juni 15, 2024, 15:09:54 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: 1 ... 5 6 [7] 8 9 ... 26
181  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: scarbug - 1303s '74 på: mars 24, 2014, 12:21:26 pm
Da sees ve på første mulig grusvei for litt action Dewil!;)

OK, ble litt jobbing i helga.

Byttet olje og filter. Monterte en Mahle OC47.



Satt opp ledninger for ryggelys





Så kommer spørsmål. Kobling de gamle ledninger mot ny motor/dynamo...

De 3 små ledninger, skal alle boltes felles på dynamo?



Så disse tre, den lengste vet jeg er til oljetrykk... Svart om jeg tar ikke feil var til elektronisk shock på original forgasser og den siste, skal den til coil "pluss"Hæ



Så starta jeg med noe grisete arbeid - overhaling av drivaksler. Hovedidee er å vaske samt smøre på nytt... Men når kl nærma seg 00:30 mandags morgen måtte jeg gi meg... Ble litt for mye sjonglering med 6 kuler  Gliser

182  Forum / German/Euro-look / Sv: Carbon "steinsprutdeksel" på: mars 23, 2014, 20:31:54 pm
For meg så ser det ut at de passer ikke helt. Jeg synes lappen skal følge skjermbuen...
183  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Dewil's 56 Oval ragtop på: mars 23, 2014, 20:29:40 pm
Fikk ikke helt med oppkobling av bremselyssensorer Hæ  Glad Glemte du å sende signal videre til lykter eller? Osteaktig
Men nå skal jeg også tørre å ligge forran deg da jeg vet a du har endelig litt kjærlighet til bremser  Gliser
184  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: scarbug - 1303s '74 på: mars 23, 2014, 20:12:05 pm
Action i garasjen:

Satt på plass gammel isolasjon på brannvegg men siden den var ikke såpen å de på så tok jeg en tynn bytumplate fra Biltema og limpe på toppen. Ble bra.



Siden jeg hadde besøk så passet det veldig bra med ekstra hjelp og slik ble motor boltet på plass!  Osteaktig





Potte har nok av klaring.



Men det var så vidt det gikk med høyre innsug...



Med filter på så får jeg ikke lukke motorlokk men det er ingen krise tenker jeg. Finner på noe  Kult  Har tenkt om 4 små filtere i steden for...

Måtte ta av tverstag mellom forgassere og ble plutselig noe krøll å få den på igjen. Må tilbake til garasjen for små kos... Blunker
185  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: scarbug - 1303s '74 på: mars 23, 2014, 20:04:38 pm
Kjekk tråd å følge med på :-)

Hyggelig med bekreftelse i ni og ne at noen er der ute som følger Blunker
186  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: scarbug - 1303s '74 på: mars 21, 2014, 07:22:19 am
Ja, drivstofpumpe var montert på plass også. Fikk forlenge begge ledninger slik at jeg kan føre de den veien jeg vil. Hadde par alternativer for slange. Hadde en fra Torshov og en annen fra Mekkonomen. Den siste var armert så eg valgte den. Har montart avstikker til varmeapparat og jeg sliter med at slangen er så stiv som den er. Kjente på den fra Torshov i den tiden jeg var ferdig med opplegge og fant ut at den var mye mer fleksibel... Ville egentlig brukte slags fasterør og bende de slik jeg trenger. Jeg må bøye i 180 grader etterhvert da pumpe og filter til Eberspacher skal kobles.



Forresten, her er en tråd jeg har begynt vedr. min Eberspacher BN2 luftvarmer: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,59320.0.html
187  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: scarbug - 1303s '74 på: mars 21, 2014, 07:14:12 am
Takk for innspill Berger! Jeg nærmer meg timebestilling Glad

Litt action fra garasjen:

Brukte bengalakk  og owatrol blanding (ca 10:1 blanding) for å male områder med overflaterust.



Samt testett sitronspray. Kanksje mest behagelig lukt jeg har hatt i garasjen Glad



Limrester ble det borte også Glad Takk fr tips!



Mens hekken tørket/hardet løftet jeg front for å jobbe litt med drivstoffpumpe.





I mellomtid fikk girkasse ny olje og var klar for montering.





