VWNorge

Forum => 1302/1303 => Emne startet av: Indy på september 16, 2008, 21:29:37 pm



Tittel: Min 1971 1302.
Skrevet av: Indyseptember 16, 2008, 21:29:37 pm
Hei,jeg legger inn noen bilder av min boble,får håpe det går for jeg har krympet bildene for og få sendt de.Bobla er ikke strøken men helt ok til mitt bruk. Den er helt orginal,jeg har nylig restaurert takgrinda og montert den,jeg har også satt på øyelokk (selv om det er mange meninger om det),har også montert litt grovere eksoshaler som gir en grommere lyd. I tilegg har jeg satt på felgringer og nye speil........                                                                                                                                                 Jeg har også bestilt senkefjærer fremme så den blir litt lavere,de regner jeg med og få montert i løpet av en 14 dagers tid. Det som står på ønskelisten er en grønn gangstercaps og cromdetaljer på ribbene fremme og bak. Noe stort mer hadde jeg vel ikke planer om men en vet jo aldrig,det er mye rart en kan få montert på en boble har jeg inntrykk av. Ett sett fine cromfelger hadde jo gjort susen men jeg synes de er altfor dyre,men kanskje jeg kommer over noen etter hvert. Etter at bildene ble tatt har jeg lakkert takgrinda i sølv med felglakk (slagfast) og det ble ganske bra . Det er mulig at bildene er av forskjellige størrelser og kanskje noen er like,men jeg er ny i gamet og lærer etter hvert  8)


Tittel: Sv: Min 1971 1302.
Skrevet av: rulatorseptember 16, 2008, 21:34:27 pm
nydelig nydelig =)
skal selv hente senkefjærer til min til helga å kanskje få senka den jeg og hehe.

en finner alltids noe å kjøpe til bobla


Tittel: Sv: Min 1971 1302.
Skrevet av: Indyseptember 16, 2008, 22:43:13 pm
Takk takk,din boble ser jo helt strøken ut.likte spesielt de bakvinduene dine,hadde slike på min 68 Kadett Coupe som jeg solgte i sommer. De gjør en ekstra "stuk" på bilen,hvor mye ga du for de?  8)


Tittel: Sv: Min 1971 1302.
Skrevet av: jubalubaseptember 16, 2008, 22:43:20 pm
Gratulerer med en flott 1302.
Med den planen får du raskt en steintøff bil.
Kjører selv en lys blå 1302 med senkefjører, takgrind, gangstercaps, og krommede felger (+ felgringer).


Tittel: Sv: Min 1971 1302.
Skrevet av: Indyseptember 16, 2008, 22:49:56 pm
Gratulerer med en flott bil.
Med den planen får du raskt en steintøff bil.
Kjører selv en lys blå 1302 med senkefjører, takgrind, gangstercaps, og krommede felger (+ felgringer).

Takk for det,det viser at flere har samme tanken om denne modellen. Hadde egentlig ikke tenkt og skaffe meg en boble men min sønn har vært interesert lenge nå og samtidig fått meg gira. Han jakter fortsatt da men han vil ha en pre 67,jeg liker denne godt selv om jeg selv hadde en 63 modell for snart 30 år siden. Den gfangen ga jeg kr 3000,- for en helt strøken 63 mod med usa fangere og takgrind,og solgte den for like mye,uff uff.


Tittel: Sv: Min 1971 1302.
Skrevet av: rulatorseptember 16, 2008, 22:59:47 pm
Takk takk,din boble ser jo helt strøken ut.likte spesielt de bakvinduene dine,hadde slike på min 68 Kadett Coupe som jeg solgte i sommer. De gjør en ekstra "stuk" på bilen,hvor mye ga du for de?  8)

jeg fikk de ferdig på døra fra usa for 3100 ca.. men de selges også brutk diverse steder.. ebay.com thesamba.com   men jeg likte ikke kvaliteten på dissa så jeg bestilte meg like godt et helt nytt sett


Tittel: Sv: Min 1971 1302.
Skrevet av: Indyseptember 16, 2008, 23:05:27 pm
Det ble ihvertfall veldig bra,for en uvitende ser det orginalt ut og det skulle jo vært slik orginalt også synes jeg,mye finere look  ;D


