1171
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Porsche 616/33-1 motor til 54'en
|
på: juni 27, 2008, 11:28:38 am
|
Hadde dett kunnet hjelpe på plassen i motorrommet? Hookys selger smalnede "side trays" for bredere motorer. Her bilde av noen som er smalnet med 0,8 cm. http://www.hookyspanelshop.com/Det er toppene som er for store på Porsche motoren, de går i støtfanger festet De fleste som monterer slike motorer kapper bort en trekant, men bilen min er ikke kappeti tidligere (utenom en skade i høyre forspiss) Så da skal ikke jeg kappe i den heller. Skal enkelt kunne settes tilbake til 100% original stand. (samler fortsatt deler til originalmotor også) Liker godt at du går langt for å unngå kapping i karosseriet :-)
|
|
|
1172
|
Bruktbørsen / Biler selges / Sv: Sjekk -54 Oval tilsalgs på Finn!!
|
på: juni 26, 2008, 08:00:21 am
|
Jaktet på tutringen til denne bilen i flere år.. Var tilslutt heldig - fikk tak i Ingar - og kjøpte ringen før bilen ble solgt videre. Åh denne ja.. Men har den opprinnelige eieren solgt bilen??? I bakgrunnen ser jeg eiendommen til en som ikke heter Morten...
Morten kjøpte vel denne av han som opprinnelig bygde bilen i sin tid ja... Ingar mener jeg han het, som solgte til Kim Jægersen som gjorde en del mer med den. Han solgte den tilbake til Ingar som solgte til Morten som nå har solgt den igjen... Puhh.. Tror dette er det meste av historien til bilen... Kort fortalt he he...
|
|
|
1173
|
Forum / Type 1 1946-1957 / Sv: En 6v klassiker: Gratulerer - du har vunnet det folk tror er originalklassen!
|
på: juni 26, 2008, 07:51:37 am
|
Pris til de som har restaurert originalbiler?? Hvorfor skal vinnerbilen være restaurert?.. Jeg håper at bilen som vinner klassen ikke er restaurert i det heletatt. Det må da trekkes poeng for at bilen ikke lengre har nye skjermkjederlister, originallakk, gummi og taktrekk. Denne prisen bør ikke "automatisk" ha noe å gjøre med hva eieren har lagt ned av arbeid i bilen. Etter min mening bør det settes en uoppnåelig poengsum på - ja - la oss si hundre. Denne poengsummen kan reflektere rett-fra-fabrikken-autentisitet. ALT annet skal det trekkes poeng for. Mao for nye skjermer med riktig farge på en originalbil betyr masse bortkastede penger i lakk på metall fra feil år Får jeg sitte i juryen kanskje?...... (...)- jeg håper virkelig at de som har restaurert originalbiler ned til minste detalj får fortjent kred på SCC og andre VW-treff. Jeg synes de til tider blir ufortjent oversett til fordel for mer flashy ser-ut-som-original-biler og bølingen av fin lakk/senk/fine felger. Veldig mye avhenger av juryen siden det krever kompetanse å kunne skille klinten fra hveten, i People's Choice kommer ofte originalbiler til kort. (...) (...)Håper og tror det samme blir gjort på original-bilene og at også de andre store treffene tar seg tid til å sette sammen en skikkelig fagjury for originalpris.
|
|
|
1176
|
Bruktbørsen / Biler selges / Sv: påbegynt restaurering barndoor
|
på: juni 17, 2008, 10:55:36 am
|
Ahh.. Noen MÅÅ ta afære her snart. Nå har jo de fleste fått feriepenger også.. Dette ser ut til å være et BRA, BILLIG og SJELDENT prosjekt. Det er TRE ting på en gang bilen var annonsert til en litt stiv pris i fjor, da var han som annonserte etter på auto db på tlf flere ganger... vi hadde en dialog, og han skulle komme opp en tur for å se på den.... mannen dukket aldri opp... han har også fått beskjed om at bilen igjen er lagt ut for salg, og han har ikke gitt lyd fra seg...
rart at interessen er så liten her... Jeg ville for all del kombinert salg og Norsk jord... men samtidig kunne leve med at jeg solgte den..
