november 01, 2024, 02:05:46 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: 1 ... 7 8 [9] 10 11 12
241  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Div til 1964 T2 ønskes kjøpt! på: februar 05, 2010, 18:37:47 pm
Selv om det føles som om jeg ikke har gjort noe annet enn å kjøpe inn ting de siste månedene, trenger jeg fortsatt et par ting:

- Har noen en fjærpakke fra forstilling til overs?
- Deksel til torsjonsstagene bak i OK stand?
- Låsemekaniske fra en buss med håndtak og invendig låsing?
- Øvre "låsestang" til cargodør med festeskrue?
- Høyre hovedlykt, Bosch. (har nå en venstre barndoor lykt på høyresiden)
- Hjulbuen, altså platen under førersetet
- Festebrakett for reservehjul? (Er en slags C formet stålbit med hull igjennom, med tilhørende vingemutter)
- Bremseskjold foran og bak med intakte "fjærer" for "justeringsstjernen"?

Send gjerne PM med info om hva du har, så blir vi enig om en pris!

Mvh. Magnus.
242  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Panelen Kjell på: februar 04, 2010, 15:31:21 pm
Takk for tilbakemelding!
Synd å se at det ikke ble bil på deg i denne omgang, men ingen grunn til å gi opp!
Ser ikke ut til at det blir kjeldsbergfarger på bilen i denne omgang, men kommer ikke til å fjerne lakken under, så mulig å hente det frem ved en senere anledning!

M.

Utrolig inspirerende trå... Hadde vært tøft å få en Kjelsberg kaffe bil på veien Glad
243  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Panelen Kjell på: januar 25, 2010, 01:36:55 am
Som mye annet så tar også sying tid.
Men vi er godt i gang! Setene ble skrubbet og trekket tatt av.
Førerstolen gikk fra dette:
[attachment=1]
Ved hjelp av flittige fingre:
[attachment=2]
Til dette:
[attachment=3]
(Her kun prøvemontert i påvente av å kjøpe inn lapper for å lime bak hullene før montering.)
Fornøyd med resultatet!  Glad
Kommer nok et bilde når setene er ferdige. Blunker

M.
244  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Panelen Kjell på: januar 24, 2010, 03:04:51 am
Kort oppdatering:
Sandblåsingen går sakte men sikkert fremover:
Ca. halvferdig med rammen under og det lille som skal taes vare på der, blåst en del smådeler, fire felger, og begynt på støtfangere.

I morgen var planen å ta en liten pause fra støvet og se på setene. Fikk en pakke med såkalte kjeder (den plastikk "snoren" som følger kanten på setet) i posten i dag, og ordentlig tråd er kjøpt inn tidligere. Spent på hva vi får til! Glad
[attachment=1]

M.
245  Forum / Snikk-snakk / Sv: BUSspotting på: januar 19, 2010, 12:07:10 pm
En tilsynelatende strøken tofarget early bay spottet delvis under en presenning ved Gløshaugen (Trondheim). Glad
Ny i byen?

M.
246  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Panelen Kjell på: januar 19, 2010, 12:02:55 pm
Nei, ikke så grundig. Har lyst til å se på mulighetene for å digitalstyre den, da sveisetiden skal være så utrolig kort noe som er litt vanskelig å få til likt hver gang.

En sånn du har er jo en del smidigere enn min! Selv om jeg ikke har transformatoren i pistolen, så er den fortsatt forholdsvis tung.

Håper virkelig at jeg får brukt min! Glad

M.

har du fått testa punktsveisern?

har handla en slik en jeg
http://www.harborfreight.com/cpi/ctaf/displayitem.taf?Itemnumber=45690
men vurderer å handle en slik en som du har også..
Er jo så billig  Gliser Gliser  bakdelen er overvekt på flyet som koster 150 dollar per koffert over 23kg  Gråter

247  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Panelen Kjell på: januar 18, 2010, 02:03:33 am
Rigget for "party" før helgen:   Osteaktig
[attachment=1]
Brukte teltet til å dekke til mens jeg sandblåste denne helgen. Fikk gjort en del, men mye gjenstår. Fokuserer på å rense det på understellet som ikke skal byttes ut.
Ellers har jeg puslet med en del andre ting de siste dagene:
- Laget støtter for takrennene i snurren.
- Dreid fremtromlene (må låne annen dreiebenk for tromlene bak)
- Rettet ut bulker i bjelkene under
og tatt ut vinduene foran (ingen synlige rusthull i rammen! Glad)

Fortsettelse følger... Glad

M.
248  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Panelen Kjell på: januar 12, 2010, 20:10:08 pm
Takk for tilbakemeldinger!
Tenker jeg kommer tilbake med en litt nøyere oppskrift når jeg ser meg ferdig med stativet!

