Vis innlegg
|
Sider: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 25
|
121
|
Forum / Prosjektgarasjen / Back to -89
|
på: september 25, 2023, 20:57:44 pm
|
I 2008 startet jeg en prosjekttråd på min 80-talls looker, som jeg faktisk kjøpte så tidlig som i 2002. http://www.vwnorge.no/index.php/topic,1794.0.html Starter ny prosjekttråd, mest for min egen del. Og siden jeg er møkk lei facebook blir det forumet igjen. Er kanskje ikke så mange brukere igjen her lenger. Bobla har vært et evigvarende prosjekt som aldri ser ut til å bli ferdig. Ihvertfall føles det sånn. Bilen kjøpte jeg i deler, og det var stort sett bare å montere den sammen.....trodde jeg. Ble en del jobb likevell. Både jeg og bilen har flyttet litt hit og dit, mest bilen pga div forskjellige lagringsplasser. Tiden har flydd, og plutselig er det over 20 år siden kjøp. For nesten 2 år siden gikk jeg til det skrittet å investere i en lagerseksjon i nærhetene. Var lei av liten plass. Den er på 72 kvm og jeg har jeg innredet med bil som hovedformål. Både jeg og sønnen har biler som hobby. Nå har jeg både lokaler, utstyr og tiden i orden. Motivasjonen kjenner jeg er på retur. Får jeg ikke bilen på veien nå så vet jeg ikke. Har forresten en egen konto på instagram om lagerseksjonen , eiko_garage. Titt innom. Bilen er en 1966 bygget etter datidens konsept. Følgende ble gjort/er gjort: Fjernet alle lister, hull og dørhåndtak (elektrisk åpning) Sveiset dashbord med kun speedometer og hanskerom Motorlokk fra en -62 Britax soltak Senket foran og bak American Eagle wide 5 wheels 1500 kasse 1600 Mexico motor med 15000km på telleren Empi skivebremser foran Lakkert i en en oransje farge fra Alfa Romeo Innredning pr nå er fra en Audi TT Bildet under er tatt for ca 10 år siden.
|
|
|
124
|
Bruktbørsen / Deler selges / Bilstereo: Forsterker med tilpasset montering I boble
|
på: januar 09, 2023, 16:28:56 pm
|
Ubrukt 5 kanals forsterker Ground Zero GZTA 5120-II Titanum. Kjøpt for 3190,- for flere år siden. Ikke koblet opp, kun pakket ut for å bruke som mal til installasjon i en vw boble 1966. Deksel og monteringsplate er tilpasse bilen og forsterkeren med hull for kabler, gjengeinnsatser for solid montering av forsterker mm. Selges for 2500,-. Forsterkeren selges løst for 2000,-. Kan sende for kjøpers regning ved forskuddsbetaling. Deksel og monteringsplate sendes ikke pga størrelse. Skal alt følge med må det hentes her. Se annonse på finn for bilder og mer info: https://www.finn.no/286956730Ikke prutbar. Da ligger utstyret godt til ev fremtidige prosjekt. Ingen kabler følger med.
|
|
|
125
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Stempler 87,5mm
|
på: juni 09, 2022, 11:38:03 am
|
Kort spm. En kar har et sylinderkit til salgs der han har målt stemplene til 87,5mm. Ikke 87 eller 88. Jeg får ikke inspisert de selv, men hvilket kit er dette?
