VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: Doka64 på januar 05, 2008, 19:25:18 pm



Tittel: Trenger hjelp til motorprosjekt
Skrevet av: Doka64januar 05, 2008, 19:25:18 pm
Har planer om å bygge motor etterhvert, men trenger råd å tips til åssen deler jeg burde gå for.. Veit det er mange eksperter på boblemotor her så om noen kunne satt opp et oppsett til meg hadde det vært kjempefint  :)
Tenker meg en motor på ca. 150hk til gatebruk som skal monteres turbo på.
Hvor store sylindre burde jeg gå for? Slaglengde? Råder? Kam?
Montering går greit, men har ikke så peil på hva som passer best sammen så tips tas imot med stor takk :)


Tittel: Sv: Trenger hjelp til motorprosjekt
Skrevet av: HansOjanuar 05, 2008, 19:41:51 pm
Våger meg på å svare her. Velkommen til forumet! Er selv i tidlig motorbygge fase.

Hvor mye penger skal du bruke på motoren er vel et av de mest sentrale spørmålene. Skal du bare bruke nye deler blir det fort dyrt uten å drepe noen planer her. Jeg må likevel kommentere en ting: Det er vel ikke noe som heter å "montere" sammen en trimmet motor. Den må tilpasses til det minste kjønnshår for å få den best mulig.

Hvis du kommer med budsjettet er det mange her inne som kan hjelpe deg med oppsettet skulle jeg tro. ser vel for meg 94mm sylindre med 82mm eller 84 mm slaglengde kanskje?? Eller 90,5mm sylindere med samme slaglengde hvis det skal monteres turbo??

Lykke til, og lag gjerne en prosjekttråd så vi kan følge med ;)


Tittel: Sv: Trenger hjelp til motorprosjekt
Skrevet av: Endre Djanuar 05, 2008, 19:52:41 pm
Har planer om å bygge motor etterhvert, men trenger råd å tips til åssen deler jeg burde gå for.. Veit det er mange eksperter på boblemotor her så om noen kunne satt opp et oppsett til meg hadde det vært kjempefint  :)
Tenker meg en motor på ca. 150hk til gatebruk som skal monteres turbo på.
Hvor store sylindre burde jeg gå for? Slaglengde? Råder? Kam?
Montering går greit, men har ikke så peil på hva som passer best sammen så tips tas imot med stor takk :)

Jeg er midt i prosessen selv, og blir stadig overrasket over kompleksiteten i det å bygge en trimmet motor. Mitt umiddelbare råd er les,les les, samt lytt og lær (nå er det jo mulig du har peiling på motor fra før, det har ikke jeg i nevneverdig grad..). Les deg skikkelig opp på hvordan ulike deler jobber sammen og ikke minst hvordan de påvirker hverandre. Som HansO sier er budsjettet også avgjørende - ikke minst for hvilke deler du skal velge.. Det blir fort penger av det, og man bør være klar over dette på forhånd.. For en motor på 150+ hk kan du regne mange titalls tusen kr.. Lykke til!  ;D

Mvh Endre


Tittel: Sv: Trenger hjelp til motorprosjekt
Skrevet av: Holmenjanuar 05, 2008, 19:57:05 pm
Du må ikke glemme at du må ha bremser som står i stil med motoren også.


Tittel: Sv: Trenger hjelp til motorprosjekt
Skrevet av: Doka64januar 05, 2008, 20:12:18 pm
Har tenkt å kjøpe inn deler når jeg har råd så budsjett har jeg egentlig ikke tenkt på.. Vil heller bruke lang tid å bygge opp en motor jeg blir fornøyd med!
Bremsesett skal selvfølgelig også kjøpes inn.
Takker for alle svar :)


Tittel: Sv: Trenger hjelp til motorprosjekt
Skrevet av: Endre Djanuar 05, 2008, 20:15:46 pm
Har tenkt å kjøpe inn deler når jeg har råd så budsjett har jeg egentlig ikke tenkt på.. Vil heller bruke lang tid å bygge opp en motor jeg blir fornøyd med!
Bremsesett skal selvfølgelig også kjøpes inn.
Takker for alle svar :)

Et lite tips; Trond Dahl (forumhøvding..) har en 2,3 turbomotor stående som sikkert kan være interressant for deg  ;) Eller hur Trond?


