juni 11, 2024, 16:22:49 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: 1 ... 6 7 [8] 9 10 ... 12
211  Min klubb / Trondheim VW Klubb / Sv: Tråen til tykken og tynnen!! på: mars 25, 2010, 15:00:21 pm
hæ?

Jeg har dreiebenk hvis du vet hva som må gjøres, evt. tar med felg og tromler. Blunker

M.
212  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Panelen Kjell på: mars 19, 2010, 00:56:33 am
Litt om hva som har blitt gjort de siste dagene:
Som et forsøk på å ha noe jeg kan holde på med hjemme i boden og ikke alltid måtte reise til garasjen så begynte jeg å vaske motoren slik at jeg kan ta med den hjem og jobbe på den.
Jeg har vel tidligere stolt uttalt at jeg hadde funnet motor til bussen, men denne er altså en annen.  Blunker Planen med denne er å vaske den, overhale den og bruke den. En ordentlig motoroppussing vil skje en annen gang.

Motoren er en litt "eksotisk" sak. Det er en 1200 motor fra samme år som Kjell (nov. -64), men den har siden blitt overhalt på fabrikk. Den har da fått seg nytt motornummer som jeg tror indikerer at det nå er en 40hk. Endeslark finnes, men vi håper den holder en sommer eller to?
[attachment=1]
(En kan se en antydning til en D før det nye motornummeret? X'en etter det nye nummeret betyr vel at den er fabrikkoverhalt. Han som slo inn nummeret hadde nok fått i seg en bayer eller to for mye...)

Testet ut rådet Tistlo hadde fått om å bruke "Cillit Bang" sammen med oppvaskbørste. Et par timer senere er jeg godt på vei.
[attachment=2]

Og i kveld vasket jeg litt deler med Biltema håndrens og tannbørste. Fungerte utmerket! Glad
Fikk skiftet kondensator og stift på fordeleren, men innså at jeg har prestert å kjøpe feil rep.sett til både forgasser og bensinpumpe..  Tvilende
[attachment=3]

Motoren kommer jeg til å jobbe litt med i rykk og napp, så blir vel litt plutselige oppdateringer.

M.
213  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Panelen Kjell på: mars 16, 2010, 08:57:45 am
Siden det var to som monterte stereo i en vannkjølt i garasjen i går valgte jeg å ikke begynne kappingen i bilen som planlagt, men heller jobbe med andre ting.
F.eks. styresnekken har blitt strammet og rustbeskyttet under "gulvnivå" med POR15.
[attachment=2]
M.

Er det slik POR15 ser ut eller har du malt oppå den?

Kan denne brukes til lakkering av forstilling? ser at POR15 ikke kan males på bart rent metall, jeg holder på og sandblåseforstilling så lurer på hva jeg kan bruke til det.

Mvh Sveinung

Det er to strøk POR15 malt med pensel du ser der, ja.
Lakkere en forstilling med det burde nok gå fint, bare du får vekk alt fettet og lar malingen herde et par dager før du håndterer den.

Dette står på gasolin.no: "Det er derfor svært viktig at overflaten er grov og porete, som på rustne, etsede eller sandblåste overflater." - Altså burde vel du kunne bruke det uten noen annen grunning?

M.
214  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Panelen Kjell på: mars 14, 2010, 01:44:19 am
Bruker to såkalte kanalvifter som stod montert i lokalet fra før av.
Slike vifter får du sikkert tak i et sted hvor de skifter ut ventilasjonsanlegget. Kompakte og ganske effektive.
Nok til at det blir undertrykk i rommet vårt hvertfal! Glad

Rammen rundt var sveist fast, jo. Punktet langs den indre kanten.
Tror nok ikke det hadde gjort ting noe bedre av å hoppe på den..
Gikk fint med hammer og mothold. Blunker

Blir nok skikk på den til slutt!

M.

Kva type avsug e da du har montert i sanblåserommet ditt?

Intresangt å sjå att motorluka ikkje var sveist fast!! Dei fant vel ut kva som var enklast ja.. Men du kunne jo hoppa litt på luka før du delte den for å "grovretta " den, kansje?
215  Forum / Problemløseren / Sv: Oversize dørbolter på: mars 14, 2010, 00:50:15 am
Tusen takk for svar Mags!
Litt sen med å svare, for jeg hadde håpet å finne ut hva jeg hadde tilgjengelig.
Så langt har jeg kun funnet en 8mm hon.
Også har jeg insett at den ene hengselen trenger en større bolt, og Wolfsburg West sin største er 8,15mm noe jeg ikke tror holder.
De boltene du snakker om, hvem selger dem? Og har de også oversize speilarmer?