Lasse: Jeg er absolutt med på en garasjerundtur! Mye spennende rundt omkring!

M.
249  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Panelen Kjell på: januar 11, 2010, 16:53:54 pm
Tøft! Eneste problemet jeg har med "hjul" løsningen er at jeg ikke har nok gulvplass  Flau

Absolutt, men da har du jo den snurrevarianten som hadde vært en passende utfordring for deg!;)
250  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Panelen Kjell på: januar 11, 2010, 15:56:25 pm
Det har blitt jobbet en del i garasjen i helgen, og sent i går ble jeg endelig ferdig med helgens prosjekt!
Kjell kan nå legges på siden!
[attachment=1]
En ren kopi av den beskrevet her: http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=175412&highlight=rotisserie
Med litt tilpassing ble det ganske bra! Tror likevel jeg skal videreutvikle den litt.
Målinger viste at takrennen flyttet seg 1cm nedover når bussen blir lagt på siden.
Hadde uansett ikke tenkt til å sveise noe strukturellt når den ligger på siden, men tenker å støtte den opp for det.
Om det er ønskelig kan jeg sikkert lage en norsk versjon av hvordan lage "rotesserie" for buss.

Kanskje uinteressant, men en del annet forefallende arbeid har også blitt gjort:
Rettet ut bulker i støtfangere, girkassebrakett og bunnpanne.
Tatt ut gulvet i førerhuset og begynt å lappe på tilstøtende plater som ikke skal skiftes.
Målt opp "vaierrør" under for innkjøp av nye.
Tatt av cargodører og girstang.
Løsnet knekte skruer.
Begynt fjerning av lakk på felger i Strip-all.
m.m.

Fortsettelsen blir vel å fortsette arbeidet med å lappe plater som ikke skal skiftes slik at det er klart når sveisedelene kommer!

M.
251  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Panelen Kjell på: januar 08, 2010, 21:07:37 pm
100kg med deler ja... dobler vekta på Kjell når de er montert da!  Gliser

Pføy! Kjell er da en solig buss, har jo til og med doble bakre hjørner!  Osteaktig
[attachment=1]
252  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Panelen Kjell på: januar 08, 2010, 20:40:32 pm
...en campingvogn som jeg planlegger å ha i bilen...

Sjokkert Wow Osteaktig

Nuvel... Rekker tunge

Men vet du hva? Av og til er det faktisk noe sant i spydighetene dine, takplatene i Bumfuzzlebussen ER BAM-buss.. Blunker

M.
253  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Panelen Kjell på: januar 08, 2010, 11:18:44 am
- Og i dag ankom første sending med grønne paneler!  Gliser
[attachment=1]
Kvaliteten ser veldig bra ut, gleder meg til å jobbe med dem!

M.
254  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: 1300 - 1302 - 1303 på: januar 08, 2010, 02:05:57 am
Ja, du har en 1302.
Men ikke fordi det er en 71 modell, men på grunn av det som tidligere har blitt nevnt.
Finnes 71 modell 1300 også.. Blunker

M.


ok. jeg har en 71mod, da er det en 1302 sier dere?
255  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Panelen Kjell på: januar 08, 2010, 01:31:25 am
Da var jeg tilbake i bartebyen etter en deilig juleferie sydpå.  Kult
Har satt av fire/fem fulle dager med jobbing for å ta igjen for manglende jobbing i jula!
Litt av hvert har blitt ordnet i romjulen, over 100kg med slitedeler og sveisedeler er nå på vei fra USA, ankommer i begynnelsen av februar. Har handlet inn koketopp med vask og kjøleskap fra en campingvogn som jeg planlegger å ha i bilen. I tillegg ble fortelt kjøpt inn på impuls her om dagen, spent på å se det! Glad

Ang. fremgang så ble gulvet i førerhuset fjernet i dag. Støtfangerene, girkassefestet og bunnpannen ble grovrettet.
Fikk "automatisk" sveisemaske til jul, så håper å få gjort noe synlig på bussen snart!

M.
256  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Fortelt for Splitt og Bay på: januar 06, 2010, 20:45:50 pm
Byr 1500,-

M.
257  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Fortelt for Splitt og Bay på: januar 06, 2010, 14:53:00 pm
PM Glad

M.
258  Forum / Snikk-snakk / Sv: BUSspotting på: desember 16, 2009, 19:04:42 pm
Denne kanskje? http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=20022415 Blunker

M.

