VWNorge

Forum => Prosjektgarasjen => Emne startet av: Jahn Otto Ødegaard på oktober 22, 2021, 13:21:39 pm



Tittel: Ottos -62 Notchback bastard
Skrevet av: Jahn Otto Ødegaardoktober 22, 2021, 13:21:39 pm
Hei godtfolk.

Da har jeg fått skaffet meg en -62 Notch som jeg har skumle planer med.

Først litt om meg:
Min første bil var en VW 1302, og har alltid hatt lyst på en boble igjen. Siden har jeg holdt på med Porsche siden 2006, og skrudd og oppgradert min (ex) 911SC en god del. Jeg kalte den for Black Bastard, med 3,4 liter sjølvbygd motor m/EFI på ca 280HK. Jeg solgte den i våres, og nå har jeg gått tilbake til VW. Jeg hadde egentlig tenkt med en tidlig boble, men falt for denne bilen. Moro å prøve noe nytt også ;)
[attachment=1]


Planen med denne er å få inn en motor på minimum 200HK, godkjent i vognkortet. Hadde lenge tenkt til å gå for en Subaru EJ20 fra en impreza GT eller en tilsvarende turbo motor fra Subaru. Men i det siste har jeg begynt å se på mulighetene for å putte inn en 911 carrera 3.2 motor, som jeg kjenner veldig godt fra før. Med over 200Hk trengs større bremser. Antar at jeg får på 944 turbo bremser eller tilsvarende.  Jeg må sveise inn fester for IRS armer fra en boble, evt 944 for å få dette til uansett. For girkassa skal også byttes til enten en reversert subaru turbo kasse, eller Porsch 915 kasse. (Som jeg også er godt kjent med)
Jeg trenger nok litt hjelp fra dere her inne med å planlegge bremser og sikkert andre ting ettehvert til dette prosjektet. Så jeg har laget en tråd her på forumet om bremser foreløpig.
Så dette tror jeg kan bli en morsom bil, og en morsomt og lærerikt prosjekt.  :)

-Otto


Tittel: Sv: Ottos -62 Notchback bastard
Skrevet av: Sveinfoktober 22, 2021, 15:00:58 pm
Nydelig bil! Har ingen råd å gi til et slikt prosjekt, men vil følge spent med på det som serveres her på forumet! Lykke til! :-)


Tittel: Sv: Ottos -62 Notchback bastard
Skrevet av: KDF Type 60oktober 22, 2021, 17:54:33 pm
Knallfin bil. ;D Velkommen på forumet,  og lykke til med prosjektet. 


Tittel: Sv: Ottos -62 Notchback bastard
Skrevet av: Sonicoktober 25, 2021, 13:57:58 pm
Morsomt prosjekt !! Om jeg ikke tar helt feil er det vel bara å skru dit en nyere bakstilling med IRS på denne ..
Bärearmer blir nok 944 (N/A ) Turbo bli breiere og passer vel dårlig på en Notch. ?? (m/ std. bakskjermer ) !
Håper du håller deg til Porsche / VW deler på det meste :)
Gearkasse ! hmm.. Ikke problem med å montere en sterk nok T-1 kasse med 4/5 gear. Porsche 915 , event. nyere blir vel mye ombygging ...(915 blir vel ikke billigere heller ?) Men ,men allt er mulig !! Så finns det de som har mer greie på Notch enn meg..

Mvh/E


Tittel: Sv: Ottos -62 Notchback bastard
Skrevet av: Jahn Otto Ødegaardoktober 26, 2021, 10:39:02 am
Takker for hyggelige tilbakemeldinger og tips :)

Har hørt litt forskjellig om t-1 girkasser. Virker som det går en grense rundt 200Hk for dem. Mulig de kan forsterkes litt også. Men rettskårne drev og slikt er uaktuellt, da jeg skal ha den som en forholdsvis komfortabel sleeper. Og det er jo også noe med at det er en mer moderne shifter mekanisme på de nyere kassene. Byttet fra 915 kasse til G50 på 911'n min. Det ble en mye lettere bil å kjøre hardt. Og den tålte all den julingen jeg klarte å servere, også på bane.  ;) Men G50 kassa var litt bråkete. (Kjent sak på disse) -915 kassa derimot, var stille og fin, om noe treg. Men mer presis enn t-1 kasser.  ;)
En bonus med 915 er jo også at da slipper jeg adapter plate ved bruk av Porsche motor. Det sparer vel litt lengde på pakka.

