1921
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: fra 1300 til 1600
|
på: februar 04, 2008, 19:02:48 pm
|
veldig greit å skrive hva slags modell du har, om det org girkasse på den etc. Hvis det har vært 1600 så skal det gå greit, hvis det ikke er blitt byttet svinghjul på den 1600-en for å få den inn i girkassa. Altså byttet til mindre svinghjul.
1600 svinghjul har mer tenner og derfor større.
Lasse
|
|
|
1922
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Stempler a JE
|
på: februar 04, 2008, 18:53:59 pm
|
Slik så mine JE stempler ut etter et ventilsette løsnet ved ca 7000 rpm. Kjedereaksjon: løsnet ventilsete - knukket ventil - knust topp og stempel - brukket råde - knekt kam og hull i blokk. Stempel og råde lå oppå blokk da jeg åpnet bakluken. Vet ikke om " kekonaiii@aol.com" har forbedret seg de siste åra, men er kjent som kjeltring. Men er dette AA-stemplene som han selger eller?? Så jo umåtelig stygt ut.....
|
|
|
1923
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Stempler a JE
|
på: februar 04, 2008, 16:20:23 pm
|
Nei det blir ikke noe mer rpm av det, men de tåler mer rpm en Mahle og slikt. Når det gjelder sylindre så kan du velge hva du vil, Mahle har funket fint for meg.
Takk JHU, tror jeg vet hva det blir i neste motor
|
|
|
1924
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Stempler a JE
|
på: februar 04, 2008, 14:59:27 pm
|
Trenden når du er på Wiseco nivå, er å bestille dem med oppflyttet kryss pinne for å ha bedre plass til lang råde (mindre slitasje, og mindre blowby over tid) og fortsatt få en smal motor som går inn i motor rommet uten å kappe og herje.
Ok, den er god. Får du større rpm register med disse stemplene eller er det bare at de er fordømt holdbare? De må jo være betraktelig lettere enn standard Cima / Mahle? Masse dumme spørsmål her men..... Og, kan du bruke, som sagt, hvilke som helst sylindre?
|
|
|
1925
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Stempler a JE
|
på: februar 04, 2008, 14:36:44 pm
|
Sammenlign de bildene med dette som viser et Wiseco stempel etter at en ventil løsnet og sprengte sylinderen. Stempelet falt ut og hamret toppen i 2 deler før det trakk seg tilbake igjennom mengder med metall... stempelet hold og pinnen er der fortsatt!
Shit, det her er alvorlige saker ja. Så bare at selger refererte til sikkert noen motorbyggere/kjente entusiaster i statene med tanke på AA-stempler. Ikke for at jeg skal ta det for god fisk(er selger selv)..... Med tanke på prisforkjell på 900 kr så er det ikke mye å tenke likevel... Men for å dra det videre, anbefaling på sylindre til disse,JE/Wiseco, brukes alt eller er det spes der og??
|
|
|
1926
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Stempler a JE
|
på: februar 04, 2008, 14:26:18 pm
|
Dette er AA stempler. JE og Wiseco er begge meget bra saker, men dette er ikke fra dem.
Så dette er ikke å stole på: They are Forged from 2618 T6 Aluminum which is the same material as the JE Pistons Har ingen grunn til å betvile det, men at man bruker samme material trenger vel ikke bety at resultatet blir det samme? Nei, det er sant så sant. Litt gøy å begynne å kikke på litt annet enn standard Mahle satser, så da spør jeg........ og får svar. Takk
|
|
|
1927
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Stempler a JE
|
på: februar 04, 2008, 13:02:19 pm
|
Dette er AA stempler. JE og Wiseco er begge meget bra saker, men dette er ikke fra dem.
Så dette er ikke å stole på: They are Forged from 2618 T6 Aluminum which is the same material as the JE Pistons
|
|
|
1929
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: samboere og pengeforbruk
|
på: februar 04, 2008, 12:17:43 pm
|
Jeg har i årevis hatt en egen konto med tilhørende VISA kort. Denne kontoen har jeg i fred og bruker på min hobby.
Den er veldig grei.....
|
|
|
1930
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: samboere og pengeforbruk
|
på: februar 04, 2008, 11:37:41 am
|
Jeg tror at så lange man er ærlig og forteller hvor nært hjertet denne lidenskapen ligger, og hvor god terapi det er for deg å drive med dette så går det an å være venner hele tiden. Og, så klart, la damene få spillerom til det de har lyst til innimellom. Gi og ta, det er slik det må være og å unne hverandre ting. Men selvfølgelig, går det hardt utover den vanlige bruksøkonomien er det synd. Jeg samler sammen litt kroner over en periode og shopper deler når pungen har litt mer i seg. Og så hender det jo at det slumper inn litt uforutsett, og da er det bare å dele litt med den bedre halvdel, så går alt bra i en lengre periode..
