VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: Odin2021 på februar 05, 2022, 09:32:03 am



Tittel: Oljekjøler
Skrevet av: Odin2021februar 05, 2022, 09:32:03 am
Hei lurer på om det er nødvendig med ekstern olje kjøler på 1776 motor.
Har hull bak skiltet pluss at motorlokket er åpent på toppen. Motoren har stor olje kjøler i doghouse og eksternt oljefilter og kraftig oljepumpe. Grunnen til at jeg spør er at jeg tenker at motor skal vel ikke gå for kaldt heller. Pluss slippe ekstra slanger og kjøler under bilen med hensyn til oljelekkasjer. Ser også at slangene til den kjøleren som har sittet der har mindre innvendig diameter enn de som går til oljefilter fra pumpe. Det må vel bli en flaskehals? Her er det sikkert noen motor kyndige som har ett råd tips vel?


Tittel: Sv: Oljekjøler
Skrevet av: TrettenNullTofebruar 06, 2022, 11:34:51 am
Hvis motor rommet har god tilgang på luft, noe det høres ut som, og motoren er riktig skrudd sammen, så skal det ikke være nødvendig med ekstern kjøler.


Tittel: Sv: Oljekjøler
Skrevet av: Roy Grellandfebruar 07, 2022, 09:55:09 am
Enig med TrettenNullTo her. Hvis alt er som det skal er det normalt ikke behov for ekstra kjøling, sørg for nok luft inn i motorrommet, tette pakninger rundt kjøleblikk og at alle blikk (inkl "akebrettene" under sylindrene) er på plass.

Selv om man har ekstern kjøler er det i utgangspunktet ikke fare for å gå for kaldt så lenge du har en termostat i oljesløyfa; da åpnes det ikke opp til kjøleren før det er behov.

Du sier at motoren har stor oljepumpe; det er heller ikke alltid gunstig, da du kan få for mye trykk og dermed blåse ut slanger eller pakninger når olja er kald, typisk ved oppstart. Jeg kjører med std pumpe på både min 2110cc og 1600cc med kompressor. Sørg for at lagere etc er nye og klaringer innenfor spec; da får du mer enn nokk oljetrykk med std pumpe :)

Lykke til fra solkysten (Nøtterøy) ;)


Tittel: Sv: Oljekjøler
Skrevet av: Kjell Roarfebruar 23, 2022, 17:18:12 pm
Når du har stor oljepumpe, bør du kjøre med tynnere olje som f.eks 10w30, da  oljekjøleren blir "bypassed" når oljetrykket er over 3 bar /45 psi.
Ellers vil motoren gå varmere og kjøle dårligere.
Dessuten er tynnere oljer generelt sterkere enn tjukkere oljer.