Tittel: Sv: Trenger hjelp til motorprosjekt
Skrevet av: Trond Dahljanuar 05, 2008, 20:18:36 pm
Joda...
2276 med sugeturbo
Men høres jo ut som om han egentlig ønsker å ta kostnadene etterhvert over tid. Å kjøpe en komplett turnkey er jo et noe høyere engangsbeløp :-)


Tittel: Sv: Trenger hjelp til motorprosjekt
Skrevet av: Endre Djanuar 05, 2008, 20:20:38 pm
Joda...
2276 med sugeturbo
Men høres jo ut som om han egentlig ønsker å ta kostnadene etterhvert over tid. Å kjøpe en komplett turnkey er jo et noe høyere engangsbeløp :-)

Helt sant, men totalinvesteringen blir garantert høyere (spør meg om det.. :P) - Noe å tenke på bare..


Tittel: Sv: Trenger hjelp til motorprosjekt
Skrevet av: Doka64januar 05, 2008, 20:47:50 pm
Planen er å ta det litt etter litt, men åssen pris ser du for deg a?


Tittel: Sv: Trenger hjelp til motorprosjekt
Skrevet av: Catmanjanuar 05, 2008, 20:54:01 pm
Bruk 90.5 borring om du skal ha turbo. Det er de sylindrene med tykkeste vegger og som tåler mest juling i så hensende


Tittel: Sv: Trenger hjelp til motorprosjekt
Skrevet av: Trond Dahljanuar 05, 2008, 20:54:45 pm
har sendt deg pm, så kan vi heller holde tråden til prosjektet ditt og ikke min motor :-)


Tittel: Sv: Trenger hjelp til motorprosjekt
Skrevet av: JSjanuar 05, 2008, 21:07:57 pm
"Speed costs money. How fast do you want to go?"
Gammelt jungelord. Hvor mange hk vil du egentlig ha og hva skal du bruke motoren til? Det steget fra 150 til 200hk er ganske dyrt :)
En 2276 får du raskt 150hk av uten verken turbo eller andre eksotiske deler. ;)


Tittel: Sv: Trenger hjelp til motorprosjekt
Skrevet av: Doka64januar 05, 2008, 21:18:49 pm
"Speed costs money. How fast do you want to go?"
Gammelt jungelord. Hvor mange hk vil du egentlig ha og hva skal du bruke motoren til? Det steget fra 150 til 200hk er ganske dyrt :)
En 2276 får du raskt 150hk av uten verken turbo eller andre eksotiske deler. ;)

Åssen oppsett vil du anbefale på en 2276 motor a? Hva blir mest holdbart?


Tittel: Sv: Trenger hjelp til motorprosjekt
Skrevet av: JSjanuar 05, 2008, 22:03:36 pm
Jeg ser at du har bestemt deg for turbo, og det har jeg overhodet ikke peiling på.
Men etter hva jeg har LEST så kan det umulig være noe stort problem å få 150hk av en std slag motor f.eks 1915.
Knasten her på forumet bremset 260hk med en wbx med turbo uten spesielt høyt ladetrykk den var på 2,1 liter mener jeg.

Det er ganskje litt mer "styr" med hvor man skal gjøre av turboen, varme osv i en t1?

At 90,5mm settene har tynnere vegger enn 94 er første gang jeg hører ??? Gjelder ikke det kun 92mm?


Tittel: Sv: Trenger hjelp til motorprosjekt
Skrevet av: Lasse `65januar 06, 2008, 00:05:59 am
jeg må få si at EndreD sitt ser ganske solid ut, vel og merke uten turbo.