Time will show hva jeg ender opp med...  :)


Tittel: Sv: Ottos -62 Notchback bastard
Skrevet av: Erlend / bug66oktober 26, 2021, 11:39:13 am
Går fint an å bygge type 1 girkasse som tåler mer. Det som tar fort livet av de er rivstart. 3-4-500 hester går fint med riktig oppsett. Og da passer alt bra i bilen :)


Tittel: Sv: Ottos -62 Notchback bastard
Skrevet av: Jahn Otto Ødegaardoktober 27, 2021, 12:53:29 pm
Hmmm, OK... Høres jo ikke så galt ut det.

Må si jeg har fått et kraftig anfall av beslutningsvegring nå.
Har jo tenkt at det hadde vært fint å spart meg for en masse jobb, og gå for noe luftkjølt fra VW.

Kom over denne type 4 motoren på nettet, en scat longblock:
https://www.summitracing.com/parts/svw-2840lb-t4

Er det noe å satse på? Bør jo komme greit over 200Hk med denne, og beholde kjørbarheten. Men har hørt at noen har dårlig erfaring med scat?


Tittel: Sv: Ottos -62 Notchback bastard
Skrevet av: Erlend / bug66oktober 28, 2021, 10:49:11 am
Bildet er av en type1 motor  ;D

Ikke kjøp noe sånt på summit. Bruk en faglig sterk motorbygger.


Tittel: Sv: Ottos -62 Notchback bastard
Skrevet av: JernJoffenoktober 28, 2021, 17:10:29 pm
Som feks?


Tittel: Sv: Ottos -62 Notchback bastard
Skrevet av: Odin2021oktober 28, 2021, 18:30:18 pm
Kilen Motor...


Tittel: Sv: Ottos -62 Notchback bastard
Skrevet av: Erlend / bug66oktober 28, 2021, 21:33:48 pm
Eller noen andre..

Billigste er å kjøpe en godt bygd motor, brukt. Det popper opp innimellom


Tittel: Sv: Ottos -62 Notchback bastard
Skrevet av: Svein.oktober 28, 2021, 22:51:45 pm
Finner du ikke noe brukt ville jeg hørt med Tor Øyvind Skinne ang bygge ny. Eller hvis du vil kjøpe fra over dammen https://powerhausvwparts.com/ har mye rart..


Tittel: Sv: Ottos -62 Notchback bastard
Skrevet av: Jahn Otto Ødegaardoktober 29, 2021, 11:34:00 am
Takker igjen for tips!  :)
Det kan jo muligens være aktuellt med powerhaus eller tilsvarende ferdige longblock'er. Men det er jo type 1 motor. Jeg tenker at det er vel litt mye å be om 200 Hk av en slik, og forvente behagelig kjørbarhet og lite vedlikehold...? Jeg forventer å kunne cruise på autobahn i 140Km/t uten at noe blir stressa / varmt. Tenker at det ikke er umulig med en trackday eller to, hvor ting kan bli virkelig varmt. Og det å bli kvitt varme er vel det type 1 motoren sliter med først og fremst slik jeg har forstått det.(?) -Det finnes kanskje løsninger på det, som ekstern oljekjøler / tørrsump?

Jeg er jo ikke fersk i å bygge motor, så jeg hadde vel klart å skru sammen en motor med slike kits man får kjøpt på CB, men hadde jo håpet å spare litt tid også da... Hadde også planlagt å pakke om / overhale en evt brukt motor jeg finner, men igjen, -det tar tid.