|
|
|
1931
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Lasse`s T1 `65
|
på: februar 03, 2008, 21:33:33 pm
|
Kult prosjet!!! Det blir spennende og følge med. Når jeg ser luftkjølte deler, så får jeg innmari lyst til å bygge en selv!! Jeg har jo vann nå så det det blir nok luft på mitt neste prosjekt. Keep up the good work Takk takk. Må si at du har et spennende prosjekt på gang selv. Lukter på komboen som heter oxyboxer på neste motorprosjekt. Så da blir det en liten del vann(bare blokka) og resten luft. Mye jobb, men det facinerer meg. Oxy boxer ja, jeg var nesten der, men det ble med det. Det hadde vært kult å bygd en sånn. De som har greie på dette sier at det er mange fordeler med wbx blokka. Slipper linjeborring, styrken i blokka osv. Det er en her på forumet som har begynt, ser veldig bra ut. Det som er jobben er flytting av pinnbolter, oljekjøling og tilpassing av sylindre til "vinduene" på blokka. men ellers så er det mange fordeler ja. Kikka litt på thesamba og det er jo mange der som faktisk dreier ned sylindre mot betaling, så vi får se...... Får bli ferdig med 1641 først, og det begynner å ta litt for lang tid nå Våren kommer fort
|
|
|
1932
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Forgasservalg, dobble
|
på: februar 03, 2008, 18:08:49 pm
|
Feedback på selger her http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=271846&highlight=corysvdub+yahooPrisen er god og delene nye, men det er alltid en viss risiko med å kjøpe ting du ikke kan holde i hånden - det er det her hjemme også! Er du misfornøyd med handelen har du mulighet for å uttrykke problemet i feedback-tråden over, da vil det gjerne løse seg fordi selgere på thesamba er avhengige av gode tilbakemeldinger. Nå har jeg ikke handlet noe på samba tidligere, men hva slags erfaringer har folk her stort sett?? Nå sender vel ikke alle som selger der over dammen heller men....
|
|
|
1934
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Forgasservalg, dobble
|
på: februar 03, 2008, 14:55:30 pm
|
De på bildene dine har flottør kammer lokkene på siden av gasseren og ikke på toppen mellom traktene slik som stående gassere vanligvis har.
ok.takk skal du ha. lærere noe hele tiden
|
|
|
1936
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Forgasservalg, dobble
|
på: februar 02, 2008, 19:25:28 pm
|
Det finnes stående mikuni også, JPM bruker gjerne de.
Ok. Litt fersk på dette med gassere, hvordan ser du eks at de lenger oppe i tråden er liggende?
|
|
|
1940
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Forgasservalg, dobble
|
på: februar 01, 2008, 20:38:51 pm
|
Jeg synes materialbruk og finish på HPMX virker.... sånn passe. Hadde heller kjøpt brukt weber.
Ok, så brukte weber med en overhaling er et bra alt. Men som Jøran skriver i sin link, CSP settet, er dette mye annerledes enn cip sine Webere? Weber er vel weber, eller...
|
|
|
1942
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Forgasservalg, dobble
|
på: februar 01, 2008, 17:13:32 pm
|
Kadron gassere er jo en løsning.
Ok. Hva er effektforskjell på disse da, mener da kadron kontra weber. Hvis du vet. Jeg får vel fort 10hk ekstra med weber...
|
|
|
1943
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Forgasservalg, dobble
|
på: februar 01, 2008, 16:40:31 pm
|
Skjønner det Jøran, det er bare at det er "litt" over det jeg har planer om budsjettmessig. Men er det andre forslag med tanke på at det "bare" er en 1641???
|
|
|
1947
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Forgasservalg, dobble
|
på: februar 01, 2008, 15:56:37 pm
|
HPMX er billig versjonen av Weber. Konstruksjonsmessig er de like.
vil du da si at weber er mer stabil og holder i lengden? gir den mer enn en hpmx
|
|
|
1948
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Forgasservalg, dobble
|
på: februar 01, 2008, 15:44:02 pm
|
Doble 40 IDF Weber gassere er vel nærme blinken etter min begrensede erfaring. Begynner motoren å ta form?
Venter på stifter så jeg får 8-pins veiv og svinghjul. Og rådelagre. Har alt klart da til byggingen av shortblock. Det jeg lurer litt på er jo om prisen på Weberen står i forhold til hva et sett hpmx-gassere gir? 4500,- for hpmx og nesten 7000 for weber
|
|
|
1949
|
Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Bygge Motor?
|
på: februar 01, 2008, 15:38:05 pm
|
Får lete litt til da. Men er det Empi-veiv så er jeg ikke int.
står det ikke at det er scat i teksten øverst her da?
|
|
|
1950
|
Forum / Snikk-snakk / Forgasservalg, dobble
|
på: februar 01, 2008, 15:33:28 pm
|
Kikker opp og ned på nette etter både brukte og nye dobble 40mm eller 44mm gassere, men er litt usikker på rett valg. Motoren er en 1641 med 110 kam og standard topper. Skal prøve å legge komp på rundt 8-8,5 tenker jeg.
Er empi hpmx-ene fra cip greie? Har aldri vært borti dobble gassere enda, og kanskje det er greit med andre typer også
Forslag mottas med stor takk
Lasse
|
|
|
|