VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: SveinT på september 28, 2008, 17:21:30 pm



Tittel: Reparasjon / feilsøking på ladesystemet
Skrevet av: SveinTseptember 28, 2008, 17:21:30 pm
Det er en del som har litt problemer med ladesystemet. Er det dynamoen som er gåen eller er det laderele/regulator? Her kommer forhåpentligvis litt tips.
Det første jeg vil nevne er jordingen. Det er viktig at det er god kontakt hele veien fra minus på batteriet til både dynamo og laderele. Dette er lett og glemme da minus ikke går i noen ledning, men gjennom karosseri, motor og girkasse. Still inn et multimeter på ohm og mål fra batteriets minuskabel til dynamoens D- skrue. Her skal det være tilnærmet 0 ohm. Viss ikke må du rense alle kontaktflater og sjekke koblinger. Et par viktige punkter er der batteriets minuskabel er skrudd fast i bilen, og den jord stroppen som går over fra karosseriet til girkassen.

Over til dynamoene. Det finnes tre hovedtyper: Likestrømsdynamo, vekselstrømsdynamo m/løs regulator og vekselstrømsdynamo med innebygd regulator. Forskjellen kan du se på bildene.

(http://i454.photobucket.com/albums/qq268/SveinT1973/Ladesystem/Dyn_Likestrm.jpg)
Likestrømsdynamo. Tre tilkoblinger som går til laderele. (D+, D- og DF)

(http://i454.photobucket.com/albums/qq268/SveinT1973/Ladesystem/Dyn_Veksel_eks.jpg)
Vekselstrømsdynamo for ekstern regulator.Tre tilkoblinger til regulatoren og en til batteriet.

(http://i454.photobucket.com/albums/qq268/SveinT1973/Ladesystem/Dyn_Veksel_inneb.jpg)
Vekselstrømsdynamo med innebygd regulator.En tilkobling til ladelampe og en til batteri

Det første som bør gjøres er å sjekke børstene for slitasje og bevegelighet. På likestrøm finner du en i hver åpning, og på veksel finner du de under plastlokket med flatstift tilkoblingene.

Likestrømsdynamoen

Den typen som det er mest trøbbel med (siden den er mest vanlig) er likestrømsdynamoen.
For å sjekke om den er i orden kan du koble bort alle ledninger, og koble en løs ledning mellom DF og D-. Start bilen og mål med et voltmeter mellom D+ og D-. Du skal få opp mot 36V på en 12V dynamo, og 18V på en 6V, ved ca 3000 omdreininger på motoren.
Ikke test for lenge da det kan skade dynamoen.
Viss du får de riktige voltene her er dynamoen etter all sannsynlighet i orden, og du bør prøve med et nytt laderele.

(http://i454.photobucket.com/albums/qq268/SveinT1973/Ladesystem/Dynamo2.jpg)

Viss ikke du får de volt du trenger, kan du prøve og polarisere dynamoen. Ta bort dynamo reima slik at dynamoen kan rotere fritt. Ta bort voltmeteret fra forrige test og koble til et batteri i stedet, for en kort periode. Dynamoen vil da svive jevnt rundt, litt fortere enn at du klarer å telle rundene.
Viss den ikke sviver eller sviver ujevnt, og børstene er i orden, er dynamoen defekt.
Viss den sviver kan du gå tilbake til forrige test å se om den nå virker.

(http://i454.photobucket.com/albums/qq268/SveinT1973/Ladesystem/Dynamo1.jpg)

Viss ikke noe av dette har hjulpet må nok dynamoen ut av bilen for overhaling eller bytting.

Vekselstrømsdynamoen

Vekselstrømsdynamoene testes enklest ved å måle volten mellom B+ skruen og huset på dynamoen. Ved litt turtall på motoren bør den ligge mellom 14 og 14,7 volt. Er volten dette, sjekk at den kommer frem til batteriet også. Har du samme spenning på batteriet er det ikke noe galt med ladingen.
Er volten over eller mye under dette bør regulatoren sjekkes. Se at alle ledninger sitter godt fast og at børstene ikke har grodd fast i glidesporene sine. Er dette i orden, er nok regulatoren gåen.
En mer grundig sjekk av vekselstrømsdynamoen krever litt mer spesial måleutstyr.
Husk at batteriet må være tilkoblet hele tiden til B+ når dynamoen sviver, viss ikke skades dynamoen.

Ladelampen

Grunnen til at du begynte med disse målingene var kanskje at ladelampen lyste?
Når du setter på tenningen skal ladelampen lyse til motoren starter. Dette fordi den får pluss fra tenningslåsen og minus gjennom dynamoen som står stille. Når dynamoen sviver, kommer det pluss i denne ledningen også og lampen slukker. Dette fordi 12 volt i begge ledningene blir 0 volt i forskjell og dermed 0 volt til lyspæren.
For å sjekke at alt er i orden her må du ta ut lyspæren og måle om du har 12 volt på begge kontaktpunktene for pæren. En måle lampe som på bildet er veldig grei. Koble klypen til en skrue som er minus og stikk nålen inn i speedometeret / på pæreholderen.

(http://i454.photobucket.com/albums/qq268/SveinT1973/Ladesystem/Ladelampe1.jpg)
Skal lyse hele tiden når tenningen er på.

(http://i454.photobucket.com/albums/qq268/SveinT1973/Ladesystem/Ladelampe2.jpg)
Skal lyse når motoren sviver og dynamoen lader.

Viss den ikke sviver som på første bildet, må du sjekke om alle sikringer er hele og ledningene er koblet slik de skal.
Viss den ikke lyser som på det andre bildet er feilen lenger bak i bilen. Sjekk om prøvelampen lyser når du kobler den til D+/61 på ladereleet. Lyser den med motoren i gang, er det nok brudd i ledningen frem til lampen.
Viss det lyser som på begge bildene er nok pæren defekt.

Ladereleet

Kontrolleres enklest ved å bytte med et du vet virker…..

(http://i454.photobucket.com/albums/qq268/SveinT1973/Ladesystem/Laderele.jpg)



Tittel: Sv: Reparasjon / feilsøking på ladesystemet
Skrevet av: SveinTseptember 28, 2008, 17:23:18 pm
Og her er det i PDF format.
Var en artikkel som jeg skrev til medlemsbladet vårt, som jeg håpet at fler kunne ha glede av....


Tittel: Sv: Reparasjon / feilsøking på ladesystemet
Skrevet av: Endre Dseptember 28, 2008, 17:49:35 pm
Super tråd, og meget relevant for min del. Jeg har et problem med min vekselstrømsdynamo m/innebygd regulator.. Kansje noen har tips? Problemet er at dynamoen ikke gir jord til ladelyset i dashen når tenninga er på, og at den ikke lader når bilen går.. Hvis jeg tar av den lille ledningen på dynamoen (som går rett til lyset i dashen) og holder denne til annet jordingspunkt på motoren når tenninga er på - så lyser det. Jeg skjønner egentlig ikke at dynamoen ikke jorder når den ikke snurrer.. Forslag?  :-\


Tittel: Sv: Reparasjon / feilsøking på ladesystemet
Skrevet av: SveinTseptember 28, 2008, 20:03:34 pm
Det høres ut som det kan være den innebygde regulatoren som tuller med deg. Viss dynamoen har god jord da, og børstene har kontakt med det som snurrer inni der......


Tittel: Sv: Reparasjon / feilsøking på ladesystemet
Skrevet av: Endre Dseptember 28, 2008, 20:29:22 pm
Det høres ut som det kan være den innebygde regulatoren som tuller med deg. Viss dynamoen har god jord da, og børstene har kontakt med det som snurrer inni der......

Joda, børstene er kurante og jeg har tilogmed prøvd å jorde direkte til dynamoakselen med en ledning når børstene er ute uten at den gir jord.. Kan man enkelt sjekke/bytte den innebygde regulatoren?


Tittel: Sv: Reparasjon / feilsøking på ladesystemet
Skrevet av: Tistloseptember 28, 2008, 20:36:43 pm
Tusen takk Svein!!!

Akkuratt dette eg trengte!! Nå skal 61en feilsøkast :-)

Du kan dette med elektronikk ;)


Tittel: Sv: Reparasjon / feilsøking på ladesystemet
Skrevet av: Race-buggyseptember 28, 2008, 21:13:26 pm
Detta er jo en fin How-To Tråd


Tittel: Sv: Reparasjon / feilsøking på ladesystemet
Skrevet av: Bjørnarseptember 28, 2008, 21:34:53 pm
Sticky!


Tittel: Sv: Reparasjon / feilsøking på ladesystemet
Skrevet av: 1303SSseptember 29, 2008, 10:31:44 am
Super tråd, og meget relevant for min del. Jeg har et problem med min vekselstrømsdynamo m/innebygd regulator.. Kansje noen har tips? Problemet er at dynamoen ikke gir jord til ladelyset i dashen når tenninga er på, og at den ikke lader når bilen går.. Hvis jeg tar av den lille ledningen på dynamoen (som går rett til lyset i dashen) og holder denne til annet jordingspunkt på motoren når tenninga er på - så lyser det. Jeg skjønner egentlig ikke at dynamoen ikke jorder når den ikke snurrer.. Forslag?  :-\

prøv å jorde dynamoen med en egen kabel det kan vær maling mellom delene som isolerer.sjekk kabelskoen også kan være irra inni.


Tittel: Sv: Reparasjon / feilsøking på ladesystemet
Skrevet av: Tistlofebruar 14, 2009, 00:32:45 am
Trenger litt hjelp:

Når tenninga er på lyser ikkje ladelampen... har brukt prøvelampe som på fyrste bildet under "Ladelampen" Då lyser det.

Den andre testen får eg ikkje prøvd fordi eg ikkje kan starta motoren endå.. men det er jo ingen sikringar på denne ledningen(som går til terminal 61 på regulatoren) og på regulatoren så er kontakten heilt fin (ny regulator) Så derfor lurte eg på om det går an å sei kor feilen ligger? Eller må eg teste ut "test 2" fyrst?


Tittel: Sv: Reparasjon / feilsøking på ladesystemet
Skrevet av: Espen S. Andresenfebruar 15, 2009, 16:56:36 pm
Du kan jorde kabelskoen på pæra mot karosseriet med en ledningsbit når tenninga er på. Lyser det ikke da, er pæra kaputt. Men det har du vel sjekka alt?
Lyser det, så har du en jordingsfeil mellom pæra og regulatoren, eller mellom regulator og dynamo, eller dårlig jording i dynamoen.