M.
216  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Panelen Kjell på: mars 14, 2010, 00:47:09 am
Litt av hvert skjer.
Rommet vårt er nå så godt som ferdig. Det ble veldig lyst og godt, og avsuget fungerer utmerket! Gleder meg til å ta det i bruk!
Men siden jeg ikke har anskaffet sand har jeg brukt tiden på litt andre ting:
Det ser ut til at kabalen med frontlykter går opp ved hjelp av OTO og Sam. Takk!
Også ved hjelp av Sam kunne jeg i dag demontere en ekstra forstilling han hadde for å få et sett fjærpakker uten knekte fjærer. Glad
Og i kveld jobbet jeg litt med motorluken, som jeg sikkert har vist her tidligere. Den var helt deformert. Delte den i to ved å brette opp falsene og hamret løs! Glad
[attachment=1]
Har mye å lære om platebanking, men håper å kunne søke litt rådgivning fremover.

M.
217  Forum / Snikk-snakk / Sv: BUSspotting på: mars 12, 2010, 18:31:00 pm
Biltema panelen spottet på Biltema i Trondheim i dag! Glad
Nedsnødd og med sommerdekk.
Ble ikke den solgt til noen utenfor Biltema?

M.
218  Forum / Problemløseren / Oversize dørbolter på: mars 09, 2010, 11:31:52 am
Skal fornye dørboltene på bussen min, da de er mer eller mindre slarkete.
Men så ble jeg litt usikker på hvordan det skal gjøres.
Dørboltene jeg har kjøpt er 1. oversize, altså 8,1mm mot 8mm orginalt.
Skal en da borre opp begge hengselbitene med 8,1mm bor, eller skal den biten i senter (som roterer) bores med et større bor?
Om jeg har 8,1mm hull og 8,1mm bolt vil det jo ikke gli veldig lett?

Noen som vet, evt. har erfaring med dette?

Takk!

M.
219  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Panelen Kjell på: mars 08, 2010, 18:39:12 pm

PS. Ble også litt tid til litt barnslig pauseaktiviteter/mimring..  Osteaktig

Håper de barnslige pauseaktivitetene var myntet på oss fremadstormende sexylubne vweteraner som stakk innom for å dele vår særdeles eminente ekspertise med Demses. Ikke alle som får besøk av Big-Wig`ene i Fahrtknockerz.      Remember...... WE BREAK WIND....
[/quote]

Åja!
En stor ære å bli inviet i lokale Fosen-regler  Osteaktig
220  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Panelen Kjell på: mars 08, 2010, 00:46:33 am
Siden det sikkert er mange som lurer på om det ikke snart skjer noe mer med Kjell, så kan jeg berolige dere med at det er en sakte men sikker fremgang.   Blunker
Dessverre er det ikke bilen som har vært i fokus de siste ukene, men heller fasilitetene i verkstedet. Som tidligere nevnt var ikke telt no særlig tess, så vi har valgt å heller satse på å bygge et eget rom. Det vil bli godt belyst og gi muligheter for sandblåsing og evt lakkering av smådeler. I kveld stod maling av veggene for tur, og samboeren hjalp velvillig til!
[attachment=1]
Gleder meg til dette er klart!

M.

PS. Ble også litt tid til litt barnslig pauseaktiviteter/mimring..  Osteaktig
221  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: T2 Hvor finner jeg chassisnr. på: mars 01, 2010, 22:56:31 pm
Vel, siden som jeg linket til sier følgende om tallene NO 2612 383883:
NO                      Eksportert til Norge
     261                Single Cab, tool compartment lid right, left hand drive
          2              Nitro-Lacquer finish
               38        L512 Velvet green nede på bilen
                  38     L512 Velvet green øverst på bilen (altså ensfarget)
                     83  Mesh Grey interiør

Hehe, om dette var til noe hjelp!?

M. Glad

             
222  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: T2 Hvor finner jeg chassisnr. på: mars 01, 2010, 17:12:43 pm
Spennende!

Denne siden her forteller deg om hva alle tallene er:
http://www.thesamba.com/vw/archives/info/id.php
Denne siden kan du slå opp rammenummeret, som er de siste sifrene av de 17 du har funnet:
http://www.thesamba.com/vw/archives/info/chassisdating.php
(Legg merke til det som står øverst på siden: Tallet som står i tabellen er den siste som ble produsert den måneden)

Lykke til!

M.
223  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Hovedlykt tidlig T2 venstre side, selges (byttes) på: februar 21, 2010, 02:16:02 am
Akkurat hva jeg var ute etter! Glad
Sender deg pm!
M.
224  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Ymse rester fra en 60-talls boble på: februar 20, 2010, 19:05:59 pm
Er nok litt forvirrende Rikard, men jeg har et par til.
Sender deg PM med info, Andersen.

@Øystein: Kan få dem for 300,- slik de ligger nå, evt. 500,- hvis du ønsker at jeg skal rense dem kjapt og dreie dem. Pluss frakt som blir antakelig blir 150,-. (Er du kun ute etter tromlene forresten?)