|
|
|
128
|
Forum / Snikk-snakk / Oppdrag - ferdigstille et prosjekt
|
på: mars 06, 2021, 10:25:02 am
|
Utålmodigheten har tatt overhånd. Ser at tid ikke rekker til på prosjektet som har stått delvis i stampe de siste årene grunnet jobb og en del andre ting. Jobber for tiden i utlandet og de korte hjemmeperiodene brukes til alt annet enn bil. Har derfor tenkt på å sette bort den siste delen av jobben med å ferdigstille bilen til noen seriøse som kjenner vw, og som kan levere. Med "seriøs og levere" mener jeg levere godt arbeid til avtalt tid og sum. Litt slingring aksepteres selvfølgelig ang tid og sum men målet er at den skal ut på veien i år. Dette diskuteres nærmere. Bilen det gjelder legger jeg ved bildet av. I det store og hele et nesten ferdig prosjekt med gir, motor, bremser. Jobben blir å koble el, justere og gjennomgå bremser, bytte forstilling til puma for å nevne noe. Det er snakk om å få bilen kjørbar. Det meste av deler følger med. Detaljer som montering av innredning, støtfangere og slike ting kan jeg ta selv, det er kosejobb. Detaljene på alt som skal gjøres kan jeg ta med den som ev tar på seg oppdraget. Ønsker tilbakemelding på PM eller mail til eivi-ko@online.no fra de som kan ta på seg et slikt oppdrag, eller de som vet om eller har tips om hvem som kan ta det. Vet det trolig ikke er mange som driver med dette men prøver et skudd. Kan sikkert søke meg opp på Facebook/Messenger og sende mld der også, men legger ut dette kun her og ikke på noen andre grupper. Ett ledd i å slå et slag for forumet igjen. Har ikke norsk tlf nr. Til info så bor jeg i Rælingen like ved Lillestrøm. Er villig til å frakte bilen, men helst innenfor en radius på maks 10 mil.
|
|
|
129
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Støtdempere til senket boble
|
på: februar 11, 2021, 13:05:46 pm
|
Hva kjører folket av støtdempere/oppsett på understell på en moderat senket boble? Tenker her på en rimelig ordinær senking ved hjelp av å senkeforstilling og ett hakk bak. Ingen spindler, og det er heller ikke aktuelt å montere grunnet ET på felger. Usikker på hvor mye den er senket, men vil anta at det er noe i nærheten av 4-5 cm. Den skal ned noe mer foran, men ikke ultralavt, 1-2 cm ca. Se bildet. Selv om det kanskje er litt vanskelig (litt stivt blir det vel åkkesom) så er målet å få en bil som har godt grep men samtidig noenlunde grei komfort. Har originalt stabstag foran og urethanforinger i bakstilling. Jakter støtdempere som er justerbare. Har vurdert følgende:
GAZ GT - kortere og beregnet for senking, har 36 punkts justering SPAX - Kortere og beregnet for senking, justerbare i 28 trinn AVO -Original lengde og ikke beregnet for senking, justerbare i 22 trinn.
Prismessig så er AVO billigst(leser mye bra om de), GAZ bare litt dyrere mens SPAX er dyrest. Alle tre er nok gode. SPAX demperne beregnet for senking er 50mm kortere etter det jeg kan finne av info. Og bilen er nok ikke senket fulle 5 cm, så AVO dempere vil kanskje funke greit?
|
|
|
130
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Audi A3 seter i 1303
|
på: februar 07, 2021, 11:36:06 am
|
Ikke 1303 men en 1300 fra -66. Kjøpte et komplett recaro interiør fra en 2000 modell S3 med. På bildet er de midlertidig skrudd fast i et originalt understell for å teste passform, men du bør nok lage eget som er sterkere da de var veldig tunge. Ble solgt videre da de kom for høyt opp etter min mening, men det funker. Høyden blir nok perfekt, her er det sannsynligvis min særhet som kommer frem. Bakseteputen passet perfekt, ryggen var ikke direct-fit, men med litt jobb er det mulig å demontere det (noe jeg gjorde) og så trekke det over på en original rygg. Du ser litt av baksetet på bildet.
De er meget gode å sitte i. Hakket bedre enn enn mine Audi TT stoler som ble erstatningen.
|
|
|
131
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Quick jack og folkevogn
|
på: desember 24, 2020, 15:10:36 pm
|
Ser bra ut den, forløperen til QJ😏. Ble QJ kjøp i dag, finner nok ut av det.
