juni 04, 2024, 22:47:58 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: 1 ... 7 8 [9] 10 11 ... 26
241  Forum / Problemløseren / Sv: poffer og går ikke som den skal. 2L T4 på: mai 05, 2012, 08:53:32 am
Sjekk rekkefølge: 1-4-3-2
242  Forum / Problemløseren / Sv: vann i motor på: april 26, 2012, 06:14:46 am
Hvitt belegg i oljepåfylling er normalt på T1 ved småkjøring. Det er kondens som blander seg med olje.
243  Forum / Problemløseren / Sv: 1600 dp med 34 pic-3 nøler ved små gassjusteringer. på: april 10, 2012, 18:16:42 pm
Termostat og spjeld er vel på plass?
244  Forum / Problemløseren / Sv: 1600 dp med 34 pic-3 nøler ved små gassjusteringer. på: april 08, 2012, 07:40:28 am
Sett på et ordentlig luftfilter med forvarming så vil du se at motoren går fint igjen. I det minste en trakt som er like høy som original.
245  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Lager til vekselstrøm dynamo 55A på: april 03, 2012, 09:39:31 am
Ta alle vitale mål med deg til et utsalg for lager (Indre dia, ytre dia, bredde). Helt sikkert standard tette lager. Kanskje til og med Biltema/Clas ohlsson har.
Pass på plastkoppen som er rundt det ene lageret. Den isolerer lageret for å hindre sirkulerende strøm som brenner i stykker kulene.
246  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Gode tips til installasjon av nye rutelister og dørlister? på: april 02, 2012, 19:16:11 pm
Vinduer: listene smøres med et tynt lag Molykote 55M eller silikonspray, gummilister med pynt settes på glasset, snor legges i sporet med overlapp under. En hjelper holder vinduet fast fra utsiden uten å presse for mye. Dra forsiktig i snora sånn at leppa på pakningen kommer inn over kanten og eventuelt taktrekk. Viktig å passe på at det ikke trykkes for hardt på utsiden sånn at snora skjærer pakningen. Trekk noen cm rundt første sving, ta den andre enden på snora og trekk rundt den andre svingen. Press vinduet mot den siden som har fått pakningen på plass og fortsett litt og litt på hver side til du har kommet helt rundt. Press vinduet inn rundt hele pakningen for få det helt på plass. Dørlister limer med kontaktlim.
247  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: IRS geometri/camber utfordringer! på: april 02, 2012, 18:58:59 pm
Er det likt spenn i fjærene?
Prøv å nivellere med spenn på fjærene. (som når bilen ruller)
248  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: Hjulager 1303 78 mod på: mars 29, 2012, 05:47:20 am
Har satt på Biltema hjullager på Porsche 914. Passet perfekt. Fungerer.
249  Forum / Problemløseren / Sv: problemer 009 - brenner stifter på: mars 20, 2012, 05:48:52 am
Bytt kondensator.
250  Forum / Problemløseren / Sv: t3 calipere på: mars 20, 2012, 05:48:01 am
Tror det er et skille i 73.
Hadde T3 calipere på 1302, fungerte dårlig. Ved hard bremsing låste forhjulene seg tidlig med dårlig bremseeffekt som resultat. Har byttet til Kerscher, samme dia på calipere foran med mellomlegg pga ventilert skive, tror hjulsylindrene bak hadde større dia. Har bare prøvekjørt, så jeg vet ikke hvordan dette oppfører seg ved hard bremsing.
251  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Drivstoff trykk i orginale pumper på: mars 18, 2012, 20:05:23 pm
Trykket er nok ganske likt på de forskjellige forgassermotorene. Innsprut har høyere og forskjellige trykk avhengig av type: D-jet, L-jet, K-jet..... Det er forskjell på lengden på pinnen som står under pumpen på de forskjellige pumpene. Disse må stemme overens med pumpene.
252  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Sikkerhetsseler foran og bak til Boble på: mars 18, 2012, 19:55:37 pm
Belter bak: er det rullebelter?
253  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: varme i boble. på: mars 01, 2012, 13:43:42 pm
Nyere Eberspacher som f.eks B2L er en god ide. Bensinpumpa må ligge lavere enn laveste nivå i tanken, og helst ha eget rør til tanken. (Bensinpumpa på innsprøytningsmotorer skaper undertrykk i bensinslangen og hindrer pumpen til varmeren i å suge. Kan med fordel monteres på returslangen fra motor i steden for.) Eksos og innsugsrør må også komme ut på samme sted på bilen, varmeren er følsom for trykkforskjeller. (Luften kan suges gjennom eksosrøret og ødelegge varmeren) Jeg gjorde denne tabben på en boble. Satte på et eksosrør ut til siden på bilen, innsugsrøret endte under bilen. I fart er det lavt trykk under bilen, eksosen ble suget tilbake og smeltet innmaten i varmeren. (Diffusor/vifte)
254  Forum / Problemløseren / Sv: Trenger info og mål av Karcher 136Hk bremsesett. på: februar 23, 2012, 11:53:32 am
Tror det er samme som original (1972), eneste forskjell er ventilert skive og mellomstykke på caliper. (Har ikke målt)

