Du kan få låne en 010/VJ4 BR25 av meg, for å sjekke hvor mye bedre den er på motoren din, enn 009. Noen merker stor forskjell, andre lite. Det er effekten på lavere turtall som skal være bedre for en bil. Har vel også 019/VJ4 BR8 liggende.
Det er visst 2-4 ukers behandlingstid for å endre til veteranskilt, så da blir det antakelig noen uker på støgge plastskilt før vi få på plass de opprinnelige, men det for heller gå
Dagene har gått med til å fikse de siste smådetaljene, og nå tror jeg den er klar for EU.
Rullet en tur opp og ned til postkassa, og den ble ikke noe lavere foran [attachment=1]
Men det subber som sagt ikke lenger
Og så gravde Atle frem hanskerom-pappen, for å montere den, så da dukket denne opp: [attachment=2]
Andre ting som lå i hanskerommet tyder på at denne sist var på veien i '93 eller '94, så det var vel på tide at det blir bil av den igjen
Jeg har også sendt søknad om å få tilbake det opprinnelige regnummeret, så vi får håpe det går fort å få svar på den, så vi kan bestille riktig skilt med en gang.
Nå er jeg vant med EFI og da har jeg aldri tenkt på om man virkelig trenger MAP-signal for å styre tenning og fuel, siden man som oftest bruker det direkte som en input til beregning av mengde fuel/tenning.
Derfor tok det litt tid å venne seg til tanken om at man kanskje ikke trenger vacuum-signal til fordeleren. Jeg har fundert litt på om jeg skal investere i en 123ignition-fordeler, men ser prisene, og tenker: Er det virkelig verdt det? Samtidig har jeg kikket en del på gode gamle cal-look motorer og forhørt meg litt rundt, og det virker som det er en slags konsesus om at med doble gassere og litt vassere kam, er map-signalet såpass dårlig uansett, så man kan fint få god kjørbarhet med en god gammel 009-fordeler.
Jeg har jo "alltid" ment at dersom VW-fabrikken mente det var lurt med vacuum på fordeleren, så skal ikke jeg overprøve det, men har vel kommet til at det er først og fremst for originalmotorer med enkel gasser dette er gjeldende.
Så da gravde jeg litt i delehylla, og fant denne : [attachment=1]
En god gammel original Bosch 009
Så planen er da å bruke denne men med elektronisk tenning, så da måtte jeg jo google litt igjen, og begynte med å se på modulen fra Pertronix, men igjen, prisene er jo helt hinsides, i alle fall her til lands, så da fortsatte googlingen, og jeg endte opp med å kjøpe 2 sett med EMPI brand accu-fire elektronsik tenning, og 2 sett no-brand EMPI knock-offs. Fortsatt kostet disse 4 under halvparten av ett sett Pertronix, så da får jeg forhåpentligvis testet om disse kina-greiene er så dårlig som noen mener (mange brukere rapporterer at de funker helt fint...) eller om dette var penger ut av vindu. Tiden vil vise
Jeg har senkespindler og 185-dekk. Subba når jeg hadde 2 i bilen... Har glassfiberskjermer(som er litt bredere enn standard). Kutta vekk noe av innerkanten på disse, og subber ikke nå. Er usikker på ET på felgene, da, Chromespoke felger
Nice, vi har fundert litt på å preppe skjermene litt ja Usikker på offset på disse felgene, men tror det er ET45.
Rettelse: Disse har ET35, så det forklarer jo litt
Husker ikke dia på spjellhuset, men kan måle senere i kveld; mener det var 54mm. er fra en 1.8T VAG motor.
Planen er å bruke CB sine manifolder med dyseholdere (samme som jeg har brukt i dagens oppsett med 2 doble spjellhus) og printe alt over det.
Tenkte å prøve med ett plenum over hver sylinderbank ala dette: [attachment=1]
Og her er et bilde fra en liten mock-up i fjor hvor du ser manifoldene: [attachment=2]
Bilen er vinterlagret i kjelleren til junior, så jeg må ta med meg en tilhenger en dag og skru ut og hente motoren hjem så jeg får målt de siste detaljene, og designet ferdig og printet dette. (Må forsåvidt bygge ferdig en 3d-printer til først også...)
Lest en del på tråden her opp gjennom årene. Spesielt på det med kompressor. Skal jo bygge motor selv i vinter og funderer sterkt på kompressor på min 1600. Dreiemoment og power som kompressor gir er lokkende.
Men nå har du havarert 2 stk, den ene var dog litt dodgy. Har selv sett på komplett kit fra kompressor haus i UK, men det koster. Ca 90 hk skal det gi, da med s&s gasser så luka går igjen på en T1. Er du lei kompressor nå?