Decisions, decisions...  :P


Tittel: Sv: Ottos -62 Notchback bastard
Skrevet av: JernJoffenoktober 29, 2021, 11:45:02 am
Scat er vel ikke blant det mest lurvete leverandørene der ute?
https://scatvw.com/product-category/long-block-engine/long-block-engine-type-2-4-914/


Tittel: Sv: Ottos -62 Notchback bastard
Skrevet av: Jahn Otto Ødegaardoktober 29, 2021, 12:25:26 pm
Ja, de har jo vært i gamet noen år de vel. -Kanskje lurt å handle rett fra Scat istedetfor via summit...

Jeg begynner å tro på at type 4 motor kan være løsningen. For jeg er skeptisk til at det holder med type 1 motor til mitt formål.
Jeg har tenkt til å bruke bilen som en sleeper; Høy grad av kjørbarhet, relativt lav støy, komfortabel å kjøre i lav og høy hastighet, holdbar og tåler litt juling over tid. (Lite slitasje / vedlikehold) Omtrent sånn jeg hadde det med Porscha mi; Kjørte den til rudskogen, kjørte på banen, og kjørte hjem etterpå, uten at motoren eller jeg ble stressa.  ;)


Tittel: Sv: Ottos -62 Notchback bastard
Skrevet av: Sveinfoktober 29, 2021, 13:48:33 pm
Bunndelen i WBX er jo solid. Det kan i hvertfall Skinne stå for...  :)


Tittel: Sv: Ottos -62 Notchback bastard
Skrevet av: Svein.oktober 29, 2021, 14:00:03 pm
Keafer-Cup bilene i Tyskland kjører jo rundbane racing med t-4 motorer, så holdbarheten der er nok god med tanken på autobahn kjøring. Skinne sin Wbx m/turbo er jo også et fint oppsett ;D https://youtu.be/LnvzCUIgXTQ
Også har du Subaru. https://youtu.be/jzB1Vc1h-Tc
Eller er det jo noe eget med en rett bygd t-4 også. Gasser eller turbo motor du vurderer da?
Ang støy blir det fort mye lyd med gassere og mye hk ;) https://youtu.be/oV1t163DiV0
Lykke til. Blir spennende og se hva du ender på.


Tittel: Sv: Ottos -62 Notchback bastard
Skrevet av: Jahn Otto Ødegaardoktober 29, 2021, 14:48:18 pm
Artige videoer det der. Lyden fra type 4 motoren er helt rå!  :)

Ingen tvil om at Skinne kan bygge motor, men det blir vel litt anspent i coupeen på motorveien antar jeg...  ;)

Jeg kommer til å gå for Injection (Datasprut) siden det kjenner jeg fra før, og gir meg full kontroll over hva som skjer i motoren. Subaru motor blir jo turbo, men type 4..  -Tja .. si det? Kanskje en turbo på den også? Men en 2,6 liter type 4 hadde vel klart seg uten tenker jeg.


Tittel: Sv: Ottos -62 Notchback bastard
Skrevet av: Erlend / bug66oktober 30, 2021, 10:22:47 am
Alt avhenger av bruk, kvalitet og pris.

Vil du ha 200+ hk, så må du på NA ha stort volum og gode topper for å få det kjørbart i lengden.

Hva med en luftkonvertert WBX motor? 76mm slag med 101,6mm borring. Sleng på noen MS250 topper og en halvfrekk kam. Da har du en 2465cc motor og 200 greie hester.

Alternativet er en liten turbo, men du går fort tom for plass til intercooler etc  ;D

Skal du ha mer enn 200hk, hadde jeg vurdert turbo, med en WBX motor i bunn, konvertert til luft.

