2797
|
Forum / Problemløseren / Sv: En hyggelig overraskelse og et spørsmål
|
på: april 25, 2008, 11:27:13 am
|
Jeg er i samme båt her og har tenkt til å bruke diesel til å fjerne resten. Denne guffen som er brukt her sitter som pokker, men med sola etterhvert så skal jeg få det av litt etter litt. Diesel funka som bare det under bunnplata.
|
|
|
2798
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1952 Kapteinen
|
på: april 25, 2008, 10:33:24 am
|
Jeg har brune gummimatter til bilen, men det er ikke bilen sine opprinnelige. De har blitt borte under eierskifter, men kan kanskje dukke opp? Mattene er skrubbet og vasket og satt inn med "gummifornyer".
|
|
|
2799
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1952 Kapteinen
|
på: april 25, 2008, 08:58:29 am
|
Man må alltid innhente informasjon. Denne kjente danske splitten er ganske så lik min, bortsett fra at min kanskje er litt renere i lakken. Denne er tøff! Jeg mener å huske at de felgene som sitter på ikke er hyllevareblingjapanwannabe men ekte vare?
|
|
|
2801
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1952 Kapteinen
|
på: april 25, 2008, 08:54:55 am
|
I begynnelsen ble det arbeidet litt parallelt med bunnplata og karosseriet i grillen. Her er det borring av hull til punktsveiseing av underside kanal i fra Wolfparts.
|
|
|
2802
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1952 Kapteinen
|
på: april 25, 2008, 08:53:35 am
|
På med frikt stål!
Jeg glemte å kreditere Boblehue/Espen for å sandblåst deler for meg. Men nå har jeg gjort det.
|
|
|
2803
|
Bruktbørsen / Deler selges / Sv: 14" bussfelg SELGES
|
på: april 24, 2008, 20:13:27 pm
|
Skulle noen i Nærheten av Lillehammer trenge noen slike har jeg 5-6 stykker, og selger alle for 200,- da dette har vært svært vanskelig å bli kvitt:)
Takk for hjelp med salget:)
|
|
|
2805
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1952 Kapteinen
|
på: april 24, 2008, 14:28:20 pm
|
Kapteinen i Sverige som eide denne splitten hadde nok med seg noen kuler når han var ute å kjørte. Etter å ha blitt hengt opp i grillstativet kom det etterhvert litt av hvert av skruer og skiver ut, men ettervhert som den ble jobbet med og sveivet rundt noen ganger datt det også mer ut. I løpet av en dag i mars så falt det ut ikke mindre enn 6 patroner som på bildet. De lavspente gutta gjorde store øyne når jeg fortalte om dette, men ble enda ivrigere da de selv ville sveive Kapteinen rundt - da kom det ytterligere 2 patroner. Det er godt å tenke på at de ikke lå i veien når vi jobba med hammer og mothold!
Tenk om denne bilen kunne snakke? Var den svenske Kapteinen en lykkelig eier? Var han lykkelig? osv. Nye dekkær har ankommet, så nå er det bare å tre på sålæne!
|
|
|
2806
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1952 Kapteinen
|
på: april 24, 2008, 14:05:02 pm
|
Nå er jeg spent... har det noe med taklyset å gjøre?
Du er så nærme at en 6 Volt Walk-man har blitt sendt til deg i posten:) Oi, får vi svaret i rene ord nå? Fortsatt litt spent... Jeg kommer på kodal om posten ikke alt er sendt.. Ole Rune er en kjappis når det gjelder VW og det han ikke kan om ditt og datt innen emnet trenger vi ikke å vite. I verkstedet tar vi ofte en "Ole Rune-løsning" og det er alltid en smart løsning på ett eller annet. Han så inn i bilen og konstaterte at dette taket er fra en oval, interiørlyset sitter som kjent "rett over" B-stolpen på venstere side på oval. Det er ikke sveiset igjen ennå! Taklyshullet til splitten sitter der i fra før heldighvis! Jeg skal ikke til Kodal så da må du hente pakken i postkassen JHU! (Som også må svare på "hvor mange brev er det plass til i en postkasse" får å kunne utløse premien).
|
|
|
2807
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1952 Kapteinen
|
på: april 24, 2008, 13:17:39 pm
|
Nå er jeg spent... har det noe med taklyset å gjøre?
