november 01, 2024, 01:04:39 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: 1 ... 3 4 [5] 6 7
121  Forum / Snikk-snakk / dwell-tachometer for 6-volt? på: mai 15, 2010, 01:46:41 am
Hva slags dwell-tachometer bruker dere til 6-volt bilene deres?
Helst innen rimelige prisgrenser Blunker

Kim
122  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Kimsan's T1 1300 '67 -Montere veiv??? på: mai 13, 2010, 18:23:05 pm
Godt du fant ut av det då! Glad

Men kva meiner du med hangard-motoren  ?

Denne hangard-motoren:

"This engine had been standing over 20 years in storage, at the corner of a giant hangar."  Glad
123  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Instruksjonsbøker på: mai 13, 2010, 18:08:03 pm
utgitt aug. 67, er ikke det da for 68 modellen?
67 usa, 68 norge...

er i allefall denne jeg trenger:
http://www.thesamba.com/vw/archives/manuals/67bug/67bug.pdf

Så får vi vente å se hva "olej" skal ha.
124  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Instruksjonsbøker på: mai 13, 2010, 16:57:19 pm
Har to bøker utgave aug. -67.
så fint! Glad
Hva skal du ha inkl. frakt, da?
125  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Kimsan's T1 1300 '67 -Montere veiv??? på: mai 13, 2010, 13:12:54 pm
Tusen takk for innspill, begge to! Var forresten herlig den hangard-motoren din jeg kom over på youtube, tistlo Osteaktig

Uansett, det var noe som var feil, men klarte ikke sette fingeren på det. Vet ikke når eller hvordan jeg klarte det, men  hadde klart å speilvende det hele helt. Når man først har sett på noe, er det vanskelig å se på det på nytt. Rote til noe egentlig så enkelt. Pinlig  Gliser
126  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Instruksjonsbøker på: mai 12, 2010, 20:17:30 pm
Har du fler til 67-mod?
127  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Kimsan's T1 1300 '67 -Montere veiv??? på: mai 12, 2010, 20:07:51 pm
Takk for svar!

Klua er vel att når råde/stempel nr 1 er på TDC so skal sporet i fordelardrevet peka ut og vera paralellt med blokka.

Sjå bilde

Ja, det gjør den. Så den er nok riktig, men for derretter å montere kam må veiv dreies 90 grader mot klokka. Blir det riktig da, eller blir veiva 180 grader feil i forhold til kam?

Beklager forvirrende forklaringer  Blunker
128  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Kimsan's T1 1300 '67 -Montere veiv??? på: mai 12, 2010, 18:56:54 pm
Har lest en stund på nettet, og har funnet ut at jeg ikke er alene om å stusse på dette med denne boka Osteaktig

Har tydligvis gjort det mer eller mindre riktig, men er fremdeles én ting som ikke stemmer helt:

Etter at rotor er ved 1# posisjon og 1# råde er ved TDC, må jeg rotere veiven 90 grader mot klokken for at "timing marks" skal peke mot kam.

Noen sier at den må roteres med klokken, og andre mot klokken.
Hva blir riktig? Er den 180 grader feil?
129  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Kimsan's T1 1300 '67 -Motoroverhaling på: mai 12, 2010, 00:31:26 am
Got a little problem...

Utdrag fra "How to rebuild your volkswagen air-cooled engine"
"we must align three points: the drive shaft slot, the line stamped on the distributor housing marking #1's posision and the rotor"
"Grasp the assembly(crankshaft) by two connecting rods, and lower it into the left case half"
"When the crank is set, check ignition timing. The distributor rotor should be aligned with the mark on the distributor body. At the same time, the timing marks on the crankshaft's timing gear, two punched dots, should be aligned with the case parting line. They should face the bottom of the case, toward the camshaft."


Som dere ser på "Bilde 1" peker "the timing dots" mot venstre istede for nedover mot kam'en når veiva er løftet på plass.
Først når jeg dreide veiva 90 grader mot klokka ble "the timing dots" vendt nedover (se "Bilde 2")

Hvordan skal dette gjøres riktig for å få alt til å stemme?

Som alltid, tusen takk for hjelp! Glad


(Beklager dårlige bilder)
130  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Kimsan's T1 1300 '67 -Motoroverhaling på: mai 06, 2010, 22:40:03 pm
Takk (i like måte), Lasse  Glad

Tenkte jeg bare skulle "skryte" litt av MotorTeknikk.

Hadde presset inn nye foringer og leverte inn rådene for honing til MotorTeknikk Onsdag for over to uker siden, og ble lovet de ferdig til dagen etter. Slik gikk det nå ikke, og nesten to uker senere leverte de dem inn til OsloSylinderService for å få de ferdig.