Vurderer den samme jeg og Hvordan fungerer den, tenker på lengde og løftepunkter på bobla. Ikke prøvd den på bobla ennå dessverre. Men til mine andre biler fungerer den upåklagelig. Glad jeg tok QJ og ikke sakeløfter med tanke på at jeg har en liten enkelgarasje og ofte tar med meg løfteren ut på gårdsplassen når det er fint vær. Men har man plass, kjør sakseløfter. Ang bobla og løftepunkter så er den for kort til å rekke helt frem til boltene der fremme. Har sett gummiklosser med spor som kan være greit å bruke får å unngå skraper og bulker, er å få kjøpt på aliexpress o.l steder. Har ikke kommet så langt at jeg har kjøpt slike, men ser for meg at det blir løsningen. Alternativt så fungerer QJ fint på tvers også. Har sett bobler bli løftet på QJ sine sider.
|
|
|
133
|
Forum / Snikk-snakk / Quick jack og folkevogn
|
på: august 14, 2020, 17:21:54 pm
|
Planlegger å kjøpe meg en Quick jack i disse dager. Lei jekk og støttebukker, enklere å drive reparasjoner og bytte hjul feks. Antar de fleste her vet hva dette er, en enklere billøfter enn f.eks sakseløfter, man løfter i kanalene. På Golfen og de andre bilene jeg har er det greit mtp plassering på respektive jekkfester. Bak på folkevogna er det greit, men hvor er et godt jekkfeste foran? Maks avstand mellom løftepunktene er 1542 mm, dvs den rekker nesten frem til der forskjermene starter. Er det sterkt nok helt fremme på bunnplata der uten at man får bulk? Lurt å lage en løftebjelke som legges på tvers over Quick jacken og bunnplate her?
|
|
|
136
|
Bruktbørsen / Deler selges / Baksetepute T1
|
på: juli 26, 2020, 15:01:53 pm
|
Svart skal. Hei og grei, ingen hull. Selges for 400. Må hentes i Fjerdingby utenfor Lillestrøm.
Tlf 47400304.
|
|
|
138
|
Bruktbørsen / Deler selges / Instrument T2 1968
|
på: juli 26, 2020, 14:57:31 pm
|
Instrument formentlig fra en -68 T2 selges. Se bilder. Kommer fra en T2 delebil faren min hugget midten på -80 tallet for deler til sin -68 modell. Ligget lagret siden den gang, tørt og fint. Fungerte da og bør vel fungere nå også. Pengene tilbake om de ikke fungerer.
Selges til hbo 500. Bud i tråden.
Kan sendes for kjøpers regning. Tlf 47400304.
|
|
|
139
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Lage egne understell stoler
|
på: april 27, 2020, 14:34:35 pm
|
Har vært inne på den tanken også, men usikker på stabiliteten med så lange vinkler, men avstiver mellom sidene vil vel løse det. Må fjerne taggene på den siden i så fall. Var ikke planen i utgangspunktet men bilen er langt ifra original og blir det vel aldri heller, og lite trolig originalstoler kommer tilbake.
Tar man først den løsningen kan en ramme lik den over være like aktuell, og mer stabilt/sterkere.
|
|
|
143
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Lage egne understell stoler
|
på: april 26, 2020, 21:01:14 pm
|
Ordla meg litt feil ser jeg, skal ikke fjerne de originale festene i gulvet, men feste de nye festene til de. Legger ved noen bilder på hvordan jeg tenker det. Ytterst så sveiser jeg fast vinkler i selve kanalen. Innerst så lager jeg et L-formet feste enten ved bruk av vinkler og flatjern som illustrert eller en lang L-vinkel. Mulig det siste vil være mer stabilt. Det innerste feste skrues fast i to originale hull som er der. En tredje skrue helt bak på gulvfeste kan være grei for stabiliteten sin skyld. Tenkte å ikke sveise her.
Med teppe over de ytterste festene blir det hele en grei montering når stolen er på plass. Fin sittehøyde og muligheter for finjustering.
