Vis innlegg
|
Sider: 1 ... 5 6 [7] 8 9 ... 138
|
181
|
Forum / Problemløseren / Sv: Hvem i Norge selger bensinslanger som tåler etanol?
|
på: mai 14, 2017, 07:16:40 am
|
Faktisk så selger Biltema bensinslange som tåler etanol. Det er båtslangen derfra som leveres med sertifikat, og den er produsert av en kjent slangeprodusent som også leverer til bla TESS. Kjøpte slangen der for ca 3 år siden, den er like fin nå. Ellers skal TESS ha kommet med ny bensinslange som tåler etanol.
|
|
|
184
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia
|
på: april 29, 2017, 21:49:43 pm
|
Oljepumpa leverer i utgangspunktet grovt sett flow x trykk. Så ved å gå opp på viskositet, vil du få dårligere flow. Er oljepumpa/lokket shimset riktig?
Ellers vil jeg sterkt anbefale Motul-olja som Berger også anbefaler, den har utrolig sterk oljefilm. Vi brukte den på jobben for å løse kamproblemer på problem-mc. Mens de fleste oljer er sot og brent ved 240 grader, smører 300V fortsatt 20% ved 270 grader 🙂 Og molekylene i olja og molekylene i stål, tiltrekker hverandre, så man hele tida har en syltynn oljefilm (olja er på esterbasis), noe ikke mineralolje gjør. Kan bla kjøpes hos Honda-mc forhandlere.
Lykke til!
|
|
|
185
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: 1954 T1
|
på: april 24, 2017, 10:39:33 am
|
Er vel stort sett å bruke 6V coil og chokeelement, så går 1600 på 6V Evt sette på en 32PCi-forgasser, så har du manuell choke, som den originale motoren har.
|
|
|
186
|
Forum / Problemløseren / Sv: Km-teller virker ikke
|
på: april 24, 2017, 10:36:22 am
|
Er nok enklest å bytte speedometer, ja. Min erfaring er også at når km-telleren stopper, så er det ofte pga at noen har stilt tilbake km.stand, f.eks. med drill. Da går plastdrevene varme og blir deformerte.
|
|
|
188
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 68 transporter, nybegynner...
|
på: april 21, 2017, 18:12:04 pm
|
Det aller viktigaste er å jobbe med ein ting om gongen, og ikkje rive i filler alt på ein gong. Då krever det ekstrem tolmodigheit å få det saman igjen. Det er i alle fall min bitre erfaring! Enjoy Amen
|
|
|
189
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Overhaling av SOLEX 34 PICT-forgassere (billedtråd)
|
på: april 19, 2017, 21:26:04 pm
|
Tar meg friheten til å kopiere inn dette innlegget her, så det er lett å finne seinere. La inn en kommentar i rødt. Jeg har strevd så mye med å få motorene til å gå perfekt, spesielt på tomgang, at jeg har laget meg en "sjekkliste". Helt subjektivt vil jeg si at det nesten alltid er ett eller annet med forgasseren som er trøbbelet når motoren ikke går som en drøm.
JUSTERING:
1. VENTILER: 0.15 mm på kald motor Ventiler må være riktig stilt for å få justert forgasser riktig.
2. TENNING: Stiftåpning 0.40 mm Tenningstidspunkt (stroboskoplampe, "V" hakket på reimhulet i flukt med senter av blokken) Tennplugger (åpning på pluggstiften, avhenger av type plugg)
3. FORGASSER : Fast Idle Adjuster (sku inn til den berører kammen, deretter ½ omdreining til) Bypass Screw (tomgangsskruen, 850-900 RPM) Volume Control Screw (sku ut til turtallet ikke øker mer, deretter inn til det så vidt synker. Tomgang til 850-900 RPM igjen) Choke (speldet så vidt lukket på kald motor ved normal lufttemperatur for årstiden) Flottørkammer (veskenivå 18-20 mm fra øvre kant) Akselerasjonspumpen (34PICT-3 = 1.3-1.6 ml pr pump)
FEIL PÅ KOMPONENTER:
1. FORGASSER: Skitt i forgasseren (rens) Tomgangssolenoiden (test og eventuelt bytt den. Kan være ustabil) Slitte pakninger i forgasseren (kjøp reparasjonssett og bytt pakningene) Blanding: Ikke for mager (se på pluggene. Skal være litt sot bare. Bytte til litt større hoveddyse?) Dyser: Er de riktige for denne forgassertypen? Falsk luft 1: Slark i spjeldene (overhaling, sett inn messingforinger) Falsk luft 2: Forgasseren er ikke festet, løse bolter, slitt pakning Falsk luft 3: Sjekk gummipakningene på inntaksmanifolden Falsk luft 4: Sjekk festingen av inntaksmanifold mot toppene Falsk luft 5: Vakuumslangen opp til luftfilteret (1302/1303)
2. BENSINTILFØRSEL: Bensinpumpen (membranen OK? Evt bytt pumpe) Bensin-gummislanger (servicepunkt, kinaslanger morkner) Separat bensinfilter under tanken (servicepunkt, bytt) Integrert bensinfilter (hvis VW orginalpumpe, rens silen) Skitt i tanken (rens) Tette bensinrør (blås rent) Gammel bensin fra i fjor, vann/kondens på tanken
3. TENNING: Plugger (nye plugger blir aldri feil) Kondensator (indikator: det bygger seg opp grader på stiftene. Bytt) Fordeler (slitt eller feil type i forhold til forgasseren?) Fordelerlokk/rotor (rens og puss kontaktpunktene, evt bytt) Vakuum-klokken (sug i slangen: OK? Sjekk vakuum-slangene) Pluggledninger (gamle, bytt til dyreste Bosch eller annet ikke-kinesisk merke) Coil (blir den glovarm? bytt) Tenningsrekkefølge: Går pluggledningene til riktig sylinder?
