VWNorge

Forum => Problemløseren => Emne startet av: 91167coupe på april 20, 2020, 07:56:38 am



Tittel: 1300DP, fordeler og justering tenning, noe rart her...
Skrevet av: 91167coupeapril 20, 2020, 07:56:38 am
Vi holder på og skal starte en 1300 dobbeltport (AB). Men, rotor står 90 grader(altså ikke 180) feil når reimskive står på TDC eller fortenningsmerket? Vi får ikke vridd fordeler langt nok da støpeprofil i bunn av fordeler krasjer med låsebolten. Vakuum klokka skal vel stå til venstre og ikke rett bakover? Har vi satt på feil fordeler??


Tittel: Sv: 1300DP, fordeler og justering tenning, noe rart her...
Skrevet av: 91167coupeapril 20, 2020, 07:59:26 am
Bedre bilde og motor dreid en omdreining.


Tittel: Sv: 1300DP, fordeler og justering tenning, noe rart her...
Skrevet av: Roy Grellandapril 20, 2020, 08:57:23 am
Kan ikke si om du har feil fordeler, men det jeg gjorde "i gamle dager" når jeg kjørte med fordeler, var å sette motoren på TDC på #1, så sette på pluggledningen til #1 i det hullet som er nærmest, slik at du får justert den. Sett i resten av pluggledningene i riktig rekkefølge (4, 1, 2, 3). Noen fordelerlogg har støpt inn en liten offset på #3 for at den skal gå litt kaldere pga dårligere kjøling, men med denne metoden kommer du i gang i alle fall.

Det kan være at årsaken er at fordelerdrevet ikke står riktig på tannhjulet på veiva.


Tittel: Sv: 1300DP, fordeler og justering tenning, noe rart her...
Skrevet av: 91167coupeapril 20, 2020, 09:16:12 am
Takk for svar. Ja, jeg har også tenkt på om motor kan ha vært åpnet og drev satt litt feil (hvis det går..?) . Men ser på Superbeetle.com at vakum klokke står rett bakover så kan jo stemme at fordeler skal stå så vridd "mot klokka". Men da må vi se på klemme og bolt da fordeler krasjer i dette å man ikke får på pipe ved justering.


Tittel: Sv: 1300DP, fordeler og justering tenning, noe rart her...
Skrevet av: P-stopapril 21, 2020, 09:34:01 am
Det er et litt hakk / spor i kanten på fordeler. Det er der rotor skal stå mot syl 1 ved øvre dødpunkt syl 1. Gjør den ikke det er nok drevet satt feil på.
Fullt mulig å jukse med kablene men punktene stemmer jo ikke da.


Tittel: Sv: 1300DP, fordeler og justering tenning, noe rart her...
Skrevet av: ford consulapril 21, 2020, 13:15:27 pm
Hi, sorry this is in English . I am rebuilding a AB engine at the present .
I have replaced distributor drive gear etc.
I followed Haynes manual to set up, and my rotor was not correct to the book .
The rotor was 90 degrees off just as your photo shows at TDC

I looked back to a photo I had taken before stripping my motor and from the position
of the vaccuum device believe this "90 degrees off" is the correct position for a
1300 dual port AB engine with this type distributor .

I have a spare distributor (009) if I slot this into place the rotor  lines up correct to the Haynes manual !!