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,26.0.html


Tittel: Sv: Trenger hjelp til motorprosjekt
Skrevet av: Endre Djanuar 06, 2008, 04:56:34 am
Men etter hva jeg har LEST så kan det umulig være noe stort problem å få 150hk av en std slag motor f.eks 1915.
Var det en kommentar til mitt råd om å lese seg klokere? I så tilfelle kan jeg understreke at teori skjelden understøtter praksis i slike saker...  :P


Tittel: Sv: Trenger hjelp til motorprosjekt
Skrevet av: JSjanuar 06, 2008, 11:59:46 am
Dette var IKKE en kommentar til deg, Endre. ;) Noe lesing må man gjøre, ingen vits i å finne opp ALLE hjulene på nytt.


Tittel: Sv: Trenger hjelp til motorprosjekt
Skrevet av: Endre Djanuar 06, 2008, 12:49:46 pm
Dette var IKKE en kommentar til deg, Endre. ;) Noe lesing må man gjøre, ingen vits i å finne opp ALLE hjulene på nytt.

Da er vi helt enige JS  :). Fikk det for meg at jeg kansje var litt "advarende pekefinger-aktig" med Espen81 her nå, og jeg er på ingen måte rett person til å være belærende om motorbygging..  ::) . Det jeg mener er at jeg har lært relativt mye på kort tid om omfang og kostnadsbilde på et slikt prosjekt.. Det viktigste er; Just Do It!  ;D


Tittel: Sv: Trenger hjelp til motorprosjekt
Skrevet av: KFSjanuar 06, 2008, 19:11:58 pm
Bruk 90.5 borring om du skal ha turbo. Det er de sylindrene med tykkeste vegger og som tåler mest juling i så hensende

er det noe du har målt deg til ??

kun 92mm  og ''slip inn'' setta som er tynne


Tittel: Sv: Trenger hjelp til motorprosjekt
Skrevet av: erikaajanuar 06, 2008, 20:37:44 pm
Noen som har målt i allefall:

Stock 85.5 = 0.165"
90.5 = 0.150" (requires machining the case & heads)
92 = 0.121" ditto
94 = 0.139" ditto

The so-called 'slip-in big-bore' cylinders are merely over-bored stock cylinders. 87mm slip-in's have a wall thickness of about 0.105"

(Kilde: http://bobhooversblog.blogspot.com/2006/11/av-vw-reliability-compression-leaks.html)


Tittel: Sv: Trenger hjelp til motorprosjekt
Skrevet av: Doka64januar 06, 2008, 21:28:01 pm
Har bestemt meg for å bygge 90,5*82 motor.. Tenkte å bestille ferdig maskinert blokk fra enten Cip1 eller cb performance. Noen som har handlet blokk herfra som har noen anbefalninger?
Lurte litt på denne: http://www.cbperformance.com/catalog.asp?ProductID=185

Eller så er det denne, men hva er forskjellen på de? http://www.cbperformance.com/catalog.asp?ProductID=1230

Ser denne blokka har std deck/ 3,5 deck/ 7 deck og 9,5 deck.. Men hva betyr det? :) Greit å vite så jeg bestiller riktig ;)


Tittel: Sv: Trenger hjelp til motorprosjekt
Skrevet av: HansOjanuar 07, 2008, 13:13:10 pm
Den ene blokka er laget av aluminium og den andre har en magnesiums legering. Har lest litt fram og tilbake selv, og det ser ut som om AS41 blokkene er de mest populeære/beste.



Tittel: Sv: Trenger hjelp til motorprosjekt
Skrevet av: Doka64januar 07, 2008, 15:37:56 pm
Den ene blokka er laget av aluminium og den andre har en magnesiums legering. Har lest litt fram og tilbake selv, og det ser ut som om AS41 blokkene er de mest populeære/beste.



Ok.. men hva betyr Deck?


Tittel: Sv: Trenger hjelp til motorprosjekt
Skrevet av: RZR-Andyjanuar 07, 2008, 16:31:53 pm
Jeg vil anbefale deg en tur hit http://www.volksworld.com/ og bestille et abonnement + de tre siste numrene av Volksworld. Der tar de for seg alle aspekter ved det å bygge en turbomotor fra scratch. Helst før du bestiller en masse deler...;) Og dessuten "Turbomania"-boken fra CB er pensum.