juni 10, 2024, 18:06:38 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: 1 ... 5 6 [7] 8 9 ... 138
181  Forum / Problemløseren / Sv: Hvem i Norge selger bensinslanger som tåler etanol? på: mai 14, 2017, 07:16:40 am
Faktisk så selger Biltema bensinslange som tåler etanol.
Det er båtslangen derfra som leveres med sertifikat, og den er produsert av en kjent slangeprodusent som også leverer til bla TESS. Kjøpte slangen der for ca 3 år siden, den er like fin nå.
Ellers skal TESS ha kommet med ny bensinslange som tåler etanol.
182  Forum / Problemløseren / Sv: 1cm lavere på venstre side på: mai 07, 2017, 10:31:32 am
Du må regne ut i henhold til tabellen, hvor mange hakk inne hhv ute du må justere. Bare yttre er for grovt for 1 cm.
183  Forum / Hva skjer? / Sv: Zita 2016, første torsdag hver måned! Luftkjølt VW, burgere og softis! på: mai 01, 2017, 15:42:16 pm
Nytt år, og nye burgere 😎

Zita til torsdag, og for de som lurer på klokkeslett, sånn fra rundt kl 18 og til alle har dratt hjem 🙂

https://www.vvwklubb.no/aktivitet/torsdagstreff-pa-zita-matbar-i-lierbyen-2/?instance_id=675

184  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: april 29, 2017, 21:49:43 pm
Oljepumpa leverer i utgangspunktet grovt sett flow x trykk. Så ved å gå opp på viskositet, vil du få dårligere flow. Er oljepumpa/lokket shimset riktig?

Ellers vil jeg sterkt anbefale Motul-olja som Berger også anbefaler, den har utrolig sterk oljefilm. Vi brukte den på jobben for å løse kamproblemer på problem-mc.
Mens de fleste oljer er sot og brent ved 240 grader, smører 300V fortsatt 20% ved 270 grader 🙂 Og molekylene i olja og molekylene i stål, tiltrekker hverandre, så man hele tida har en syltynn oljefilm (olja er på esterbasis), noe ikke mineralolje gjør. Kan bla kjøpes hos Honda-mc forhandlere.

Lykke til!
185  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: 1954 T1 på: april 24, 2017, 10:39:33 am
Er vel stort sett å bruke 6V coil og chokeelement, så går 1600 på 6V Glad

Evt sette på en 32PCi-forgasser, så har du manuell choke, som den originale motoren har.
186  Forum / Problemløseren / Sv: Km-teller virker ikke på: april 24, 2017, 10:36:22 am
Er nok enklest å bytte speedometer, ja. Min erfaring er også at når km-telleren stopper, så er det ofte pga at noen har stilt tilbake km.stand, f.eks. med drill. Da går plastdrevene varme og blir deformerte.
187  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: 1954 T1 på: april 23, 2017, 07:13:40 am
Mest mulig rett i, er splitkasse opp til 59/60 og 30 hk motor opp til 60-modell.
188  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 68 transporter, nybegynner... på: april 21, 2017, 18:12:04 pm

Det aller viktigaste er å jobbe med ein ting om gongen, og ikkje rive i filler alt på ein gong. Då krever det ekstrem tolmodigheit å få det saman igjen. Det er i alle fall min bitre erfaring!

Enjoy  Blunker

Amen Glad
189  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Overhaling av SOLEX 34 PICT-forgassere (billedtråd) på: april 19, 2017, 21:26:04 pm
Tar meg friheten til å kopiere inn dette innlegget her, så det er lett å finne seinere.  La inn en kommentar i rødt. Glad

Jeg har strevd så mye med å få motorene til å gå perfekt, spesielt på tomgang, at jeg har laget meg en "sjekkliste". Helt subjektivt vil jeg si at det nesten alltid er ett eller annet med forgasseren som er trøbbelet når motoren ikke går som en drøm.

JUSTERING:

1. VENTILER: 0.15 mm på kald motor  Ventiler må være riktig stilt for å få justert forgasser riktig.

2. TENNING:
   Stiftåpning 0.40 mm
   Tenningstidspunkt (stroboskoplampe, "V" hakket på reimhulet i flukt med senter av blokken)
   Tennplugger (åpning på pluggstiften, avhenger av type plugg)

3. FORGASSER :
   Fast Idle Adjuster (sku inn til den berører kammen, deretter ½ omdreining til)
   Bypass Screw (tomgangsskruen, 850-900 RPM)
   Volume Control Screw (sku ut til turtallet ikke øker mer, deretter inn til det så vidt synker. Tomgang til 850-900 RPM igjen)
   Choke (speldet så vidt lukket på kald motor ved normal lufttemperatur for årstiden)
   Flottørkammer (veskenivå 18-20 mm fra øvre kant)
   Akselerasjonspumpen (34PICT-3 = 1.3-1.6 ml pr pump)