Tittel: Sv: Reparasjon / feilsøking på ladesystemet
Skrevet av: Tistlofebruar 15, 2009, 17:53:38 pm
Jorde frå samme kabelsko som straumen kjem inn på?

Har skifta pæra


Tittel: Sv: Reparasjon / feilsøking på ladesystemet
Skrevet av: Espen S. Andresenfebruar 15, 2009, 18:06:57 pm
Yes, for du har (skal ha) jording der fra dynamoen når motoren ikke går. Når motoren går har du 12v der.
Så, hvis du vet pæra funker, har du en jordingsfeil.


Tittel: Sv: Reparasjon / feilsøking på ladesystemet
Skrevet av: Tistlofebruar 15, 2009, 18:13:42 pm
Okå takk for hjelpa! :)


Tittel: Sv: Reparasjon / feilsøking på ladesystemet
Skrevet av: SveinTfebruar 15, 2009, 20:31:29 pm
Viss du har prøvd med ledningsbiten fra midten på pæra til jord som, Espen S. skriver, og det virker kan du også prøve og ta av den ledningen på ladereleet som er på koblingen merket "61". Dette er andre enden av den ledningen som er på lyspæren. Når du legger denne ledningen mot jord skal også ladelampen lyse når tenningen er på. (Dette bare for å sjekke at ledningen er hel)


Tittel: Sv: Reparasjon / feilsøking på ladesystemet
Skrevet av: n31031februar 28, 2009, 18:52:45 pm
Liker tråden din, midt i blinken for min del
Jeg har vekselstømdynamo'n (bilde nr 2) med ekstern regulator. Lageret i denne gikk dessverre under årets Monte-Carlo (vet reima ikke skal være for stram). Jeg er nå opptatt av å finne den beste løsningen når jeg først må ha ut den gamle Bosch dynamoen. Jeg har en ny dynamo liggende (bilde nr 3) men det er en reproduksjon og jeg kvier meg for å sette den i bilen. Skal derfor sjekke om Boschen lar seg reparere da jeg har mer tro på den enn en ny ukjent dynamo.

Får vi tak i nye Bosch dynamoer som passer til Bobla (1303S 74), evt også med høyere kapasitet? (kjører med 4 ekstra lamper)

Jeg er ikke så opptatt av pris, snarere den beste dynamoen - hvor får jeg tak i den?


Tittel: Sv: Reparasjon / feilsøking på ladesystemet
Skrevet av: SveinTmars 18, 2009, 20:33:40 pm
Det er standard lagere i dynamoene.
Likestrøm bruker 2stk 6202.
Vekselstrøm bruker 1stk 6202 og 1stk 6203.
Burde være fullt mulig å redde Bosch dynamoen din.


Tittel: Sv: Reparasjon / feilsøking på ladesystemet
Skrevet av: bobbleapril 20, 2009, 20:13:53 pm
mangler ledning på ladepæra og har ingen løse ledninger noen som kan fortelle meg hvor den skal gå?


Tittel: Sv: Reparasjon / feilsøking på ladesystemet
Skrevet av: Torgeirapril 20, 2009, 23:28:52 pm
mangler ledning på ladepæra og har ingen løse ledninger noen som kan fortelle meg hvor den skal gå?

http://www.thesamba.com/vw/archives/info/wiringt2.php



Tittel: Sv: Reparasjon / feilsøking på ladesystemet
Skrevet av: SveinTapril 22, 2009, 19:53:02 pm
Normalt er ledningen til ladelampa lys blå, og kommer fra ladereleet (61), som du finner under baksetet eller på dynamoen, avhengig av modell.


Tittel: Sv: Reparasjon / feilsøking på ladesystemet
Skrevet av: veteranenmai 21, 2009, 07:51:50 am
Hei Svein.
Veldig bra inlegg og god forklaring om ladessystemet. Har en liten kommentar til følgende du skriver:

Det første jeg vil nevne er jordingen. Det er viktig at det er god kontakt hele veien fra minus på batteriet til både dynamo og laderele. Dette er lett og glemme da minus ikke går i noen ledning, men gjennom karosseri, motor og girkasse. Still inn et multimeter på ohm og mål fra batteriets minuskabel til dynamoens D- skrue. Her skal det være tilnærmet 0 ohm.

Her gir det som regel liten mening å benytte et ohm meter da det er meget unøyaktig i dette området og det fordrer at du har god kontakt med måleledningene dine når du måler. Når du skal sjekke dekke er det bedre å la bilen gå med lysene på og andre ting som trekker støm. Sett så multimeteret på volt og mål spenningsfallet mellom batteriets minuskabel og Dynamoens D- skrue. Her bør det være mindre enn 0,1 -0,2 volt. Prøv evt og rens kontakter og gjenta målingen og se at spenningstapet faller. Denne måle metoden er bedre å bruke på alle steder en mistenker dårlig kontakt eller spenningstap.

Hilsen veteranen


Tittel: Sv: Reparasjon / feilsøking på ladesystemet
Skrevet av: StarBugs Geirapril 02, 2010, 19:57:25 pm
Eg har kjøpt meg buss, og leigde prøveskilt til helga. Det har vore nokre ladeproblem med den, og igår gav dynamoen opp. Etter feilsøking og lesing av mellom anna denne suverene tråden, kom eg fram til at regulatoren var gåen. Denne er integrert i alternatoren (1600/1584 -76), og dette var jo ikkje noko eg hadde liggande. Såg helga gå fyken, og då sette kreativiten inn.

Enda opp med å bygge om frå innebygd til ekstern regulator (frå 1303). Det funka litt FOR bra!  ;D No gjev den for mykje straum. Men får brukt han litt i helga!

Spørsmålet mitt blir då: kan eg justere regulatoren på noko måte? Kva funksjon har den grønne ledninga frå regulatoren? Eg trudde det var ladelampen, men det var feil.

Bestiller sjølvsagt ny, men eg er nysgjerrig av meg så eg vil gjerne vite kvifor den "nye" regulatoren gjev for høg spenning. (Kan jo sjølvsagt være gåen den og...... :-\)

Her er bilete av jalla-løysinga mi:

Limte (epoxy) på ei stålplate fordi materialet var så sprøtt.
[attachment=1]

[attachment=2]

[attachment=3]

Slik såg det ut før eg byrja:

[attachment=4]



 


Tittel: Sv: Reparasjon / feilsøking på ladesystemet
Skrevet av: perpioneerapril 02, 2010, 20:46:21 pm
Eg har kjøpt meg buss, og leigde prøveskilt til helga. Det har vore nokre ladeproblem med den, og igår gav dynamoen opp. Etter feilsøking og lesing av mellom anna denne suverene tråden, kom eg fram til at regulatoren var gåen. Denne er integrert i alternatoren (1600/1584 -76), og dette var jo ikkje noko eg hadde liggande. Såg helga gå fyken, og då sette kreativiten inn.

Enda opp med å bygge om frå innebygd til ekstern regulator (frå 1303). Det funka litt FOR bra!  ;D No gjev den for mykje straum. Men får brukt han litt i helga!
Du mener sikkert for høy spenning. Da har du faktisk lavere strømtrekk enn før. Men har du målt spenningen?

Spørsmålet mitt blir då: kan eg justere regulatoren på noko måte? Kva funksjon har den grønne ledninga frå regulatoren? Eg trudde det var ladelampen, men det var feil.
Tror ikke det er mulig å justere laderele til vekselstrømsdynano på en enkel måte,

Bestiller sjølvsagt ny, men eg er nysgjerrig av meg så eg vil gjerne vite kvifor den "nye" regulatoren gjev for høg spenning. (Kan jo sjølvsagt være gåen den og...... :-\)

Her er bilete av jalla-løysinga mi:

Limte (epoxy) på ei stålplate fordi materialet var så sprøtt.
[attachment=1]

[attachment=2]

[attachment=3]

Slik såg det ut før eg byrja:

[attachment=4]



 


Tittel: Sv: Reparasjon / feilsøking på ladesystemet
Skrevet av: StarBugs Geirapril 03, 2010, 19:59:23 pm
Har målt 16.7v på batteriet med den "nye" regulatoren. Med den defekte gamle gjekk spenninga på batteriet ned når eg starta bilen. Det tolkar eg som at den trakk straum frå batteriet og ikkje tilførte noko. (Gjekk ned frå 12.5 til 12.1 meiner eg det var.

Beklager om eg rotar med begrepa her, men dette er IKKJE min greie. Då skulle eg sikkert holdt meg unna.....er vel litt for nysgjerrig.

Nokon som veit kva den grønne ledningen på regulatoren er til? Har eg kobla feil slik at det er grunnen til at spenninga blir for høg? (Den grønne er ikkje kobla til noko)


Tittel: Sv: Reparasjon / feilsøking på ladesystemet
Skrevet av: perpioneerapril 03, 2010, 20:03:47 pm
16.7 volt er ikke bra for stereo og slike ting...


Tittel: Sv: Reparasjon / feilsøking på ladesystemet
Skrevet av: StarBugs Geirapril 03, 2010, 21:09:46 pm
Det er ingen stereo i bilen. Batteriet skal bytast når regulatoren kjem i posten uansett. Blir berre litt småkøyring i helga.

Er det andre ting som kan ryke?


Tittel: Sv: Reparasjon / feilsøking på ladesystemet
Skrevet av: Tistloapril 03, 2010, 22:03:39 pm
Trur da går bra eg, berre å bruka minst mulig av eletriske faselitetar :) finn deg eit koblingsjema på thesamba so står da kor dan grøne leidningen skal hen


Tittel: Sv: Reparasjon / feilsøking på ladesystemet
Skrevet av: MariusRapril 30, 2010, 20:55:15 pm
Dette er ikke min sterke side, så jeg spør. Ladelampen lyser når tenning slåes på, bobla startes og lampen slukkes helt, begynner å kjøre og slår på lys ,då gløder det i lade lampa, slår jeg på radio og langlys blir lyset i lade lampa sterkere, noen som vet hvor feilen ligger?


Tittel: Sv: Reparasjon / feilsøking på ladesystemet
Skrevet av: SveinTmai 02, 2010, 18:11:49 pm
Høres ut som du har litt dårlig kontakt et sted. På min notch ( og fler andre type 3) ser man at ladelampa som regel gløder litt. Dette skjer fordi det blir litt spenningsfall i litt for tynne ledninger. Har du en dårlig kontakt vil du også få et spenningsfall som blir større jo mer strøm du bruker.
Ladelampa får 12V fra batteriet via laderele, lysbryter, tenningslås og sikringsboks. Så let etter litt dårlig forbindelser på disse vil nok hjelpe.


