juni 10, 2024, 05:39:56 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: 1 ... 7 8 [9] 10 11 ... 237
241  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grellands 67 cal-look på: november 19, 2023, 15:11:40 pm
Her er et detaljbilde av frambremsene:
[attachment=2]

Bakbremsene fikk en overhaling med nye pumper og bånd, og et sett tromler med riktig boltmønster så da ble det fuchs bak også:
[attachment=1]
242  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grellands 67 cal-look på: november 19, 2023, 15:07:45 pm
Man har jo samlet sammen en del deler gjennom årenes løp, og selv om mye har havnet i Junior's '68 hadde jeg en del cal-look deler i hyllene. Kombinert med noen innkjøp og donasjoner fra lokale VW-entusiaster samlet jeg sammet til et lite DIY cal-look kit:

[attachment=1]

Ghian har fått ekte Fuchs de siste par åra, så da hadde jeg et sett med Flat-4 til overs. 2 er polerte og 2 krommet, så det er ikke helt optimalt, men dette er jo et øko-prosjekt så vi lar det gå Glad

Jeg begynte med å montere droppa spindler og skiver foran, og bilen forandrer helt karakter :
[attachment=2]

De kaliprene jeg hadde kjøpt brukt viste seg å sitte dønn fast, så jeg måtte tyvlåne Atle sine som lå og ventet på at hans bil skulle bli klar
243  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Back to -89 på: november 19, 2023, 14:45:40 pm
Flott. Motor er gøy Blunker  Jeg bruker det stativet fra biltema, men har bare boltet en sånn vanlig VW benkstativ fast så funker det bra
244  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: JuniorGrelland's '68 på: november 19, 2023, 14:38:21 pm
En meget bra tråd. Interessant å følge med på....og 👍. For en som har manglet motivasjon de siste årene er det enkelt å finne den igjen her.

Så hyggelig å høre Glad
245  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: JuniorGrelland's '68 på: november 19, 2023, 14:32:08 pm
Herlig tråd senior/Jr. Grelland. Nå er vi spente på hvordan dagen med prøveskilt har gått Osteaktig

Kort fortalt: Veldig bra. Skal legge inn litt mer info etterhvert, men vi begynte med å fylle litt bensin og sette inn seter, og en kort "shake-down" til bensinstasjonen viste ingen store problemer.

En litt lengre tur gjorde at vi ble veldig kalde, siden han utsatte å montere varmerøra Glad

Et par-tre timer senere var de på plass, og vi fikk en lang og godt tur.

Eneste vi har konkludert med at vi må ordne før EU er subbing foran (antakelig en kombinasjon av offset på hjul, 175/65 dekk og droppa spindler, og en oljelekkasje. Lokaslisert til støtstangrør Glad

Ellers er junior VEDIG fornøyd med at så mye funker som det skal etter å ha hatt hele bilen i molekyler, og her er en liten videosnutt av en drive-by som viser at det er hyggelig lyd og kraft i motoren. Ikke værst av en 16-17-åring Blunker (Det er jeg som kjører siden det ikke er lov å øvelseskjøre med prøveskilt)
246  Forum / Prosjektgarasjen / Grellands 67 cal-look på: november 17, 2023, 09:15:04 am
Jeg har i mange år ønsket meg en '67 cal-look. Nå er det vel egentlig de amerikanske med stående lykter som er det "hotteste" på den fronten, men jeg liker utseende på de europeiske med liggende lykter, så når det dukket opp en '67 til "riktig" pris på finn her i 2022, ble jeg litt sugen. Den sto i Holmestrand; bare et kvarter fra jobben, så jeg tok en tur for å kikke på den. Slik sto den hos selger:
[attachment=2]

Den er opprinnelig lotus hvit, men malt rød på et eller annet tidspunkt. Den er litt rufsete i kantene med noen bulker og rust i skjermene, men under og nedi reservehjulsbrønn etc så den veldig bra ut. Tight og fin å kjøre (selv om motoren gikk som ei bøtte møkk...)

Det oppsto noen familiære utfordringer på sommeren/høsten 2022, så jeg la fra meg denne tanken, men utpå våren i 2023, dukket tanken opp igjen, og når jeg kontaktet selger, var den fortsatt ikke solgt, så da endte jeg opp med å selge motorsykkelen og kjøpe den.

