VWNorge

Forum => Problemløseren => Emne startet av: Odin2021 på september 13, 2021, 16:52:50 pm



Tittel: 2,0 motor
Skrevet av: Odin2021september 13, 2021, 16:52:50 pm
Noen som vet ventilklaring på vw 2 liter motor luftkjølt??? Har hørt allt fra 0,15 til 0,20. Tror ikke jeg har hydrauliske ventiler.Hvordan kan jeg eventuelt finne ut dette... :)


Tittel: Sv: 2,0 motor
Skrevet av: Smokkenseptember 14, 2021, 11:11:25 am
Før du justerer MÅ du vite om du har hydrauliske løftere eller ikke. Det er stor forskjell på justering på de og de stumme.
Så, hva vet du om motoren? Ett motornummer kan fortelle deg hva som satt der originalt, men. Er motor overhalt, eller det er satt inn trimkam, eller noen ville hente litt mer hester blir gjerne løftere også byttet ut. Så det gjelder å se toppen av løfterne for å avgjøre hva som sitter der. Hvis ingen andre har noen opplysninger. Det er jo også grunnleggende å vite om det er T1 eller T4 motor f.eks. Så ved å legge ut flere opplysninger er det mulig å hjelpe deg før du går videre.
Så her er det store muligheter for både feil og riktig justering.


Tittel: Sv: 2,0 motor
Skrevet av: Odin2021september 14, 2021, 20:44:44 pm
Takk for svar. Problemet er at jeg ikke aner noe om motoren, bortsett fra at det er en buss motor da er det vel type 4 luftkjølt? Sitter i en boble cab(godkjent). Sitter doble webere der. Kjøpte nye plugger pluggledninger stifter rep sett forgasser men den vil ikke gå på alle 4 virker det som på lavt turtall. Ved pådrag kommer det en ping ping lyd høres ut som ventiler eller tenning men vet ikke. Fikk ett tips om og justere ventiler for og se om det hjalp. Finnes det virkelig ikke noe måte og se om det er hydrauliske ventiler eller ikke?? motor nr ser jeg ikke da det antageligvis sitter under Porsche kjølingen. Ser kanskje ut til at jeg burde levere motoren til en som kan det men finnes det noen flinke motorbyggere i Vestfold. Har fått tips om en heter Kilen Motor ligger i nærheten av Tyrifjorden men hadde vært fint med noen i nærheten..Ps Beklager laaaaangt innlegg. :) :) :)


Tittel: Sv: 2,0 motor
Skrevet av: Smokkenseptember 15, 2021, 07:31:52 am
Litt mer opplysninger er bra.
 2 liter bussmotor er T4 ja. Er da meget sannsynlig at den er levert med hydrauliske løftere. Men som sagt mange bytter ut disse.
Sjekk vippestell. Om en eller flere vipper lar seg presse ned kan en løfter ha kollapset. Så her er lyden avgjørende. Hydrauliske løfter kan lage lyd en liten stund etter oppstart
men denne skal forsvinne. Er du usikker kan du ta av vippestell på en sylinder, trekke ut støtstang og lyse ned. Der er stor forskjell på toppen av disse løfterne.
Ser du ikke skikkelig må du lure løs støtstangrør for å komme nærmere løfteren, men skal la seg gjøre uten å trekke opp denne. Har sett H. løftere som toppen har løsnet og da får du en fin pling pling lyd. Har du justert disse med klaring for du også en fin pling pling lyd.
Ved justering av disse strides folk men finn punktet der støtstang treffer løfter og vipparmen uten å presse ned løfter. (0 punkt ) Skru juteringsskruen inn 1,5 omdreininger og lås.
Som du da sikkert skjønner blir det god lyd dersom du har 0,15 klaring her og det sitter H løftere i motoren. Motoren vil også slite med pusten, både inn og ut.


Tittel: Sv: 2,0 motor
Skrevet av: Smokkenseptember 15, 2021, 07:34:20 am
 Ett lite tips.
 Legg inn tilholdsstedet ditt på profil. Så kan det hende det finnes noen hjelpsomme VW folk i nærheten.


Tittel: Sv: 2,0 motor
Skrevet av: Erlend / bug66september 15, 2021, 07:34:43 am
Sleng ut et bilde


Tittel: Sv: 2,0 motor
Skrevet av: Odin2021september 15, 2021, 20:28:46 pm
Da blir motor levert til motorbygger for en sjekk eventuelt overhaling....


Tittel: Sv: 2,0 motor
Skrevet av: Erlend / bug66september 15, 2021, 21:45:47 pm
Hva var problemet egentlig? Gikk den ikke noe bra?

Håper ikke du brenner av mye penger på noe du ikke trenger…


Tittel: Sv: 2,0 motor
Skrevet av: Roy Grellandseptember 16, 2021, 09:21:58 am
Takk for svar. Problemet er at jeg ikke aner noe om motoren, bortsett fra at det er en buss motor da er det vel type 4 luftkjølt? Sitter i en boble cab(godkjent). Sitter doble webere der. Kjøpte nye plugger pluggledninger stifter rep sett forgasser men den vil ikke gå på alle 4 virker det som på lavt turtall. Ved pådrag kommer det en ping ping lyd høres ut som ventiler eller tenning men vet ikke. Fikk ett tips om og justere ventiler for og se om det hjalp. Finnes det virkelig ikke noe måte og se om det er hydrauliske ventiler eller ikke?? motor nr ser jeg ikke da det antageligvis sitter under Porsche kjølingen. Ser kanskje ut til at jeg burde levere motoren til en som kan det men finnes det noen flinke motorbyggere i Vestfold. Har fått tips om en heter Kilen Motor ligger i nærheten av Tyrifjorden men hadde vært fint med noen i nærheten..Ps Beklager laaaaangt innlegg. :) :) :)

Jeg bor på Nøtterøy, men har ikke mye erfaring med Type4 motorer. Men jeg kunne evt vært behjelpelig med å sjekke noen ting med gode råd fra en av de som kan type 4. Si fra hvis jeg kan hjelpe.