Tittel: Sv: Reparasjon / feilsøking på ladesystemet
Skrevet av: StigPjuli 13, 2010, 16:31:01 pm
Som så mange andre så sliter også jeg med laddinga på boblen :( Byttet for noen uker siden dynamoen, og fikk da en laddespenning på 13-14 V. Siden dette er en cab og jeg bor på sunnmøre har den vært lite brukt siden, brukt den ei par ganger. Når vi nå sku ut å kjøre igjen var batteriet tomt så vi startet den med startkabler. Da viser det seg at den på ny ikke ladder. Har sjekket alle (tror jeg vertfall) kabler og overgangsmotstand til minus slik som beskrives i tråden her. Har også tatt dynamotesten slik som det beskrives og hadde da en spenning på over 36 volt, så vil tro den er ok. Det BØR den også vær siden den er helt ny. Når jeg måler på regulatoren måler jeg 11,8 V inn og 0 V ut. Noen som har en forklaring på dette? Burde jeg ikke målt en høyere spenning inn på regulatoren når bilen går og dynamoen snurrer? Og at jeg har 0 V ut, kan det ha en sammenheng med den lave spenningen jeg måler inn? Eller skyldes alt at regulatoren er gåen? Hadde vært kjekt med noen tips og råd før jeg eventuelt bestiller ny regulator :)


Tittel: Sv: Reparasjon / feilsøking på ladesystemet
Skrevet av: SveinTjuli 17, 2010, 08:33:56 am
Som så mange andre så sliter også jeg med laddinga på boblen :( Byttet for noen uker siden dynamoen, og fikk da en laddespenning på 13-14 V. Siden dette er en cab og jeg bor på sunnmøre har den vært lite brukt siden, brukt den ei par ganger. Når vi nå sku ut å kjøre igjen var batteriet tomt så vi startet den med startkabler. Da viser det seg at den på ny ikke ladder. Har sjekket alle (tror jeg vertfall) kabler og overgangsmotstand til minus slik som beskrives i tråden her. Har også tatt dynamotesten slik som det beskrives og hadde da en spenning på over 36 volt, så vil tro den er ok. Det BØR den også vær siden den er helt ny. Når jeg måler på regulatoren måler jeg 11,8 V inn og 0 V ut. Noen som har en forklaring på dette? Burde jeg ikke målt en høyere spenning inn på regulatoren når bilen går og dynamoen snurrer? Og at jeg har 0 V ut, kan det ha en sammenheng med den lave spenningen jeg måler inn? Eller skyldes alt at regulatoren er gåen? Hadde vært kjekt med noen tips og råd før jeg eventuelt bestiller ny regulator :)

Høres absolutt ut som det er regulatoren som tuller det til for deg. Viss du ser på undersiden av regulatoren er det en vikling ute til høyre på bildet. Ofte er det denne som er brent i stykker, eller på annen måte ødelagt.
Husk også at regulatoren må være godt festet til gods.


Tittel: Sv: Reparasjon / feilsøking på ladesystemet
Skrevet av: Overheadaugust 20, 2010, 19:46:11 pm
Laddings problem...

1302S med 1600  motor, likestrømsdynamo... ladderele under baksete... dette gikk til sweedn her en dag.. bestillte nytt fra Unneberg.. fikk dette her om dagen og monterte dette... tok en kjøretur... når mørke trengte på merket jeg at oisann... xenon lys på bbobla gitt!!! sjekket ladde spenning i dag... 17V!!! ka faen sjer?

Det nye laddereleet er ca samme som det gamle (istål) bare at det nye er "støpt" i nå svart greier.. og litt stål...

Hjelp? er det nye også ødelagt??


Tittel: Sv: Reparasjon / feilsøking på ladesystemet
Skrevet av: SveinTaugust 23, 2010, 18:15:21 pm
Sjekk at ledningene mellom laderele og dynamo er hele og at releet er festet godt til gods/jord. Viss DF ledningen kortslutter til jord vil du få høy spenning, og viss releet ikke er jordet kan du også få høy spenning.


Tittel: Sv: Reparasjon / feilsøking på ladesystemet
Skrevet av: Tistloaugust 28, 2010, 20:38:19 pm
Hallo Svein,

Eg har eit lite-stort ladeproblem som gjer meg håvegalen..

Er snakk om ein 1303 74 modell. vekselstraum med ekstern regulator. bilen vart kjøyrd opp til meg, sveist på og bytta motor til ein trimma. Etter motorskifte so begynner problemet... Sett inn nylada batteri, og med samma eg sett på jordingen so begynner ladelampen å lysa.. tenninga står ikkje på. Når eg so vrir tenninga på so forsvinn ladelyset og oljelyset kjem på.
Ka so skjer??
Begynnar då ein enorm feilsøking, måler spenning inn og ut diverse plassar og konkluderar med att motorola laderegulatoren er dau.. ny regulator vart kjøpt inn på scc og i stor glede montert heima etter scc. Gleden vart fort sorgen då det var sjitt da samma problemet etterpå!! Lyser i ladelampen uten tenning på.
Da nya ladereleet har kun 3 kontaktar. D+ D- og DF mens den andre kontakten frå bilen har 4 kontaktar, for der kjem den blå ledningen frå ladelyset og. Lagar då ein jumpeledning frå DF ledningen på regulatorledningstumpen og over til den ledige plassen i kontakten. sånn att den blå ledningen skal kunna få straumen sin frå DF når tenninga er PÅ.. men no good shit..
Tar då og målar litt meir.
Bakpå dynamoen; B+ har batterispenning heile tida batteriet er tilkobla. Da samma gjeld D+. er dette rett? det står no altso straum til D+ på regulatoren heile tida.
DF har straum heile tida solenge det er kobla til ved regulator og dynamo.

Altso DF og D+ har alltid straum. med og utan tenning. Er detta rett??
Men detta vert påvirka av ladelampen.

Ledning frå ladelampe; Tenning av= o volt. tenning på = batteri volt. Er detta rett?? skal ikkje denne jorda/0volt ved tenning på?
Tenkte etter den målinga att tenningslåsen var bås. hadde ein lik liggande og prøvde....nada. heilt likt.

Koblar eg so ladelampe ledningen inn på stikk kontakten ved rele som då er kobla ilag med DF so har DF 0volt ved tenning på og 12 volt ved Tenning AV. Detta kjem av att ladelyset har 12volt når tenninga er på og ilag med DF sine 12 volt vert da då 0volt ved tenning på. Og når tenninga er av so er det jo kun DF som har straum og ikkje ladelampen. dermed vert da då 12 volt når den er av.

Noko seier meg att detta er heilt hakkande motsatt av da som er rett ??????
Ligg feilen då i att DF får straum heile tida sånn att ladelampen lyser når den ikkje skal lysa ?

Nokon som har tips? :)


Tittel: Sv: Reparasjon / feilsøking på ladesystemet
Skrevet av: SveinTseptember 21, 2010, 20:12:32 pm
For det første skal den blå ledningen fra ladelampen til D+ viss ikke det er en egen plass til den som heter 61.
Viss du leser første post i emnet her under ladelampen, vil du også se et par bilder av hvordan du måler for å sjekke at f.eks. tenningslåsen leverer riktig, (Skal levere 12V ved tenning på, til kontaktflaten for pære i speedo)
Tar du ut ladelampen skal du måle 0V ved død motor, og 12V ved livlig motor, på blå ledningen fra 61/D+
Vet også at noen dynamoer tar lett skade viss de kjøres uten regulator, men vet ikke om det gjelder din.


Tittel: Sv: Reparasjon / feilsøking på ladesystemet
Skrevet av: Tistloseptember 22, 2010, 11:05:19 am
Me fant feilen. Det var ikkje regulatoren, men heller dynamoen. Den leverte 12v ut DF heile tida, og etter å ha skifta den var alt i boks. minus att ladelampen lyste heile tida(blå kabel kobla til d+) Men ladespenninga var berre 14.2, pga att dynamoen sikkert var litt dårleg.

Veit du korti ladelampen skal begynna å lysa?


Tittel: Sv: Reparasjon / feilsøking på ladesystemet
Skrevet av: SveinTseptember 23, 2010, 10:24:19 am
Ladelampa vil kun lyse når spennngsforskjellen er stor nok mellom B+ og D+.
Den får B+ fra tenningslåsen og D+ fra regulator. Så hvor mange volt en 12V pære trenger for at du skal se lyset er vanskelig å si.
Vet at på Notchen min kunne du se litt lys konstant i ladelampen når det var mørkt, men dette var helt normalt på de bilene, da det ofte ble litt spenningsfall på noen ugunstige steder.


Tittel: Sv: Reparasjon / feilsøking på ladesystemet
Skrevet av: VeteranBoblaoktober 06, 2010, 08:56:12 am
Når er børsene klare for utskift? Når de ikke legger stikker ut fra huset... se bilde av børsene mine under.Skifter man ut hele enheten på bildet eller bare børsene? Hvor kjøpes dette?


Tittel: Sv: Reparasjon / feilsøking på ladesystemet
Skrevet av: lasvegasapril 12, 2011, 10:41:41 am
Skal ladelampen lyse konstant når tenningen er av? Betyr det at den ikke lader? Og skal det bare lyse grønt når tenningen er på? Jeg har prøvd triksene med målelampen, men den lyser verken på speedoen eller lyspæren. Kan jo være at målelampen er defekt?


Tittel: Sv: Reparasjon / feilsøking på ladesystemet
Skrevet av: SveinTapril 12, 2011, 20:56:04 pm
Her lukter det litt koblingfeil, eller at både prøvelampe og laderele tuller det til.
 
Når tenningen er av, skal begge være mørke.
Ladelampen skal komme på sammen med oljetrykkslampen, når du setter på tenningen. 
Og når motoren startes skal forhåpentligvis begge slukke da også.

Prøvelampen kan du jo sjekke rett på batteriet for å være sikker  ;)
Viss ladelampen lyser uten at tenningen er på, kan det være at ladereleet har brent seg fast og slipper gjennom strøm feil vei.


Tittel: Sv: Reparasjon / feilsøking på ladesystemet
Skrevet av: lasvegasapril 12, 2011, 21:56:17 pm
Målelampen er defekt.

Tenning av = Ladelampe
Tenning på = Oljelampe
Motor på = ingen av delene (selv om når jeg bruker mer og mer strøm, slik som fløyte, langlys, gasse, lyser det litt rødt i ladelampen.)

Hvordan finner jeg ut om ladereleet har brent seg fast? Og hvordan kan jeg fikse dette?


edit: og hvordan ser jeg at det lades riktig?