Her er et bilde fra rett etter jeg hentet den, hvor jeg var en tur og besøkte den eldste guttungen:
[attachment=1]

Planen er at Ghian må få seg en skikkelig overhaling, og da må man jo ha noe luftkjølt å kjøre med, så tanken var å fikse opp denne så jeg kan kose meg med luftkjølt mens Ghian får en velfortjent overhaling.
247  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: JuniorGrelland's '68 på: november 17, 2023, 08:52:21 am
Torsdag er musikk-dag for Atle, så ikke mye som ble gjort, men jeg fikk hentet hjula hos Jens-Ole som hadde lagt på vinterdekk, så da måtte vi jo prøvemontere for å sjekke klaring etc:
[attachment=1]
[attachment=2]

Den er litt høy foran enda, men med reservehjul og litt mer suppe i tanken tenker jeg den setter seg litt mer når vi får rullet litt.

Det ligger en eske med deler og venter på oss på Fagerstrand, så i kveld får vi forhåpentligvis koplet opp varmeapparatet, og prøveskilter er bestilt, så det ser virkelig ut som det blir "shake-down" på lørdag.

Vi krysser fingra for at alt fungerer som det skal Glad
248  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: JuniorGrelland's '68 på: november 17, 2023, 08:46:58 am
Takk for hyggelige oppdateringer. Denne tråden veier opp for all inaktivitet ellers i forumet! Supert å følge.  Glad

Hyggelig å høre Glad
249  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Martins '67 1500 - Savannah - Et vognkort fullt av godkjenninger :) på: november 17, 2023, 08:46:34 am
Meget bra Glad
250  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Martins '67 1500 - Savannah - Et vognkort fullt av godkjenninger :) på: november 16, 2023, 15:16:13 pm
Stilig.

Jeg ser du har skrudd p-klipsa til bensinrøret rett i torpedoen; kommer ikke de skruen ut inni bilen? Atle har fjernet alle "tabene" på torpedoen (de man fester støydempingen i), så vi funderer litt på hvordan vi skal få festet asfaltmattene. I ghian har jeg tykk støydemping på innsiden, så der synes ikke skruene, men Atle har bare tynne asfaltmatter og teppe, så da er jeg redd skruene stikker ut gjennom teppene.

På min sitter det en tykk asfaltmatte på innsiden av torpedoen, så jeg tok bare løpefart og skrudde tvers igjennom uten å se meg tilbake. Funderte på å sveise på muttere eller så, men gadd ikke grunnet teppet osv på innsiden. Det blir vel lim som blir den eneste løsningen for dere?

Jeg husker jeg løste tilsvarende med gjengenagler. Man får jo samme "problem" med at det kommer en liten bul på baksiden, men siden det er under teppet og usynlig sånn sett så tenkte jeg det var en god løsning. Praktisk mht. demontering/montering av det jeg skrudde fast og.

Smart Glad
251  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: JuniorGrelland's '68 på: november 16, 2023, 09:01:13 am
Ang kjøring på vinteren, så er vi enige om at vi holder oss unna salt Blunker

To ting har skjedd siste dagen; det ene er at han justerte opp høyden bak. Vi satte høyden for halvannet år siden eller noe sånt, men da var det tom bunnplate uten verken karosseri eller motor/gir, så når vekta av hele bilen kom på, ble den litt for lav, så nå har den mer cal-look høyde bak:
[attachment=1]

Når det var gjort, tok han av alle hjula så i løpet av dagen i dag kommer det vinterdekk på gas-burnersene:
[attachment=2]

Planen er å hente de manglende delene på Fagerstrand i morgen, og så få leid prøveskilt på lørdag.
252  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: november 15, 2023, 12:31:27 pm
Dette gleder jeg meg til å følge med på Glad Jeg KAN sikkert bla meg en drøss sider tilbake og finne, men har du noen bilder av hvordan du har gjort det med pedal og clutchpumpe?

Hmmm det er litt sleggemekk, så usikker på om det gjør seg på bilde, men kan se om jeg finner noe. Etter råd fra Øyvind på hotshop kjøpte jeg en masterpunpe fra Wilwood var det vel, som jeg monterte på torpedoen; ved siden av bremsemasteren, og sveiset på en brakett på clutchpedalen. I Rabalder-tråden tror jeg du finner et bilde av hans oppsett som er bedre illustrasjon da det ikke er så mye tepper og greier i den Blunker
253  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Martins '67 1500 - Savannah - Et vognkort fullt av godkjenninger :) på: november 15, 2023, 12:29:06 pm
Stilig.

