Vis innlegg
|
Sider: 1 ... 7 8 [9] 10 11 ... 26
|
242
|
Forum / Problemløseren / Sv: vann i motor
|
på: april 26, 2012, 06:14:46 am
|
Hvitt belegg i oljepåfylling er normalt på T1 ved småkjøring. Det er kondens som blander seg med olje.
|
|
|
245
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Lager til vekselstrøm dynamo 55A
|
på: april 03, 2012, 09:39:31 am
|
Ta alle vitale mål med deg til et utsalg for lager (Indre dia, ytre dia, bredde). Helt sikkert standard tette lager. Kanskje til og med Biltema/Clas ohlsson har. Pass på plastkoppen som er rundt det ene lageret. Den isolerer lageret for å hindre sirkulerende strøm som brenner i stykker kulene.
|
|
|
246
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Gode tips til installasjon av nye rutelister og dørlister?
|
på: april 02, 2012, 19:16:11 pm
|
Vinduer: listene smøres med et tynt lag Molykote 55M eller silikonspray, gummilister med pynt settes på glasset, snor legges i sporet med overlapp under. En hjelper holder vinduet fast fra utsiden uten å presse for mye. Dra forsiktig i snora sånn at leppa på pakningen kommer inn over kanten og eventuelt taktrekk. Viktig å passe på at det ikke trykkes for hardt på utsiden sånn at snora skjærer pakningen. Trekk noen cm rundt første sving, ta den andre enden på snora og trekk rundt den andre svingen. Press vinduet mot den siden som har fått pakningen på plass og fortsett litt og litt på hver side til du har kommet helt rundt. Press vinduet inn rundt hele pakningen for få det helt på plass. Dørlister limer med kontaktlim.
|
|
|
250
|
Forum / Problemløseren / Sv: t3 calipere
|
på: mars 20, 2012, 05:48:01 am
|
Tror det er et skille i 73. Hadde T3 calipere på 1302, fungerte dårlig. Ved hard bremsing låste forhjulene seg tidlig med dårlig bremseeffekt som resultat. Har byttet til Kerscher, samme dia på calipere foran med mellomlegg pga ventilert skive, tror hjulsylindrene bak hadde større dia. Har bare prøvekjørt, så jeg vet ikke hvordan dette oppfører seg ved hard bremsing.
|
|
|
251
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Drivstoff trykk i orginale pumper
|
på: mars 18, 2012, 20:05:23 pm
|
Trykket er nok ganske likt på de forskjellige forgassermotorene. Innsprut har høyere og forskjellige trykk avhengig av type: D-jet, L-jet, K-jet..... Det er forskjell på lengden på pinnen som står under pumpen på de forskjellige pumpene. Disse må stemme overens med pumpene.
|
|
|
253
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: varme i boble.
|
på: mars 01, 2012, 13:43:42 pm
|
Nyere Eberspacher som f.eks B2L er en god ide. Bensinpumpa må ligge lavere enn laveste nivå i tanken, og helst ha eget rør til tanken. (Bensinpumpa på innsprøytningsmotorer skaper undertrykk i bensinslangen og hindrer pumpen til varmeren i å suge. Kan med fordel monteres på returslangen fra motor i steden for.) Eksos og innsugsrør må også komme ut på samme sted på bilen, varmeren er følsom for trykkforskjeller. (Luften kan suges gjennom eksosrøret og ødelegge varmeren) Jeg gjorde denne tabben på en boble. Satte på et eksosrør ut til siden på bilen, innsugsrøret endte under bilen. I fart er det lavt trykk under bilen, eksosen ble suget tilbake og smeltet innmaten i varmeren. (Diffusor/vifte)
|
|
|
255
|
Forum / Problemløseren / Sv: Isolering av en T2
|
på: februar 10, 2012, 16:43:19 pm
|
Liten luftspalte mot ytre plate, tett plast mot innerpaneler. Det er fuktig luft fra interiøret som kondenserer inne i hulrommene. Ellers er det vel vinduene som er største kuldebro. 80-talls buss kom med doble plastvinduer på noen campingbiler.