Alien
|
|
|
1177
|
Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: 25HK motor
|
på: juni 16, 2008, 14:09:31 pm
|
se mail ang. et tips om en som har en ca. 52/53 mod. motor. Den er uten viftehus og K-manifold.
Zwitter- og oval1953-motorer skal ikke ha K-manifold. Det er kun pre-Zwittere som skal ha denne. Fra midten av året 1950 til en gang ut i september 1952 ble det for øvrig levert en såkalt "Jacketed K-manifold", jacketed-navnet kommer av alu kragen som ligger rundt. Husk også at oktober-1952-til-ut-desember-1953-motorer også skal ha den ohhh-so-hard-to-find 6mm bensinpumpa som har samme design som den eldre pumpa, BORTSETT fra gjengestørrelsen til bensinrøret.
|
|
|
1179
|
Forum / Problemløseren / Sv: Prøvd "ALT" - nå er gode råd dyre
|
på: juni 14, 2008, 22:26:23 pm
|
Et orginalt filter som ikke fungerer... Kjøper du den?
Hva mener du? Jeg vet ikke hvorfor disse filterne ikke fungerer, men uansett funker det fint nå uten filter mellom tank og røret i tunellen. Det holder for meg.
|
|
|
1180
|
Forum / Problemløseren / Sv: Prøvd "ALT" - nå er gode råd dyre
|
på: juni 13, 2008, 20:15:13 pm
|
Du kan evt. prøve en tur med filter med uten tanklokk. Bare en ide om det er et alt for tett påfyllingslokk.
Jeg trodde også dette kanskje kunne hjelpe, men tanken har allerede lufting på siden. Antageligvis noe som ble montert inn en gang på 60tallet tenker jeg.
|
|
|
1182
|
Forum / Problemløseren / Sv: Prøvd "ALT" - nå er gode råd dyre
|
på: juni 13, 2008, 19:12:21 pm
|
Eureka Problemet er løst!! Sjekket den nyoverhalte tanken - som for øvrig nå er gullende ren. Det viste seg at filteret under tanken ikke slapp igjennom bensin raskt nok, selv om alt var nytt. Kjøpte derfor ENDA et nytt filter, men det fungerte like dårlig. Det virker rett og slett som om trykket ikke blir høyt nok med filter under. Så hva gjør man da? - Jo, prøver bilen en tur uten filter i det hele tatt, og merkelig nok så funket det!!! Problem solved
|
|
|
1183
|
Forum / Problemløseren / Sv: Prøvd "ALT" - nå er gode råd dyre
|
på: juni 13, 2008, 11:59:17 am
|
Takker for all hjelp og velvillighet så langt! Bakelitt til bensinpumpe er nå byttet, nye bensinslanger av helt prima kvalitet er handlet inn og skal monteres i kveld. Min hypotese nå er at bensinslagene under tanken er for lange, slik at de lett kan bli liggende i klem. Her kommer jeg nå til å korte ned lengden på slangene, blåse og sjekke den nye kranen for gjennomstrømning og montere nok et nytt filter i tillegg til det originale kobberfilteret - som for øvrig også er helt nytt. Problemet MÅ være et eller annet sted i bensintilførselen siden det ikke kommer nor særlig ut av røret når jeg kinner starteren. Uansett - for å se det positive i saken - summen av alt dette gjør at jeg får byttet ut og justert masse deler som tilsammen har gitt bilen er veldig fin tomgang
|
|
|
1184
|
Forum / Problemløseren / Sv: Prøvd "ALT" - nå er gode råd dyre
|
på: juni 12, 2008, 22:44:40 pm
|
Poffing kan nok være mager blanding og - vil nok oppstå om sil i tank/tank er tett - som et tips Ellers skal blandinga justeres ved varm motor - ikke ved kald - sjekk først tank/sil/tilførsel - deretter en 1/2 omdr ut på blandingsskrue om dette ikke funker Registerer at du har sorte plugger - men hvor lenge har motor gått når du har sjekket dette? Har du forresten testet å dra på litt choke når den er "vrang" ? Justerte ventiler på nytt (010) - og denne gangen ble det mye bedre. Byttet også tilbake til de gamle pluggene som faktisk fungerte bedre også. Tjuvkoblet coilen rett fra batteriet med en ny ledning for å se om det kunne være noen feil i ledningsnettet - hadde ingen effekt. Til slutt kjørte jeg bilen på starteren uten tenning og med bensinrøret rett ned i en flaske. Da kom det nesten ingenting!!!! (ja - dette er mulig på splitt som har delt tenning og startmotor separat). Det kan virke som om du har helt rett TomR. Selv om tanken er rengjort, ny kran og to filtre er montert, kan det vel hende at systemet har tettet seg nok en gang allikevel. Dette må vel være løsningen siden det kommer veldig lite når jeg kinner starteren rett ned i flaska
|
|
|
1185
|
Forum / Problemløseren / Sv: Prøvd "ALT" - nå er gode råd dyre
|
på: juni 12, 2008, 17:23:50 pm
|
Siste nytt - Fikk et tips om å helle vann rett ned i forgasser mens bilen går på høyt turtall for å få ut koks. Det kom ut masse gørr, men problemet vedvarer fremdeles..