Før jeg monterte girkasse så gikkjeg over en gang til med Owatrol. Jeg bestemte å droppe sprøyting med bunnstoff. Flere ting som gjorde det. Først så blir det pent å se på men ingen anelse hva som skjer under. Og skal jeg fikse ytteliggere så blir det et helvetes jobb å fjerne det.

Skrudde deksler av aluminium over de to hull etter varmluftkanal og smørte Tek7 rundt over for å få de tett.

Så rom rundt girkasse var ferdig behandlet og jeg kunne montere girkasse på plass.



Mangler fortsatt leding for reverslysbryter, men har sett at det går annen å koble på mens girkasse er i/under bilen.

Ble også en ny foring rundt girvelgerstagkobling Glad



Så gjorde jeg en liten prøve - kjøpte balsamterpentin fra Biltema og pensla over bunnstoff i hjulsbuen. Lukter like ille som alt anet men bunnstoff ble mykt etter 2 min. En bra middel dersom bunnstof skulle fjernes. Min mening var å reaktivere bunnstoff. Vel, kanskje litt for mye å håpe at bunnstoff fra 1973 skal komme 100% i livet men den er ikke så tørr og oppsprukket som før i hver fall...



Har inspisert akslinger. De må jeg vaske og smøre på nytt. Gummimansjett så bra ut. Lurer bare hva skal jeg vaske de med slik at gummimansjett blir ikke ødelagt. Eller kjøpe nytt med en gang?

Nå kan jeg gå over til det mest spennende - motormontering...
188  Forum / Problemløseren / Sv: Eberspacher BN2 luftvarmer på: mars 21, 2014, 06:48:06 am
Fant noen gamle bilder fra tiden da jeg kjøpte bilen.

slik ser en Eber ferdig montert i en 1303:



Selve kobling mot bryter(e) som sitter pådashbord:



Og herer er selve brytere jeg nevnte før. En grønn temp. bryter. og en "dra ut" bryter som sitter rett under nødblinkbryter.



For 5 år siden har jeg prøvd å finne hva som er feil og observerte at temp. føler har løsnet seg. Loddet sammen men det ga ingen resultat. Tipper jeg må kjøpe en ny en siden jeg stoler ikke så godt på lodding. Noen som har tips hvordan man sjekker om temp.føler funker?

189  Forum / Problemløseren / Eberspacher BN2 luftvarmer på: mars 20, 2014, 20:41:29 pm
Agregaten var montert i bilen da jeg kjøpte min 1303 og jeg antar at den var montert av de som leverte bilen i 1973.
Luftvarmer fungerte ikke. Rett og slett ingen livstegn. Jeg har demontert og lagret alle deler. Nå har jeg tatt den frem siden varmluftpotter er borte.

Her er selve bilen forresten Glad : http://www.vwnorge.no/index.php/topic,39656.210.html

Jeg har vurdert en ny Webasto luftvarmer men har ikke 5000kr ekstra ogsatr å få liv i Eberspacher for en mindre sum.

Det jeg vet per nå er:

- viftmotor fungerer og vifte blåser ved direkte strømkobling.
- glødeplugg gløder bra.
- drivstoffpumpe "klikker" bare en gang da jeg kobler på 12V.

Første spm. skal ikk pumpe klikke konstant? Har mistanke at pumpe må gjennomgås.

Videre har jeg flere brytere på dahbor og litt usikker hvordan de hondteres. En "dra ut" bryter og en grønn temp. bryter. Den siste er naturlig nok koblet mot varmeapparat, men den "dra ut" bryter er et misterium.

Nå har jeg lest litt og lastet flere manualer. Den nærmeste som passer er for en Eberspacher BN2 monter i en 1302 med litt annerledes drivstofftilførsel men det meste skal gjelde. Tipper at jeg ha all krøll i "elektronikken". Må sjekke om rele, temp. føler og termostat er lik gode som andre ting jeg har fott sjekket.