Bunnsolid motor og veiv, bedre svinghjulsinnfestning og 94x76mm i grunnform (2110cc)


Tittel: Sv: Ottos -62 Notchback bastard
Skrevet av: Jahn Otto Ødegaardnovember 01, 2021, 20:18:36 pm
Hørtes ikke dumt ut det, men nå har jeg landet på subaru.
Så får vi se hva SVV sier om det.  :P


Tittel: Sv: Ottos -62 Notchback bastard
Skrevet av: JernJoffennovember 01, 2021, 20:37:08 pm
Come on!
Subaru…. Et bilmerke som normalt skys som pesten?
Keep it real


Tittel: Sv: Ottos -62 Notchback bastard
Skrevet av: porsvwnovember 01, 2021, 21:09:06 pm
Har Notch med 3.2 å 915, fungerer fint det. Nakkdelen med den motorløsningen er pris på motor å gir, som eg synes er blitt relativt stivt.


Tittel: Sv: Ottos -62 Notchback bastard
Skrevet av: Jahn Otto Ødegaardnovember 01, 2021, 22:32:01 pm
He he! Det er vel ikke alle som er enige i det om at subaru ikke er no tess... Og har vel selv ikke vært superbegeistret over det dårlige ryktet dem har på topp pakninger som ryker osv. Men etter å ha lest meg opp litt på det, virker det som det er litt misforstått. Selv Porsche har ikke noe godt rykte med sine problemer med noen av de vannkjølte motorene side. -Med god grunn.
Det finnes alltid svakheter ved en motor, men jeg er ikke så fryktelig bekymret for denne. Tenker å gå for en tidlig motor (EJ22T), med closed deck og underspyling av stempler. Det skal være noe av det mest driftsikre subaru har laget. Har heller ikke tenkt til å stresse den noe særlig, så det burde gå fint.

Jeg synes det hadde vært gøy å godt for Porsche luftkjølt, siden jeg kjenner de motorene og girkassene godt, men som du sier; prisene har blitt alt for stive til at det er verdt det. Var også litt derfor jeg solgte min.


Tittel: Sv: Ottos -62 Notchback bastard
Skrevet av: freakpowernovember 01, 2021, 23:31:56 pm
Har du hatt kontakt med dette firmaet?
https://www.outfrontmotorsports.com/ (https://www.outfrontmotorsports.com/)


Tittel: Sv: Ottos -62 Notchback bastard
Skrevet av: Jahn Otto Ødegaardnovember 02, 2021, 00:18:25 am
Nei, jeg har ikke sett på det. Men takk for tips.
Jeg må nok sette meg inn i noen detaljer på motoren når jeg kommer så langt. :)


Tittel: Sv: Ottos -62 Notchback bastard
Skrevet av: G.Dnovember 02, 2021, 21:30:53 pm
Hei, jeg kjører 1303 med Subaru 2.5 l Outback - motor og 915 kasse. Godkjent med 158 hk. En kombinasjon som fungerer greit.


Tittel: Sv: Ottos -62 Notchback bastard
Skrevet av: Jahn Otto Ødegaardnovember 04, 2021, 13:28:15 pm
Fungerer greit..  :) Du må gjerne dele mer enn det :)  Hvordan var det å montere kassa? Blir ikke det litt trangt baki ei boble? Burde gå brukbart med 158 Hk...  Hva ligger 0-100 på sånn ca?  ;)


Tittel: Sv: Ottos -62 Notchback bastard
Skrevet av: JKnovember 17, 2021, 00:17:09 am
Jeg har subaru 3,0 liter motor stående. Dette er en 6´er og er ikke mye større enn motoren som sitter der i ytre mål.
Denne motoren har 245 hk uten turbo.