M.
225  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Ymse rester fra en 60-talls boble på: februar 20, 2010, 13:50:46 pm
Oppfrisker denne litt.
Skvettlappene ble solgt raskt, men resten ligger her.
Har forøvrig også et "radiodeksel", vindusviskerarmer og bremsetromler fremme med spindel til en lignende boble.
Har også et sett til med like skvettlapper, men kanskje en tanke finere. 150,-?

M.
226  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: Div til 1964 T2 ønskes kjøpt! på: februar 20, 2010, 13:45:35 pm
Ingen som har noe?
Kan godt ta bilder av tingene, hvis noen er usikre på om de har rett del.

M.
227  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: WolfsburgWest verktøysett til 50-60-talls vw selges på: februar 20, 2010, 13:29:40 pm
Hehe, dette hadde jeg aldri sett for meg. Glad
Sender deg betalingsinformasjon på PM, ZAR.

(Til dere andre: Det er flere der det kommer fra..Blunker)
M.
228  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: "Bus spesification guide" 50-67 selges på: februar 20, 2010, 13:18:01 pm
Den er god!
Solgt til JK.

M.
229  Bruktbørsen / Deler selges / Hovedlykt tidlig T2 venstre side, selges (byttes) på: februar 20, 2010, 13:11:23 pm
Da jeg kjøpte bussen min stod det to forskjellige hovedlykter på den. Denne er for tidlig for bussen min, så jeg ønsker heller å selge eller bytte denne for å få to like.
Hvis jeg skjønner dateringen i denne tråden så skal det være en -57 lykt.
Kromen ser fin ut, reflektoren uten korrosjon, glasset ok samt pæreholder med pære følger med.
[attachment=1]
[attachment=2]
Disse lyktene selges til en rimelig høy pris på thesamba, så jeg ønsker ihvertfal over 500,- pluss frakt.

Men målet er altså å få tak i en korrekt lykt til min buss, så bytte i en fin høyre side lykt til 64-67 T2 er ønskelig!

M.

M.
230  Bruktbørsen / Deler selges / WolfsburgWest verktøysett til 50-60-talls vw (solgt) på: februar 20, 2010, 12:47:00 pm
Av en eller annen grunn presterte jeg å bestille to slike verktøysett, og ønsker derfor å selge ett av dem til selvkost. Ser autentisk ut i mine øyne, selv om det kanskje ikke er 100% korrekt? Ble i følge Wolfsburg west levert i alle vw fra 50-tallet til midten av 60-tallet.

Uansett en hyggelig ting å ha i bilen!

Førstemann med 300,- pluss frakt her i tråden får det.
[attachment=1]
(Altså den uåpnede til venstre jeg ønsker å selge..)

M.
231  Bruktbørsen / Deler selges / "Bus spesification guide" 50-67 (solgt) på: februar 20, 2010, 12:39:41 pm
Av en eller annen grunn presterte jeg å bestille to av denne guiden og ønsker derfor å selge den ene til selvkost. Den inneholder alt du trenger å vite om detaljene til de forskjellige årene, samt flere fine artikler om spesialutgaver av transporteren. (se baksiden)

Førstemann som tilbyr 200,- pluss frakt her i tråden får den.

[attachment=1]
[attachment=2]

M.
232  Bruktbørsen / Deler selges / Krom hjulkapsel 64-67 t2 byttes i lakkert på: februar 20, 2010, 12:26:33 pm
Kanskje du har en lakkert hjulkapsel, men ønsker deg en krom?
Bytte? Glad

Prøver å få frem med bildene at den har en stripe i seg, og litt småbulker. Men ser bra ut på avstand og sikkert god nok for mange!

M.
ps. Kan ven hende early bay har lik hjulkapsel?
[attachment=1]
[attachment=2]
233  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Panelen Kjell på: februar 19, 2010, 01:20:48 am
Hyggelig at du følger med på tråden! Spennende å restaurere buss, så du må bare komme i gang! Glad

Klart det koster mer for delene innen du har de på stuebordet, men frakten er fortsatt en liten andel i forhold til momsen. Jeg har betalt til sammen ca. 4 000,- for frakt til døra for 112kg, 0,7m^3.
Det er for sveisedelene og delene fra Wolfsburg west, og var fraktet fra forskjellige steder i USA til New York, og med Jet Carrier sjøfrakt til Norge.

Hva som lønner seg er jeg ingen ekspert på, men Jetcarrier regner ut pris etter det som er størst av volum (liter) eller vekt (kg) ved sjøfrakt for store pakker. Det lønner seg jo f.eks. ikke når jeg har fått ca. 50 liter med skumgummi pga. av Wolfsburg west sine standardstørrelse esker. Blunker

Så om det lønner seg å kjøpe mye eller lite er vel ikke mulig å si, siden du ikke kan vite eskestørrelse og vekt når du bestiller. Hvertfal hvis du gjør det slik som jeg gjorde.

