Vanskelig å kommentere noe i tråden her uten å havne i unåde hos noen her, men kan det være en idé å fokusere på hva man kan forvente av arbeid som skal utføres når noen bygger en motor og til hvilken pris? Hadde vært fint om de som har erfaring med kjøp og salg av motorer kunne guide oss uten erfaring i hva som er vanlig i bransjen.
1) Gjennomgang av oppsett med kunde
2) Valg av komponenter
3) Kontroll av deler, veiing, rengjøring
4) Byggefasen (montering, kontrollmåling, demontering)
5) Testkjøring
6) Bremsing
7) Etterkontroll
"Blueprinting" er vel en fellesnevner for de få "leverandørene" som nyter høy respekt, og som gjerne brukes av de som kjører drag eller på bane. Men blueprinting = tid (og krever litt utstyr) og tid = penger, så da blir motoren dyrere, kanskje MYE dyrere.
Vanskelig å sammenligne lille Norge med det store utland, men f.eks Airspeed i UK tilbyr jo nå komplette turnkey motorer med garanti. Her i Norge er det langt mindre forhold og et mikroskopisk marked i forhold.
http://www.airspeeduk.com/engines.htm We offer the following services:
*Bespoke engine building from 1192cc and upwards
*Standard and Performance engines
*A full design and build facility incorporating new technology
*Progress reports and build photographs
*Engine repairs and fault diagnosis
*Machining
*Servicing
*New and used engine parts for both performance and standard builds
*Free advice and after-sales helpline
*A unique
3 year comprehensive warranty *Insurance estimates and vehicle valuations
Remtec, Vege og sikkert andre fabrikker også tilbyr jo motorer med garanti i ulike trimmingsgrader, men det innebærer at de er plombert her og der så ikke kjøperen kan tukle med motoren uten å bryte garantien.
Se på thesamba og hvor mye diskusjon det er rundt seriøsitet og feedback, da viser det seg hvem man skal styre unna, hvem som er midt på treet og hvem som er topp i bransjen. Er dette usunt? Ikke så lenge det er saklig. Vi har jo hatt sånne diskusjoner her før også om motorer som er bygget f.eks. i USA.
Jeg har ikke noe erfart grunnlag til å mene noe om hvem som er bra og ikke bra her i Norge, bare så det er sagt. Dette er derfor helt på generelt grunnlag. Hvor lenge en bygger skal være ansvarlig for en motor er også vanskelig å si noe sikkert om, men det er greit å få litt diskusjon rundt dette. En garanti kan ikke vare evig, det sier seg selv.
Feil på originale som trimmede motorer kan relateres til flere ting, her er noen - kom gjerne med flere:
* Valg av komponenter som ikke passer optimalt sammen
* Slitte deler kombineres med nye for å spare penger/tid
* Unøyaktighet i byggefasen
* Manglende rengjøring av komponenter før montering
* Mangel på service fra eiers side
* Skamkjøring av motorer som ikke er ferdig innkjørt
Bare et lite forsøk på å få noe konstruktivt ut av tittelen på tråden... håper det fortsatt vil være noen som kan bygge motorer for de som ønsker å betale for å få en fungerende vare.