4. LUFTFILTER: Papir-typen (bytt filterinnsats hvis den er skitten) Oljebad-typen (bytt olje) 1302/1303 Thermostatic Valve: Sjekk på kald/varm motor at den virker 1302/1303 Vakuum-klaffen i innsuget til luftfilteret, virker den?
5. FORVARMING: Forvarmingsrør OK? (det venstre skal bli raskt varmt. Hvis ikke, rens ut koksen i rørene med vaier og drill) Luftslangen opp til forgasseren (er den hel og tett?)
6. KJØLESYSTEMET: Fungerer termostaten? Beveger speldene inne i "doghouse" seg lett? Er alt kjøleblekket riktig montert? Tetter gummipakningen i motorrommet godt?
7. EKSOSANLEGG: Er det tett? (hvis ikke påvirker det gangen på motoren, feil motstand) Eksosrørene (står de for langt inn, feil motstand)
Hvis alt dette her er i orden og den fremdeles ikke går ganske greit kan det være mer alvorlige saker, f eks ødelagte stempelringer=dårlig kompresjon, slitt oljepumpe, brente ventiler, slarkete motor, sprekte topper, osv, osv, osv.
|
|
|
191
|
Forum / Problemløseren / Sv: Treghet ved bytte av veiv og cam lagre
|
på: april 14, 2017, 22:58:08 pm
|
Ville kontrollmålt om blokka har riktig dia etter linjeborring, ytter og innerdia i lager og ytterdia på veiv. Har hørt at hullet i blokka kan knipe/bli trangt hvis den som linjeborrer bare kjører igjennom en gang og ikke 2 med riktig dia.
|
|
|
194
|
Forum / Problemløseren / Sv: 1300 prob med fjusk når varm
|
på: april 10, 2017, 22:45:03 pm
|
Har motoren gått som den skulle i fjor?
Kan være litt av hvert, det første som må sjekkes, er ventilene. Er disse ikke justert riktig, får du problemer med forgasseren. Så at fordeleren er rett stilt, og at fortenningsregulatoren er i orden. Har opplevd at tennplugger har blitt dårlige over vinteren, selv om de ser ok ut. Har også hatt problemer med forgasserising, og med at venstre eksoshale står for langt inn. Forgasseren kan trenge litt justering, evt overhaling. Har også hatt god nytte av STP injection cleaner i bensina, løsner belegg fra gammel bensin i forgasseren. Dårlige pluggledninger har også gitt fusking. Tror fuel cut off-valven kan ha en dobbeltvirkning, etter hva jeg har hørt.
|
|
|
195
|
Forum / Problemløseren / Sv: Solex Kardon forgasser.
|
på: april 02, 2017, 21:39:23 pm
|
Worst case: Brent innsugsventil. Ta en sylinderlekkasjetest. Regner med at ventiler og tenning er nyjustert. Ellers sjekk for falsk luft, tette dyser o.l. Nye gassere? De bør sjekkes over i tilfelle rusk, og at de har riktig flottørhøyde.
|
|
|
196
|
Forum / Problemløseren / Sv: Prob 1300 - går ikke som den ska
|
på: mars 27, 2017, 12:58:54 pm
|
Har vært ute for samme problem pga dårlig tennplugg, det hender de dør/blir dårlig etter vinterlagring. Den fungerte bra før problemet oppstod? Er det en singelport eller dobbeltport? Kan også være drit i forgasseren, jeg og endel andre har hatt god erfaring med STP injection cleaner i bensina.
|
|
|
199
|
Forum / Problemløseren / Sv: Type 4 motor moment
|
på: mars 18, 2017, 21:25:11 pm
|
Husk å dra til med rett smørning på boltene, forspenninga av boltene blir ganske forskjellig tørt eller med f.eks. fett eller motorolje.
|
|
|
202
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: 1200 12V Industrimotor
|
på: mars 10, 2017, 22:40:08 pm
|
Tror ikke det er noe forskjell på kammen, ofte var det oppgitt litt lavere effekt på industrimotorer, men det var fordi de hadde litt lavere arbeidsturtall. 1.25 vipper ville jeg prøvd, fordi du får litt større fyllingsgrad. Er ikke så mye å hente med ny kam uten å gjøre noe med toppene.
|
|
|
205
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Vis uleste innlegg
|
på: februar 23, 2017, 23:31:58 pm
|
Det er nok ikke borte, men du kan velge det bort. Øverst til høyre, på linja med dato og klokkeslett, står det en pluss. Trykk på den.
|
|
|
208
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Fast Freddy`s It`s hip to be Square
|
på: februar 20, 2017, 21:43:42 pm
|
Tenkte å bruke skyvesoltak fra Vw polo open air. Elektrisk skyvesoltak Burde brukt ett fra Citroen Berlingo Multispace, det er større, tror du har plass til det Ellers er vel soltaket Twingo og Polo rimelig like, mens det fra Ka har en mer buet profil, som egentlig passer bobla bedre. Lykke til!
|
|
|
|