Og for å ta med enda et aspekt: jeg har jo handlet mange "rimelige" deler. Regnestykket er nok helt anderledes om du handler motordeler og andre dyre, men små deler.

Jeg trøster meg hvertfal med at det har gått relativt smertefritt og at jeg så langt er svært fornøyd med delene! Glad

M.

Hva blir sluttsummen når du handler fra Wolfsburg West??

Har handlet litt fra USA, men innen delene er på plass hjemme blir prisen det dobbelte av den opprinnelige prisen. Lønner det seg å bestille mye om gangen (hvis man har penger da)??

Spennede å følge med på prosjektet, har en T2 panel 1961 som trenger samme behandling. Den må desverre stå på vent til garasje/verksted er ferdigbygget.
234  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Panelen Kjell på: februar 18, 2010, 01:23:41 am
Etter en langhelg i Skottland har jeg kommet hjem til en hyggelig overraskelse!
Varene fra USA ankom tidligere enn forventet!
Etter inspirasjon fra theSamba og andre bussforum la jeg ut de funky panelene på gulvet i ca. riktig plassering.
[attachment=1]
(Den observante leser ser at gulvet foran er Wolfsburg West, som ble anbefalt av MonkeyNut som det beste tilgjengelig i dag. Uten å ha testet passform ser det veldig bra ut.)
Valgte også å kjøpe komplett gulv:
[attachment=2]
Og for den som trodde dette var nok, så ankom også ca. en hel bil i smådeler:
[attachment=3]
Wolfsburg West har et utrolig rikholdig sortement, så hver minste lille skrue, fjær, pakning, nøkkel, propp, el.l. ligger samlet i posene. Som her:
[attachment=4]
Hvordan jeg skal klare å holde styr på alt dette, gjenstår å se..
Føles godt å ha det i hus!
Nå er det kun min skyld hvis dette ikke blir bra!

De gærne har det godt... Osteaktig

M.
235  Min klubb / Trondheim VW Klubb / Sv: Klubbmøter på: februar 16, 2010, 22:23:57 pm
Artig tiltak!
Jeg er gjerne med!

M.
236  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Panelen Kjell på: februar 08, 2010, 01:33:56 am
Ja, ikke sant!? Hyggelig at flere syntes det ble bra!
Du har jo dessverre ikke så mye av det orginale igjen å stelle med, eller hva? Blunker

M.

Morro å se at du velger å restaurere mye av de originale delene istedenfor å bytte ut med ny repro, setene ble jo helt suverene Glad

237  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Panelen Kjell på: februar 08, 2010, 01:29:21 am
Mange trivelige timer med skitprat med "Tykken" i dag, men har skjedd litt med bilen også.
Etter mye tankevirksomhet valgte jeg å ta av fronten. Mye må skiftes og det er vanskelig å si hva som kommer til å gi meg minst arbeid. Men nå har jeg hvertfal begynt!
[attachment=1]

M.
238  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: Div til 1964 T2 ønskes kjøpt! på: februar 07, 2010, 15:11:18 pm
Bump..
239  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Panelen Kjell på: februar 07, 2010, 14:11:41 pm
Siden det var to som monterte stereo i en vannkjølt i garasjen i går valgte jeg å ikke begynne kappingen i bilen som planlagt, men heller jobbe med andre ting.
F.eks. styresnekken har blitt strammet og rustbeskyttet under "gulvnivå" med POR15.
[attachment=2]
Det mest spennende var at i løpet av kvelden og i morges ble vi ferdige med setene. Fornøyd med resultatet! Håpet med bilen er jo at vi skal klare å kombinere de orginale brukte delene med det nylakkerte. Setene er en av de tingene som skal bevares.
[attachment=1]
M.
240  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Panelen Kjell på: februar 05, 2010, 18:03:12 pm
Lite oppdateringer om dagen, siden det ikke skjer så mye spennende.
Men ved ledig tid blir det stadig gjort litt:
- Reparerer dørhengslene
- Renser, tester og lakkerer startmotoren
- Renset og rettet ut interiørplater. Dampet dem og la dem under press over natten.
[attachment=1]
- Samt vasket litt andre interiørdeler.
[attachment=2]
- Montert setetrekket
- Sandblåst mer og plukket ned teltet for utskifting av sand samt forbedring av teltløsning.
- Dreid bremsetromlene bak
- Og i dag fikk jeg endelig forteltet jeg har kjøpt! Ikke fargen som selger sa, men i god stand og herlig retro. Her prøvemontert i garasjen:
[attachment=3]

Håper å få gjort litt i helgen også!

M.
Sider: 1 ... 6 7 [8] 9 10 ... 12
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!