Hehe, nei jeg er ikke lei kompressor. Det er som du sier veldig moro med dreiemoment og respons. Målet mitt med dette kompressorprosjektet var å se hvor mye moro man kan ha med en standard 1600. Jeg innså at hvis jeg skulle få enda mer ut av det oppsettet, måtte jeg brukt mer tid på intercooler og vannkjøling etc, og da synes jeg etterhvert det ble veldig mye greier Oppsettet mitt har ikke kostet mange tusenlappene, siden jeg har bygget alt selv, og jeg hadde allerede EFI.
Planene har etterhvert endret seg, og for første gang har jeg nå 2 biler som skal holdes i gang ( i alle fall inntil Ghian plukkes ned) , så da blir planen å ta 1600'n og ha det moro med den i 67 bobla en periode i stedet. Forsåvidt samme utgangspunkt som før: Hvor mye moro kan man ha med en gammel 1600, og nå blir det cal-look stil med doble gassere så får vi se hvor gøy det er. Jeg har også en turbo liggende i hylla, så det er jo kanskje også en ting å prøve. Søk opp The Dub Shop på FB og se hva han får til med en std 1600 og turbo, så ser man at det er mye gøy som kan gjøres der også
Planen er å bruke Ghian en sommer til, så nå i vinter blir det en liten overhaling på 2110cc oxyen, inkl nytt 3d-printet innsug med sentermontert DBW spjellhus, så det har jo litt med at jeg har begrenset med tid å bruke i garasjen også. Atle sin '68 trenger også litt mer jobb før våren
Jeg har senkespindler og 185-dekk. Subba når jeg hadde 2 i bilen... Har glassfiberskjermer(som er litt bredere enn standard). Kutta vekk noe av innerkanten på disse, og subber ikke nå. Er usikker på ET på felgene, da, Chromespoke felger
Nice, vi har fundert litt på å preppe skjermene litt ja Usikker på offset på disse felgene, men tror det er ET45.
Slik den står nå er det -original veiv -originale råder -94mm sylindersats -porta (Av Atle) originaltopper -Gjestland kam -1:1.1 vipper -34-pict3 gasser men dyset om litt (ikke testet med lambda enda) -CSP High Flow rustfri eksos -Full flow oljesystem (kun filter eksternt)
Bare vi får testet litt og fått skilter på den, skal det nok andre gassere og 1:1.25 vipper på før sommersesongen
Nå er vi i gang med å forberede oss på EU-og etter litt frem og tilbake kom vi til at det enkleste er å bytte til originale spindler for å komme subbingen til livs, så få vi se litt på mulige løsninger etter det. Han hevet den et knepp til bak også, så nå er det blitt vinter-looker: [attachment=1]
Subber ikke i alle fall
Det kan se ut som det lekker olje mellom det ene støtstangpakningen og selve røret, så vi får ta en titt på det en kveld også, så begynner vi å bli klar for EU
Jeg ville vært litt skeptisk. Hvis de er tatt ned så mye som det ser ut som kan det i tillegg til å ha høy komp også være fare for at ventilene butter i stemplene. Ville i alle fall sett den fysisk først
Da er det tatt en hel del ja. Vi bomma på et par topper til Atle sin, og vi tok ikke på langt nær så mye, men endte opp med 11.5:1 i komp eller noe sånt, så de der må være ganske ekstreme. Har du målt cc på de?
En cal-look er jo ikke noen cal-look uten motor....
Foreløpig har jeg kjørt med den originale 1300n. eneste modifikasjon er et øko-"ormbo" fra EMPI. Og det er morsom lyd, men antakelig mindre effekt en de 40 hestene som var der originalt
Så planen er å bruke vinteren på å preppe en 1600cc som skal inn i denne bilen.
Selve motoren fikk seg en overhaling for et par år siden med nye lagere etc, og den har en kam fra JoeBlow, siden det er denne jeg har brukt i Ghian med kompressor og EFI.
Jeg har kjøpt inn et par 40mm IDF så tro det eller ei, men jeg skal altså ikke ha EFI på denne
Så planen er å bytte kam (har fått tips om w100 som en god snill gate-kam), og øke kompen litt. Den er nå satt til 8.5:1 siden jeg har kjørt med overladning, så tenker den skal opp til 9.5 eller 10:1.
Originaltoppene er portet litt, men jeg tenker at jeg skal ta en liten runde til.