Starter tråden for erfaringutveksling. Håper det er noen der ute som har litt mer peiling enn jeg. Kanskje det er flere som har en Eber liggendes og har lyst å få liv i den. Jeg synes det er vært å prøve...
190  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: scarbug - 1303s '74 på: mars 18, 2014, 07:29:29 am
Ok, ok. Skjerpings fra min side...  Rekker tunge En ny tur til Mekonomen i dag.
191  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: scarbug - 1303s '74 på: mars 17, 2014, 21:16:25 pm
To steg frem og en bak...  Tvilende

Fikk sprøyte bunnen over girkasse og motorhus generelt med Owatrol. Gikk fint det. Nå lar jeg det stå i 24 timer og skal male litt med bengalakk før jeg sprøyter noe bunnstoff  der over girkasse. Brannvegg skal lyddempes osv, men jeg er snart klar for girkasse montering i hvert fall...





Så var et steg bak da jeg skulle fjerne tildekking. Biltema sølvteip ville ikke gi seg... Prøvde å varme opp med pistol men det hjalp lite... "Gleder meg" til limfjerning... Noen effektive tips?

192  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1303S prosjekt på: mars 17, 2014, 13:02:55 pm
Så du skulle bare dobbelsjekke at rust på en 1303 er vanlig?  Osteaktig
193  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: scarbug - 1303s '74 på: mars 11, 2014, 10:25:37 am
Husk å snu bakhjula da Gliser

Takk for tips  Kysser
194  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 71' 1302 to be German/Euro-looker Prosjekt på: mars 11, 2014, 07:28:56 am
Har du delt bilen eller jobber du med en helt ny bunn?
195  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: scarbug - 1303s '74 på: mars 11, 2014, 07:26:50 am
Satt bilen ned på bakken igjen. Jeg må vaske litt motor- rom og se litt nærmere på hvor mye plass har jeg til disposisjon for oljekjøler...

Alt er så tørt under bilen så jeg blåste alt med trykluft for å begynne med. Satser på å vaske mer etter hvert. Skal behandle overflaterust jeg har.

Tok aluminiumsplate og lagde deksler for åpninger under baksete (der varmluft ledes gjennom inn til kanaler).







Og det var så deilig å mekke ute igjen...

196  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: scarbug - 1303s '74 på: mars 10, 2014, 20:32:28 pm
Hei
Tror Ringstad gjør dette for 1500-2000,- ring han grei kar

Mvh Kåre
Anders Ringstad
Båstadveien 556, 1866 Heiås
Tlf: 922 98 438
Hvis du er på Face: https://www.facebook.com/pages/Anders-Ringstad-Produkter/168243350035960

Takk for kontakter Svein. Jeg har hørt om Ringstad bde her og der i fra før. Flere vet jeg har også brukt de.
Jeg lurer om det kunne vært morsomt å prøve noen andre i market rett og slett for å få erfaring... Glad Men om det viser seg at de er rimligste så havner jeg hos de tror jeg uansett Osteaktig
197  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: scarbug - 1303s '74 på: mars 10, 2014, 20:29:42 pm
Hei
hvorfor måtte biltilsynet vite hva motoren koster ? det er vel hk som teller?

Mvh Kåre

Riktig det Kåre at de er opptatt av hk. Kvittering var kun for å vise hvordan du har fått tak i motor. Bevis på en måte at du har ikke stjålet en... Så jeg skal gjøre som Jee nevnte. Må bare forklare så går det sikkert bra.
198  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Dewil's 56 Oval ragtop på: mars 10, 2014, 20:27:20 pm
Ånding/veivhusventilasjon ja. Har borret et hull til ånding ut av tårnet under dynamoen og boksen til åndingen skal henge på torpedoveggen et sted så da må røret gjennom viftehuset.

Aha, har ikke sett før at fast rør blir brukt til ånding, alle er så opptatt med slanger i alle fasonger Glad
199  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: scarbug - 1303s '74 på: mars 10, 2014, 13:28:43 pm
Angående motoreffekt. Ville jeg latt de avgjøre hvem de aksepterer papirer fra. Tviler på at de tar hobbypapirer fra meg. Selv om jeg har sett biler godkjent med håndskrevne kurver fra Kvikk service tidligere  Osteaktig  (noe sier meg at dette ikke går i dag)

Kvittering på kjøp ser jeg ingen utfordring med. Det er både lov og kjøpe en motor brukt, og sette den sammen selv. Denne motoren kjøpte du jo brukt og delvis sammensatt. Og resten monterte du jo selv. En lapp fra selger om kjøpesum og kvittering på delene du har montert selv skal være dokumentasjon god nok.

