VWNorge

Forum => Snikk-snakk => Emne startet av: VWGunnar på mars 15, 2022, 10:18:58 am



Tittel: 10W-30 mineral eller 20W-50 mineral?
Skrevet av: VWGunnarmars 15, 2022, 10:18:58 am
Kva olje er best å bruke på original vw boble 1600-motor frå 1973? (1300S)


Tittel: Sv: 10W-30 mineral eller 20W-50 mineral?
Skrevet av: Odin2021mars 15, 2022, 13:17:10 pm
I instruksjonsboken min til 1973 1600 står det 2,5 liter 10-30 helårs olje.


Tittel: Sv: 10W-30 mineral eller 20W-50 mineral?
Skrevet av: Squarebackmars 15, 2022, 22:06:23 pm
Ville kjørt med 10W30 eller 10W40 på en ellers original 1600 (i god stand). Ingen grunn til å pumpe en tykkere olje rundt i motoren enn nødvendig.

Jeg bruker selv en 10W30 på min 1500 motor - som er litt slitt

På en helt nybygd 1200 som jeg skal sette i en bil jeg jobber med skal jeg bruke en 10W40 (delsyntetisk)


Tittel: Sv: 10W-30 mineral eller 20W-50 mineral?
Skrevet av: Kjell Roarmars 28, 2022, 19:15:55 pm
VW sluttet å anbefale 20w50,  de anbefalte 15w40 for varme strøk som Mexico i de siste manualene.
Jeg har stort sett brukt 10w40 i over 30 år, de siste 10‐12 åra delsyntetisk Mobil Super 2000, som er lagd for litt eldre motorer.
En fordel med deklsyntetisk og syntetisk olje, er at de tåler høyere temperaturer før oljemolekylene blir forkullet, og legger seg som brent belegg rundt i motoren.
En annen ting er at oljekjøleren blir forbikoblet når oljetrykket er over 3 bar /45psi, noe som fører til at tjukkere olje gir varmere motor.


Tittel: Sv: 10W-30 mineral eller 20W-50 mineral?
Skrevet av: Andersen VW56april 15, 2022, 21:50:22 pm
Jeg har i mange år brukt 15-40 mineralolje på mine bobler, de kjøres daglig året rundt,


Tittel: Sv: 10W-30 mineral eller 20W-50 mineral?
Skrevet av: P-stopapril 16, 2022, 12:26:48 pm
Det har jo skjedd en rivende utvikling av oljer siden 70 tallet og instruksjonbøker i papirform blir ikke oppdatert.
Jeg ønsker noen teorier om hvorfor helsyntetisk olje av god kvalitet ikke anbefales. Kulde og kaldstart er vel en meget stor årsak til motorslitasje og tilsvarer mange kjørte kilometer med varm motor. og kulde har vi i dette landet. Europatur på stillestående motorvei krever jo noe annet. Men på våre motorer med flate ventilløfter vil jeg anbefale sinkholdig olje eller tilsetning. Dette for å smøre disse detaljene bedre.
Det er ikke alle av oss som fortsatt kjører med diagonaldekk, selv om dette anbefales i boka. Asbest har vi også fjærnet. Og bensinen er skiftet ut med slangespisende sprit. Spesiellt på biler som står mye stille.
Her inne er det utrolig mye erfaring og kunnskap, som bør deles.
Jeg har syntetisk olje på mine biler (5w 50 på bussen) ( og det spruter ikke olje rundt overalt) og ser ingen grunn til å slutte med det. Men tar gjerne i mot råd.


Tittel: Sv: 10W-30 mineral eller 20W-50 mineral?
Skrevet av: tmatreapril 20, 2022, 00:40:41 am
Mye testing dokumentert her...
https://540ratblog.wordpress.com/2013/06/20/motor-oil-wear-test-ranking/

Men han skriver også at det er vanskeligere å kontrollere oljetemp på luftkjølte motorer, og derfor anbefaler en "tykkere" olje i utgangspunktet for å ha mer margin
SUMMARY/CONCLUSION:
In air cooled engines, I recommend using thick hot rated motor oils such as 5W50, 10W50, 15W50, 20W50, 10W60 or 15W60 for the best engine protection.

Erfaring fra min Westfalia camper med Oxyboxer (92mm boring og CB2280 kam og hydrauliske løftere)
Det er utvendig lufttemperatur som har mest å si for oljetemperaturen!
Jeg har høyere oljetemperatur inn i rennfast tunellene på en varm sommerdag enn hva jeg har ut av tunnelene etter fullt pådrag oppover 
Hadde tidligere bare en T4 oljekjøler i viftehus, har nå en oljekjøler liggende under bilen i tillegg - og oljetermostat

10w60 fullsyntetisk: Tar lengre tid før løftere "roer seg" nå den starters etter vinterlagring
Fjellovergang, opp mot 30 grader i sola og varm asfalt - oljetemperatur når ca 120 grader (temp sensor i sump)
Alt utvider seg.. oljetrykket minker - ikke kritisk lavt

5x30 fullsyntetisk: Løftere "roer seg" fortere når den startes etter vinger lagring
Oljetemperatur har ikke vært over 105 grader, men kan ikke garantere at den har vært kjørt med nøyaktig samme belastning og utvendig lufttemperatur
Virker som om 5w30 gir mer stabil oljetemperatur