Kan hende jeg burde bytte stempelringer også, side de som sitter der har gått et ukjent antall km før jeg utsatte de for en del overladning
Empi-eksosen må nok vike for et mer effekt-vennlig anlegg, som også kan brukes med stinger sånn i tilfelle man skal ut å leke ræserbil igjen
Her er et bilde slik motoren står i dag, og som man kan se er det ikke plass til gassere med denne kombinasjon av innsug og viftehus. Så første på programmet er å finne ut hvordan jeg løser det. Jeg regner med jeg ender opp med et ettermarket 30-hesters viftehus med doghouse og uttak for varme. Er jo en daily-driver dette [attachment=1]
Nå som bilen står stablet bort noen uker, er det jo på tide å planlegge hva som skal gjøres i vinter.
Som man kan se av bildet med Even lenger opp her, er det ikke så god plass for oss godt voksne i en original boble, og en av utfordringene er plassen mellom rattet og girpaken. Jeg har satt inn en god gammel EMPI spak, type Hurst trigger-kopi, men det er fortsatt en litt smertefull øvelse å sette bilen i revers, da spaken må inn under låret samtidig som kneet presser i rattet. Jeg prøver å finne et kult ratt som er litt mindre, og Jens-Ole hadde et Moto-lita ratt liggende, og etterhvert fikk jeg tak i et boss som skal passe, så dette skal prøvemonteres så snart jeg får tid til å besøke bilen en dag det er dagslys der ute på landet: [attachment=1]
Jeg er litt usikker på om det kanskje kommer litt nærme dashen siden det er flatt, men sammeliknet med originalrattet er det ikke så stor forskjell: [attachment=2]
Ellers Tror jeg at jeg må finne noen nye seter, men er ikke helt sikker på hva jeg vil ha. Prøver å få til en litt old-school cal-look stil på denne, samtidig er jeg veldig fornøyd med 911-stolene jeg har i Ghian, så jeg får se litt utover vinteren hva som dukker opp.
Bilen overlevde SCC-helga uten skavanker, og utover sensommeren og høsten ble den flittig brukt både som daily driver for Even og meg, men også på noen lokale drive-outs og burger-treff. Her et bilde fra en tur Vestfold-gjengen hadde til Helgeroa: [attachment=1]
I bakgrunnen ser man en gammel klassiker fra sent 80 tall
Det ble ikke mye skruing på denne bilen utover høsten, siden fokus var å hjelpe Atle med hans '68. og her er et lite stemningsbilde fra en kveld i Grelland-garasjen: [attachment=2]
Vel fremme på Gardermoen fikk vi satt opp telt og sammen med Olav og Jens-Ole fikk vi laget oss "little Vestfold" i piten.
Even (eldstemann på 23) har aldri kjørt ræserbil før, men etter at bilen gikk gjennom teknisk, og han fikk et crash-course på dragrace-start var han ustoppelig og kjørte runde etter runde: [attachment=1]
Her ser man også originalfargen til bilen, og hvor bra stand den er i. Even er oppunder 2 meter lang han også, så det kan hende vi skal se litt på seter/sittestilling i løpet av vinteren
Her er et action-shot fra stripa hvor han match-racer en annen fantastisk 67 fra Kragerø: [attachment=2]
Som sagt ble Even bitt av basillen, og minstemann Atle (han med egen '68) ble ikke mindre ivrig etter dette. Håper vi kan få flere til å være med å kjøre neste år. Selv med originalmotor er det moro å leke ræserfører for en helg
Atle og kompisene (han ene har lappen; forøvrig han som er billakkererlærling og har hjulpet Atle med sliping av hans bil) måtte stadig ut og shoppe noen småting, og de var heller ikke i tvil om at 67'n var favoritt-transportmiddelet: [attachment=2]
SCC nærmet seg, og vi kom til at det hadde jo vært gøy å kjøre 67n på stripa også. Even ville kjøre den, og jeg skulle kjøre Ghian, og med Atle som ikke har lappen enda og to kompiser av ham som ville være med som pit crew, måtte vi ut "på bygda" og låne oss en henger for å få med alt stasj:
[attachment=1] Her monterer Atle "effektanlegg" kvelden før kvelden
Atle og kompisene (han ene har lappen; forøvrig han som er billakkererlærling og har hjulpet Atle med sliping av hans bil) måtte stadig ut og shoppe noen småting, og de var heller ikke i tvil om at 67'n var favoritt-transportmiddelet: [attachment=2]
På vei mot Gardermoen tok jeg en kjapp videosnutt av 67'n og alle biler gjør seg bedre i fart enn stillestående:
Jeg ble akkurat klar til et torsdags-treff i Stokke med en tur til Dakota-hangeren på Torp, så da ble det et par kule bilder: [attachment=1] [attachment=2]
Så fikk eldstemann Even på 23 låne den, og resultatet ble at han syntes den var så kul og morsom å kjøre at jeg så den ikke på flere uker...