Lyden kan lett strupes med Innsatskon fra CSP om du er i tvil. Fjerner det værste brølet. Og blir permanent fremfor jukseløsninger som stålull og stålnetting.

Takk for kommentarer Jee. Jeg er helt enig med deg. Jeg spurte saksbehandler om hva ville han anbefale av verksted som er godkjent og han mente at de har ingen liste hvem som er godkjent eller ikke å drive effektmåling. Men det måtte være en godkjent verksted som kan skrive ut et dokument som viser motoreffekt. Kvittering der fra var også behov for. Jeg kommer tilbake til ønske om tips med verksted som kan måle effekten. Blir spennende å se hva det blir til...
Det med kvitteringer har jeg tenkt å løse med å skrive et notat til vegvesen og synligjøre hvordan ting havna hos meg. Skal ikke gå i detalj men en grov oversikt.
Lyden skal ikke være et problem. Om jeg forsto det riktig at det var ikke krav på lyd i '74 og dermed er det ingen spesifikk grense jeg må forholde til. Det viktigste at det blåser ikke porten i hallen tenker jeg Glad Om det blir noe trøbbel så skal jeg bruke tips du nevner!

Det eneste jeg håper nå er at effekten holder seg rundt 155hk som målt hos Jee. Her har jeg grense på 160HK...
200  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: scarbug - 1303s '74 på: mars 10, 2014, 08:49:43 am
Er i gang med å godkjenne motor og få dette innskrevet i vognkort.
Sendte inn mail/søknad til vegvesen og etter telefonprat med saksbehandler (jeg valgte samme man som sist, siden det gikk så bra den gangen...) er jeg velkommen til å bestille visningstime. Motorbåt skal ikke være problem.

Nå setter jeg enda mer press på å få motor inn i bilen. Skal ikke haste for mye men ASAP gjelder for min del.

Det jeg skal ha til visning var:
- dokumentert motoreffekt. Dvs. en dokument med signatur/stempel fra verksted som gjennomfører efektmåling. Her får jeg mulighet å sjekke en gang til hva effekten ligger på tror jeg, om ikke Jee kan hjelpe her. Bremsing var gøy så jeg ser ingen problem å kjøre en runde til:)
- kvittering på kjøp av motor/deler... Her har jeg en utfordring  Hæ
- lydnivå som ikke skremmer vegvesenet Glad var ikke noe konkret krav her sa han så det blir sunnfornuft vurdering hallen. Regner med at CSP potta gjør jobben Glad

Nå skal jeg bestille time. Satser å få motor godkjent før Påske... Om køen er ikke for lang.
201  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Dewil's 56 Oval ragtop på: mars 10, 2014, 07:44:43 am
Det der med "gjennomføring til veivhusventilasjonen", kan du si litt mer hva det er og hvorfor det må gå gjennom viftehus? Er det onding?
202  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: scarbug - 1303s '74 på: mars 05, 2014, 09:00:01 am
Takk for innspill 1302;) Jeg skal senke senke bilen på bakken med hjul på for å inspisere rom bak under skjermer. Det blir enten det eller en MB oljekjøler på tvers av bilen under girkasse...

Jeg har flere girkasser så her var det litt å velge. Jeg skal bygge litt tøffere girkasse etter hvert men foreløpig må jeg bruke det jeg har. Jeg setter inn original girkasse som stemmer fra bilen og den jeg har til overs skal jeg bruke for å bygge ut.

Tømte olje, den var mørk og grønnaktig...





regner med at det var ikke farlig:) Nå trenger jeg tips om type girolje jeg skal bruke, gjerne noe jeg få tak hos Torshovbil.no

Monterte ny bøyle under girkasse med forstarket urethan foringer. Blir mye stivere enn med originalbøyle og gummiforinger...

Så ble det ryggelysbryter samt nytt mansjett forran på nese. Legg merke på ondingshull på senterlinje på toppen forran på girkasse Glad Sjekket at det var ikke tett.



Mangler bare giroljepåfylling før girkasse skal inn. Ellers må jeg finne en måte å behandle litt under bilen der varmt luft gikk inn i bilen. En av foringsrør var knust fra før og jeg kjører uten varmepotter så jeg fjernet begge to. Det som er kjedelig er at de kan ikke fjernes eller remonteres uten å splitte bilen. (mine var ødelagt så jeg knuste de ut.)