Jeg ser du har skrudd p-klipsa til bensinrøret rett i torpedoen; kommer ikke de skruen ut inni bilen? Atle har fjernet alle "tabene" på torpedoen (de man fester støydempingen i), så vi funderer litt på hvordan vi skal få festet asfaltmattene. I ghian har jeg tykk støydemping på innsiden, så der synes ikke skruene, men Atle har bare tynne asfaltmatter og teppe, så da er jeg redd skruene stikker ut gjennom teppene.

På min sitter det en tykk asfaltmatte på innsiden av torpedoen, så jeg tok bare løpefart og skrudde tvers igjennom uten å se meg tilbake. Funderte på å sveise på muttere eller så, men gadd ikke grunnet teppet osv på innsiden. Det blir vel lim som blir den eneste løsningen for dere?

 Gliser

Ja er nok lim som blir løsningen. Er bare litt skeptisk til om det sulle løsne og tette inntaket i vifta
254  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: JuniorGrelland's '68 på: november 15, 2023, 11:46:53 am
Han får lappen i januar så ja han er over snittet ivrig Blunker
255  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: november 15, 2023, 10:22:18 am
Oj, her er det lenge siden oppdateringer ser jeg Glad

En kort oppsummering av de siste par sommersesongene: Bilen brukes daglig, og jeg har heldigvis to motorer så jeg kan fikse en mens den andre står i bilen Glad

Som man kan ha sett på fb, så har jeg som vanlig hatt noen utfordringer på motorsiden, og for å gjøre historien kort, så har jeg hatt et vippearmshavari på den på vei hjem fra SCC for et par år siden. Dette var et sett gamle pauter vipper, så jeg antar det var så enkelt som et tretthetsbrudd i aluminiumen. Jeg har også kjørt en del med 1600'n og klart å havarere to kompressorer. Den første visste jag var litt "dodgy" siden jeg nesten fikk den gratis, men jeg kjøpte en som skulle være overhalt fra en etter sigende pålitelig kilde, men den har også havarert. JEg har kjørt en del med 1600'n uten kompressor (bl.a en runde Super Scenic), og den fungerer jo fint, men blir litt kjedelig når man er vant til mer kraft Glad

I sommer satt jeg inn 2110 oxyen igjen, for å forberede meg på SCC, og det fungerte helt fint. Mye moro og ny pers på stripa Glad
[attachment=1]


Ghian har gått ca 20.000 km de siste 2 sesongene, så det er ikke tvil om at den brukes. Siden den kom på veien for 10-12 år siden har jeg kjørt rundt 100.000 km.

Alle disse havariene og kilometrene (ink både bane og dragstripe...) har begynt å sette sine spor, så jeg har så smått begynt å forberede meg på å ta en runde til med restaurering. Det begynner å poppe opp litt rust her og der, og den begynner å bære preg av å bli brukt. Noe som er helt greit.

Så planen er sånn ca å bruke den en sommer til, og så starte opp til høsten igjen. Da er følgende på lista over forbedringer:
-Fjerne rust
-Ny lakk
-Nye tepper
-5-trinns 901 girkasse
-Tannstang

Så ut fra disse endringene beveger bilen seg antakelig litt vekk fra cal-look stuk over mot sportsbil Blunker

For å ha noe å kjøre med mens ghian får seg en overhaling, har jeg kjøpt meg en '67 boble, som foreløpig har fått en lett cal-look overhaling med bremser hjul og stuk, men tanken er at 1600-motoren skal moddes litt til å passe mer som NA-motor, med ny kam og høyere komp, og den blir da plassert i '67n med IDF gassere (!)
[attachment=2]

Men først skal motoren (oxyen) opp på benken for et lite oversyn; den bråker mer enn jeg setter pris på fra ventil/vippestell, så jeg må ta en sjekk der. I tillegg skal jeg få montert et DBW spjellhus, siden jeg må jo ha noen elektronikk-prosjekter også Glad
256  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: JuniorGrelland's '68 på: november 15, 2023, 09:00:53 am
Lista begynner å bli kortere :
[attachment=1]

EDIT: Aner ikke hvorfor akkurat disse bildene snus 90°...