Tittel: Sv: Ottos -62 Notchback bastard
Skrevet av: Jahn Otto Ødegaardnovember 19, 2021, 12:44:20 pm
Jeg har subaru 3,0 liter motor stående. Dette er en 6´er og er ikke mye større enn motoren som sitter der i ytre mål.
Denne motoren har 245 hk uten turbo.
Hei
Det kan bli interessant. Men foreløpig har jeg søkt om EJ20. Det er jo en lettere motor...
Må inrømme at jeg har lekt med tanken om å ha en 6'er (EZ30 eller 36) baki der for å få en roligere gange og slippe alt en turbo fører med seg.
Jeg tar kontakt dersom det blir aktuellt.  :)


Tittel: Sv: Ottos -62 Notchback bastard
Skrevet av: JKnovember 19, 2021, 12:57:23 pm
Jeg har subaru 3,0 liter motor stående. Dette er en 6´er og er ikke mye større enn motoren som sitter der i ytre mål.
Denne motoren har 245 hk uten turbo.
Hei
Det kan bli interessant. Men foreløpig har jeg søkt om EJ20. Det er jo en lettere motor...
Må inrømme at jeg har lekt med tanken om å ha en 6'er (EZ30 eller 36) baki der for å få en roligere gange og slippe alt en turbo fører med seg.
Jeg tar kontakt dersom det blir aktuellt.  :)
Bare å ta kontakt hvis det blir aktuelt og lykke til med bygging av bil. Notch`n din er forøvrig gamle bilen min :)


Tittel: Sv: Ottos -62 Notchback bastard
Skrevet av: Jahn Otto Ødegaardmars 28, 2022, 15:02:32 pm
Så var plutselig våren her!
Det har kommet litt brått på at jeg må EU godkjenne bilen snart, men deler er ankommet nå i siste liten, så jeg får prøve å først få den EU godkjent før jeg går i gang videre med prosjektet.
Søknaden for ombygging er besvart, og jeg har fått grønt lys til å begynne.   :)

Men som jeg var inne på, skal jeg først fikse et par ting. Det er blinklys relè, og start bryter som må ordnes. Håper jeg finner ut av nøkkelvrider problemet, men det kan nok tenkes at sylinderen / bryteren inni som er gåen. Til nå har jeg måttet bevege litt på ledningene ut av nøkkelbryteren for at den skal starte når den er vrang. Håper det kun er dårlig kontakt på kabelskoene.


Tittel: Sv: Ottos -62 Notchback bastard
Skrevet av: Squarebackmars 30, 2022, 15:57:14 pm
Når det gjelder blinklysrele og 6Volt har jeg satt inn et "uorignalt" rele.

Blinker som bare det- selv på tomgang. Finnes sikker å kjøpe hos delebutikkene

Vedr starting: Gå over alle kabelsko og jordingskabler. Styrestrømmen som går til innslaget på starter må også komme frem. ikke sjeldent kan kabelskoen på innslaget med fordel renses og klemmes litt sammen. Ofte litt bøss/støv og ikke alltid rene kontaktflater der...


Tittel: Sv: Ottos -62 Notchback bastard
Skrevet av: Jahn Otto Ødegaardjuni 12, 2022, 18:05:08 pm
[attachment=1]

Yes, da er planene klare. Bilen forblir ikke EU godkjent inntil jeg blir ferdig med hele ombyggingen. Fikset tenningslås og blinklys mm. Men det skal nå uansett endres.
Planen blir nå å putte inn en audi v6 2.8 eller 2.6. Har i dag hentet en 2.6. Mulig jeg bare bruker toppene fra den. Girkasse blir nok en 915 kasse fra Porsche 911. Men har også lirt på en 996 96.01 kasse. Men den er litt lang.

Så får vi se hvor mye tid jeg får lagt ned i bilen frem til neste sommer.


Tittel: Sv: Ottos -62 Notchback bastard
Skrevet av: Jahn Otto Ødegaardjuni 28, 2022, 08:22:11 am
Da har jeg fått skrudd litt på den nye motoren.
Girkasse er kjøpt inn, en TY754 Subaru kasse (Impreza GT) som skal kortes og reverseres med et kit fra subarugears. Har også bestilt en adapter plate fra dem som er til Tdi motorer, men den har samme boltmønsteret som audi V6, 1,8T, og V8. Tok noen mål for å bekrefte dette med Subarugears.