Tittel: Sv: Reparasjon / feilsøking på ladesystemet
Skrevet av: SveinTapril 13, 2011, 20:55:34 pm
På releet er det en skrue midt på lokket som holder det fast. (gjerne under noe hvit forseglingsguffe)
Nærmest B+ kontakten er det et kontaktsett som jeg har satt en rød ring rundt. Vil tro at dette ikke beveger seg slik det burde. Skal være god klaring når releet er spenningsløst. Du kan prøve og lirke det fra hverandre og pusse kontaktpunktene, men det er nok en annen grunn til at det har satt seg. Kom gjerne med bilder når du har åpnet det  ;)
Riktig lading finner du med å måle spenningen på batteriet. Normalt litt over 12volt når motoren ikke sviver, og helst over 14volt når den sviver/lader.


Tittel: Sv: Reparasjon / feilsøking på ladesystemet
Skrevet av: VAG82april 15, 2011, 21:38:34 pm
Jeg skal montere en 1600 AH motor i min nyinnkjøpte 65 mod. 1200 boble som ikke har originalt ledningsnett.

Jeg har en vekselstrømsdynamo med ekstern regulator.
Både regulator og dynamo er merket med:
DF, D+ og D-

Skal DF på dynamo kobles til DF på regulator, D+ på dynamo til D+ på regulator, samft DF på dynamo til regulator? Og den blå ledningen fra ladelampa til D+?
Til høyre i motorrommet er det også en ledning som ser ut for å ha gått til dynamo. Den har jeg målt og går til Klemme 30 på tenningsbryteren. Hvor skal denne på dynamoen?


Tittel: Sv: Reparasjon / feilsøking på ladesystemet
Skrevet av: SveinTapril 16, 2011, 14:20:47 pm
Ser ut til at du tenker helt rett med alle de tynne ledningene. Normalt trodde jeg 6voltere hadde to tykkere ledninger. En fra starter og en til 30 på tenningsbryter. Begge disse skal i så fall inn på den skruen som er merket B+ på dynamoen.


Tittel: Sv: Reparasjon / feilsøking på ladesystemet
Skrevet av: VAG82april 16, 2011, 15:35:50 pm
Takk for informasjonen SveinT!

Hva som har vært originalt på bilen vet jeg ikke, men skal se litt på hva som er i området der den forrige laderegulatoren sto.


Tittel: Sv: Reparasjon / feilsøking på ladesystemet
Skrevet av: Atmobiljuli 05, 2011, 14:18:46 pm
Nå har jeg ladeproblem med bobla, bytta regulatoren under setet i fjor så jeg tror ikke den er gåen. Har ikke gått igjennom feilsøkinga enda så det kan alltids være jeg finner ut av noe der. Spørsmålet mitt er: Hvordan ser jeg at børstene i dynamoen er slitt?
Jeg har jo eid bilen i ni år og kjørt ganske mye men enda ikke bytta disse så det kan jo være at de er slitt.


Tittel: Sv: Reparasjon / feilsøking på ladesystemet
Skrevet av: SveinTjuli 06, 2011, 16:48:26 pm
Børstene er utslitt når ikke de kommer lenger inn i holderen sin  :)
Du ser at ledningen butter i mot holderen, eller at fjæren ikke får trykk på børsten.


Tittel: Sv: Reparasjon / feilsøking på ladesystemet
Skrevet av: Atmobiljuli 06, 2011, 18:18:24 pm
Ah, da ser det ut som at børstene ikke er nedslitt iallefall :)


Tittel: Sv: Reparasjon / feilsøking på ladesystemet
Skrevet av: rofferenaugust 08, 2011, 10:40:04 am
hei har du ark på ombygging til 1600 motor svein t?


Tittel: Sv: Reparasjon / feilsøking på ladesystemet
Skrevet av: Atmobilaugust 29, 2011, 23:13:06 pm
Nå trodde jeg at jeg endelig hadde løst ladeproblemene på bobla. Bytta dynamo og laderegulator og det funke fint fra Fredag og til idag. Nå så ville ikke ladelampa slokne når jeg starta motoren MEN den slokna når jeg kjørte på motorveien (ca 80-90kmt) og kommer på igjen så fort turtall og hastighet kommer ned. Derimot hjelper det ikke å ruse motoren når bilen står stille, da lyserladelampa som bare det. Kan det være noe kontaktfeil noe sted?


Tittel: Sv: Reparasjon / feilsøking på ladesystemet
Skrevet av: SveinTaugust 30, 2011, 19:55:21 pm
Når du bytta regulatoren under setet, var det til en ny eller "pent brukt" og er den skrudd godt fast til jord? Tenkte om farten på motorveien kunne gjøre at det ble litt risting og dermed ble kontakt inni regulatoren.
Vil uansett råde deg til å koble fra ledningene på dynamoen og ta den testen som står i første innlegg "Generator kontrolleres uden relæ".
Da vil du raskt se om dynamoen er i orden.


Tittel: Sv: Reparasjon / feilsøking på ladesystemet
Skrevet av: Atmobilaugust 30, 2011, 22:32:18 pm
Tok den testen nå ikveld, når jeg gjorde som det først står (koble ledning mellom DF og D-) så ble resultatet 0.1 Volt. Når jeg så koblet på et batteri på dynamoen slik trinn 2 er så snurra den ganske fort og jevnt. Har bytta fram og tilbake mellom en ny og en pent brukt ladergulator og sjekket at denne er skrudd skikkelig fast. Nå ikveld når jeg kjørte hjem igjen så var ladelampa på hele tiden og det var tydelig ikke nok strøm til at bilen kunne gå skikkelig.


Tittel: Sv: Reparasjon / feilsøking på ladesystemet
Skrevet av: SveinTaugust 31, 2011, 20:49:08 pm
Dynamoen kan snurre relativt fort selv om den er helt gåen. Når du måler 0,1V tyder det fælt på at dynamoen har brent seg.
Byttet for et par uker siden i en 1302 og den dynamoen hadde slike symptomer som du nevner. Når vi byttet dynamo ladet den nye med 18V  :o så regulatoren var også gåen på den bilen. Antagelig har regulatoren tatt kvelden først og presset gamle dynamoen til å levere 18V helt til dynamoen brant i stykker.


Tittel: Sv: Reparasjon / feilsøking på ladesystemet
Skrevet av: Atmobilseptember 01, 2011, 01:25:57 am
Så bør man bytte regulatoren samtidig da kanskje? Begynner å bli en dyr fiks dette her nå :)


Tittel: Sv: Reparasjon / feilsøking på ladesystemet
Skrevet av: SveinTseptember 01, 2011, 07:24:40 am
Jeg hadde byttet dynamo først, og så målt ladespenningen rett etter den nye er montert. Viss ikke den lader i nærheten av 14V, ville jeg byttet regulatoren også.
Har du sigarettenner i bilen kan en slik være en liten trygghet å kjøre med en liten stund etterpå.
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/12V-Red-DIGITAL-LED-CAR-Auto-VOLTMETER-VOLTAGE-GAUGE-/250861910627?pt=Car_Audio_Video&hash=item3a6888fa63
Så ser du at ladespenningen er relativt stabil. Noen gamle regulatorer kan ha periodiske feil viss noen av kontaktene inni er litt brent.


Tittel: Sv: Reparasjon / feilsøking på ladesystemet
Skrevet av: Atmobilseptember 20, 2011, 12:00:01 pm
Når en ny dynamo eter opp sine nye børster på mindre enn en måned, hva kan da være galt?


Tittel: Sv: Reparasjon / feilsøking på ladesystemet
Skrevet av: SveinTseptember 21, 2011, 11:29:26 am
Når en ny dynamo eter opp sine nye børster på mindre enn en måned, hva kan da være galt?

Og ladespenningen har vært stabil og grei hele tiden? Viss både regulator og dynamo er helt ny og virker, høres det nesten ut som en fabrikasjonsfeil? Viss slepekontakten er litt ru vil jo børstene slipes fort ned, men har snaut hatt tak i en ny dynamo så vil ikke mene for mye om de.


Tittel: Sv: Reparasjon / feilsøking på ladesystemet
Skrevet av: Atmobilseptember 21, 2011, 13:28:53 pm
Ja ladinga har jo nesten ikke vært der. Den lada fint første helga etter at jeg satte den inn. Satte den inn på en Fredag og allerede Mandag/Tirsdag kom ladelampa på på lave turtall. På høye turtall lader den. Prøvde å sette inn nye børster og da lada den i hele 10 km før ladelampa kom på igjen.

Har prøvd å bytte mellom flere forskjellige regulatorer (både nye og gamle) uten noen som helst endring.


Tittel: Sv: Reparasjon / feilsøking på ladesystemet
Skrevet av: SveinTseptember 21, 2011, 21:20:03 pm
Jeg hadde uten tvil plukket den i småbiter og målt hver del for seg, for å finne feilen. Men det krever litt spesialutstyr for å måle alle delene. Får kanskje etter hvert utvide denne tråden med litt overhalingsbilder?


Tittel: Sv: Reparasjon / feilsøking på ladesystemet
Skrevet av: SveinTseptember 25, 2011, 12:09:12 pm
Siden jeg lovet en liten dynamo overhaling tok jeg litt bilder i går.