Varmepotter er montert, men han manglet bakelittgjennomføringene og y-røra under baksetet, men det hadde Thore-Morten på Fagerstrand liggende (sammen med en del andre småting) så da blir det nok en tur til "are sia" en av dagene"

Dekk er bestilt (sikkert lurt med vinterdekk på denne årstida...) så da er det ikke mye igjen før vi kan bestille prøveskilter og få en skikkelig "shake-down" før EU-kontroll bestilles.

257  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: JuniorGrelland's '68 på: november 15, 2023, 08:56:49 am
Nok en lang ettermiddag/kveld i garasjen i går, og en av punktene på lista var vindusvisker. Når vi kjøpte denne bilen (em '68 modell) fikk vi med et karrosseri som var i betydelig bedre stand enn det originale, og vi har kommet til at det er fra en '69 eller '70 modell. En av forskjellene ser ut til å være vindusviskermotoren, så den han hadde fra '68 passet ikke (selve motoren tok i karosseriet i bakkant av panseret). Heldigvis er det flere VW-entusiaster i området, og Johnny som bor rett borti gata hadde en liggende, som både passet og virket Glad

Atle er jo neste 2 meter lang, så det blir litt plundrete å skru bak dashen:
[attachment=1]

Ellers så jobbet han seg gjennom lista, og jeg bidro litt med tepper og sikkerhetsbelter. Dørsidene hans var blå, men vi fikk tak i et sett sorte fra Henning Hov her for noen måneder siden, og med litt vask og stell ble det helt kanon. Tusen takk Glad
[attachment=2]


258  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Martins '67 1500 - Savannah - Et vognkort fullt av godkjenninger :) på: november 15, 2023, 08:50:49 am
Stilig.

Jeg ser du har skrudd p-klipsa til bensinrøret rett i torpedoen; kommer ikke de skruen ut inni bilen? Atle har fjernet alle "tabene" på torpedoen (de man fester støydempingen i), så vi funderer litt på hvordan vi skal få festet asfaltmattene. I ghian har jeg tykk støydemping på innsiden, så der synes ikke skruene, men Atle har bare tynne asfaltmatter og teppe, så da er jeg redd skruene stikker ut gjennom teppene.
259  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: JuniorGrelland's '68 på: november 15, 2023, 08:46:07 am
Dette blir så rått ass!

Takk for det, Martin. Er jo ikke helt borte, din heller Blunker
260  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: JuniorGrelland's '68 på: november 14, 2023, 08:24:21 am
Det ble en lang ettermiddag/kveld i garasjen i går, og en hel del ble gjort.

Teppene er ferdig, og jeg bisto med å legge tepper på området bak baksetet:
[attachment=1]
Et liten runde med varmepistolen på taktrekket nå, så blir det bra Glad


Vi laget en todo-liste og har begynt å markere ut de punktene som er påbegynt og klare:
[attachment=2]

Så målet nå er å leie prøveskilt til helgen, så vi får testet at alt fungerer sånn nogenlunde, og så hvis det ser bra ut, få bestilt time til EU-kontroll så fort som mulig etter det.

Alle disse småjobbbene tar mye tid, og det er fort gjort å bare slenge noe sammen sånn på tampen, men Atle er bevisst på at ting skal se bra ut, så vi tar den tiden som trengs for å slippe å gjøre ting om igjen senere.

261  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: JuniorGrelland's '68 på: november 13, 2023, 15:16:23 pm
Mens Atle var på jobb på lørdag (han har sommer- ekstrajobb på spraylakk.no så dersom du har bestilt noe lakk derfra er det mye mulig det er han som har blandet for deg Blunker ) bestemte Line og jeg oss for å hjelpe ham videre med setene, så vi tok en svipptur på stoff&stil og kjøpte noen meter med skai og semsket skai (alcantara) for å trekke om det blå baksetet. Han har fått tak i setetrekk til framstolene, så jeg gjorde de ferdig mens Line lagde maler av det gamle trekket og begynte med å sy sammen trekk til baksetet. Jeg fikk jobben med å demontere setene og nå er det hestehår i hele spisestua...
[attachment=1]

Men etter litt knoting og justering av malene, kom de nye trekkene på plass, og dette ser helt ok ut:
[attachment=2]

Atle ble i alle fall fornøyd, så nå er det ikke mye som gjenstår inne i bilen.