Tittel: Sv: Min 1971 1302.
Skrevet av: rulatorseptember 16, 2008, 23:09:39 pm
Det ble ihvertfall veldig bra,for en uvitende ser det orginalt ut og det skulle jo vært slik orginalt også synes jeg,mye finere look  ;D

de kom jo som ekstrautstyr orginalt, alle bobler er klargjort for popouts, så løp, kjøp og skru sier nå jeg ;)
fikk hjelp med å få på det første, det tok 2 timer vel, var en del styr, men fiksa det andre selv på en times tid.. så tar ikke lange tida å få de på heller :) må bare finne festehulla for den åpner-armen gjennom taktrekket, men det går lett :)


Tittel: Sv: Min 1971 1302.
Skrevet av: Indyseptember 16, 2008, 23:17:31 pm
Kanskje du kan begynne som montør av de på fritiden,hehe. Trur mange hadde betalt en slant for og slippe monteringa,ihvertfall jeg,har ikke så stor tålmodighet med slikt så de hadde vel havnet inni noen busker,hehe ;D


Tittel: Sv: Min 1971 1302.
Skrevet av: rulatorseptember 16, 2008, 23:20:46 pm
Kanskje du kan begynne som montør av de på fritiden,hehe. Trur mange hadde betalt en slant for og slippe monteringa,ihvertfall jeg,har ikke så stor tålmodighet med slikt så de hadde vel havnet inni noen busker,hehe ;D

hehehe, hadde vært fin bi-inntekt i studietida det hehehe =P det er faktisk ikke så stress som man tror det er.. det fant jeg ut, bare løsne opp festegummien på innsida og spark til med beina på ruta så popper den ut ;) kan være lurt å ha en på utsida til å ta imot så den ikke går i tusen knas


Tittel: Sv: Min 1971 1302.
Skrevet av: Bj?rnseptember 17, 2008, 16:57:24 pm
Gratulerer med en fin 1302!

Ser du har dratt noen donuts på asfalten  :D :D


Tittel: Sv: Min 1971 1302.
Skrevet av: Indyseptember 17, 2008, 18:30:15 pm
Takk for det,ja du kan tru den spinner av gårde,hehe  ;D Nei det er nok noen lokale rånere som har lekt seg på parkeringsplassen,hadde det vært grus så skulle den nok ha flyttet litt på den (bare litt).  ;D


Tittel: Sv: Min 1971 1302.
Skrevet av: Bj?rnseptember 17, 2008, 20:35:58 pm
Hehe  :D
Kjenner en som hadde en 1200 63 (?) kjørte den som en gris, og motoren røk.. bytta vel til 1300 røk igjen.. Til sammen vraka han 4 eller 5 motorer, da solgte han den  :D Sånne folk skulle ikke hatt lov til å ha boble!! 1200/1300 motorer skal kjøres sånn som bæzzmor ville kjørt (ikke file så mye på clutchen da men :P) Dette gjelder vel forsåvidt alle VW luftavkjølt :)

Fint å få flere 1303/02 til å bli bra igjen, bilcrossmiljøet eter dem jo opp!  :D


Tittel: Sv: Min 1971 1302.
Skrevet av: Rikardseptember 18, 2008, 15:55:37 pm
FLOTT bil! noe i den duren har jeg tenkt meg at min skal se ut også....har takgrind og får øyelokk!


Tittel: Sv: Min 1971 1302.
Skrevet av: manicsseptember 18, 2008, 16:17:22 pm
Fin bil! Har maken bil og maken grind!! :D Men grinda mi er svart. Begynner å bli endel 1302-sjåfører her inne nå!! Kult!! Kanskje jeg ikke blir alene med 02 på treff neste år?


Tittel: Sv: Min 1971 1302.
Skrevet av: Rikardseptember 18, 2008, 16:53:12 pm
det blir du nok ikke..