For å demontere dynamoen er det tre skruer som må skrues ut:
(http://i454.photobucket.com/albums/qq268/SveinT1973/1300%20overhaling/26.jpg)

Noe av det første jeg gjør når den er litt demontert er å sjekke ankeret for kortslutning. Dette er den delen som oftest går i stykker i en dynamo. Ankeret legges på en ”grovler” som er en vekselstrømsmagnet. Viss ankeret er i orden skal det tynneste bladet på bladsøkeren sveve lett over ankeret når du roterer det.
(http://i454.photobucket.com/albums/qq268/SveinT1973/1300%20overhaling/27.jpg)

Viss det er defekt/kortsluttet vil magnetismen dra bladsøkeren ned mot ankeret på to eller flere steder når det roteres. Dette ankeret sveiv også fort rundt når jeg prøvde å polarisere dynamoen:
(http://i454.photobucket.com/albums/qq268/SveinT1973/1300%20overhaling/28.jpg)

Siden ankeret var i orden kan det demonteres litt mer. Jeg foretrekker å sette på en hjulmutter på enden for ikke å skade gjengene.
(http://i454.photobucket.com/albums/qq268/SveinT1973/1300%20overhaling/29.jpg)

Når enden er av må man skru ut to skruer for å komme inn til kulelageret.
(http://i454.photobucket.com/albums/qq268/SveinT1973/1300%20overhaling/30.jpg)

Når alt er fra hverandre bør man ha ca så mange deler på benken.
(http://i454.photobucket.com/albums/qq268/SveinT1973/1300%20overhaling/31.jpg)

Så er det over til huset og feltviklingene. Det er ikke nødvendig å demontere de, men jeg vil ha de ut slik at huset enklere kan bli litt penere. For å løsne de to skruene som holder viklingene er det nødvendig med en slagtrekker.
(http://i454.photobucket.com/albums/qq268/SveinT1973/1300%20overhaling/32.jpg)

Og da bør det ligge så mange deler på benken.
(http://i454.photobucket.com/albums/qq268/SveinT1973/1300%20overhaling/33.jpg)

For å sjekke feltviklingene har jeg et veldig nøyaktig ohm meter. Måler fra den ene skruen til skjøten mellom viklingene, og så den andre skruen til skjøten. Forskjellen mellom de to viklingene skal nesten ikke være merkbar. Her var forskjellen 0,02ohm og en 12V har som regel rundt 1,8ohm per vikling.
(http://i454.photobucket.com/albums/qq268/SveinT1973/1300%20overhaling/34.jpg)

Endedekslene ble sandblåst, zinkgrunnet og lakket, så mens lakken tørker var det tilbake til ankeret. Spenner det opp i dreiebenken med et måleur på der lageret festes. Når det er helt sentrert kan dreiingen av kommutatoren begynne.
(http://i454.photobucket.com/albums/qq268/SveinT1973/1300%20overhaling/35.jpg)

Denne var egentlig ikke så ille, men man kan fortsatt se litt striper som ikke forsvant helt, så da ble det noen forsiktige drag til. Vil ikke ta mer enn nødvendig av diameteren.
(http://i454.photobucket.com/albums/qq268/SveinT1973/1300%20overhaling/36.jpg)

Når dreiingen er klar må man rense opp i sporene mellom kobberlandene. Jeg foretrekker en Stanleykniv  og kutter vekk sponet som har lagt seg nedi ”fugene”
(http://i454.photobucket.com/albums/qq268/SveinT1973/1300%20overhaling/37.jpg)

Så er det på med nytt lager, dekkskive og avstandringen. Bruker en lang pipe og slå det ned med.
(http://i454.photobucket.com/albums/qq268/SveinT1973/1300%20overhaling/38.jpg)

Tilbake til feltviklingene. Børster de rene med en neglebørste. Må være forsiktig for de er bare surret inn i papir. Var også litt dårlig papir ut til den ene tilkoblingskruen, så måtte surre på litt tjærebånd.
(http://i454.photobucket.com/albums/qq268/SveinT1973/1300%20overhaling/39.jpg)

Så er det bare å montere viklingene inn igjen. Pass på å få på all isolasjon på skruene.
(http://i454.photobucket.com/albums/qq268/SveinT1973/1300%20overhaling/40.jpg)

Skal også klemme fast en liten pappbit bak den ene viklingen. Denne fungerer som isolasjon så ikke skjøten kommer i kontakt med gods. Legg også merke til bøyen på ledningen for å gå klar av bolten som holder endene samlet.
(http://i454.photobucket.com/albums/qq268/SveinT1973/1300%20overhaling/41.jpg)

Viktig å huske den tynne bølgeskiven (1) som skal på det ene lageret. Er også et par hakk (2) i begge ender som skal passe inn i hverandre når den settes sammen.
(http://i454.photobucket.com/albums/qq268/SveinT1973/1300%20overhaling/42.jpg)

Når fjæra er på plass igjen peker den rett innover, og så jeg bruker en tynn ledning til å dra den på plass med.
(http://i454.photobucket.com/albums/qq268/SveinT1973/1300%20overhaling/43.jpg)

Så er det polarisering for å ”lade opp” dynamoen med litt magnetisme. Pluss på D+, og minus til både DF og D- i noen korte støt (2-3 sekunder).
(http://i454.photobucket.com/albums/qq268/SveinT1973/1300%20overhaling/44.jpg)

Og så er det test med voltmeter og full fart på dynamoen. Her leverer den nesten 55Volt siden DF er jordet. Dette er også en så rask test som mulig, da det etter hvert vil bli varme i viklingene.
(http://i454.photobucket.com/albums/qq268/SveinT1973/1300%20overhaling/45.jpg)

Så er det på med dekselet. Her skal luftslissen vende rett nedover og tilkoblingene til ledningene oppover.
(http://i454.photobucket.com/albums/qq268/SveinT1973/1300%20overhaling/46.jpg)

Og slik ble resultatet. Sjekk at ringen (1) stikker litt utenfor sine omgivelser. Det er denne ringen som reimskiven stopper i når man skrur den fast, og har vært ute for at den er så slitt at endelokket på dynamoen blir utslitt..
Avstanden (2) mellom vifte og deksel skal også være 1,2-2,1mm og justeres med shims.
(http://i454.photobucket.com/albums/qq268/SveinT1973/1300%20overhaling/47.jpg)


Tittel: Sv: Reparasjon / feilsøking på ladesystemet
Skrevet av: Tistloseptember 25, 2011, 15:23:10 pm
Veldig bra!!!!


Tittel: Sv: Reparasjon / feilsøking på ladesystemet
Skrevet av: larssteaoktober 14, 2011, 14:25:16 pm
Super tråd, og meget relevant for min del. Jeg har et problem med min vekselstrømsdynamo m/innebygd regulator.. Kansje noen har tips? Problemet er at dynamoen ikke gir jord til ladelyset i dashen når tenninga er på, og at den ikke lader når bilen går.. Hvis jeg tar av den lille ledningen på dynamoen (som går rett til lyset i dashen) og holder denne til annet jordingspunkt på motoren når tenninga er på - så lyser det. Jeg skjønner egentlig ikke at dynamoen ikke jorder når den ikke snurrer.. Forslag?  :-\

Har samme feilen.. fant du ut av hva dette var?


Tittel: Sv: Reparasjon / feilsøking på ladesystemet
Skrevet av: Hølbydesember 20, 2011, 09:14:25 am
Takk til SveinT for å ha laget denne tråden. Jeg har lært mye av denne og har nå konstantert at dynamoen min er kaputt.


Tittel: Sv: Reparasjon / feilsøking på ladesystemet
Skrevet av: Bobledelerfebruar 27, 2012, 12:03:52 pm
Oi, for ein fantastisk tråd!!  :) Eit lite spørsmål: er det ok å bruke eit 12V batteri til å teste og polarisere ein 6V dynamo?


Tittel: Sv: Reparasjon / feilsøking på ladesystemet
Skrevet av: SveinTfebruar 27, 2012, 21:20:22 pm
Jeg har nok også brukt 12V for å polarisere en 6Volter, men vær ekstra kjapp. Ikke mange rundene før den er nok polarisert.


Tittel: Sv: Reparasjon / feilsøking på ladesystemet
Skrevet av: Bobledelerfebruar 28, 2012, 00:11:29 am
Jeg har nok også brukt 12V for å polarisere en 6Volter, men vær ekstra kjapp. Ikke mange rundene før den er nok polarisert.

Takkar og bukkar for svar  :)


Tittel: Sv: Reparasjon / feilsøking på ladesystemet
Skrevet av: Bobledelermars 05, 2012, 23:49:56 pm
Må spørre igjen, eg. 6V dynamo + 12V batteri. Dynamoen snurrer og så snurrer den ikkje meir. Tok 2 x 2 sekunds pulsar, så vart det berre gnist når eg satte strøm på. Er den ok då? eller har eg ødelagt noko?  ::) Tok av relèet før eg satte strøm på.


Tittel: Sv: Reparasjon / feilsøking på ladesystemet
Skrevet av: SveinTmars 06, 2012, 22:01:43 pm
Vil nok heller tro du har litt dårlig kontakt et sted. Enten på en børste eller at det er noe lakk som isolerer litt et sted viss den er nylakkert?
Hadde litt av samme symptomer på en jeg akkurat har satt sammen, og da var det bare skruen med rød ring som var glemt igjen på benken  ::)


Tittel: Sv: Reparasjon / feilsøking på ladesystemet
Skrevet av: Bobledelermars 06, 2012, 22:58:19 pm
Uff, du hadde rett der.  ::) Den skruen mangla på dynamoen når eg skulle teste første gangen, trakk den til litt meir no, så snurra den att :D

Føler meg litt flau no, men blir av og til slik når ein tenker på 100 ting på ein gong  ::)

Takker og bukker for svar :)


Tittel: Sv: Reparasjon / feilsøking på ladesystemet
Skrevet av: Dessectionmai 22, 2012, 18:45:29 pm
Sliter med ladelampe som lyser på lavere turtall, slukker over ca 2500-3000rpm.

Koblet fra dynamo og gjorde som i guiden. Måler da ca 14volt ved 2500-3000rpm. Er dynamoen gåen da?


Tittel: Sv: Reparasjon / feilsøking på ladesystemet
Skrevet av: SveinTmai 22, 2012, 20:26:52 pm
Viss det er en 12V likestrømsdynamo og du har koblet den som på bildet "Generator kontrolleres uden relæ" høres det ut som den er gåen, ja. Du skulle klart å få mye mer enn 14V ut av den. Den bør gi rundt 12V ved tomgang, og de fleste gir nærmere 50V med full fart.
Viss det kommer gnister fra der børstene går innpå rotoren er det et dårlig tegn. Er den gåen vil man ofte se at et par av feltene som børstene subber mot er mer deformert enn resten.


Tittel: Sv: Reparasjon / feilsøking på ladesystemet
Skrevet av: Dessectionmai 22, 2012, 21:52:16 pm
Den viser mellom 0,veldiglite, og 2-3v på tomgang. Så da må jeg nok skru litt i morgen da gitt.  :-\


Tittel: Sv: Reparasjon / feilsøking på ladesystemet
Skrevet av: DRIFTERmai 31, 2012, 21:42:31 pm
Jeg sliter med ladingen på min 64 boble(6V). Mistenker at det er koblet feil...
Fra dynamo kommer det 3 ledninger, 2 av de er koblet sammen og går inn på undersiden av laderegulator hvor de ser ut til å være koblet inn på hvert sitt punkt igjen, skal det være slik? Finner ingen merker på dynamo om hva som er hva...Laderegulator er flyttet fra dynamo og opp på vifthuset pga uoriginal forgasser.
Finnes det en god oversikt over koblingene på ladesystemet? Bilder?