FEIL PÅ KOMPONENTER:

1. FORGASSER:
   Skitt i forgasseren (rens)
   Tomgangssolenoiden (test og eventuelt bytt den. Kan være ustabil)
   Slitte pakninger i forgasseren (kjøp reparasjonssett og bytt pakningene)
   Blanding: Ikke for mager (se på pluggene. Skal være litt sot bare. Bytte til litt større hoveddyse?)
   Dyser: Er de riktige for denne forgassertypen?
   Falsk luft 1: Slark i spjeldene (overhaling, sett inn messingforinger)
   Falsk luft 2: Forgasseren er ikke festet, løse bolter, slitt pakning
   Falsk luft 3: Sjekk gummipakningene på inntaksmanifolden
   Falsk luft 4: Sjekk festingen av inntaksmanifold mot toppene
   Falsk luft 5: Vakuumslangen opp til luftfilteret (1302/1303)

2. BENSINTILFØRSEL:
   Bensinpumpen (membranen OK? Evt bytt pumpe)
   Bensin-gummislanger (servicepunkt, kinaslanger morkner)
   Separat bensinfilter under tanken (servicepunkt, bytt)
   Integrert bensinfilter (hvis VW orginalpumpe, rens silen)
   Skitt i tanken (rens)
   Tette bensinrør (blås rent)
   Gammel bensin fra i fjor, vann/kondens på tanken

3. TENNING:
   Plugger (nye plugger blir aldri feil)
   Kondensator (indikator: det bygger seg opp grader på stiftene. Bytt)
   Fordeler (slitt eller feil type i forhold til forgasseren?)
   Fordelerlokk/rotor (rens og puss kontaktpunktene, evt bytt)
   Vakuum-klokken (sug i slangen: OK? Sjekk vakuum-slangene)
   Pluggledninger (gamle, bytt til dyreste Bosch eller annet ikke-kinesisk merke)
   Coil (blir den glovarm? bytt)
   Tenningsrekkefølge: Går pluggledningene til riktig sylinder?

4. LUFTFILTER:
   Papir-typen (bytt filterinnsats hvis den er skitten)
   Oljebad-typen (bytt olje)
   1302/1303 Thermostatic Valve: Sjekk på kald/varm motor at den virker
   1302/1303 Vakuum-klaffen i innsuget til luftfilteret, virker den?

5. FORVARMING:
   Forvarmingsrør OK? (det venstre skal bli raskt varmt. Hvis ikke, rens ut koksen i rørene med vaier og drill)
   Luftslangen opp til forgasseren (er den hel og tett?)

6. KJØLESYSTEMET:
   Fungerer termostaten?
   Beveger speldene inne i "doghouse" seg lett?
   Er alt kjøleblekket riktig montert? Tetter gummipakningen i motorrommet godt?

7. EKSOSANLEGG:
   Er det tett? (hvis ikke påvirker det gangen på motoren, feil motstand)
   Eksosrørene (står de for langt inn, feil motstand)


Hvis alt dette her er i orden og den fremdeles ikke går ganske greit kan det være mer alvorlige saker, f eks ødelagte stempelringer=dårlig kompresjon, slitt oljepumpe, brente ventiler, slarkete motor, sprekte topper, osv, osv, osv.

190  Forum / Hva skjer? / Sv: Softis&Burgertreff på Cirkel K, Ringdal, Vestfold på: april 19, 2017, 20:22:11 pm
 Kult
191  Forum / Problemløseren / Sv: Treghet ved bytte av veiv og cam lagre på: april 14, 2017, 22:58:08 pm
Ville kontrollmålt om blokka har riktig dia etter linjeborring, ytter og innerdia i lager og ytterdia på veiv.
Har hørt at hullet i blokka kan knipe/bli trangt hvis den som linjeborrer bare kjører igjennom en gang og ikke 2 med riktig dia.
192  Forum / Problemløseren / Sv: Hva må til for å få skivebremser foran på en 63 boble? på: april 14, 2017, 22:52:54 pm
Jeg kjøpte skivebremssett som er til de originale spindlene.
193  Forum / Problemløseren / Sv: Treghet ved bytte av veiv og cam lagre på: april 12, 2017, 07:07:12 am
Har du brukt f.eks. Plastigauge for å måle at toleransene er riktig med de nye lagrene?
194  Forum / Problemløseren / Sv: 1300 prob med fjusk når varm på: april 10, 2017, 22:45:03 pm
Har motoren gått som den skulle i fjor?