Tittel: Sv: Min 1971 1302.
Skrevet av: Vw1302sseptember 18, 2008, 18:44:18 pm
Definitivt ikke alene! ;D


Tittel: Sv: Min 1971 1302.
Skrevet av: Rikardseptember 18, 2008, 19:28:48 pm
I'l Be There;)


Tittel: Sv: Min 1971 1302.
Skrevet av: Indyseptember 18, 2008, 21:05:52 pm
FLOTT bil! noe i den duren har jeg tenkt meg at min skal se ut også....har takgrind og får øyelokk!
Takk for det  ;D  ,fikk ordrebekreftelse på senkefjærene i dag så de blir montert til uka. Kan ikke vente med og få den ned framme,da vil det hjelpe på utseende for jeg syns min er ekstra høy (innbildning kanskje) foran 8)


Tittel: Sv: Min 1971 1302.
Skrevet av: Indyseptember 18, 2008, 21:11:00 pm
Fin bil! Har maken bil og maken grind!! :D Men grinda mi er svart. Begynner å bli endel 1302-sjåfører her inne nå!! Kult!! Kanskje jeg ikke blir alene med 02 på treff neste år?
Takk for det  ;D,var i tvil ang farge på takgrind. Fikk den(gratis) på ett delemarked i våres da den var rusten og i deler,men jeg har fått sveiset den,pusset rust og grunnet den,lakkerte den i sølv (felglakk),noe jeg syns kledde bilen for da kom grinda mer frem (bildene er fra når den var grunnet).


Tittel: Sv: Min 1971 1302.
Skrevet av: rulatorseptember 18, 2008, 21:56:22 pm
FLOTT bil! noe i den duren har jeg tenkt meg at min skal se ut også....har takgrind og får øyelokk!
Takk for det  ;D  ,fikk ordrebekreftelse på senkefjærene i dag så de blir montert til uka. Kan ikke vente med og få den ned framme,da vil det hjelpe på utseende for jeg syns min er ekstra høy (innbildning kanskje) foran 8)

du er ikke den eneste, jeg syns og min er ekstra høy forran =P men henter senkefjærer på lørdagen =) weee


Tittel: Sv: Min 1971 1302.
Skrevet av: Indyseptember 18, 2008, 22:20:28 pm
Hei,ja det skal bli fint og få den senket litt. Jeg har tenkt og sette jobben bort til noen da jeg ikke har byttet fjærer før,men er det vanskelig og gjøre jobben selv? Vet noen om hvordan man enklest skifter fjærer og hva man evt trenger av verktøy? Det vil jo selvfølgelig ta lengre tid men det man sparer av penger kan bli en solskjerm til bobla  ;D


Tittel: Sv: Min 1971 1302.
Skrevet av: rulatorseptember 18, 2008, 22:28:23 pm
jeg har ikke peil, jeg skal bytte støtdempere i samma slengen så tar litt lenger tid.. men skulle gå på en kveld det. kanskje senke et indre hakk bak og, får se :)

håper inderlig jeg får senka den på lørdag/søndag :D


Tittel: Sv: Min 1971 1302.
Skrevet av: Indyseptember 18, 2008, 22:45:23 pm
Hei,nei det er ikke så lett for en som ikke er motorkyndig. Jeg skrudde og fikset litt på biler i min ungdom men etter at det ble så mye elektronikk i bilene etterhvert så har man jo ikke kunnet gjøre stort. Nå som jeg har en hobbybil så har ting gått i glemmeboken og det er jo så lettvint og heller betale for at andre gjør jobben,og man er vel for redd til og gjøre (drite seg ut) feil og ting verre  :-[


Tittel: Sv: Min 1971 1302.
Skrevet av: jubalubaseptember 18, 2008, 22:49:23 pm
Er ikke vanskelig å bytte fjærer, så lenge du har verktøy til å klemme sammen fjæra med(lett å få tak i).
Og husk at det er viktig å få på alle skivene mellom fjærbeinslageret og fjæra i riktig rekkefølge.


Tittel: Sv: Min 1971 1302.
Skrevet av: Indyseptember 18, 2008, 22:50:50 pm
Men må du ikke ta av demperen for og få ut fjøra?


Tittel: Sv: Min 1971 1302.
Skrevet av: Espen S. Andresenseptember 19, 2008, 08:14:21 am
Men må du ikke ta av demperen for og få ut fjøra?