Tittel: Sv: Reparasjon / feilsøking på ladesystemet
Skrevet av: SveinTjuni 01, 2012, 18:32:36 pm
De to ledningene som kommer samlet ut av dynamoen skal inn på D+ eller + på regulatoren, og det er mest sansynlig samme punkt som ledningen videre til ladelampen er tilkoblet. Den ledningen som kommer enslig ut av dynamoen er DF eller bare F på regulatoren. Er som regel noen merker.


Tittel: Sv: Reparasjon / feilsøking på ladesystemet
Skrevet av: SveinTseptember 01, 2013, 09:30:30 am
Er mye som er likt mellom dynamo og starter, så jeg legger like godt denne her i ladetråden.
Fant noen bilder som jeg tok for en god stund siden, så da var det på tide å skrive en liten tekst også til de.
For å teste startere har jeg laget en liten holder slik at starteren får et lager i enden også. Viss starteren testes uten dette vil den subbe innvendig og fort ta skade.
(http://i454.photobucket.com/albums/qq268/SveinT1973/Ladesystem/01.jpg)

Før demontering kan det være greit å sjekke om den virker. Bruker bare en ”startbooster” hvor minus kobles på holderen og pluss på ytterste bolt på innslagsreleet. Så tar jeg en skrutrekker og kortslutter fra plussbolten til den lille stikken. Da skal starteren dytte tannhjulet ut i ytterste posisjon og begynne og svive.
 (http://i454.photobucket.com/albums/qq268/SveinT1973/Ladesystem/02.jpg)

Så er det demontering. Begynn med de to små skruene på lokket over tuppen av akselen og de to større skruene som holder endelokket. Så kan en ”C” ring skyves av akselen og et par skiver under denne. Legg merke til rekkefølgen da det kan være greit å få det tilbake på samme sted.
(http://i454.photobucket.com/albums/qq268/SveinT1973/Ladesystem/03.jpg)

Når endelokket er av kan fjæren til børstene løftes ut slik at børstene kan taes ut av holderen. Den mutteren nærmest starteren på innslagsreleet kan også skrues av.
(http://i454.photobucket.com/albums/qq268/SveinT1973/Ladesystem/04.jpg)

Da kan feltviklingene også løftes av og du bør ha ca så mange deler som på bildet under.
(http://i454.photobucket.com/albums/qq268/SveinT1973/Ladesystem/05.jpg)

For å få ut ankeret må et par deler på tuppen demonteres. Jeg bruker et par dorer for å slå den ytterste ringen mot tannhjulet. Så en låseringtang for å fjerne ringen.
Innslaget kan også løsnes med to skruer fra denne enden.
(http://i454.photobucket.com/albums/qq268/SveinT1973/Ladesystem/06.jpg)

Da bør det være litt flere deler på benken.
(http://i454.photobucket.com/albums/qq268/SveinT1973/Ladesystem/07.jpg)

Så spenner jeg opp ankeret i dreiebenken med et måleur på akselen for å være sikker på at det er sentrert. Så dreies kommutatoren glatt og sporene mellom renses.
(http://i454.photobucket.com/albums/qq268/SveinT1973/Ladesystem/08.jpg)

Ankeret testes også for kortslutning på en growler. Er det kortslutninger vil metallbladet over, bli dradd mer ned til ankeret og riste litt.
(http://i454.photobucket.com/albums/qq268/SveinT1973/Ladesystem/09.jpg)

Da er alt i deler, og det som kan er sandblåst.
(http://i454.photobucket.com/albums/qq268/SveinT1973/Ladesystem/10.jpg)

Da er det bare å begynne å sette alt sammen i motsatt rekkefølge. På med tannhjulet på akselen og de to andre ringene. Får å få låseringen helt på plass kan det være greit med en avdrager.
(http://i454.photobucket.com/albums/qq268/SveinT1973/Ladesystem/11.jpg)

Får å få ut fjæren til børstene kan en liten tråd være god hjelp. Må børstene skiftes, må de gamle klippes bort, mens de nye kan skrues i hullet rett ved der den gamle er festet. Disse var så gode at det ikke var nødvendig å bytte.
(http://i454.photobucket.com/albums/qq268/SveinT1973/Ladesystem/12.jpg)

Når resten av delene er på plass, maskerer jeg toppen av innslaget og grunningen er her kommet på. Grunnen til at jeg setter sammen før grunning er at det skal bli god jord forbindelse mellom delene. Det er jo to av børstene som skal ha minus og det får de fra gods i girkassen, gjennom hele starteren og til platen med børstene på, som bare er klemt fast mot endelokket.
(http://i454.photobucket.com/albums/qq268/SveinT1973/Ladesystem/13.jpg)

På med sort lakk, av med maskering og på med litt tjærebånd i overgangen på innslaget.
(http://i454.photobucket.com/albums/qq268/SveinT1973/Ladesystem/14.jpg)

Og da kan resultatet bli slik, uten lakk mot girkassen. Husk å rengjøre girkassen der starteren treffer.
(http://i454.photobucket.com/albums/qq268/SveinT1973/Ladesystem/15.jpg)


Tittel: Sv: Reparasjon / feilsøking på ladesystemet
Skrevet av: SveinTseptember 01, 2013, 09:37:02 am
Kan jo legge ved et bilde av hvordan en starter ikke skal  se ut inni. Det kjennes på lukten også.  :D


Tittel: Sv: Reparasjon / feilsøking på ladesystemet
Skrevet av: hauganfotoseptember 06, 2013, 22:56:11 pm
Takk for glimrende tråd. Reddet nok dynamoen min  ;)


Tittel: Sv: Reparasjon / feilsøking på ladesystemet
Skrevet av: Overheadoktober 06, 2013, 17:51:19 pm
Heisann håppsann!!!

Nå!! Har jeg byttet fra likestrømsdynamo til vekselstrøms dynamo (kit fra Hot Shop)... meeen lite... problem... når jeg satt forgasseren på plass ijenn var det ikke plass til den "armen" på høyre side av forgasseren... den går rett i den nye dynamoen... ser ut som at jeg skulle hatt en spacer slik at forgasseren hadde kommet litt høyere opp.... noen som har vært borti dette problemet?


Tittel: Sv: Reparasjon / feilsøking på ladesystemet
Skrevet av: Bj?rnoktober 06, 2013, 19:22:45 pm
Heisann håppsann!!!

Nå!! Har jeg byttet fra likestrømsdynamo til vekselstrøms dynamo (kit fra Hot Shop)... meeen lite... problem... når jeg satt forgasseren på plass ijenn var det ikke plass til den "armen" på høyre side av forgasseren... den går rett i den nye dynamoen... ser ut som at jeg skulle hatt en spacer slik at forgasseren hadde kommet litt høyere opp.... noen som har vært borti dette problemet?

2 måter å løse dette på.
Enten en spacer som du nevner, eller å bøye armen.
Jeg gjorde sistnevnte og det fungerte utmerket.



Tittel: Sv: Reparasjon / feilsøking på ladesystemet
Skrevet av: Overheadoktober 06, 2013, 19:48:51 pm
hehe! det enkle er ofte det beste! :D takker for svar! er vell sikkert denne man kan bruke hvis man ikke vill bøye på gasseren..
http://www.hotshop.as/index.php/butikk/produkt/8471-adapter-forgasser


Tittel: Sv: Reparasjon / feilsøking på ladesystemet
Skrevet av: FooZapril 10, 2014, 12:12:14 pm
Legger ut bilde av dynamoene og startmotoren jeg skal starte overhaling av. Kommer tilbake til evt problem underveis.
Denne bloggen er helt super, veldig informativ og godt illustrert. Takker og bukker  ;D

[attachment=1]

[attachment=2]


Tittel: Sv: Reparasjon / feilsøking på ladesystemet
Skrevet av: SveinTapril 10, 2014, 16:43:19 pm
Det var jo fint. Du har jo en "automat" starter og en vekselstrømsdynamo med innebygd regulator, som ikke jeg har lagt ut noe bilder av i deler.  :)


Tittel: Sv: Reparasjon / feilsøking på ladesystemet
Skrevet av: FooZapril 10, 2014, 16:53:47 pm
Det var jo fint. Du har jo en "automat" starter og en vekselstrømsdynamo med innebygd regulator, som ikke jeg har lagt ut noe bilder av i deler.  :)

Såpass, da skal jeg sørge for at bilder av demontering blir lastet opp, om det er greit for din del?
Første problemet blir å løsne vifta fra vekseldynamoen.
Jeg har en dynamoarm jeg kan montere den på, og en benk arma kan boltes fast i,
så da får jeg kansje løsnet vifta  :)


Tittel: Sv: Reparasjon / feilsøking på ladesystemet
Skrevet av: SveinTapril 10, 2014, 17:18:43 pm
Bare å laste opp bilder etter behov.
For å løsne vifta er et tips å bruke muttertrekker. Selv bruker jeg luftdrevet muttertrekker, og da rekker ikke vifta å bevege seg før mutter er løs.


Tittel: Sv: Reparasjon / feilsøking på ladesystemet
Skrevet av: FooZapril 10, 2014, 17:32:06 pm
Bare å laste opp bilder etter behov.
For å løsne vifta er et tips å bruke muttertrekker. Selv bruker jeg luftdrevet muttertrekker, og da rekker ikke vifta å bevege seg før mutter er løs.

Skal ha meg en sånn, fant ut det var lurt etter forsøk på å løsne mutterne på bakakslingen  ;D
Men den har jeg ikke råd til før i Mai, og jeg tenkte at samme teknikk som man bruker når dynamoen er montert på motor,
stans rotering av dynamo med et skrujern, og bruk forlenget arm med 36 kopp på viftemutteren.
Men jeg kan forsåvidt vente til mai, så konsentrerer jeg meg om 6v dynamo og starter fram til da =)


Tittel: Sv: Reparasjon / feilsøking på ladesystemet
Skrevet av: kltjuni 24, 2014, 18:54:08 pm
(http://)Bønn om hjelp: finnes det noen, ikke alt for langt unna oslo, som kan tenke seg å feilsøke bobla mi som ikke lader? Helt ny dynamo, så den bør det ikke feile noe.

Jeg betaler selvsagt for jobben og spanderer en kopp kaffe.

Mvh
Kristoffer 93630168


Tittel: Sv: Reparasjon / feilsøking på ladesystemet
Skrevet av: SveinTjuni 26, 2014, 10:16:08 am
Har vært ute for at helt ny dynamo ikke har ladet. Den var polarisert feil vei, slik at den ladet med minus 15volt på D+. Polariserte den riktig vei ,og den virket som den skal. Så helt ny dynamo er dessverre ingen garanti for at den virker med en gang.


