juni 13, 2024, 17:07:20 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: 1 ... 48 49 [50]
1471  Forum / Snikk-snakk / Sv: Hvor kul kan en "helt feil" bil egentlig bli? på: desember 21, 2007, 12:38:12 pm
Fordi da måtte man kalt det vw-custom og ikke vw-rod?

Dette vet du sikkert mye bedre enn meg, men for å kunne klassifiseres som rod er "kravet" "før 1948"... etter det så blir det street rod... etter amerikanske rod regler...

Oj, nå begir vi oss ut på tynn is her! Spesielt siden dette er ett vw-forum.. Glad
Dette er veldig vanskelig og ikke minst veldig sårt tema for noen..Men jeg kan gi deg min oppfatning:

"Hot rod" var jo i utgangspunktet ett begrep som fortalte at en bil hadde sprekere motor og bedre bremser, ble totalt ribbet for såkalte unødvendigheter som skjermer og reservehjul (som ofte var plassert utenpå karosseriet), pluss diverse inngrep som gjorde bilene lettere og raskere. Hele tiden brukte man det som var tilgjengelig av deler, på skrotplasser osv.

Om man skal dra det litt ut er jo da pr definisjon en 1992 mazda stasjonsvogn med større hjul, sportsluftfilter fra en 94 modell og modifisert listverk en hot rod.

Tradisjonell hot rod derimot, blir noe annet. Da snakker vi gjerne om en bil fra  20-30 tallet som er bygget med deler tilgjengelig på 50 tallet. Her kommer kanskje ur-rodden inn, som noen nevnte tidligere i tråden. Denne besto såvidte jeg vet, av ett 32 ford karosseri og en tidlig 20 talls essex ramme. Noen mener at det er kun ford som gjelder, siden disse har blitt meget dyre (spesielt 32 modellen) har man nå begynt å snuse på andre merker. Selvsagt er det også her delte meninger om hva som er "lov"!

Street rod, ifølge min ordbok er typiske "boyd" biler. De "feteste" ser ut som en gammel bil med svinedyr lakk, og når du åpner døra så finner du kupeen på en typisk 2007 modell volvo S80. Er sikkert mange som er uenige i dette, men alt fra å montere motor i fra nyere tid, dvs fra 60 tallet og oppover, moderne understell, til andre moderne løsninger kvalifiserer til denne båsen. Vi snakker fortsatt om 20-30 talls biler.

Biler fra 40 tallet og nyere ser jeg på som custom, du kjenner igjen en custom bil gjerne med at den har en meget dominerende grill, taksenket, flammelakk (alle har vel hørt uttrykekt "custom flames), og ellers meget senka biler.
Å kalle en slik bil hot rod blir for meg helt feil, men det er jo ett så overfladisk tema at ingenting er egentlig rett eller feil.

Håper noen har innspill, har sikkert glem og utelatt mye Glad


1472  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 72 mod variant på: desember 21, 2007, 09:34:19 am
Blir knall dette Anders, du får si fra om du trenger hjelp av noen skitne nissefingre i jula så kanskje jeg kan ta meg noen timer fri fra pussing, motor-rensing og snekring i garasjen.

Bare sørg for å ha gløggen klar!

1473  Forum / Snikk-snakk / Sv: Hvor kul kan en "helt feil" bil egentlig bli? på: desember 21, 2007, 09:24:07 am
Det som er rart, og dette sier jeg som designer, er at man vanligvis legger opp til en stil på disse VWroddene basert på 1910-1920 design. Denne har fått detaljer som ligger mer i tidlig 30 tall.

Vår kjære vw har jo mye mer felles trekk med 40 tallets rodder "Fat Fenders" ??

Fordi da måtte man kalt det vw-custom og ikke vw-rod?
Finnes så klart tusen meninger om emnet, det som er riktig for noen kan tilkalle brekninger hos andre. Dette er vi alle enige om.. At vw-rodden gjenspeiler i alle fall slutten av 20 og ett stykke opp på 30 tallets hot rods er jeg til dels enig i, hvorfor? Fordi den rett og slett kan bli tøff når man monterer en droppa I-beam foran, bytter ut til eikefelger med hvitside og fjerner skjermene +++.