Skrudde også ut stangen som går mellom kam og bensinpumpe. Polerte den, gjorde rent og varmet den for å se om den utvidet seg til bakelitten. Alt er nå montert, men ingen forbedring å kjenne.
|
|
|
1186
|
Forum / Problemløseren / Sv: Prøvd "ALT" - nå er gode råd dyre
|
på: juni 12, 2008, 14:17:38 pm
|
25 og 30hk har nok ikke automatchoke. Den pinnen som går fra kam til bensinpumpe kan med fordel poleres for å unngå at den blir treg ved varm motor.
Det ante meg at disse har manuell choke ja. Men uansett verdt å sjekke treghet, vaiertull, rett og slett at spjellet er helt åpent. Svarte plugger indikerer for meg at problemet er i gasseren - feit blanding. Og bilen går ok når den er kald. Man skulle tro bensinpumpetrøbbel ville gitt magrere blanding og ikke feitere - evt. oversvømmelse. Hmm.. Gasser ble byttet til en som bare har gått 6-7 timer totalt, men ble allikvel ikke kvitt problemet.
|
|
|
1188
|
Forum / Problemløseren / Sv: Prøvd "ALT" - nå er gode råd dyre
|
på: juni 12, 2008, 12:36:23 pm
|
Kompresjonstester skal kjøpes i dag, samt at bensinpumpestangen skal poleres og oljes. Håper jeg får løst dette snart. Venter barn og skal flytte innen tre uker, så tiden begynner å bli knapp.
|
|
|
1189
|
Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Instruksjonsbok (april-desember) 1953 SELGES
|
på: juni 12, 2008, 11:01:45 am
|
Heisann!! Her er det jammen flere som kaster seg på uten at jeg vet det. Telefonisk bud fra Bodø kom grytidlig i dag på 800.- Ser nå at du også ønsker å være med på runddansen Splitman, men nå er det for sent. Siden interessen tilsynelatende var lav i starten lot jeg den gå for 800.-
Mao SOLGT.
Som trøst kan jeg fortelle at den var SVENSK og ikke Norsk.
|
|
|
1192
|
Forum / Problemløseren / Sv: Prøvd "ALT" - nå er gode råd dyre
|
på: juni 12, 2008, 09:17:36 am
|
Flott!! Takk for tipsene.
Jeg har forsøkt trikset med å ta ut en og en plugg. Det er markant forskjell og urytmisk gange på motor når jeg gir gass per sylinder. Skulle ikke være noe galt der. Fordelerlokket har jeg ikke byttet ennå fordi det er vanskelig å få tak i ett nytt på kort sikt (flatt lokk til BRS 383).
Angående vakuum: Denne motoren har fordeler uten vakuum. Det skal ikke være vakuum fra fordeler til forgasser her.
For øvrig har jeg også prøvd å sprute med startgass ved innsug og gasser for å sjekke falsk luft. Ingen symptomer der heller.
