Takk for alle hyggelige meldinger! For meg er det en stor milepel.
Ønsken min var å ha en robust og sterk motor som gir meg glede i oppoverbakker samt at jeg kan endelig brenne par dekk ...
Pga tids og kunskapsmangel valgte jeg å ta en snarvei og kjøpte motor ferdig bygd. Her er spekken:
- 71mm vw veiv, balansert.
- VW råder, veid og justert
- 215mm svinghjul og clutch
- 103mm AA sylindre, nye
- JE stempler
- 1800 topper med 42 x 35mm ventiler. Nye ventilstyringer.
- 9.5:1 komp
- Web 86b og løftere (Utklipp fra beskrivelse:
"This is an outstanding Type 4 camshaft, longer exhaust duration to aid with the pitiful Type 4 exhaust port! This has a fantastic midrange, and is one of Web Cams best Type 4 grinds with a powerband from 1500 to 6000 RPMs")- CSP stående T4 viftehuskit med uttak for varmeslanger.
- 75 amp dynamo
- Repro fordeler
- Weber 44mm IDF, nye
- CSP Phyton 45mm eksosanlegg
Som tidligere nevnt så jobber jeg med bensinpumpe og ekstern oljekjøler.
Motoren virker veldig solid med enorme krefter ( i hvert fall for meg som har kjørt en original 50hk motor i 8 år). Ingen lekasjer oppdaget under bremsingen - en vikitg sak for meg. Motor er tett og fin selv om jeg har noen estetiskeopgraderingsønsker
Jeg vil si en stor takk for Kalle (BeetleBug) samt Erik (Jee), gutta som hjalp med motoranskaffelse og bremsing.
Kalle alerede nevnte litt om Jee benken og at hk og Nm må regnes over for å få reele tall.
Det ser ut at motor ligger rett under 160hk noe som passer veldig bra, jeg skal godkjenne bilen og som kjent så er 160hk grense jeg kan ikke passere... Så dette er så bra som det kan være. Skal søke om godkjenning i nærmeste tid.
BeetleBug - som sagt, stor takk for all hjelp! regner med vi få teste 1303 mot hver andre...
BP79 - nå kan vi kjøre bakkeløp på Nesoddland bare du må hente rallybilen sinn
Stiker også innom garasjen din for å blåse litt grus av innkjøringen
Dewil - data på motor har leg lagt ut. Jeg rakk ikke å stikke innom for sveisehjelp men nå skjer det ganske snart
Lowlife - Jeg satser på å besøke garasjen deres på slutten av april, forhåpentligvis med boble.
Formula Vee - takk, forum er miljø jeg selv skaffer tips og drivekraft. Vi sees på veien!
Svein - jeg er alt for mye elene i garasjen og alle besøk er ønskelig og hjertelig velkommen! La oss vente til fin vær slår inn så fyrer jeg opp grillen
Det var det! en lykkelig man skal ut og losse motor ut av Passat... legger noen bilder om ikke så lenge