"Svenskestuket", for å dra den litt lengre: dette er ett verdenskjent begrep (spesielt i norden..) i mc-verdenen. I korte drag dreier det seg om en sykkel (HD) med kjempelang gaffel og cleane linjer.

Litt over her dro jeg til forveksling tankene over mot epa-fenomenet og de forferdelige kreasjonene det har medført, ingen kan si noe på at svenskene pga sitt herlige regelverk rundt dette med amatørbygge har satt mange kreative sjeler i sving!

Når alt det er skrevet er jeg enig i at bilen her til nød kunne blitt riktig tøff i hendene på rett mann med rett utstyr og tid Glad

Og mens vi snakker om merkelige svenske kreasjoner, sjekk: http://www.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=1701676

1474  Forum / Snikk-snakk / Sv: Hvor kul kan en "helt feil" bil egentlig bli? på: desember 19, 2007, 12:17:51 pm
Skjerpings gutter!! Den der er, var og forblir grisefæl. Passende ord: fyttigrisen!  Gliser
1475  Forum / Snikk-snakk / Sv: JULE HILSEN til VW Norge på: desember 19, 2007, 01:12:39 am
Goood jul Karl o co!
1476  Forum / Ombygd / Sv: vw rod på: desember 11, 2007, 00:55:37 am
Denne bilen mener er den som er kortet inn, det er skåret ut en seksjon tvers over bilen rett bak dørene for så å "lappe" det sammen igjen. Veldig kul bil.

Det ser verken ut sånn på prosjektbildene eller på den ferdige bilen, tror det er full lengde på denne.

Hadde en lengre prat med han som bygde den på vwänersborg, han nevnte ikke noe om utkapp da. Uansett er det helt klart en bil med mange timer i verkstedet!

Trente øyne klaget på slett lakkjobb, noe jeg ikke kunne se. Men så synes jeg den like gjerne kunne vært vel så tøff gråprimet med svarte scallops Blunker

1477  Forum / Ombygd / Sv: vw rod på: desember 06, 2007, 14:52:41 pm
Sorry, Bjørn... VOLKSrod!!
Jeg vrir meg i skam....

Hehe, bare ren prinsippsak Blunker
1478  Forum / Ombygd / Sv: vw rod på: desember 06, 2007, 14:26:47 pm
Synes nå Doctor Gonzo er en gjennomført og vellykket VOLKSrod...
1479  Forum / Rat-look / Sv: Definisjon på Rat-Look? på: desember 06, 2007, 13:54:26 pm
Synes hele "rat" begrepet har tatt litt av jeg da, og føler egentlig det har en litt negativ klang. For eksempel er begrepet så godt som borte i hot-rod miljøet, da de aller fleste som dyrker sjangeren "tradisjonell hot rod" i utgangspunktet bygger biler som faller under samme kategori. Ikke stas om noen kaller bilen du kanskje har lagt hele sjela di i (og ikke minst lommeboka) for en "rat" bare fordi du ikke er fan av glinsende lakk?

På tide å lage ett nytt navn på denne sjangeren her også? Patina-look, UNresto-look kanskje? Er altfor mange variabler innenfor sjangeren som den er i dag til å definere den som en egen stil kanskje.

Hva synes dere?
1480  Forum / Ombygd / Sv: vw rod på: desember 05, 2007, 17:25:43 pm
Noe annet er jo hva man skulle gått for på eksos siden uten at det ser helt ræva ut. Forslag ?
eksosanlegget på denne ser vel ok ut?