Har googlet litt om kobling av drivstoffpumpe. Nå har jeg rele, bryter, og litt  annet på handleliste...

Litt tøffere avstiving er i plan, men det få vente til jeg har bygd nytt girkasse og alt må ut igjen. Ikke sikkert at det må ventes lenge men jeg vil ha bilen på veien så fort så mulig. Vinter er jo over!
203  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1968 orginal DeLuxe panelvan. på: mars 05, 2014, 08:11:28 am
Det passer jo bra med stadig nærmere sesong Glad Stå på!
204  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Dewil's 56 Oval ragtop på: mars 03, 2014, 12:31:21 pm
Kult  Glad selv om jeg klarte ikke å lese det riktig sikkert  Gliser
205  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: scarbug - 1303s '74 på: februar 26, 2014, 08:29:10 am
Steinsprut tenker jeg at det går å bygge beskyttelsesrist for. Jeg er mer bekymret for sand og leire som kan pakke radiator tett. Null gjennomstrømning=dårlig kjøling...

Skal sjekke litt med plass der du nevner, kan være en mulighet der ja.

Jeg kar kjøler som er 20x28 men jeg ser at en på 20x20 kunne vært mye lettere å finne plass for, eller 20x15 enda bedre. Men blir det stort nok da for å kjøle olje ordentlig. En original kjøler er ikke så stor den? Men det var det at motor er ikke helt original lenger heller Glad
206  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: scarbug - 1303s '74 på: februar 25, 2014, 21:12:09 pm
I kveld var det planleggingsdag i garasjen.

Koblet girkasse mot motor og for min stor glede så roterer alt pent. Så med en sen girkasse og en 215 klutsj så går det fint uten sliping i bjellhus! Bra  Glad Glad





Så satt jeg girkasse i bilen for å se på mye rom har jeg til disposijon for oljekjøler... Nå forstår jeg hvorfor kjøler settes for det meste forran på 1302 og 1303 - til slutt så er det er ingen plass bak der! Jeg tenker på ferdig avstivet bil. Stabstag mellom dempertårn bryter rom over girkasse. Jeg har en kjøler på 20x28cm og med vifte på så er det ingen sjans at den kan sitte under bilen (i område over girkasse).
Jeg har ikke lyst å bore gjennom kamei spoiler forran for å lede luft til kjøler så det er ikke aktuelt for meg å montere kjøler forran.

Andre alternativer:
 - bruke en lang og slank kjøler rett under girkasse der girkasse treffer motor.
 - gå Porsche vei og sette kjøler på inneskjerm. Riktig nok ligger den forran på en Porsche men jeg tanker venstre bakskjerm. For bedre gjennomstrømning kunne jeg åpne nedre del av skjermen...
 - andre forslag mottas med stor takk Glad

Har notert det jeg fant som må gjøres med motor, girkasse, pumpe osv.. før jeg kan kjøre ut på veien. Liste er lang men ikke umulig. Det mest krevende er å finne budsjet for siste innkjøp  Tvilende Men det ordner seg sikkert vi er fortsatt i februar Blunker
207  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: scarbug - 1303s '74 på: februar 25, 2014, 20:54:36 pm
Tilbake i tiden:

her er motor motert i benken



Slik så hengeren på vei hjem fra Jee Glad Relativt mange hester her...



Så var transport hjem igjen. Passet perfekt i Passat Osteaktig

208  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: scarbug - 1303s '74 på: februar 25, 2014, 20:50:17 pm
Det er i hvert fall mye potesial i denne motoren Kåre og det liker jeg Glad
209  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1303S prosjekt på: februar 25, 2014, 20:46:35 pm
Jeg har urethan foringer og kerscher coilovers forran samt koni dempere bak. senket sånn passe. 22mm stabstag forran. Med breiere dekk og original motor så føles det som gokart. Mer riktig camber forran så sitter du fast på veien Blunker Lykke til.
210  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 71' 1302 to be German/Euro-looker Prosjekt på: februar 25, 2014, 20:42:01 pm
Verksted med ordentlig smøregrøft! Nice!

Morsomt å se en til GL boble på gang. Her følges det, du må stå på videre!  Blunker
Sider: 1 ... 5 6 [7] 8 9 ... 26
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!