|
|
|
256
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Er dette sånn alle med vw føler det?
|
på: januar 30, 2012, 20:22:24 pm
|
Jeg brukte en 1302 som helårsbil på 80-tallet og savner den ennå. Fremdeles den bilen som raskest fikk en lunk i kupeen hvis det var varmere enn -15. Fremkommeligheten var upåklagelig nesten uansett hvilke dekk jeg brukte. Kjører nå vannsølt og må vente på at vannet skal bli varmt før det begynner å lunke. Da er det fint med Eberspächer på korte turer! (BN4 under baksetet på Caravellen)
|
|
|
259
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Hva er vektfordelinga foran/bak på 1303? evt akselvekt F/B
|
på: desember 15, 2011, 20:31:33 pm
|
Kjørte min 1302 på vekta en gang: synes å huske 400 kg foran, 550 bak, med fører. Ellers er det riktig at bobla løftes i fart. Forskjermene er formet som vinger, i tillegg fanger de luft inni. Det er en grunn til at VW godkjenner boblene opp til 165 km/t. 1302 og 1303 tåler bedre høy fart fordi buen foran presser mere luft under bilen enn de eldre modellene. (lufthastigheten over og under blir mere lik, og løftet på oversiden blir mindre) De er også tyngre foran. (Ikke like god framkommelighet på vinterføre) Veide også en 1988 Golf: 650 foran, 400 bak. Min 1986 Caravelle er fortung. (Husker ikke vekten, tror det var 150 kg mer foran) Den er helt håpløs på vinterføre.
|
|
|
260
|
Forum / Problemløseren / Sv: Feil på blinklys
|
på: november 10, 2011, 22:27:21 pm
|
Hadde samme problem med min 1302. Kun nødblink fungerte. Fant ut at det var dårlig kontakt i nødblinkbryter. Sprayet inni med WD40, og beveget bryteren litt. Har fungert fint i flere år etterpå.
|
|
|
262
|
Forum / Problemløseren / Sv: Spørsmål ang justering/tenning..
|
på: oktober 28, 2011, 18:13:16 pm
|
Vakumslange fra siden av forgasser skal til fordeler. Vakumuttak foran på forgasser skal også til fordeler hvis det er dobbelvirkende vakumklokke på fordeler, ellers må uttaket blindes. Rør fra luftfilter skal på stuss ved siden av peilepinne. (Varmluft fra sylindre, ser ut til å mangle.) En slange skal gå fra manifold rett under forgasser, opp til termostat på luftfilter, videre fra termostat til vakumklaff på luftfilter. (Gir varm luft fra sylindre til luftfilteret.)
Luftkjølt VW er utsatt for ising i forgasser og innsug uten forvarming.
7,5 grader er ok.
Synes å huske 0,15 mm klaring på ventiler, kald motor.
Justerskruer skrues forsiktig helt inn, 2,5 tørn ut igjen, tror jeg.
|
|
|
268
|
Forum / Problemløseren / Sv: Hvorfor ser ventilen slik ut?
|
på: september 19, 2011, 19:08:27 pm
|
Dette er nok ganske vanlig. Hvis oljeforbruket hadde vært høyt, ville det vært mye koks. Ser rent og pent ut. Den ene eksosventilen har vært litt varmere. Kanskje litt utett?
|
|
|
270
|
Forum / Problemløseren / Sv: Eberspächer BN2, virker ikke lenger: Noen som har noen teorier?
|
på: september 18, 2011, 18:22:48 pm
|
"metering pump" er følsomme for trykk. Jeg prøvde å koble til rett før bensinfilteret på bussen min (wasserboxer, BN4), fungerte bare noen ganger. Tror det ble undertrykk når motoren gikk. Flyttet tilkoblingen til returslangen fra motoren, da fungerte den fint hver gang. Mener det står i montasjeanvisningen at pumpen skal stå lavere enn nivået på tanken. Hadde også problemer med stiften som styrer pumpa.
|
|
|
|