Vi nærmer oss klar for EU-kontroll, så nå lages det en liten liste over ting som må på plass de nærmeste dagene, så håper vi bare være holder seg så vi slipper for mye snø og salt.
262  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: JuniorGrelland's '68 på: november 13, 2023, 15:10:04 pm
Helgen ble brukt på interiør, og det første som sto på programmet var å montere lyddempingmatter og lime tepper, og her er et par bilder fra denne prosessen:

Han begynte med tunnellen og kanalene:
[attachment=1]

Og fortsatte med kick-panels og torpedoen. Når det var på plass måtte jo gulvmattene legges på for å se hvordan de passet:
[attachment=2]

Det ser veldig bra ut og passformen på teppene er mye bedre enn det jeg er vant med fra tidligere. Jeg har montert TMI-tepper i et par biler, og disse som kommer fra Magne Bævre ser mye bedre ut Glad

263  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: JuniorGrelland's '68 på: november 08, 2023, 15:12:47 pm
Men jeg hadde en bunke med lister liggende i hylla. Ved nærmere ettertanke stammer de nok fra en '69 modell som jeg restaurerte og bygde cal-looker av i 1986.... Men uansett fikk han slipt og polert flere lister (med litt assistanse av undertegnede, som fikk drittjobben med å slipe bort elokseringa...) så da begynner det å ta form:
[attachment=1]
Vi innså at tanklokket er fra et '68 karosseri, mens dette antakelig er fra 69, så patenten for å låse det er ikke den samme, så der må vi finne på noe lurt.

Han fortsatte innvendig og dette begynner virkelig å dra seg til:
[attachment=2]

Viskermekanisme ble demontert og lakkert så det er neste på programmet nå
264  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: JuniorGrelland's '68 på: november 08, 2023, 15:06:01 pm
Det sies at de siste 20% av en restaurering tar 80% av tiden, og selv om det ikke er helt presist, så tar alle småting på slutten mye tid i alle fall.

Så de siste kveldene har gått med på å montere lister, emblemer etc, og her er et bilde av ene lista etter at den ble slipt ned og polert opp:
[attachment=1]

Løsningen ble å slipe bort elokseringa med scotch-brite og så polere opp på benkesliperen (med bomulls-skive)

Men når han hadde holdt på en times tid med dørlista, var han litt uforsiktig og da endte det sånn:
[attachment=2]

Da ble det kvelden...
265  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: JuniorGrelland's '68 på: oktober 27, 2023, 01:52:26 am
Både Ghian og '67n er nå satt bort på vinterlagring så her er et lite mimrebilde fra den siste kvelden alle luftkjølte i grellandgarasjen var samlet for i år:
[attachment=1]
266  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: JuniorGrelland's '68 på: oktober 27, 2023, 01:39:16 am
Så nå går det i elektrisk, intetriør og alt som ser lite ut men tar mye tid på slutten av et prosjekt,

Her er et stemningsbilde fra forrige uke:
[attachment=1]

Innimellom skruing og skole, har han fått tatt teorien på biltilsynet, så nå er siktet innstilt på å få den på veien og eu-godkjent før lappen er i lomma Glad Vi håper på flere uker med mildvær slik at vi får den klar før snøen kommer.

267  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: JuniorGrelland's '68 på: oktober 27, 2023, 01:35:02 am
Så endelig går den sånn nogenlunde som den skal, men det trengs en forgasseroverhaling og noen nye dyser før vi er i mål:


Jeg har et par IDF 40 på hylla og han måtte jo selvfølgelig prøvemontere de også Glad
[attachment=1]

Men i første omgang blir det solex 34 gasser, så får vi se hva fremtiden vil bringe. Som man kan se passer det dårlig med originalt doghouse-viftehus og doble webere Blunker

Neste på programmet var da å få på plass bremser og bensintank. '67 økolookeren til undertegnede hadde tyvlånt kaliprene hans, så han var snill nok til å overhale et annet sett kalipre, så kunne 67n få de og de flotte rødlakkerte kaliprene ble montert på denne bilen.

Neste utfordring var da at han klarte ikke å bygge trykk i bremsene. Etter mye knoting (begynner å bli en gjenganger...) kom han til at det måtte være hovedpumpa som ikke gikk helt tilbake når han slapp pedalen, så da ble alt under tanken demontert og pumpa demontert og den var full av rust og pitting. Dette var en splitter ny pumpe, men bunnplata har stått ute i noen  måneder uten å tette hulla så den hadde fått vann innvendig og var ødelagt...