Ikke selve demperen. Men du må vippe ut fjærbeinet nok i overkant til at du får lirka ut fjæra. Løsne de 3 mutrene som fester fjærbeinet til innerskjerm, vipp bremserøret ut av klemma på fjærbeinet, samme med speedovaier (på førersida). Da kan du vippe toppen av fjærbeinet ut forbi skjermen. Blir endel lettere å jobbe med hvis du også skrur av de 3 boltene nede på fjærbeinet og tar fjærbein og spindel av nedre festet. Pass på bremserøret. Så er det bare å hive på fjærklemmer, komprimere nok til at det ikke står i spenn, og løsne bolten på toppen, så er hele toppen løs. Pass som sagt på å få det sammen i riktig rekkefølge igjen. Det er spor i fjærskålene oppe og nede som fjæra skal ligge i. Jeg fant at de dyreste fjærklemmene på Torshov Bilrek. var no herk å jobbe med. Kjøp heller de billigste (2 doble klemmer) enn de dyreste (3 enkle klemmer). Fikk tilogmed den billigste anbefalt av ekspeditøren, men tenkt at dyrest er best. Så feil kan man ta.


Tittel: Sv: Min 1971 1302.
Skrevet av: manicsseptember 19, 2008, 10:04:25 am
Ifølge Jøran, som jeg kjøpte senkefjærene mine av, så er det rimelig tight å få ut fjærbeina hvis man ikke vil ødelegge skjermene sine. Skal bytte fjærer og dempere på min også, delene ligger klare, men siden hun ikke er i særlig form så stresser jeg ikke med det. Ny bensintank er førsteprioritet, gidder ikke bruke henne før jeg får tak i det.

Også var det dette med hjulstillinga etter senk da....må vel på verksted for å få justert litt vinkler vil jeg tro..


Tittel: Sv: Min 1971 1302.
Skrevet av: Espen S. Andresenseptember 19, 2008, 10:12:58 am
Tight er det definitivt - men det går med en smule omtanke og fingerferdighet.


Tittel: Sv: Min 1971 1302.
Skrevet av: Indyseptember 19, 2008, 14:22:17 pm
Takk for alle forklaringer ang bytte  ;D Men jeg trur ikke jeg tar sjansen selv,med den flaksen jeg har innimellom så får jeg vel fjøra rett i fleisen eller den går igjennom skjermen  :-[ Jeg trur jeg får noen som har greie på sånt til og gjøre det for meg  :)


Tittel: Sv: Min 1971 1302.
Skrevet av: Indyoktober 19, 2008, 23:23:03 pm
Nå har jeg endelig fått bobla tilbake etter senking og det ble bra   ;D Legger ut noen bilder etter senkingen,den vil vel gjerne senke seg litt til etter som den blir brukt,samtidig så gikk rumpa litt opp bak men det er jo vanlig. Har foresten satt bilen til salgs her på forumet,etter at min sønn kjøpte seg en 66 modell og jeg selv har tidligere hatt en 63 mod så er lysten stor på å skaffe seg en slik igjen  ;D


Tittel: Sv: Min 1971 1302.
Skrevet av: Rikardoktober 20, 2008, 13:10:47 pm
Så stilig, den ble dritfin, skikkelig LEKKER.....


Tittel: Sv: Min 1971 1302.
Skrevet av: Indyoktober 22, 2008, 23:45:46 pm
Hei,takk for det,ja den ble faktisk ganske fin synes jeg og i tilegg ligger den bedre på veien og er bedre å kjøre  ;D


Tittel: Sv: Min 1971 1302.
Skrevet av: Rikardoktober 23, 2008, 15:34:27 pm
syns du at fjæringen har blitt verre? blir den veldig stiv?


Tittel: Sv: Min 1971 1302.
Skrevet av: rulatoroktober 23, 2008, 21:29:42 pm
syns du at fjæringen har blitt verre? blir den veldig stiv?

velg riktig dempere hehe.. jeg bytta ut mine med KYB dempere..i stiveste laget..
ligger en tråd her et sted om dempere, skulle ønske jeg så den før jeg kjøpte mine hehe... jaja


Tittel: Sv: Min 1971 1302.
Skrevet av: Indyoktober 23, 2008, 21:54:03 pm
Hei rulator,du kan som sagt få kjøpt mine Cofap dempere av typen Amortecedor Super,dobbel action. Kjøpte de som sagt av Jøran og jeg selger de for 395,- stk. Men siden det er deg og du er en fattig student,hehe så kan du få de begge for kr 600,-  Løp og kjøp sier jeg bare,hehe  ;D