Uansett, i dag var de klare og når jeg spurte om hvor mye det ville komme på, fikk jeg som svar; "to uker er for lang tid, du skal få dem av meg"  Gliser

Dette synes jeg var skikkelig realt av dem. Ikke mange i dag som ordner opp på denne måten helt uten oppfordring. De fikk i det minste min respekt. Virkelig verdt de to ukene  Blunker
131  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Kimsan's T1 1300 '67 -Motoroverhaling på: mai 03, 2010, 12:45:32 pm
Ja, ikke sant Glad
132  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Kimsan's T1 1300 '67 -Motoroverhaling på: mai 02, 2010, 19:46:03 pm
Nei, her går alt for sakte fremover. Jeg som håpet å få en kjøretur på 17. mai - må nok se langt om lenge etter det.

Venter forøverig på at rådene skal bli honet opp av MotorTeknikk. Lovet på dagen, har snart tatt to uker...

Men noe er da gjort. Fått lakkert mesteparten av kjøleblekket, mangler bare viftehuset. Ser ut til å bli ok.

Og så fyrte jeg opp dreimaskinen å dreide meg en girkule i teak for sommeren. Ikke like lett med bilde.

Ser fler og fler flotte vogner på veien nå, det biter hardt!  Gliser
133  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Best mulig plassering av temp-sender? på: april 22, 2010, 20:54:26 pm
Hvis jeg ikke forstår deg feil:

Enklest:
Tempføler på peilepinne http://www.paruzzi.com/webshop/?zoektrefwoord=4601&category=
Tempen blir ikke helt reell, men "svinger" riktig

Best:
Tempføler "i" sump: http://www.paruzzi.com/webshop/?zoektrefwoord=2162&category=

Og ett eller annet instrument: http://www.paruzzi.com/webshop/?zoektrefwoord=2624&category=

Egentlig akkurat det du sa!? Glad
134  Forum / Snikk-snakk / Sv: Pulverlakkering på: april 21, 2010, 10:14:42 am
For oss dødelige, da?  Gliser
135  Forum / Problemløseren / Sv: Brotsje foringer/glidelagre til råder på: april 12, 2010, 11:40:23 am
Det var vel det jeg innerst inne var redd for Blunker

Da kan jeg vel spørre om noen vet hvem som kan ta seg av det til en grei pris?
Hva må jeg vente meg å måtte betale?

Tusen takk for hjelp Glad
136  Forum / Problemløseren / Brotsje foringer/glidelagre til råder på: april 11, 2010, 15:02:59 pm
Hei

Har fått byttet foringer/glidelagre til rådene. Derfor trenger de å brotsjes til riktig dimesjon.

Hvor får man tak i verktøy for å få til dette?

Takk,
Kim
137  Forum / Snikk-snakk / Sv: denne er fin på: april 07, 2010, 21:05:07 pm
den var jo helt herlig Glad
nostalgi!
138  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Kimsan's T1 1300 '67 -Motoroverhaling på: mars 30, 2010, 19:46:13 pm
Tusen takk Tistlo! Glad
Da har jeg lest en del. Spesielt tråden din var utrolig bra, Tistlo!:
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,17524.0.html

Etter alle rådene å dømme har jeg vel slått meg til ro med at det  kan være lurt å vente med disse foreløpig. Heller få tatt dem skikkelig når året er omme.

Om ikke annet har jeg i allefall fått "polert opp" og fått på plass lagret og drevene på veiva i dag. Veiva havna i fryseren, og drevene i frityrkokeren. Så smertefritt som det ble hadde jeg aldri drømt om Glad
139  Forum / Snikk-snakk / Sv: Boblespotting på: mars 29, 2010, 14:46:14 pm
Spottet i Waikiki, Honolulu, Hawaii Glad

Nyyderlig bil!
140  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Flytene pakning - Hva anbefales? på: mars 25, 2010, 14:47:37 pm
Curil-K2 fungerte bra på min T4 ihvertfall. Mellom blokkhalvdeler og mellom sylindrene og blokka.

Og den kan du lett fjerne etterpå.

Mvh
BB

Hørtes jo egentlig perfekt ut!
http://www.ekag1.de/pdf/dm/Dichtmassen_EN_4.pdf
Da den er lettere å ta av, den taper seg ikke fortere over årene kontra Gasgacinch? Kanskje litt vanskelig å svare på...

Men hvor får man tak i det? Søkte litt, men ble ikke spesiellt klokere Blunker
Helst over skranke, da jeg håpet å jobbe i påsken.

Tusen takk for alle svar!
141  Forum / Teknisk, teori og praksis / Flytene pakning - Hva anbefales? på: mars 25, 2010, 12:34:09 pm
Hei.

Hvilke flytende pakninger blir brukt til motorbygging?

Finnes mange merker der ute. F.eks Permatex I seg selv har ett dusin forskjellige produkter, alle lover det samme. Hva velger man?