Hvit Volvo stasjonsvogn med snasen T2 på henger`n ved Statoil Strandtorget,Lillehammer,mandag kveld
259  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Panelen Kjell på: desember 15, 2009, 12:01:18 pm
Nei, det hadde jo vært kjipt. Er jo nettopp der jeg virkelig skal spare arbeid! Glad

M.

Kan du ikkje berre bruka vanleg Mig når du skal sveisa inn cargogolvet då?
260  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Panelen Kjell på: desember 14, 2009, 15:01:20 pm
Øyh!
Mulig å få se dem en gang?
Antar dette er bilder fra dere har saumfart trøndelag for vw?

M.

Jeg og Morten Pitt så bilder av denne på dias her en dag......og som vi lo..... om ikke jeg tar feil så disser Morten ennå.....
261  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Panelen Kjell på: desember 14, 2009, 00:59:26 am
Jobbet litt i dag også.
Blant annet demontert det aller meste i førerhuset.
Finner stadig morsomme detaljer; forrige eier må ha røyket sist denne var på veien.
[attachment=1]
I tillegg var det godt med grus i rommet mellom frontplaten og kupeen som en ser delvis utgravd på gulvet.
[attachment=2]

Punktsveiseren fungerer forøvrig fint!
Må lese meg opp litt mer, men med "single-sided spot welding" skal sveising av cargogulvet også gå bra! Glad
Her står det litt om det, for de som er interessert: http://www.bodyshopbusiness.com/Article/2854/success_with_singlesided_resistance_spot_welding.aspx
262  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Panelen Kjell på: desember 12, 2009, 10:54:12 am
Ikke noe vanskeligere å sveise, nei. Men stålet blir sprøtt i den varmepåvirkede sonen, og knekker lett om en ikke varmebehandler det etterpå. Skal høre litt rundt om noen har, ja.

Kjøpt punktsveiser! Får nok ikke testet den på karroserideler før om en stund, men blir litt annen testing før den tid! Må bla. lage til litt forskjellige armer for å komme til på forskjellige plasser.

M.

Er det ikkje veldig vanskeleg å sveisa fjørstål? Også må jo det slipast ned heilt glatt etterpå for blada skal jo ligga tett. Men lar seg vel skaffa brukte, for det står mange bussar i skogen..

Skal du kjøpa deg punktsveisetang? Isåfall er eg intrisert i å høyra om korleis den er å bruka etter att du har prøvd den Glad Stå på!
263  Forum / Snikk-snakk / Sv: Tyding av motornr. T2 på: desember 12, 2009, 10:20:37 am
Hei!

Du kan se sånt her:
http://www.thesamba.com/vw/archives/info/chassisdating.php

Mars 1955 ser det ut til?

M.
264  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Panelen Kjell på: desember 11, 2009, 16:48:24 pm
Sveising er vel i teorien mulig, men krever nøye etterbehandling om det skal bli riktig.
Kun nysgjerrig, siden jeg har fått litt forskjellige meninger om nødvendigheten av å fikse dem.
Kanskje noen har en fjærpakke liggende, så kan jeg ta fjærblader fra den?
(Fullt klar over at det er enkelt å kjøpe ny, koster ca. 800,- + moms)

Oppdatering om fremgangen er at det demonteres, vaskes og insipiseres motorer om dagen. Handler inn og tilrettelegger i garasjen med hyller, komressor, verktøy, punktsveiser, m.m.
Sakte, men sikkert... Glad

M.
265  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Panelen Kjell på: desember 06, 2009, 13:28:44 pm
Lite med oppdateringer, men det er gjerne fordi det ikke skjer så mye spennende.
Har demontert ca. alt under bilen nå. Sveisedeler kommer ikke før i ca. mars fra Musclebus, så ikke så mye å gjøre på karroseriet før den tid.
Men har fortsatt på forstillingen. Det første verktøyet til vw for å demontere kingpin boltene var ikke godt nok. Gjengene ble slitt i stykker, 6mm stål bøyd og sveisen min røyk. Derfor gikk jeg over til verktøyet som er ment på verkstedpresse. Med litt over tre tonn trykk gled de ut. Begge ser fine ut, men trenger nye foringer!
Så nå er det igang med å lage styring til brotsj ala denne:

Tre av bladene i fjærpakkene foran er også knekt ytterst:

Noen som har erfaring med å sveise sammen disse igjen (TIG), evt. har et par ekstra liggende?