Kan være litt av hvert, det første som må sjekkes, er ventilene. Er disse ikke justert riktig, får du problemer med forgasseren.
Så at fordeleren er rett stilt, og at fortenningsregulatoren er i orden.
Har opplevd at tennplugger har blitt dårlige over vinteren, selv om de ser ok ut.
Har også hatt problemer med forgasserising, og med at venstre eksoshale står for langt inn.
Forgasseren kan trenge litt justering, evt overhaling.
Har også hatt god nytte av STP injection cleaner i bensina, løsner belegg fra gammel bensin i forgasseren.
Dårlige pluggledninger har også gitt fusking.
Tror fuel cut off-valven kan ha en dobbeltvirkning, etter hva jeg har hørt.
195  Forum / Problemløseren / Sv: Solex Kardon forgasser. på: april 02, 2017, 21:39:23 pm
Worst case: Brent innsugsventil.
Ta en sylinderlekkasjetest. Regner med at ventiler og tenning er nyjustert.
Ellers sjekk for falsk luft, tette dyser o.l.
Nye gassere? De bør sjekkes over i tilfelle rusk, og at de har riktig flottørhøyde.
196  Forum / Problemløseren / Sv: Prob 1300 - går ikke som den ska på: mars 27, 2017, 12:58:54 pm
Har vært ute for samme problem pga dårlig tennplugg, det hender de dør/blir dårlig etter vinterlagring.
Den fungerte bra før problemet oppstod? Er det en singelport eller dobbeltport?
Kan også være drit i forgasseren, jeg og endel andre har hatt god erfaring med STP injection cleaner i bensina.
197  Forum / Hva skjer? / Sv: MIB 2017. på: mars 22, 2017, 16:54:18 pm
Fikk melding fra Jesper at påmeldingen startet i dag Glad

https://billetto.dk/da/e/mib-summer-meet-2017-billetter-180923
198  Forum / Hva skjer? / Sv: MIB 2017. på: mars 19, 2017, 00:17:44 am
Hei.
Noen som har en link til hvor en kan bestille mat?
Må planlegge sommeren alt

http://summermeet.dk/
199  Forum / Problemløseren / Sv: Type 4 motor moment på: mars 18, 2017, 21:25:11 pm
Husk å dra til med rett smørning på boltene, forspenninga av boltene blir ganske forskjellig tørt eller med f.eks. fett eller motorolje.
200  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Studenten som skal bygge muskler! Total overhaling, hint av porsche... på: mars 13, 2017, 21:24:34 pm
En o-ring tetter best når den er presset sammen 26%, lærte jeg da jeg jobbet i TESS.
Kjekt å vite når man pusler litt utenfor normalen.
Men spørs hvor mye bevegelighet det er igjen da.

Glad
201  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: 1200 12V Industrimotor på: mars 11, 2017, 09:13:19 am
Ellers har 1200 motor ingen utveksling på vippene, veit noen har satt inn originale vipper med 1:1.1 fra 1600.
202  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: 1200 12V Industrimotor på: mars 10, 2017, 22:40:08 pm
Tror ikke det er noe forskjell på kammen, ofte var det oppgitt litt lavere effekt på industrimotorer, men det var fordi de hadde litt lavere arbeidsturtall.
1.25 vipper ville jeg prøvd, fordi du får litt større fyllingsgrad. Er ikke så mye å hente med ny kam uten å gjøre noe med toppene.
203  Forum / Snikk-snakk / Sv: Lakkere boble selv på: mars 07, 2017, 16:05:06 pm
Kjenner en som brukte 2l Biltema-lakk på en hellakering av Opel Manta.
204  Forum / Snikk-snakk / 55 oval på Jay Leno's garage :) på: februar 27, 2017, 18:09:55 pm
Link:
205  Forum / Snikk-snakk / Sv: Vis uleste innlegg på: februar 23, 2017, 23:31:58 pm
Det er nok ikke borte, men du kan velge det bort.
Øverst til høyre, på linja med dato og klokkeslett, står det en pluss. Trykk på den.
206  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Godkjenning med 1600ccm på: februar 23, 2017, 08:33:38 am
Regner med at du først tar kontakt med din trafikkstasjon om dette, virker som en kurant sak.
Send så søknad og du må nok vise bilen for å få dette i vognkortet.
207  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Svinghjulsspørsmål på: februar 23, 2017, 08:29:45 am
Andre kan dette bedre enn meg, men regner med at en 12V jeansmotor har samme clutch-"interface" som en 1600.
208  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Fast Freddy`s It`s hip to be Square på: februar 20, 2017, 21:43:42 pm
Tenkte å bruke skyvesoltak fra Vw polo open air. Elektrisk skyvesoltak Gliser

Burde brukt ett fra Citroen Berlingo Multispace, det er større, tror du har plass til det Blunker

Ellers er vel soltaket Twingo og Polo rimelig like, mens det fra Ka har en mer buet profil, som egentlig passer bobla bedre.

Lykke til! Glad
209  Forum / Snikk-snakk / Sv: Dagens vw bilde på: februar 18, 2017, 22:47:12 pm
[attachment=1]
210  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: Perforert ratt-trekk med surrelisse på: februar 17, 2017, 07:35:04 am
Mener Unneberg har.
Sider: 1 ... 5 6 [7] 8 9 ... 138
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!