255  Forum / Problemløseren / Sv: Isolering av en T2 på: februar 10, 2012, 16:43:19 pm
Liten luftspalte mot ytre plate, tett plast mot innerpaneler. Det er fuktig luft fra interiøret som kondenserer inne i hulrommene. Ellers er det vel vinduene som er største kuldebro. 80-talls buss kom med doble plastvinduer på noen campingbiler.
256  Forum / Snikk-snakk / Sv: Er dette sånn alle med vw føler det? på: januar 30, 2012, 20:22:24 pm
Jeg brukte en 1302 som helårsbil på 80-tallet og savner den ennå. Fremdeles den bilen som raskest fikk en lunk i kupeen hvis det var varmere enn -15. Fremkommeligheten var upåklagelig nesten uansett hvilke dekk jeg brukte.
Kjører nå vannsølt og må vente på at vannet skal bli varmt før det begynner å lunke. Da er det fint med Eberspächer på korte turer! (BN4 under baksetet på Caravellen)
257  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: CSP varmepotter 38mm på: januar 30, 2012, 17:08:06 pm
Er det aluminium ribber på disse? Kommer det varme?
258  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: 914 deler/delebil på: januar 18, 2012, 07:12:07 am
Kan være interessert i girkassa hvis synkronisering virker på alle gir.
Antar at det er greit å bygge om til sideskift.
259  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Hva er vektfordelinga foran/bak på 1303? evt akselvekt F/B på: desember 15, 2011, 20:31:33 pm
Kjørte min 1302 på vekta en gang: synes å huske 400 kg foran, 550 bak, med fører. Ellers er det riktig at bobla løftes i fart. Forskjermene er formet som vinger, i tillegg fanger de luft inni. Det er en grunn til at VW godkjenner boblene opp til 165 km/t. 1302 og 1303 tåler bedre høy fart fordi buen foran presser mere luft under bilen enn de eldre modellene. (lufthastigheten over og under blir mere lik, og løftet på oversiden blir mindre) De er også tyngre foran. (Ikke like god framkommelighet på vinterføre) Veide også en 1988 Golf: 650 foran, 400 bak. Min 1986 Caravelle er fortung. (Husker ikke vekten, tror det var 150 kg mer foran) Den er helt håpløs på vinterføre.
260  Forum / Problemløseren / Sv: Feil på blinklys på: november 10, 2011, 22:27:21 pm
Hadde samme problem med min 1302. Kun nødblink fungerte. Fant ut at det var dårlig kontakt i nødblinkbryter. Sprayet inni med WD40, og beveget bryteren litt. Har fungert fint i flere år etterpå.
261  Forum / Problemløseren / Sv: Åssen i helvete skal jeg..... på: november 06, 2011, 09:04:45 am
Fettnippel kan funke. Tror også du kan banke en stav gjennom slik at de andre kommer ut.
262  Forum / Problemløseren / Sv: Spørsmål ang justering/tenning.. på: oktober 28, 2011, 18:13:16 pm
Vakumslange fra siden av forgasser skal til fordeler.
Vakumuttak foran på forgasser skal også til fordeler hvis det er dobbelvirkende vakumklokke på fordeler, ellers må uttaket blindes.
Rør fra luftfilter skal på stuss ved siden av peilepinne. (Varmluft fra sylindre, ser ut til å mangle.)
En slange skal gå fra manifold rett under forgasser, opp til termostat på luftfilter, videre fra termostat til vakumklaff på luftfilter. (Gir varm luft fra sylindre til luftfilteret.)

Luftkjølt VW er utsatt for ising i forgasser og innsug uten forvarming.

7,5 grader er ok.

Synes å huske 0,15 mm klaring på ventiler, kald motor.

Justerskruer skrues forsiktig helt inn, 2,5 tørn ut igjen, tror jeg.
263  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Lim til å feste nye pakninger i dører luker på: oktober 19, 2011, 19:44:33 pm
Kontaktlim
264  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: hjelp til utregning av strekk i pinnebolter på: oktober 07, 2011, 22:56:03 pm
Hva er feil med original bolt? For kort?
265  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: 914 deler/delebil på: september 26, 2011, 15:56:35 pm
Girboksen: går girstanga inn på siden, eller helt bak sånn som T1 og 911?
Trenger en sideskift 914 kasse med ok synchro ringer.
266  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Div. deler selges - mest til 1302 på: september 19, 2011, 19:47:36 pm
Panseret: uskadet?
267  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: 914 deler/delebil på: september 19, 2011, 19:45:35 pm
Girboks: er det sideskift? Tilstand? Pris?
Utvendige speiler: er de fine? Pris?
Friskluftsvifte: fungere? Pris?
268  Forum / Problemløseren / Sv: Hvorfor ser ventilen slik ut? på: september 19, 2011, 19:08:27 pm
Dette er nok ganske vanlig. Hvis oljeforbruket hadde vært høyt, ville det vært mye koks. Ser rent og pent ut. Den ene eksosventilen har vært litt varmere. Kanskje litt utett?
269  Forum / Problemløseren / Sv: Oljelampe piper over 2000 rpm på: september 19, 2011, 06:10:29 am
Sjekk bryteren som skal lukke under trykk.
270  Forum / Problemløseren / Sv: Eberspächer BN2, virker ikke lenger: Noen som har noen teorier? på: september 18, 2011, 18:22:48 pm
"metering pump" er følsomme for trykk. Jeg prøvde å koble til rett før bensinfilteret på bussen min (wasserboxer, BN4),  fungerte bare noen ganger. Tror det ble undertrykk når motoren gikk. Flyttet tilkoblingen til returslangen fra motoren, da fungerte den fint hver gang. Mener det står i montasjeanvisningen at pumpen skal stå lavere enn nivået på tanken. Hadde også problemer med stiften som styrer pumpa.
Sider: 1 ... 7 8 [9] 10 11 ... 26
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!