Motor har også kommet i hus!
Først en rusten 1200 D-motor fra en boble, sammen med NOS buss-eksos og riktig buss luftfilter.

Dagen etterpå fikk jeg enda en motor, med motorkode 71..
Da har jeg valget mellom en motor som er litt feil utseendemessig og som er fra ca. -65 (D-motoren), og den andre som er fra -63 som er før bilen ble laget, men som ser riktigere ut. Hva tror folket?
Tror uansett jeg kommer til å plukke dem i biter og overhale dem (i gang med det allerede), så da kan det bli en til overs om noen skulle trenge det?

Men det er fortsatt masse mer som skal demonteres og stelles med, så om det er interesse for det følger det flere bilder i dagene som kommer..

M.
266  Min klubb / Trondheim VW Klubb / Sv: JULETREFEST på: november 21, 2009, 15:14:17 pm
Nei? Er jo for å komme oss TIL deg.. Glad

Men om det foregår litt planlegging i kulissene? Er det slik at jeg i steden kan være passasjer hos noen?

M.

Prøver dere i "kodeks" å si at bestilling av maxitaksi i natt er unødvendig??? i såfall må jeg ha beskjed fort.....
267  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Panelen Kjell på: november 20, 2009, 11:25:41 am
Stemmer, men kun i romtemperatur og ca. to døgn.
Når det nærmer seg sammensetting og lakkering vil jeg varme opp badet til ca. 50grader før jeg legger ting oppi.
Da ser delene nye ut..  Kult

M.

Det håper jeg å!  Gliser

Er det "Strip all" du legger delene i?

Ser bra ut Magnus!
268  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Panelen Kjell på: november 20, 2009, 00:42:18 am
Tistlo: Takk for det! Nok å ta tak i, ja. Men dette bør gå bra!

Får gjort litt nå og da.
Etter et par netter i badet er ting litt behageligere og lettere å jobbe med. Ting sitter likevel godt sammen etter å ha stått i over 30 år.

Kommer til å dreie tromlene selv om de nesten ikke har slitekant siden de har ganske dype porer etter rust.

Er nå i gang med å lage dette verktøyet for å demontere kingpin'en.

Håper det blir suksess!

M.
269  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Panelen Kjell på: november 18, 2009, 17:51:18 pm
Er uten internett hjemme om dagen, så har ikke oppdatert her. Men det betyr ikke at jeg ikke jobber med bilen.
Dørene på bilen har fått litt juling, og tre av hengslene må lappes. Med slagtrekker og stor hammer fikk jeg de til slutt av. Her ser en et av "kraterene"

I helgen fikk jeg god hjelp av JTWE og fikk tatt ut forstilling og girkasse. Mutterene på tromlene bak satt jo som seg hør og bør ganske godt.

Man liker mange bilder, sant?
Den observante leser ser at det fremre girstaget måtte ofres pga. knekt skrue i skjøten mellom fremre og bakre stag.

Forstillingen før demontering. Høyre støtdempertårn har rustet ganske kraftig og trenger antakelig litt nytt stål. Usikker på hvordan dette skal gjøres best!?

Hele bilen er full av sand i alle hulrom, og bak dekselet til torsjonsstaget bak var intet unntak. Dekselet er såppas rustent, at jeg frykter jeg må anskaffe et nytt.

En rask utgravning av girkassen med skrujern og stålbørste viser en utvendig fin girkasse. Det er olje i girkassen, men med revnet gummibelg, mange år ute og et hardt liv er jeg spent på tilstanden inni girkassen. Har ikke bestemt meg om jeg skal overhale den, men ønsker å teste den i en bil før jeg monterer den igjen!

I går ble deler av forstillingen lagt i Strip-All, og i dag går resten i. Glad

Oppdatering følger.. Glad
270  Min klubb / Trondheim VW Klubb / Sv: JULETREFEST på: november 18, 2009, 16:49:54 pm
Apropos transport til festen, noen flere (enn Magnus og jeg...) som skal avgårde fra Sentrum-Byåsen-området som kunne kjørt sammen?

Mener du å kjøre taxi sammen eller å kjøre privatbil sammen?
Jeg tenkte fortrinnsvis på privatbil sammen, ja. Kanskje få til en el annen løsning hvor en kjører utover lørdag kveld og så samarbeider vi om å få hentet hjem bilen på søndag...?

Jeg kan godt stille med luftkjølt bil som transport, eventuelt den enda mindre micraen.
5 voksne i en boble er jo alltid god stemning!? Glad

M.
Sider: 1 ... 7 8 [9] 10 11 12
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!