Ser etter erfaringer, både positive og negative, håper å slippe å gjøre det på nytt om 5 år Blunker

Takke for innspill! Glad
142  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ghiaen til Ernst på: mars 22, 2010, 22:38:24 pm
Nyderlig. Drømmebil dette her! Glad
143  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Kimsan's T1 1300 '67 -Motoroverhaling på: mars 22, 2010, 22:24:42 pm
Da har Jee tatt seg av linjeborringen, utrolig dyktig og hyggelig kar som atpåtil kom med mangen gratistips Glad

Har igjen henget over vaskefatet, så nå tror jeg blokka skal være klar. (ikkeno spennende egentlig)
Toppene er heldigvis uten sprekker, men er nok etter boka litt for stor klaring på ventilføringene. Sitter å vurderer om det bør gjøres noe med, men ble litt satt ut da borret i seg selv kostet 1k...
Lurte på å høre med Jee, men tror han har nok å pusle med for tiden med den tragiske flommen sin.

Hvor dumt er det å "overse" slikt? Søkte litt på forumet, og var lite med innlegg om disse.

Et lass av deler er i allefall på vei, forhåpentligvis hos VwVeterandeler i morgen, så kanskje det blir litt fart på sakene.


Takk for alle innspill! Glad
144  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Kimsan's T1 1300 '67 -Motoroverhaling på: februar 26, 2010, 20:35:12 pm
Takk Glad
Synes blokka så ganske god ut. Var som sagt litt slitasje fra lagrene. Når jeg målte med en "måleplate" var den riktignok helt "tight" ved STD, men får hjelp til linjeborring av Jee allikevel. Har ikke råd til å ta sjansen Blunker
Ellers fant jeg ikke noe feil innvendig. Gikk over grundig, så håper ikke noe er usett. Utenpå har jeg litt vansker, for er ikke sikker på om skavankene kun er på grunn av dårlig støp, eller slitasje. Mye ser bra ut, mye ser porøst ut ("firkantsprekker"), men håper kun det er støpen... Finnes på toppen og mot svinghjulet. Er dette ofte slik med disse sliterne?
Stempel og sylinder har jeg slått meg til ro til å bytte. Selvfølgelig sure kroner om de er helt gode, men vet ikke om jeg orker å dvele noe mer med det. Tar vare på de orginale (hvis de er det) og får målt de opp en eller annen gang. Men er ingen udmiddelbare skader. Sikkert ikke rent billig å hone opp sylinderne heller!?
Toppene har jeg ikke sett noe spesiellt på, utenom under nedplukking. Ser ut til å vært overhalt en eller annen gang, da de har vært sandblåst. Men har i det minste ikke kommet over noen sprekker, så får vi håpe og se. Tenkte jeg skulle give løs på de på søndag.
145  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Kimsan's T1 1300 '67 -Motoroverhaling på: februar 26, 2010, 01:55:14 am
I dag (eller bedre sagt "i går") gikk jeg i gang for å rense og bytte ut pakninger i forgasseren.

Så dagen, som alle andre dager med denne overhalingen, har gått til å vaske, vaske, og igjen vaske...

Men bra ble det nå til slutt. Så da håper jeg bare på at den er blitt tett og at den faktisk fungerer  Osteaktig
146  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Kimsan's T1 1300 '67 -Motoroverhaling på: februar 26, 2010, 01:47:39 am
Tusen takk, det er godt å høre! Glad

Kjøpte faktisk den boken i fjor en gang, uten den hadde jeg nok aldri turt å gå i gang Blunker

Nå har jeg vasket blokka gang på gang i mange dager, så nå er den levert til linjeborring hos selveste "Jee" på forumet. Blir spennende å høre hva han har å rapportere Glad
147  Forum / Problemløseren / Sv: Clutch på: februar 23, 2010, 00:54:22 am
under -VW -> T1 -> Verktøy -> øvrig:

www.unneberg-bil.no/mab/webshop_frame_hoved?p=i&id=9347
148  Forum / Problemløseren / Sv: tips om pulver lakkering. på: februar 21, 2010, 19:57:48 pm
Skal lakkere viftehus og kjøledeksler selv snart, og lurer litt på om det hadde vært lurt å pulverlakkert.

Men hvor mye vil det ca komme på tilsammen for sandblåsing og lakkering?
149  Forum / Problemløseren / Sv: hvem er det som linjeborrer i oslo området? på: februar 16, 2010, 23:38:20 pm
Hei

Dette var da en veldig beleielig tråd,
Tenkte jeg stille skulle høre om dette var en "kamerat" pris, eller om en student også kunne benytte seg av dette knallgode tilbudet? Osteaktig
(altså "pakkeprisen")

Holder på med en lettere renovering, og det hadde vært godt om en som kan dette hadde tatt seg av den biten Blunker
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,10938.0.html

Kim
150  Forum / Prosjektgarasjen / Motoroverhaling på: februar 12, 2010, 01:19:37 am
.
Sider: 1 ... 3 4 [5] 6 7
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!