VWNorge

Forum => Problemløseren => Emne startet av: obo på oktober 26, 2021, 13:50:11 pm



Tittel: Tennplugg problem
Skrevet av: obooktober 26, 2021, 13:50:11 pm
Hei.

Har et problem på en 1973 1303.

Tennpluggene blir ødelagt på kort tid.
Noen kilometer og de slutter å virke. De viser 0 ohm på Multimeter.

Har brukt Bosch W8AC og NGK B5HS.


Noen forslag?



Tittel: Sv: Tennplugg problem
Skrevet av: Smokkenoktober 26, 2021, 14:21:23 pm
Normal coil eller høyeffekt?


Tittel: Sv: Tennplugg problem
Skrevet av: obooktober 26, 2021, 14:44:28 pm
Det er eg usikker på.

Har lagt ved to bilder.


Tittel: Sv: Tennplugg problem
Skrevet av: P-stopoktober 26, 2021, 16:40:23 pm
Dersom ting er på stell og motor går greit med nye plugger, tror jeg det er coilen som er årsaken. pluggledninger bør jo også sjekkes.
Hvordan er temperaturen på coilen?


Tittel: Sv: Tennplugg problem
Skrevet av: obooktober 26, 2021, 16:58:49 pm
Motoren går veldig fint med nye plugger.
Kan ikke sjekke temperaturen på coilen siden den ikke starter.

Noen tanker om hvilken ny coil bør eg velge?
De har en Bosch på folkevogn.no, som ligner på den eg har.


Tittel: Sv: Tennplugg problem
Skrevet av: P-stopoktober 26, 2021, 19:32:20 pm
Her blir det litt feile å prøve. Så bruktmarkedet eller om noen i nærområdet har en for utlån.
Sikkert mange som har en slik liggende i garasjen.


Tittel: Sv: Tennplugg problem
Skrevet av: obooktober 26, 2021, 19:33:51 pm
Takk.

Skal sjekke om noen her vil selge en.


Tittel: Sv: Tennplugg problem
Skrevet av: obooktober 27, 2021, 17:05:53 pm
Skrudde av coilen og fant en ledning som var veldig løs.
Kan det være problemet?


Tittel: Sv: Tennplugg problem
Skrevet av: P-stopoktober 27, 2021, 19:55:08 pm
Dårlig kontakt er ett velkjent problem på gamle biler, sikker på at pluggene ikke virker?
Er det snakk om en slapp kabelsko så bytt denne, og prøv igjen. Mer vanlig at gammle dårlige plugger dreper Coil enn at Coil dreper
plugger.
Test gnist fra ledningen ut av coilen. Den som går ned midt i fordelerlokket. Hold denne litt unna "jord" og få noen til å "starte" motoren.
Har du gnist der funker coilen. Prøv med andre plugger på pluggledning. For å teste gnist der.
Vi satser på at pluggene virker og at årsak er løs kabel.


Tittel: Sv: Tennplugg problem
Skrevet av: obooktober 27, 2021, 22:18:05 pm
Har sjekket det du nevner - kabel fra coil og kabler til plugger. Alt ser fint ut.
Ledningen som var løs, er en strømledning som kommer inn på minussiden. Vet ikke om det har noe å si.
Pluggene er helt nye. Det er det andre settet på kort tid.
Motoren går fint i noen kilometer, da begynner den å fuske og til slutt stopper den og alle pluggene er døde.
Ser at det går an å teste coilen med multimeter. Skal prøve det og se.


Tittel: Sv: Tennplugg problem
Skrevet av: obooktober 27, 2021, 23:13:31 pm
Det er mulig eg roter.
Eg trodde at tennplugger som er i orden skal vise 5-7000 ohm.
De pluggene eg mener er ødelagt viser 0 ohm.
Men så sjekket eg en ubrukt plugg, den viser og 0 ohm.

Noen som vet noe om dette?










Tittel: Sv: Tennplugg problem
Skrevet av: SveinToktober 28, 2021, 08:23:20 am
Regner med du da måler fra tilkobling og rett gjennom den, til der gnist oppstår? Normalt måler du 0 ohm med mindre du har en "R" plugg som skal ha det du skriver. Mest normalt er å ha litt motstand i plugghette og/eller rotor for å hindre radiostøy.
Mellom tilkobling og jord skal du har brudd/uendelig med ohm.
Unormalt at alle fire plugger skal ryke på samme tid, så heller også mot at coil kan være synderen. Siden den virker med nye plugger, antar jeg at coil får kjølt seg ned mens du skifter plugger?