Så som en nødløsning monterte han pumpa fra min '67 og da fikk han trykk.

Så hva gjør man når man har motor, bremser og bensintank? Jo prøvekjøre:
[attachment=2]

Alle har vel vært der at man har tatt en liten prøvetur sittende å en bruskasse Glad

Men alt fungerte sånn nogenlunde som det skal så da er det bare å jobbe videre med alle andre småjobber.
268  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: JuniorGrelland's '68 på: oktober 27, 2023, 01:25:07 am
Atle fikk som vanlig god hjelp fra kompiser, og Anton (billakkererlærlingkompisen) var med som både prakisk og mental støtte, og de holdt på til langt på natt i de milde oktoberkveldene. Her er et stemningsbilde etter at motoren endelig var på plass:
[attachment=1]

Men alt var ikke bare plankekjøring.... Det viste seg raskt at det var en lekkasje mellom topp og sylinder på 1-2 siden:


Teorien var at glemmeblikket lå mellom topp og sylinder, siden det ble maskinert litt på høyden i toppen men ikke nok til å ta bort den første kjøleribba, så etter mange prøvemonteringer og kløing i hodet mens medieansvarlig var på jobbreise i Frankrike, konkluderte vi med å legge mellom et kobbershim mellom topp og sylinder for å få mer klem på tetteflaten, og da ble det tett. Kompresjonen endte da på nærmere 9.0:1, men viktigere at det er tett tenkte vi Blunker

Så da ble det oppstart igjen, og et voldsomt leven fra vippestellet. I kampens hete hadde man glemt å justere ventilene etter å lagt på et 1mm shim mellom sylinder og blokk:


Dette legges ikke ut for å henge ut den yngre generasjonen, men for å vise hvor mye som skal klaffe for at ting går som planlagt. Atle er nå 17 år, og bygger erfaringer på egenhånd Glad
269  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: JuniorGrelland's '68 på: oktober 27, 2023, 01:09:37 am
Så da var det på tide å finne frem kjøleblekka som ble pulverlakkert i fjor, og prøvemontere:
[attachment=1]

Det ser jo bra ut, så da var det på tide å montere motoren inn i bilen:
[attachment=2]
270  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: JuniorGrelland's '68 på: oktober 27, 2023, 01:01:29 am
Her er det på høy tid med en oppdatering. Mediansvarlig i dette prosjektet er på jobbreise i USA så det er litt dårlig med oppdateringer.

Men det har skjedd mye og noe har blitt lagt ut på FB, men jeg prøver å legge mest mulig info her, både for å dokumentere hva han har gjort, men også for å dele litt av problemene, så kanskje andre kan lære litt av våre feil Glad

Atle hadde høstferie for et par uker siden, og etter en kort ferietur til Sverige ble det brukt en del tid i garasjen.

Det første han skulle gjøre var å sjekke kompen med de toppene som storebror hadde maskinert ut til 94mm og som i tillegg var tatt ned for å øke kompen. Jeg må innrømme at maskinisten (Even) fikk input til jobben fra undertegnede, og resultatet ble at vi tok av alt for mye av toppene, så statisk komp ble 11.6:1 eller noe sånt. ALt for mye til å kunne kompensere med kobbershims, så etter at Atle hadde fått ut litt frustrasjon over å bruke mye tid på porting av topper som ikke kan brukes, så stilte storebror opp og maskinerte et par topper til, men etter nøye beregninger, endte da kompen på 9.5:1. Det skal være midt i smørøyet for denne Gjestland-kammen som skal brukes.

Sånn så kammeret ut etter maskinering men før rengjøring:
[attachment=2]

Så da satte Atle i gang med den roterende fila igjen, og pyntet litt på eksosporten og åpnet rundt ventilene som sist. Han inrømte at resultatet ble mye bedre på andre sett med topper, så en 10-12 motorer til nå så blir det helt strøkent Glad

Så var det bare å sette i gang å montere igjen, og etter litt delesanking i nærmiljøet (Takk Even K) så var han tilbake til en longblokk:
[attachment=1]

Sider: 1 ... 7 8 [9] 10 11 ... 237
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!