Vis innlegg
|
Sider: 1 ... 3 4 [5] 6 7
|
125
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Kimsan's T1 1300 '67 -Montere veiv???
|
på: mai 13, 2010, 13:12:54 pm
|
Tusen takk for innspill, begge to! Var forresten herlig den hangard-motoren din jeg kom over på youtube, tistlo Uansett, det var noe som var feil, men klarte ikke sette fingeren på det. Vet ikke når eller hvordan jeg klarte det, men hadde klart å speilvende det hele helt. Når man først har sett på noe, er det vanskelig å se på det på nytt. Rote til noe egentlig så enkelt. Pinlig
|
|
|
127
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Kimsan's T1 1300 '67 -Montere veiv???
|
på: mai 12, 2010, 20:07:51 pm
|
Takk for svar! Klua er vel att når råde/stempel nr 1 er på TDC so skal sporet i fordelardrevet peka ut og vera paralellt med blokka.
Sjå bilde
Ja, det gjør den. Så den er nok riktig, men for derretter å montere kam må veiv dreies 90 grader mot klokka. Blir det riktig da, eller blir veiva 180 grader feil i forhold til kam? Beklager forvirrende forklaringer
|
|
|
128
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Kimsan's T1 1300 '67 -Montere veiv???
|
på: mai 12, 2010, 18:56:54 pm
|
Har lest en stund på nettet, og har funnet ut at jeg ikke er alene om å stusse på dette med denne boka Har tydligvis gjort det mer eller mindre riktig, men er fremdeles én ting som ikke stemmer helt: Etter at rotor er ved 1# posisjon og 1# råde er ved TDC, må jeg rotere veiven 90 grader mot klokken for at "timing marks" skal peke mot kam. Noen sier at den må roteres med klokken, og andre mot klokken. Hva blir riktig? Er den 180 grader feil?
|
|
|
129
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Kimsan's T1 1300 '67 -Motoroverhaling
|
på: mai 12, 2010, 00:31:26 am
|
Got a little problem... Utdrag fra "How to rebuild your volkswagen air-cooled engine" "we must align three points: the drive shaft slot, the line stamped on the distributor housing marking #1's posision and the rotor" "Grasp the assembly(crankshaft) by two connecting rods, and lower it into the left case half" "When the crank is set, check ignition timing. The distributor rotor should be aligned with the mark on the distributor body. At the same time, the timing marks on the crankshaft's timing gear, two punched dots, should be aligned with the case parting line. They should face the bottom of the case, toward the camshaft."Som dere ser på "Bilde 1" peker "the timing dots" mot venstre istede for nedover mot kam'en når veiva er løftet på plass. Først når jeg dreide veiva 90 grader mot klokka ble "the timing dots" vendt nedover (se "Bilde 2") Hvordan skal dette gjøres riktig for å få alt til å stemme? Som alltid, tusen takk for hjelp! (Beklager dårlige bilder)
|
|
|
130
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Kimsan's T1 1300 '67 -Motoroverhaling
|
på: mai 06, 2010, 22:40:03 pm
|
Takk (i like måte), Lasse Tenkte jeg bare skulle "skryte" litt av MotorTeknikk. Hadde presset inn nye foringer og leverte inn rådene for honing til MotorTeknikk Onsdag for over to uker siden, og ble lovet de ferdig til dagen etter. Slik gikk det nå ikke, og nesten to uker senere leverte de dem inn til OsloSylinderService for å få de ferdig. Uansett, i dag var de klare og når jeg spurte om hvor mye det ville komme på, fikk jeg som svar; "to uker er for lang tid, du skal få dem av meg" Dette synes jeg var skikkelig realt av dem. Ikke mange i dag som ordner opp på denne måten helt uten oppfordring. De fikk i det minste min respekt. Virkelig verdt de to ukene
|
|
|
132
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Kimsan's T1 1300 '67 -Motoroverhaling
|
på: mai 02, 2010, 19:46:03 pm
|
Nei, her går alt for sakte fremover. Jeg som håpet å få en kjøretur på 17. mai - må nok se langt om lenge etter det. Venter forøverig på at rådene skal bli honet opp av MotorTeknikk. Lovet på dagen, har snart tatt to uker... Men noe er da gjort. Fått lakkert mesteparten av kjøleblekket, mangler bare viftehuset. Ser ut til å bli ok. Og så fyrte jeg opp dreimaskinen å dreide meg en girkule i teak for sommeren. Ikke like lett med bilde. Ser fler og fler flotte vogner på veien nå, det biter hardt!
|
|
|
138
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Kimsan's T1 1300 '67 -Motoroverhaling
|
på: mars 30, 2010, 19:46:13 pm
|
Tusen takk Tistlo! Da har jeg lest en del. Spesielt tråden din var utrolig bra, Tistlo!: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,17524.0.htmlEtter alle rådene å dømme har jeg vel slått meg til ro med at det kan være lurt å vente med disse foreløpig. Heller få tatt dem skikkelig når året er omme. Om ikke annet har jeg i allefall fått "polert opp" og fått på plass lagret og drevene på veiva i dag. Veiva havna i fryseren, og drevene i frityrkokeren. Så smertefritt som det ble hadde jeg aldri drømt om
|
|
|
140
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Flytene pakning - Hva anbefales?
|
på: mars 25, 2010, 14:47:37 pm
|
Curil-K2 fungerte bra på min T4 ihvertfall. Mellom blokkhalvdeler og mellom sylindrene og blokka.