Tittel: Sv: Tennplugg problem
Skrevet av: P-stopoktober 28, 2021, 16:08:25 pm
Dersom du sitter med de gamle pluggene ennå, prøv med disse igjen med kald motor.
Varmegang i coil er ett kjent problem. Eller bare bytt coil og test.


Tittel: Sv: Tennplugg problem
Skrevet av: obooktober 30, 2021, 14:54:07 pm
Har målt coilen med multimeter.

Mellom pluss og minus er det 0.4 ohm.
Fra senter til pluss/minus er det 5900 ohm.

Leser flere steder at det skal være 3-4.4 ohm mellom pluss og minus og
9500-10.000 ohm fra senter til pluss/minus.

Noen tanker om dette?


Tittel: Sv: Tennplugg problem
Skrevet av: Type 14oktober 31, 2021, 12:17:45 pm
Har du kontrollert stifter ,åpning og kondensator ?


Tittel: Sv: Tennplugg problem
Skrevet av: obooktober 31, 2021, 20:36:20 pm
Hva er symptomene med dårlig kondensator?


Tittel: Sv: Tennplugg problem
Skrevet av: SveinToktober 31, 2021, 21:14:45 pm
Dårlig kondensator gir som regel mye gnistdannelse hver gang stiftene åpner, og dermed blir det store ujevnheter på kontaktflatene på stiften. Må slipe og justere stiftåpning ofte.


Tittel: Sv: Tennplugg problem
Skrevet av: Type 14oktober 31, 2021, 23:01:30 pm
Når kondensatoren blir dårlig brennes stiftene og det blir for liten åpning, dette fører til fusking og til slutt motorstans, når bilen blir kald går den normalt.
Åpningen skal være 0,4 Camvinkel 53 prosent.


Tittel: Sv: Tennplugg problem
Skrevet av: P-stopnovember 01, 2021, 08:20:58 am
Skal vi klare å hjelpe deg trengs noen grunnleggende opplysninger.
Har bilen fungert som den skal frem til den nå begynnte å tulle?
Har du testet om pluggene som var døde, fungerer?
Har du testet om Coil blir varm etter en liten kjøretur?
Går bilen bra frem til den begynner å fuske?
Har du sjekket stiftåpning og kabel som ligger nedi fordeleren? Den hender det gnages hull på denne som medfører fusk og stans.

Dersom coilen blir glovarm under en kjøretur ligger mest sannsynlig feilen der, dersom dette ikke er noe du har satt sammen nå og koblet feil. Enkel, rask feilsøkning. Blir ikke coilen glovarm, må feilsøking fortsette. Men begynn ett sted.
Det er ikke så vanlig at stiftproblemer går over av seg selv, men coilen funker helt problemfritt når den er kald. Derfor hadde det vært fint å utelukke dette før du demonterer hele bilen. Og legg ohm meteret langt ned i verktøykassa.


Tittel: Sv: Tennplugg problem
Skrevet av: obonovember 01, 2021, 20:03:18 pm
Bilen går for det meste bra når den starter.
Den starter for øyeblikket ikke og eg ser ingen gnist på stiften.
Stift-åpningen er riktig.

Har prøvd flere sett med plugger.

Har gått igjennom deler som fulgte med bilen og fant en helt ny Empi fordeler.
Kanskje en ide å prøve den?


Tittel: Sv: Tennplugg problem
Skrevet av: P-stopnovember 01, 2021, 23:11:56 pm
Sjekk gnist på plugg. Ingen gnist = sjekk gnist på kabel ut fra coil. Ingen gnist der = død eller feilkoblet coil. Gnist der og ikke på plugg = feil ligger i fordeler. Sjekk lokk for sprekker, sjekk rotor for sprekker. Sjekk kabel som ligger inni fordeler, det gnages fort hull på isolasjonen om denne er borti bevegelige deler. Ingen feil her = bytt kondensator.
Empi fordeler ville ikke jeg montert dersom noe annet var tilgjenngelig. Men det er min personlige mening.
Da har jeg gått ut ifra at ting er koblet riktig og stifter virker.
Stopper bilen igjen etter en stund, Sjekk temp på coil.


Tittel: Sv: Tennplugg problem
Skrevet av: obonovember 02, 2021, 17:42:22 pm
Eg får gå igjennom alt på nytt og se.

Takk for alle svar og tips:)