1294
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: forbruk
|
på: januar 08, 2008, 16:00:22 pm
|
Målte for en del år siden min 60 t-1 med original 1600 dobbelport til 0,95 liter på mila, blandet kjøring.
|
|
|
1298
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Måleverktøy for blueprinting av motorer.
|
på: januar 08, 2008, 13:07:46 pm
|
Hva slags måleverktøy er påkrevd for å gjøre en total blueprint av motor. Har sett litt i verktøyskataloger (Lunakatalogen og Würthkatalogen). Mye snaskens, MEN hvilke størrelser skal måles i en T-1 motor?
Altså; er det noen som har en oversikt over måleverktøy og hvor det er lønnsomt å handle det??
|
|
|
1301
|
Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: Bay frontrute
|
på: januar 07, 2008, 15:26:09 pm
|
Etter min mening er gleden over en ny og ripefri/steinprutfri rute større enn besparelsen på å sette inn en rute som ikke er ripefri og steinsprutfri. Lykke til likevel!
|
|
|
1303
|
Forum / Problemløseren / Sv: LAGRING AV MOTOR
|
på: januar 07, 2008, 14:48:56 pm
|
Er nok lurt å sveive litt på motoren underveis. Ta ut plugger hvis kompen gjør det tungt å sveive den rundt. Dette har jeg gjort med noen av mine motorer.
|
|
|
1311
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Trenger hjelp til motorprosjekt
|
på: januar 05, 2008, 20:41:51 pm
|
Våger meg på å svare her. Velkommen til forumet! Er selv i tidlig motorbygge fase. Hvor mye penger skal du bruke på motoren er vel et av de mest sentrale spørmålene. Skal du bare bruke nye deler blir det fort dyrt uten å drepe noen planer her. Jeg må likevel kommentere en ting: Det er vel ikke noe som heter å "montere" sammen en trimmet motor. Den må tilpasses til det minste kjønnshår for å få den best mulig. Hvis du kommer med budsjettet er det mange her inne som kan hjelpe deg med oppsettet skulle jeg tro. ser vel for meg 94mm sylindre med 82mm eller 84 mm slaglengde kanskje?? Eller 90,5mm sylindere med samme slaglengde hvis det skal monteres turbo?? Lykke til, og lag gjerne en prosjekttråd så vi kan følge med
|
|
|
1312
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1968 Type 1 "Spareversjon" - Fat, low & slow
|
på: januar 05, 2008, 20:33:46 pm
|
Godt jobbet, men hvordan blir det nå med den indre lagringen for bære armene. De sitter jo nå mye nærmere hverandre, så du må vel dytte de indre lagrene lenger inn for at de skal treffe riktig på bære armene opplagring flater.
Har sett kapp og sveis er gjort mellom indre lagring og sentermutter for nettopp å hensynta dette. Men vet ikke selv om 5 cm grunnere lagring for bærearmene har noe å si??
|
|
|
1313
|
Forum / Ghia / Sv: Eget Ghia treff
|
på: januar 04, 2008, 16:45:24 pm
|
Håper at det eventuelle treffet er åpent for tilskuere uten giha?? Dette kan bli bra.
|
|
|
1315
|
Forum / Problemløseren / Sv: LAGRING AV MOTOR
|
på: januar 04, 2008, 16:33:38 pm
|
og sånn utendig kan d være lurt å sprute på diesel med kompressoren .. vi gjør d hjemme her på maskinene når dem settes bort etter sesongen .. spyler dem reine først . lar dem renne av seg.spruter på diesel ..hindrer rust gjenom vintersesongen.
La i så fall metallet bli ordentlig tørt først!
|
|
|
1316
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Hva er negativt med at VW hobbyen blir dyrere?
|
på: januar 04, 2008, 16:26:35 pm
|
Det er jo til syvende og sist vi selv som på mange måter styrer prisene og verdiene på både biler og deler. Men hvis verdien på vw's skulle gå opp, vil man jo få "mer ut av" en grundigere og dyrere restaurering. Det er jo noe å tenke på. Skal man måle verdi i penger, sjeldenhet eller personlig glede av å eie?
|
|
|
1317
|
Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / 69 - 74 mm smidd motvektsveiv
|
på: januar 04, 2008, 14:09:02 pm
|
Ny eller brukt. Har undersøkt litt rundt hos forhandlere på nettet. Men priser og kvaliteter varierer både avhengig og uavhengige av hverandre.
Noen som har veiv eller tips?
Jeg har forsåvidt god tid.
|
|
|
1318
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Hva er negativt med at VW hobbyen blir dyrere?
|
på: januar 04, 2008, 13:33:07 pm
|
Fordelen er at man kanskje endelig hadde fått strekt ut prisene litt slik at det var mer prisforksjell på en god og dårlig bil.
Enig. Men for uerfarne kjøpere og "erfarne" selgere kan jo dette bli motsatt også. Noen vil alltids prøve seg på høye priser på det de tro er gull. Men slik er det jo overalt, selv hos (eller rettere sagt; i hvertfall hos) større bilforhandlere. God diskusjon!!
|
|
|
1319
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Ønsker alle eit godt nytt år :)
|
på: januar 04, 2008, 12:36:39 pm
|
Godt nytt år!
Har store forhåpninger for det nye året: Jeg håper at jeg klarer å gjøre ferdig huset/leiligheten dette året slik at pengene kan brukes til noe annet (les: VW).
|
|
|
1320
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Hva er negativt med at VW hobbyen blir dyrere?
|
på: januar 04, 2008, 12:31:45 pm
|
Denne utviklingen ser man innen andre bilmerker. F.eks Mopar produkter; Dodge, Plymouth og Chrysler har den siste tiden tatt helt av hva gjelder priser på deler og komplette biler. Det ser ut som at tendensen øker i USA først, for siden å spre seg til andre deler av verden. Noe av forskjellen på f.eks Mopar og VW er at VW's er produsert i mange eks og med forholdsvis få modellvariasjoner i forhold andre bilmerker. En 71' Hemi cuda convertible eksportmodell ble for noen år siden solgt for 11 mill dollar til en franskmann...
Entusiaster i Norge takler en "verdiøkning" innenfor hobbyen vil jeg tro. Men det jeg kanskje er redd for er at rekrutteringen vil avta. VW-hobbyen har vært en inngangsport for mange bilentusiaster i dag uansett hvilket merke de hobbyerer med nå. Dette mye pga kostnader vil jeg tro. Snakker for meg selv. (Men jeg har ikke gått videre, men nettopp blitt værende VW-entusiast. Og jeg tror jeg skal takle en verdiøkning.)
|
|
|
|