Med unntak av den merkelige bakruta var det en av de fineste bakendene jeg har sett på en volksrod Glad Var vel noe sånt en måtte gått for skulle jeg tro.
1481  Forum / Snikk-snakk / Sv: VW klubb i Drammen på: november 30, 2007, 08:10:36 am
Bra initiativ, kommer innom med pendlerbussen når våren og de tørre veiene åpner for dette.
1482  Forum / Snikk-snakk / Sv: t4 2.0l i 1303s 73mod hva må til???? på: november 25, 2007, 12:34:47 pm
2literen kan du jo selge til meg om den er i god stand Glad
1483  Forum / Ombygd / Sv: vw rod på: november 22, 2007, 22:12:42 pm
Selv synes jeg at eksos/motordeksel er den største estetiske utfordringen på en volksrod, har enda ikke sett noen som har klart å løse det på en pen måte. Selv ville jeg ikke en gang tatt på en stinger da jeg synes de er ur-støgge, (om enn min arrogante mening) men ville prøvd å laget et motordeksel på ett vis. Noen som har tenkt ut en plan? Kom med forslag Glad
1484  Forum / Ombygd / Sv: vw rod på: november 21, 2007, 17:38:59 pm
Noe i denne duren da: http://www.speedwaymotors.com/p/4040,948_Build-a-SoCal-Look-VW.html
Lar dette seg godkjenne? Helt klart penest...

Det ser ut som kalles en "suicide" montert I-beam. Dvs. den tverrstilte bladfjæra er montert kun i fra siden og ikke hvilende på travers som er originalt f eks. på tidlig Ford. jeg har sett en bucket som er godkjent med slik innfestning, men synes selv det ser noe svakt ut. (kunne funka på en boble, som jo er så lett i fronten)

Mulig dette er måten å gjøre det på, men om man får det godkjent vet jeg ikke. Det kommer heller ikke klart frem av bildet om det er tenkt å bruke V-stag, 4-link eller andre løsninger for å stabilisere akselen, som jo er viktig å tenke på. Hairpin løsningen de selger på speedway har jeg hørt flere har hatt problemer med å få godkjent.
Kunne kanskje blitt pent med ett splitta v-stag festet bakerst i "skjermbuen", men her må man gjøre hjemmeleksa si og ikke få feil vinkel på dette i forhold til styrestag, det kan alle som har kjørt med bump-steering bekrefte Blunker

1485  Forum / Ombygd / Sv: vw rod på: november 20, 2007, 11:49:04 am
Skjermløst får man ikke pr dags dato godkjent i Norge, I allefall ikke i tønsberg. Her finnes muligheter for klip-on/off varianter ved utstilling og treff evt. Noen påstår det er mulig å godkjenne uten, min kontaktperson på biltilsynet sier nei. Føler det er rom for å diskutere seg til diverse løsninger ved ombygging men her var svaret blankt.

Når det gjelder forstillingen mener jeg det blir absolutt penest og nødvendig ved bygging av volksrod at man bruker en såkalt I-beam forstilling. Så ikke helt hva den biten du (lobo) la ut egentlig skulle bidra med i farta, men på en bil som ikke bruker originale skjermer som "dekker til" forstillinga, må man bytte. Men så spørs det hva de blåkledde sier til det da..
1486  Forum / Ombygd / Sv: vw rod på: november 20, 2007, 08:45:02 am
Mitt forslag er at før du begynner kapp og sveis så kontakter du SFOOR og får retningslinjer for hvordan du skal gå frem mot ditt lokale biltilsyn. (som likevel sender din søknad videre til sfoor for anbefaling).

Tror faktisk det skal være mulig å lage noe tilsvarende de rod-liknende skapningene vi har sett fra utlandet. Med visse begrensninger være seg skjermer og kanskje forstillingen. Noen som har montert f eks I-beam på en bil original med "nyere" type forstilling? Man får jo lov til å gå andre veien, og montere f eks mustang II forstilling på 20tallere. Sikkert noen i rod miljøet som har forsket på dette. Taksenkingsbiten ses på som reparasjon og bør ikke være noe problem.

Jeg ville tro det var begrensningene i HK som gjør mye av dette mulig på ei boble kontra en amerikansk rod. Har forsket noe på saken, og det virker som at så lenge man søker og begrunner sine ønsker om modifisering er det relativt enkelt å holde seg utenfor kjøretøysforskriften kapittel som omhandler oppbygging. Dette er selvsagt viktig av økonomiske hensyn.

Husk å del erfraringene om du setter i gang Jalle, vet om mange som har lyst til å prøve!
Sider: 1 ... 48 49 [50]
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!