonsfjæring tilbake til det originale
Skrevet av: Jjuli 10, 2019, 12:23:11 pm
Ah, jeg skjønte det sånn at det holdt å justere ytre. Da skal jeg prøve en runde til. Takk for tips!


Tittel: Sv: Torsjonsfjæring tilbake til det originale
Skrevet av: Erlend / bug66juli 10, 2019, 12:23:52 pm
Ah, jeg skjønte det sånn at det holdt å justere ytre. Da skal jeg prøve en runde til. Takk for tips!

Da justerer du veldig mye per hakk  ;D


Tittel: Sv: Torsjonsfjæring tilbake til det originale
Skrevet av: Jjuli 11, 2019, 15:29:07 pm
Da justerer du veldig mye per hakk  ;D

Hehe. Jeg justerte indre nå, alt ble helt perfekt, selv når jeg jekket ned bilen. Kjørte noen få meter med bilen, så sank det sammen igjen og den forble senket.. Håpløst..


Tittel: Sv: Torsjonsfjæring tilbake til det originale
Skrevet av: SveinTjuli 12, 2019, 16:00:50 pm
Det er ikke noen splines/hakk som er utslitt? Fant et bilde av hvordan vinkel en fjærplate hadde ved demontering. Før man presser fjærplaten opp og inn, skal fjærplaten nesten dekke over nærmeste bolthull.