Tittel: Sv: Min 1971 1302.
Skrevet av: rulatoroktober 23, 2008, 22:12:33 pm
Hei rulator,du kan som sagt få kjøpt mine Cofap dempere av typen Amortecedor Super,dobbel action. Kjøpte de som sagt av Jøran og jeg selger de for 395,- stk. Men siden det er deg og du er en fattig student,hehe så kan du få de begge for kr 600,-  Løp og kjøp sier jeg bare,hehe  ;D

hehehe, tusen takk for tilbudet, men jeg har ikke penger til de desverre. holder på å skaffe meg en jobb hehe, men frem til jeg har fått det kan jeg ikke kjøpe de, så du får sikkert solgt de til noen andre ;)


Tittel: Sv: Min 1971 1302.
Skrevet av: Indyoktober 23, 2008, 22:18:34 pm
Du nevnte at etter senking så ble bilen veldig stiv og ubehagelig i fartsdumper osv. Min har orginaldempere og oppfører seg veldig bra synes jeg,den er jo litt stivere ,men uten at det går ut over komforten,samtidig ligger den bedre på veien  :)


Tittel: Sv: Min 1971 1302.
Skrevet av: Espen S. Andresenoktober 23, 2008, 22:22:32 pm
Jeg har og nye originaldempere og senkefjærer. Samme komfort, men føles mer kontant og sitter bedre på veien. Kan være fordi de gamle demperne var totalt utslitt.


Tittel: Sv: Min 1971 1302.
Skrevet av: rulatoroktober 23, 2008, 22:24:17 pm
det kan det nok være og ja espen.. den ene var helt kaputt og all olja hadde lekki ut hehehe... men jeg er på en måte blitt vant med litt gokart følelse =P hehe.. hadde jeg hatt penger til overs kunne jeg nok bytta, men det får bli med tiden =P


Tittel: Sv: Min 1971 1302.
Skrevet av: Indyoktober 23, 2008, 22:29:01 pm
Ja,nye dempere har mye å si,du får jo bilen lavere med senkefjærer men har du utslitte dempere så tar fjærene hele jobben. De gamle demperene som satt på min kunne du blåse på så gikk de sammen,nå har jeg bra dempere og senkefjærer,rene julaften når jeg er ute å kjører  ;D


Tittel: Sv: Min 1971 1302.
Skrevet av: fatzyoktober 23, 2008, 22:40:36 pm
Flott bil, Indy! Liker stilen, passe lav foran i forhold til bak (omtrent samme avstand fra dekk til skjerm foran og bak).

Jeg trodde at det måtte brukes kortere dempere, men det jeg leser ut fra deres erfaringer (Indy, Rulator og Espen) er at med 5 cm senkefjører foran, så er originaldempere passelig? Det gir komfort og litt mer kontant og sportslig karakter?


Tittel: Sv: Min 1971 1302.
Skrevet av: Indyoktober 23, 2008, 22:54:28 pm
 Hei,takk for det. Det ble overaskende bra synes jeg. Ingen kan vel med hånden på hjertet si at en boble som er høy framme ser pen ut og er god å kjøre (stikker haka ut litt her). Nå får du mere følelse med veien (kan se over panseret i tilegg) og den ser bedre ut. Fjærene er helt orginale og det funker fint for meg,har aldrig prøvd en boble med ekstrem senking så jeg kan ikke si hvordan de er å kjøre,noen er jo råtøffe da synes jeg,spesielt noen rat -lookere. Men med alle fartsdumpere og de dårlige veiene vi har her i landet så kan det nok by på problemer(trur jeg).


Tittel: Sv: Min 1971 1302.
Skrevet av: fatzyoktober 23, 2008, 23:25:08 pm
Du skriver at fjærene er originale og funker fint, men du mente vel demperne?