En ringrev fra Bodø tipset meg om at "stangen" som går fra kammen inn i bensinpumpa muligens setter seg fast i bakeliten når motor blir varm. Skal prøve å bytte bakelitt og stang i kveld.
|
|
|
1193
|
Forum / Problemløseren / Prøvd "ALT" - nå er gode råd dyre
|
på: juni 11, 2008, 22:13:54 pm
|
Etter to uker med elimineringsmetoden vet jeg virkelig ikke lenger hva som må til for å få motoren min til å fungere skikkelig ved pådrag når den blir varm. Vanligvis pleier jeg å kunne løse denne type problemer selv, men nå gir jeg rett og slett opp. Dette er allerede utført: Ingen falsk luft, nye plugger, nyjustert tenning, ny stift, nye pluggledninger, ny coil, ny kondensator, ny forgasser, ny bensinpumpe- membran, rengjort tank, byttet bensinkran, sjekket overledning, alle ventiler er dyttet inn forsiktig, pusset kontaktpunkter ved spenningsregulator, sjekket flottørkammer og sjekket akselerasjonspumpe-sprut.... INGENTING har hjulpet Motoren går greit på lave turtall, funker relativt bra når den er kald, men når den blir varm smeller det i potta ved pådrag og akselerasjonen dabber tidvis av. Slipper jeg gassen og venter litt "så kommer den seg" litt, men dabber fort av igjen. Bilen stopper aldri helt, men det virker som om strøm eller bensin mangler ett eller annet sted. Stikkord: høy temperatur, høyt turtall, mister gasspådrag, smeller i potta. Hjelp! Kan DU - überkyndig motormenneske - være så veldig snill å hjelpe meg? Du må kunne møte meg i Oslo en ettermiddag og du blir selvfølgelig belønnet for å løse problemet. Bilen er en 51 boble og motoren er en original 25 hk som tilsynelatende ellers går fint og har lite slark i veiv.
|
|
|
1196
|
Forum / Hva skjer? / Sv: Mantorp 2008
|
på: juni 09, 2008, 12:22:47 pm
|
Her er en fra enda lengre østpå som av andre årsaker enn prestasjonene hadde flagget på halv stang... bildene taler for seg Helt tragisk å gjøre sånt med en original 11G. Husker Splitman og en del andre vred seg i stolen over denne galskapen i fjor også. I år ser det ut til at han har kappet ENDA mer ut bak der... Noe sier meg at eieren har gjort dette kun for å provosere. I så fall - PATETISK. Det går jo bare ut over ham selv. Bilens verdi forringes betrakelig ved å gjøre sånne inngrep. Til å gråte av - rett og slett. Òg en ting til: -Please, la meg slippe å høre: -La folk gjøre som de vil med egen bil. Dette er eksempelet der untaket bekrefter regelen.
|
|
|
1197
|
Forum / Hva skjer? / Sv: BugRun - Mantorp, hvordan ligger DU an?
|
på: juni 05, 2008, 12:01:42 pm
|
Hmm.. Tror neppe det er problemet. Problemet oppsto 23:30 etter at sola var gått ned - ikke særlig varmt mao. Jeg tror den får for lite suppe, men vet ikke hvorfor. Jeg tenker høyt "gas vapor lock"...er det ikke det de kaller det i USA? At forgasser og innsug blir så varm at bensin/forstøving og balnding blir "helt skrudd". Det er jo uvanlig varmt om dagen...og din gamle 28 pic er kanskej vel sensitiv... Et "varmeskjold" mellom motor og innsug/gasser er kanskje et tiks? Jeg er ganske sikker på at det var et ekstrautstyr til de gamle også...for varmere strøk. Uten at jeg kan si at jeg er veldig trygg på dette.
|
|
|
1198
|
Forum / Hva skjer? / Sv: BugRun - Mantorp, hvordan ligger DU an?
|
på: juni 05, 2008, 11:24:17 am
|
Det ser innmari stygt ut for øyeblikket. Splitten helt til høyre på bildet fusker en del rundt 3000-3300 omdreininger i 3-4 gir, blir deretter for varm og fusker enda mer.. Plugg nr 3 blir også ganske hvit. Ørlite fusking på lave turtall også, men merker det knapt. By the way - motoren er en 25hk med 28 pci gasser. Flottørkammeret - OK. Dyser - OK Bensintank, kran og rør - er nytt og OK. Bilen forkastes som transportmiddel til Mantorp hvis problemet ikke er løst innen 1900 i kveld. Any idea? ??
|
|
|
|