[attachment=1]
|
|
|
144
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Lage egne understell stoler
|
på: april 26, 2020, 09:29:11 am
|
Har et komplett interiør fra en 2008 Golf GTI liggende som jeg tenkte å montere i bobla (1966). Baksete er greit, det passer sånn høvelig etter litt tilpassing, null bekymring der. Når det gjelder framsetene passer de også greit i bredden. Problemet med Golf mk5 og oppover er at den ytterste glideskinnen er plassert litt utenfor selve stolbredden, og således havner den oppå selve dørstokken/varmekanalen. Greit at skinnen havner i den høyden da det blir perfekt sittehøyde, men jeg sliter litt med å utforme et understell tilpasset dette. Optimalt hadde vært å skrudd de rett i dørken hvis det var muligheter for det, men det er lite sikkert. Har tenkt tanken om å lage en firkanten ramme i 40 mm x 5 mm flatjern forsynt med vinkler for å skru dette fast i de originale skinnene på en eller annen måte, det er jo hull både foran og på sidene av det originale understellet. Pga ønskelig høyde blir denne rammen liggende så og si helt nedpå kanalen, vil det bli godt nok feste ved å skru stolen ned i 5 mm flatjern uten mutter på baksiden? Lite plass og mulighet for mutter slik jeg har planlagt det. På innsiden er dette null problem. Prøvemonterte på noen 5 mm vinkler jeg har liggende og det virket solid nok, men om det er sikker nok montering ved en ev kollisjon (gud forby) vites ikke.
Alternativt kan jeg sveise på vinkelfeste i selve kanalen som stolen festen direkte i.
For de som lurer så er det IKKE aktuelt å sveise stolene på originale understell. Stolene er såpass tunge at egne fester må lages. Jeg ønsker også å bruke de originale skinnene og høydejusteringen.
Ønsker i tillegg bilder fra dere som har laget egne fester/understell for montering av andre uoriginale stoler.
|
|
|
145
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Montere stoler uten vipperygg - godkjenning
|
på: november 06, 2019, 10:30:07 am
|
Tok en telefon til SVV/Risløkka i dag. Finnes ingen krav til at det MÅ være vippefunksjon i en så gammel bil fikk jeg beskjed om. Dette følger av datidens krav som ikke har tilbakevirkende kraft. Så da bruker jeg stolene jeg har
|
|
|
146
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Montere stoler uten vipperygg - godkjenning
|
på: oktober 28, 2019, 11:32:37 am
|
Da får du 2 seters sportsbil også 2 seters bil ihvertfall😏. Antar det er no-go dette, men skal høre med de likevell. Bilen har elektrisk åpning av dørene der utvendig håndtak er fjernet, har fått skriftlig godkjenning på det, men mulig stolene stiller seg noe annerledes.
|
|
|
147
|
Forum / Snikk-snakk / Montere stoler uten vipperygg - godkjenning
|
på: oktober 27, 2019, 10:13:25 am
|
Har aldri hatt original innredning i bobla, og kommer ikke til å montere det heller. Nåværende innredning er fra en 4 dørs golf GTI 2008 modell.....uten vipperygg selvfølgelig. Det ideelle hadde vært fra en 2 dørs men siden baksete trolig aldri blir brukt så spiller ikke det noen stor rolle for meg. Men hva sier lovverket om dette egentlig? Har lest i boken "Krav til kjøretøy 1994" men den nevner ingenting om en slik utbytting i kapittelet som tar for seg sitteinnrettninger.
Sikkerhetsmessig så vanskeliggjør stoler uten vipp tilgang til baksete hvis en ulykke skulle inntreffe. Noen som har utført tilsvarende stolbytte og har vist bilen med det? Og hvis det dukket opp problemer, hva var det i så fall?
Skal prøve å ta en telefon til BT på Risløkke her i Oslo i løpet av neste uke men alltid greit å høre andres erfaringer også.
|
|
|
|