Tittel: Sv: Reparasjon / feilsøking på ladesystemet
Skrevet av: kltjuni 30, 2014, 17:13:59 pm
takk for svar. med det så mener du at jeg skal bytte pluss og minus på dynamoen? du vet ikke tilfeldigvis om en i nærheten av oslo som kan se på det fysisk?


Tittel: Sv: Reparasjon / feilsøking på ladesystemet
Skrevet av: SveinTjuni 30, 2014, 17:29:04 pm
Viss du ser på side 1 i denne tråden, er det på femte bilde en kobling på hvordan generator polariseres. Et sekund er nok til å polarisere. Regulator bør frakobles når det polariseres.


Tittel: Sv: Reparasjon / feilsøking på ladesystemet
Skrevet av: kltjuli 14, 2014, 13:04:44 pm
Det hjalp å kakke litt på regulatoren (se bilde vedlagt). Da fungerte den fint en stund, inntil lysene på dashbordet kom tilbake igjen etter 2 minutters kjøring.

Spm blir da egentlig; Hvilken regulator/laderele bør jeg kjøpe? ser det er to å velge blant hos Unneberg Bil:
- Voltage regulator 14v 30 amp, BOSCH, Modellbetegnelse: 113-903-803/E / - koster 500,-
- Voltage regulator 7V 45Amp, BOSCH, Modellbetegnelse:113-903-801/F - koster 1740,-

PS! En liten kurositet: Bilen stopper også av seg selv når jeg stopper opp i kryss osv. slik var den ikke før jeg kakket på regualtoren og fikk den i sving igjen. Noen som har opplevd det samme?


Tittel: Sv: Reparasjon / feilsøking på ladesystemet
Skrevet av: SveinTjuli 19, 2014, 07:03:24 am
Det er nok denne du skal ha:
Sitat
- Voltage regulator 14v 30 amp, BOSCH, Modellbetegnelse: 113-903-803/E / - koster 500,-
Siden bilen din ser ut til å være 12Volt, skal du ha den som er merket 14V. Men etter du har byttet regulatoren er det veldig lurt å måle spenningen på batteriet med et voltmeter når den lader. Spenningen skal da være rett rundt 14volt. Har vært ute for at en defekt regulator har drept dynamoen  :( Men håper det ikke har skjedd her.


Tittel: Sv: Reparasjon / feilsøking på ladesystemet
Skrevet av: Bubblan71oktober 02, 2014, 17:05:50 pm
Jeg vet jeg avslører meg som den grønnskollingen jeg er, men noen må jeg nesten spørre, før jeg ødelegger alt som er....

Nr 1: Hvordan (!!!) løsner jeg reima?

Nr 2: Når reima er borte, og jeg skal ta ut dynamoen, er det noen gode triks for å komme til på skruene innerst der, eller må jeg i gang med å fjerne andre ting som står i veien?

Som sagt er jeg grønn på alt som har med bilmekking å gjøre  :-\

Forklarende bilder/filmer eller steg-for.steg forklaring er veldig ønskelig, men jeg skal skru på hjerna og tolke mer tekniske forklaringer også, altså  :P

(1971 1302s, 1600 motor, likestrøm åff kårs)



Tittel: Sv: Reparasjon / feilsøking på ladesystemet
Skrevet av: SveinToktober 03, 2014, 21:05:40 pm
Nr1: Synes dette bildet forklarer bra:
[attachment=1]
Men kan være du i tillegg må fjerne et deksel rundt den nederste remskiven, da noen bobler har et ekstra deksel.

Nr2 er nok litt verre. Dynamoen sitter i teorien kun fast med de fire skruene i viftehuset og klembåndet rund den. Men for å få den ut av viftehuset må som regel viftehuset løftes litt. Da må termostaten på undersiden av høyre sylindere løsnes og en skrue i hver side av viftehuset løsnes. Luftfilter og forgasser bør også demonteres. Når da spennbåndet rundt dynamo løsnes, kan viftehuset løftes og de siste fire skruene blir lettere å komme til. Virker dessverre som det er trangere jo nyere boble det er, da  innsug blir større. På noen kan man få dynamo ut med viften på, og andre må viften skrues løs slik at den blir igjen inni viftehuset. Viften sitter fast med en stor 36mm mutter og kan være vanskelig å få løs da man ikke ser hva man holder på med, og det er trangt  ::)
[attachment=2]


Tittel: Sv: Reparasjon / feilsøking på ladesystemet
Skrevet av: Bubblan71oktober 04, 2014, 15:42:34 pm
Nr1: Synes dette bildet forklarer bra:
[attachment=1]
Men kan være du i tillegg må fjerne et deksel rundt den nederste remskiven, da noen bobler har et ekstra deksel.

Nr2 er nok litt verre. Dynamoen sitter i teorien kun fast med de fire skruene i viftehuset og klembåndet rund den. Men for å få den ut av viftehuset må som regel viftehuset løftes litt. Da må termostaten på undersiden av høyre sylindere løsnes og en skrue i hver side av viftehuset løsnes. Luftfilter og forgasser bør også demonteres. Når da spennbåndet rundt dynamo løsnes, kan viftehuset løftes og de siste fire skruene blir lettere å komme til. Virker dessverre som det er trangere jo nyere boble det er, da  innsug blir større. På noen kan man få dynamo ut med viften på, og andre må viften skrues løs slik at den blir igjen inni viftehuset. Viften sitter fast med en stor 36mm mutter og kan være vanskelig å få løs da man ikke ser hva man holder på med, og det er trangt  ::)
[attachment=2]

Å, dette var fantastisk! Tusen takk, akkurat det jeg trengte :) da får jeg gi det et nytt forsøk når jeg kommer ned fra hytta :)


Tittel: Sv: Reparasjon / feilsøking på ladesystemet
Skrevet av: Elliotapril 10, 2015, 12:09:59 pm
Så var det min tur å stille spørsmål om lading... Er du her SveinT?
Jeg satt in en ny motor med vekselstrøm dynamo med ekstern regulator. Har kjøpt ny regulator, ettersom jeg manglet den. Koblet tre ledninger mellom dynamo og regulator. Batteri direkte til dynamo. Ladelampe til D+.
Ladelampen lyser som den skal når jeg slår på tenningen, men fortsetter å lyse når motor går. Altså ingen lading.
Måler 2-3V på D+ og 12,5V på B+. Spenningen endrer seg ikke ved pådrag.
Hva er galt? Er det håp om å fikse dynamo?


Tittel: Sv: Reparasjon / feilsøking på ladesystemet
Skrevet av: SveinTapril 10, 2015, 14:01:20 pm
Kan være mye forskjellig, men det enkleste er nok å ta ut børstene som sitter under lokket med de tre stikkene på. Har vært ute for at det er nok å pusse litt med "Scotchbrite" på der børstene skal treffe på rotoren. Er også en fjær som skal ha kontakt med et punkt på det du har fjernet. Sjekk det også for irr eller skit.

En litt større jobb er å sjekke diodene inni dynamoen. Da må dynamoen ut av bilen og demonteres.


Tittel: Sv: Reparasjon / feilsøking på ladesystemet
Skrevet av: Elliotapril 10, 2015, 18:29:14 pm
Skal prøve meg med scotchbrite. Funker ikke det, blir det å bygge om til likestrøm igjen :) Lei nå. Kjedeligmed ny motor som ikke kan brukes pga. lading...
Takker for svaret :)


Tittel: Sv: Reparasjon / feilsøking på ladesystemet
Skrevet av: SveinTapril 11, 2015, 08:01:42 am
Kom til å tenke på at siden motor er nyoverhalt: Er ikke noe lakk på noen steder det ikke bør være? Dynamoen trenger jo god jord, så viss dynamo og/eller dynamofot er lakkert vil den bli isolert.


Tittel: Sv: Reparasjon / feilsøking på ladesystemet
Skrevet av: JFPmai 21, 2016, 20:28:07 pm
Og her er det i PDF format.
Var en artikkel som jeg skrev til medlemsbladet vårt, som jeg håpet at fler kunne ha glede av....

Svein T, tusen takk!!!

Dele erfaringer:

1302, dynamo, ekstern regulator. Bilen i nesten daglig bruk. En morgen fortsatte bare ladelampen å lyse etter start. Ved gasspådrag til ca 2000 RPM slukket lampen. Etter hvert måtte jeg opp i over 3000 RPM for å få ladelampen til å slukke. Hva er kaputt?

Bytter regulatoren. Ingen endring, altså er feilen i dynamoen. Børstene sjekket og OK. Måler strømmen etter Svein T's utmerkede bruksanvisning. OK, der har vi feilen, bare 1,5 V!!!.
Fortsetter "programmet" og polariserer dynamoen som beskrevet. Og vips, reparert! Nå gir den 13.7 -14.3 V og ladelampen har gått i svart.

Så er jo spørsmålet, da: Hvorfor trengte dynamoen plutselig re-polarisering?  ??? ???


Tittel: Sv: Reparasjon / feilsøking på ladesystemet
Skrevet av: SveinTmai 22, 2016, 08:37:44 am
Det har jeg ikke noen fasit på. Normalt forsvinner bare polariseringen viss man har dynamoen helt i deler, og jernklumpene som holder viklingene har mistet sin lille restmagnetisme.
Siden din bil er i bruk og plutselig mister polariseringen, lurer jeg på om regulatoren kan ha sendt noen feil spenninger inn på dynamoen slik at den har blitt avmagnetisert?


Tittel: Sv: Reparasjon / feilsøking på ladesystemet
Skrevet av: JFPmai 22, 2016, 16:10:23 pm
Det har jeg ikke noen fasit på. Normalt forsvinner bare polariseringen viss man har dynamoen helt i deler, og jernklumpene som holder viklingene har mistet sin lille restmagnetisme.
Siden din bil er i bruk og plutselig mister polariseringen, lurer jeg på om regulatoren kan ha sendt noen feil spenninger inn på dynamoen slik at den har blitt avmagnetisert?

Ja det høres fornuftig ut.

Ny Bosch-regulator (ett år gammel), ikke opplevd noe tull med den før. Men for å være sikker satt jeg inn en original VW-regulator fra 1972. Sikkert Bosch som har laget den også, men det er ett eller annet med kvaliteten på det man laget før.

Takk for svar, og takk igjen for denne utrolig bra tråden!


Tittel: Sv: Reparasjon / feilsøking på ladesystemet
Skrevet av: FooZaugust 11, 2016, 16:22:17 pm
HHeisann, jeg kobler opp det elektriske i bobla nå, 1972 1300, med 1600AD motor,
nesten ubrukt 12v vekselstrømsdynamo med innebygd regulator, og likestrøm laderelè.
Ledningsnettet er nytt, og til 1972 1300 12v boble, men med annen type dynamo enn jeg har.