Og den kan du lett fjerne etterpå. Mvh BB Hørtes jo egentlig perfekt ut! http://www.ekag1.de/pdf/dm/Dichtmassen_EN_4.pdfDa den er lettere å ta av, den taper seg ikke fortere over årene kontra Gasgacinch? Kanskje litt vanskelig å svare på... Men hvor får man tak i det? Søkte litt, men ble ikke spesiellt klokere Helst over skranke, da jeg håpet å jobbe i påsken. Tusen takk for alle svar!
|
|
|
141
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Flytene pakning - Hva anbefales?
|
på: mars 25, 2010, 12:34:09 pm
|
Hei. Hvilke flytende pakninger blir brukt til motorbygging? Finnes mange merker der ute. F.eks Permatex I seg selv har ett dusin forskjellige produkter, alle lover det samme. Hva velger man? Ser etter erfaringer, både positive og negative, håper å slippe å gjøre det på nytt om 5 år Takke for innspill!
|
|
|
143
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Kimsan's T1 1300 '67 -Motoroverhaling
|
på: mars 22, 2010, 22:24:42 pm
|
Da har Jee tatt seg av linjeborringen, utrolig dyktig og hyggelig kar som atpåtil kom med mangen gratistips Har igjen henget over vaskefatet, så nå tror jeg blokka skal være klar. (ikkeno spennende egentlig) Toppene er heldigvis uten sprekker, men er nok etter boka litt for stor klaring på ventilføringene. Sitter å vurderer om det bør gjøres noe med, men ble litt satt ut da borret i seg selv kostet 1k... Lurte på å høre med Jee, men tror han har nok å pusle med for tiden med den tragiske flommen sin. Hvor dumt er det å "overse" slikt? Søkte litt på forumet, og var lite med innlegg om disse. Et lass av deler er i allefall på vei, forhåpentligvis hos VwVeterandeler i morgen, så kanskje det blir litt fart på sakene. Takk for alle innspill!
|
|
|
144
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Kimsan's T1 1300 '67 -Motoroverhaling
|
på: februar 26, 2010, 20:35:12 pm
|
Takk Synes blokka så ganske god ut. Var som sagt litt slitasje fra lagrene. Når jeg målte med en "måleplate" var den riktignok helt "tight" ved STD, men får hjelp til linjeborring av Jee allikevel. Har ikke råd til å ta sjansen Ellers fant jeg ikke noe feil innvendig. Gikk over grundig, så håper ikke noe er usett. Utenpå har jeg litt vansker, for er ikke sikker på om skavankene kun er på grunn av dårlig støp, eller slitasje. Mye ser bra ut, mye ser porøst ut ("firkantsprekker"), men håper kun det er støpen... Finnes på toppen og mot svinghjulet. Er dette ofte slik med disse sliterne? Stempel og sylinder har jeg slått meg til ro til å bytte. Selvfølgelig sure kroner om de er helt gode, men vet ikke om jeg orker å dvele noe mer med det. Tar vare på de orginale (hvis de er det) og får målt de opp en eller annen gang. Men er ingen udmiddelbare skader. Sikkert ikke rent billig å hone opp sylinderne heller!? Toppene har jeg ikke sett noe spesiellt på, utenom under nedplukking. Ser ut til å vært overhalt en eller annen gang, da de har vært sandblåst. Men har i det minste ikke kommet over noen sprekker, så får vi håpe og se. Tenkte jeg skulle give løs på de på søndag.
|
|
|
145
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Kimsan's T1 1300 '67 -Motoroverhaling
|
på: februar 26, 2010, 01:55:14 am
|
I dag (eller bedre sagt "i går") gikk jeg i gang for å rense og bytte ut pakninger i forgasseren. Så dagen, som alle andre dager med denne overhalingen, har gått til å vaske, vaske, og igjen vaske... Men bra ble det nå til slutt. Så da håper jeg bare på at den er blitt tett og at den faktisk fungerer
|
|
|
146
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Kimsan's T1 1300 '67 -Motoroverhaling
|
på: februar 26, 2010, 01:47:39 am
|
Tusen takk, det er godt å høre! Kjøpte faktisk den boken i fjor en gang, uten den hadde jeg nok aldri turt å gå i gang Nå har jeg vasket blokka gang på gang i mange dager, så nå er den levert til linjeborring hos selveste "Jee" på forumet. Blir spennende å høre hva han har å rapportere
|
|
|
148
|
Forum / Problemløseren / Sv: tips om pulver lakkering.
|
på: februar 21, 2010, 19:57:48 pm
|
Skal lakkere viftehus og kjøledeksler selv snart, og lurer litt på om det hadde vært lurt å pulverlakkert.
Men hvor mye vil det ca komme på tilsammen for sandblåsing og lakkering?
|
|
|
|