Jeg liker originale bobler veldig godt, legger ikke skjul på det. Men jeg må innrømme at noe senk ser fint ut. Min egen 1302 synes jeg er veldig høy, mulig det er reproskjermene mine.....? Det er vel grunnen til at jeg snuser litt rundt på senking og det passet veldig bra at her er noen som driver å sysler med det nå. Jeg har pusset opp bobla, men fått kjøre veldig lite i år grunnet forgasserproblemer og mangel på tid. Satser på neste år (som i fjor....)
Forresten: jeg synes det er litt av sjarmen med boble å kjøre "snutebil". Nok av kileformede panser på veien!  8)
Har ikke noe godt bilde av høyden, men litt inntrykk her:


Tittel: Sv: Min 1971 1302.
Skrevet av: Indyoktober 24, 2008, 10:00:33 am
Hei,selvsagt mente jeg dempere,hehe,det går litt i surr innimellom. Bilen din ser veldig fin ut  ;D Men som du sier selv så viser bildene at den er høy (normal) framme,en liten senking og den forandrer utseende med en gang. Får besøk av noen langveisfarende som muligens kjøper bobla mi i dag,har satt den for salg med blandet følelse. Jeg har nemlig ingen plass til den i vinter en utendørs,satt over en stor presenning på den i går som jeg tjoret fast,i dag tidlig lå den utenfor bilen siden det blåste og regnet fælt her i natt. Uten garasje synes jeg ikke det er like morro så neste gang jeg kjøper meg en boble(veteran) skal garasjen være på plass først (trur jeg).


Tittel: Sv: Min 1971 1302.
Skrevet av: fatzyoktober 24, 2008, 11:16:04 am
Skjønner godt at du ikke liker å ha bobla ute i vinter, men det er jo egentlig ikke noe problem...!? Iallefall ikke så lenge det ikke er snakk om "mint condition". De sto vel ute før om åra når garasje ikke var så vanlig, og noen bruker jo sine gjennom vinteren enda. Presenning er for meg fy-fy. Tror faktisk det sliter mer på lakken enn om den sto i friluft (på min kant av landet blåser det MYE og ofte). Men litt forfall må man kanskje regne med, uansett?

Skjønner ikke helt at du vil selge den flotte bobla, men den er vel ferdig i dine øyne, nå da?

På bildet er bobla mi under oppussing og har vært jekket opp og satt ned, trillet litt rundt osv. Den har vel satt seg litt mer nå, men det rare er at den er høy bak også, sammenlignet med f.eks di (og andre 1302 jeg har sett). Først mål er å få den "tunet inn" for cruising neste år, så får jeg se....


Tittel: Sv: Min 1971 1302.
Skrevet av: Indyoktober 24, 2008, 12:01:50 pm
Nei du kan jo lure på hvorfor jeg selger den,mulig for at den er ferdig som du sier. Jeg kan gi deg ett eksempel,jeg kjøpte en Kadett b Coupe i påsken som jeg solgte i sommer,da jeg fikk den var den helt standard,men så fikset jeg den opp utv og inv og i motor så den ble strøken og solgte den.  Mange lurte da,men da hadde jeg gjort den ferdig som du sa. Bildene taler vel for seg  ;D


Tittel: Sv: Min 1971 1302.
Skrevet av: Indyoktober 24, 2008, 12:04:06 pm
Jeg er glad i lysegult som du ser  ;D


Tittel: Sv: Min 1971 1302.
Skrevet av: fatzyoktober 24, 2008, 13:28:20 pm
Hmmm, jeg liker sølvgrått  ;D

Og de Kadettene er jo kule da, selv om jeg ikke har noe personlig forhold til de.


Tittel: Sv: Min 1971 1302.
Skrevet av: Indyoktober 24, 2008, 19:24:17 pm
Jaja,nå var den solgt. Den gikk til en hyggelig kar fra Lier,så jeg får håpe den får ett bra hjem.


Tittel: Sv: Min 1971 1302.
Skrevet av: Martin Joktober 24, 2008, 19:48:44 pm
Sviker... :P neida, håper du og kjøper blir fornøyde.


Tittel: Sv: Min 1971 1302.
Skrevet av: Indyoktober 24, 2008, 23:50:29 pm
Ja jeg får håpe at han ble fornøyd.han sjekket den ihvertfall nøye før han kjøpte den så det så ut som han hadde greie på biler. Jeg har jo ikke hatt den så lenge som du vet så jeg har liksom ikke fått ett nært forhold til den ennå selv om det var litt vemodig å se den kjøre avgårde (hulk,snufs,hehe). Neida,jeg har allerede lagt planer for neste bil,men ikke før neste år,jeg får vel låne din så lenge,hehe. ( 13/10-2010 ,det gikk 2 år og nå har jeg en fin 61 mod som jeg har en egen tråd til her på forumet)