Motoren har hatt et hardt liv. Det ser ikke vakkert ut inni.  ;) Men jeg plukker den helt ned, så ser jeg nøyaktig hva jeg har med å gjøre. Har troen på at jeg skal få den god som ny igjen.

[attachment=1]
[attachment=2]


Tittel: Sv: Ottos -62 Notchback bastard
Skrevet av: Jahn Otto Ødegaardjuni 28, 2022, 08:26:06 am
Litt oppfinnsom baksing for å få motoren på bukken.  :)
[attachment=1]
[attachment=2]

Hvorfor blir bildene lagt sidelengs?


Tittel: Sv: Ottos -62 Notchback bastard
Skrevet av: TrettenNullTojuli 01, 2022, 20:46:57 pm
Tøft prosjekt  8)


Tittel: Sv: Ottos -62 Notchback bastard
Skrevet av: Jahn Otto Ødegaardseptember 02, 2022, 23:02:50 pm
Takk for det  :)

Det er en stund siden site update, siden ting har gått alt for sakte....
Men omsider har jeg iallefall funnet ut at jeg må kaste 2,6 literen jeg kjøpte. (Taper 800 kroner gitt)    ;)
Stemplene var for mye slitt til at jeg ville bruke dem igjen. Og man kan ikke kjøpe nye lenger.  :(

Derfor har jeg nå kjøpt en 2,8 liter V6 som deler veldig mye med 2,6 literen. Spennende å se hvor slitt den er. Men denne gangen skal det være mulig å kjøpe sye stempler i oversize om nødvendig.  :)

I mellomtidfen har jeg skaffet meg en IRS subframe. Eller bakstilling / travers på norsk. Denne er behøring slipet ned og fått et nytt med ny "lakk".


Tittel: Sv: Ottos -62 Notchback bastard
Skrevet av: Jahn Otto Ødegaardseptember 06, 2022, 12:43:35 pm
Så var V6 nummer to plukket ned.  :)

Denne var veldig rusten innvendig. Den nok stått utendørs i årevis. Ikke veldig mye å ta vare på med den, men noe var det jo.

Det ser ut som jeg skal klare å redde veiva og innsuget. Det kan flyttes over på blokka fra 2,6 literen. (2,8 og 2,6 deler samme blokk) Rådene går om hverandre også, så da kan jeg bruke de fra 2,6 literen.
Så må jeg få tak i nye stempler til 2,8 literen. (Pluss pakninger, lager, bolter o.l. selvfølgelig)

Noen bilder fra kaoset i garasjen legges ved.   ;D[attachment=1][attachment=2]


Tittel: Sv: Ottos -62 Notchback bastard
Skrevet av: Jahn Otto Ødegaardseptember 06, 2022, 12:45:16 pm
[attachment=2]
[attachment=1]


Tittel: Sv: Ottos -62 Notchback bastard
Skrevet av: Jahn Otto Ødegaardaugust 11, 2023, 14:10:26 pm
Hei igjen, lenge siden nå.
Life happens gitt!!
Planene endres kraftig nå. Innser at det kanskje blir litt respektløst å tvinge inn en stor motor i en såpass sjelden og fin bil.

Jeg har freshet opp mye av inventaret på bilen pluss noe småtteri av vindu pakninger o.l. Etter å ha holdt på med bilen litt, så sitter jeg igjen med et ønske om å beholde bilen som den er, bare at alt er i orden. Men det er fortsatt ting å fikse. (F.eks styreboksen, lekk girkasse, mm)

Så da selger jeg et par ting som ble kjøpt inn for å bygge om. Det gjelder WRX kassa med ombyggingskit fra subarugears og IRS travers.
Annonser finnes her:
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=314698675
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=314700622


Tittel: Sv: Ottos -62 Notchback bastard
Skrevet av: Martin Sørlieseptember 08, 2023, 09:05:54 am
Kul bil, og kult prosjekt om du bygger om eller ei.

Men man kan jo fint ha det mye gøy med enkle grep hva motor og gir angår i en sånn en, så du kan jo vurdere en roligere approach?