Jeg ser at det er div videoer på youtube der de kobler utenom laderelèet,
 
der alle 3 røde kabler som skal innom releèt kobles sammen og videre til batteri,
jordkabel festes på orginal plass, mot venstre kanal,
og grønn kabel fra motorrommet kobles sammen med blå kabel fram til idiotlampa.

Høres dette rett ut, eller kommer jeg til å svi ledningsnettet om jeg prøver dette?

Ingen har nevnt noe om kobling via startmotor i disse videoene,
er det bare å koble + fra batteri gjennom bærebrua under baksete og bak til startmotor?

Er ganske grønn på elektronikk, og mener å huske at det gikk en + kabel fra batteri, via startmotor,
videre bak i motorrommet til + på dynamoen, og videre rundt til venstre side, framover igjen og innom ladereleèt,
men syns det høres litt ut som potensiell kortslutning,
siden + kabelen i ladereleèt fortsetter tilbake til batteri igjen..?

Hehe, 6 år med boblemekking, og fremdeles helt fersk på det elektriske,
man utsetter kansje det man ikke er helt trygg på her ja  ::) ;D


Tittel: Sv: Reparasjon / feilsøking på ladesystemet
Skrevet av: SveinTaugust 11, 2016, 16:58:19 pm
Den som går fra dynamo til startmotor er nok noe som ikke er originalt, så den kan fjernes, men den gjør ikke noe galt heller når den først er der og du har denne type dynamo.
Ellers er det riktig som du har forstått, med at de tre tykke røde skal kobles sammen under baksetet og inn på plusskruen på dynamoen. Jordledning til karosseri, og koble sammen grønn og blå ledning.
Bak på dynamoen bruker du da den grønne inn på stikka for ladelampe.
Og da kan du fjerne hele releet under baksetet  :)


Tittel: Sv: Reparasjon / feilsøking på ladesystemet
Skrevet av: FooZaugust 11, 2016, 17:01:30 pm
Supert! Da skal jeg prøve  :)


Tittel: Sv: Reparasjon / feilsøking på ladesystemet
Skrevet av: FooZaugust 16, 2016, 21:29:52 pm
Har tatt bilder av hvordan det nå er koblet.
Det kommer en tykk rød kabel fra dynamoen, den kobles sammen med en tykk og en medium rød kabel,
som går videre fram til sikringsboksen.
Er det ingen av disse som skal innom batteriet først?  ??? ::)
Grønn kabel fra dynamo er koblet sammen med blå kabel som fortsetter framover i bilen.
Brun jording står på sin faste plass.  :)


Tittel: Sv: Reparasjon / feilsøking på ladesystemet
Skrevet av: SveinTaugust 17, 2016, 20:18:31 pm
Ser nå at det er to røde som går fremover i strømpen. Normalt skulle det vært en ledning rett fa batteriet her, ja. Noe har nok koblet om en gang i tiden av ukjente årsaker for meg? Det er nok derfor de har lagt opp en ekstra ledning fra starter til dynamo for å erstatte den de har fjernet under baksetet. Viss ikke du har fjernet den ekstra ledningen fra starteren, bør du koble den til på dynamoens B+ slik at det blir to tykke der. Da har du fått plussen inn i systemet.
Mulig den sorte ledningen er styrespenning fra bryteren til bakrutevarmen?
Også mulig at den tynneste av de to røde i samme strømpe, egentlig er til innslagsreleet. Da må den ikke være koblet sammen med pluss, men den ledningen som går til innslaget på starteren.


Tittel: Sv: Reparasjon / feilsøking på ladesystemet
Skrevet av: FooZaugust 19, 2016, 20:32:10 pm
Ledningsnettet er nytt, så her gjøres alt for første gang.  :)
Jeg tror du har rett ang svart ledning til bakrutevarmevarme,
den tynneste av de røde fram til sikringsboksen er nok #50 som skal til starteren,
så nå er den koblet til startersolenoiden,
og de tre røde kablene som er koblet sammen er:
1 stk fra dynamo, 1 stk fram til sikringsboks, og 1stk direkte til batteri.
Nå begynner det å gi litt mer mening her  ;D

Jeg har ledningene fra rattstammen klar,
og starter kobling av ledningene fra tenningsnøkkelen først, det er kun 4stk, og burde gå relativt greit.
Da får jeg sjekket at startermotoren er koblet rett, og fungerer,
så er det litt småknoting for å koble ferdig elektronisk fordeler,
slenge på pluggledninger,
koble til en liten bensintank, og prøvestarte monsteret  :P

Da blir lading sjekket i same slengen.
Takker for hjelp, jeg må kansje finne en annen plass å få hjelp til kobling av resten av ledningsnettet,
siden denne bloggen er hovedsaklig dynamo/lade-relaterte problemstillinger  :)


Tittel: Sv: Reparasjon / feilsøking på ladesystemet
Skrevet av: SveinTaugust 24, 2016, 08:02:07 am
Det bildet så veldig bra ut, ja. Lykke til videre.


Tittel: Sv: Reparasjon / feilsøking på ladesystemet
Skrevet av: BerntsenAoktober 15, 2016, 14:48:58 pm
Sikkert et dumt spørsmål, men jeg spør likevel.
Er nylig blitt eier av en '74 1303S, og etter et par måneder nå, så begynte ladelampen å lyse under kjøring.
Testet etter beste evne etter beskrivelsen i tråden, og ser at jeg ikke får 12V mellom den blå ledningen fra regulatoren og jord når bilen sviver
Jeg får heller ingenting mellom D+ på releet og jord.
Generatoren gir 12,5 V mellom B+ og huset på tomgang, og dette måler jeg også på batteriet.

Er det releet som må byttes?
Det ser jo ut til at den lader til batteriet, men ikke gir strøm frem til ladelampen når motoren sviver. Kan jeg likevel kjøre?

Noen timer senere: Fant feilen. Var dårlig kontakt på D- på releet. Kabelen satt ikke som den skulle i "huset".
Nå virker alt som det skal igjen. måtte feire med en liten kjøretur :)


Tittel: Sv: Reparasjon / feilsøking på ladesystemet
Skrevet av: SveinTjuli 14, 2021, 20:58:57 pm
Fant frem noen dynamoer i dag. Et par av de hadde noen merkelige feil. Den ene har lageret nærmest vifta skjært seg, og begynt å rotere i lagerhuset. Må ha lagd en del ulyder, for her har det slitt hull i metallet.
Den andre vil jeg tippe har fått ubalanse i vifta og fått så kraftige vibrasjoner at bakdekselet har knekt. Ubalansen kan ha kommet av at noe har blitt sugd inn i vifta. Har sett de som har en fille liggende i motorrommet for å tørke av oljepeilepinnen på. Plutselig er filla borte  ::)

[attachment=1]


Tittel: Sv: Reparasjon / feilsøking på ladesystemet
Skrevet av: SveinTseptember 18, 2021, 20:41:37 pm
Siden jeg først hadde funnet frem noen dynamoer, tenkte jeg å legge ut litt om disse såkalte vekselstrømsdynamoene, eller alternatorene som noen kaller dem.
For å demontere skru ut tre skruer i enden ved remskiven og to skruer ved vifte enden, alle merket med rød ring. Som dere ser på bildet i forrige post over her, var denne dynamoen litt defekt.

[attachment=1]

Rotoren skal nå være helt løs og kan taes ut, selv om denne hadde rustet fast og måtte dunkes litt. For å få ut viklingene skru ut fire skruer merket med rød ring. Skru også av mutter på B+ koblingen slik at sort plastisolasjon kan trekkes ut. Ved å varme litt på aluminiumshuset vil det utvide seg litt og det blir lettere å trekke ut viklingene av huset.

[attachment=2]


Tittel: Sv: Reparasjon / feilsøking på ladesystemet
Skrevet av: SveinTseptember 18, 2021, 20:59:54 pm
Det kan være greit å få rengjort at sammen godt, da det blir mye greiere å jobbe med etterpå.

[attachment=1]

Så er det til med måleapparater for å kontrollere hver enkelt komponent. Her måler jeg ohm fra senter/sammenkoblingen av alle tre viklingene, til hver ende. Verdien skal være lik på alle tre viklinger. Her er det 0,21ohm.

[attachment=2]


Tittel: Sv: Reparasjon / feilsøking på ladesystemet
Skrevet av: SveinTseptember 18, 2021, 21:14:13 pm
For å teste diodene stilles multimeteret på diodemåling.

Først tar jeg sort prøveledning på skruen for B+ og rød prøveledning på de tre punktene i rød ring hvor viklingene var loddet fast. Gjenta testen med sort ledning på biten som stikker ut i topp merket med grønn ring. Alle målinger pleier gi et resultat mellom 500 og 800 som viser at dioden virker.

[attachment=1]

Så kan testen gjentas, men med ombyttede prøveledninger. Da skal instrumentet ikke gi noe utslag i det hele tatt, da diodene skal sperre i den retningen. Får man noe annet resultat, kan en eller flere dioder være defekte/kortsluttet.

[attachment=2]


Tittel: Sv: Reparasjon / feilsøking på ladesystemet
Skrevet av: SveinTseptember 18, 2021, 21:24:47 pm
Neste er å ta rød prøveledning til minus/kjøleblikk og sort til de tre viklingstilkoblingene. Måling mellom 500 og 800 her også. Viktig å bruke riktig kjøleblikk, da den andre er pluss og tilkoblet skruen for B+ som man målte i forrige post.
Bytt også her om på prøvepinnen og gjenta for å sjekke at du ikke får utslag/diodene sperrer.

[attachment=1]

Siste er å måle rotor/feltviklingene. Sett først måleinstrument på laveste ohm og mål mellom kobberringene. Sett så instrument til høyeste ohm og mål mellom en ring og jord/aksel. Da skal det ikke gi utslag.

[attachment=2]

Så er det bare å få loddet på viklingene og skru resten sammen igjen.


Tittel: Sv: Reparasjon / feilsøking på ladesystemet
Skrevet av: SveinTseptember 21, 2021, 15:03:27 pm
Denne dynamoen manglet børsteholder og tilkoblingene for regulatoren, så da ble den bygd om til intern regulator.

[attachment=1]

Jeg var også så heldig å få tak i en SUN VAT-26 som er en volt/amper tester som belaster dynamoen med de amper den klarer å levere. Regulerbar mellom 0 og 300 amper. Når man belaster mer enn det dynamo klarer, synker volten under 12volt.

[attachment=2]