Du er så nærme at en 6 Volt Walk-man har blitt sendt til deg i posten:)
|
|
|
2808
|
Bruktbørsen / Deler selges / NYTT teppesett til T1. SELGES - TMI kjempekvalitet
|
på: april 24, 2008, 13:05:47 pm
|
http://www.wolfsburgwest.com/cart/DetailsList.cfm?ID=113863014ZTeppene er i såkalt "Charcoal". http://www.wolfsburgwest.com/wolfsburg_new/interior/carpet_sets.cfm"CARPET KIT, 1970-1971, standard Beetle, 10 piece kit, German square weave material, please specify year of car and desired color. Color choices include: oatmeal (two-tone tan and ivory), tan, grey, and charcoal. Red, blue, green and brown are also available, please add $25.00 for these colors. $440.00 Passer til flere også. 2.900,- kr
|
|
|
2809
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1952 Kapteinen
|
på: april 24, 2008, 12:49:26 pm
|
Hvis det er den "feilen" jeg tror det er går det ikke av å se det på disse bildene Det er helt riktig. "Feilen" kan ikke sees på bildene nei. Men det har jeg heller ikke sagt:) Man må se det, eller tenke seg til det. Dette er barnemat for de store gutta!
|
|
|
2810
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1952 Kapteinen
|
på: april 24, 2008, 12:14:27 pm
|
Tipper den manglet forhøyningen over frontruta til antennen Ole Rune så det med en gang (TEST: hvordan så han det så raskt?). Det er kun taket og der det må lakkes som blir lakket av SplitBoy. Nei:) andre? Denne skal visstnok ikke ha forhøyning over frontruta heller. Dette er nesten en Zwitter og nesten oval. Dette er en september-utgave - 6.000 biler unna Zwitter. Denne har ikke lokket over girkassa, ei heller "sømma viftehus", mulig at den ikke skal ha stjernecoil (godt at jeg har i reserve) m.m. Det er en del kulere greier på en 1950-modell - men slik er det, jo eldre dess mer sære greier!
|
|
|
2811
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1952 Kapteinen
|
på: april 24, 2008, 10:19:52 am
|
Takk!
Det blir det, foruten forstillingen som er med senkesatser (!) (dere leste riktig, selv om dere tror at dere leste noe helt annet. Jeg skal for første gang senke en bil!).
Jeg mangler retningspiler og K-manifold, ellers er det originalt. Deler er hele tiden på vei i fra USA, Sverige eller her på berget. Det er mye av morroa!
Skal du senke Tror jeg selger alt jeg har og kaster meg i sjøen [/quote] Jeg har ikke senket den ennå, ei heller montert forstillingen på bilen. Forstillingen som hører bilen til er i bedre tilstand enn den senkegreia (men begge blir i teknisk god stand). Jeg er meget opptatt av å ha tingene godkjent. Bremseskjold derimot er med 4 hull til bremsepumpene og lukter splitt! Tanken er at jeg kan delta på "termos-møter" med originalhøyde, og slippe den litt ned (så mye som 16" tillater når jeg ser på tur med gutta (som har opplevd alt). Evt. kan det bli aktuellt å senke den i Drammenselva. Hvor vil forbli en hemmelighet. (Jeg skrur ut KAMAX-boltene først).
|
|
|
2812
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1952 Kapteinen
|
på: april 23, 2008, 22:13:09 pm
|
Hel og sunn i høyre hjørnet bak.
Far lagde "Dolly" til meg som vi hengte Kapteinen opp i. Helt genialt. Det ble nesten som en drøm å bytte "kainalbåinnær" og hjørnet på venstre side bak.
|
|
|
2813
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1952 Kapteinen
|
på: april 23, 2008, 20:49:44 pm
|
Dette er bra! Blir det orginal restaurering? Gleder meg til å se mere av dette! Takk! Det blir det, foruten forstillingen som er med senkesatser (!) (dere leste riktig, selv om dere tror at dere leste noe helt annet. Jeg skal for første gang senke en bil!). Jeg mangler retningspiler og K-manifold, ellers er det originalt. Deler er hele tiden på vei i fra USA, Sverige eller her på berget. Det er mye av morroa!
|
|
|
2814
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1952 Kapteinen
|
på: april 23, 2008, 18:26:07 pm
|
"Nye" deler kommer til. Jekkfester til splitt og nyere er ikke like. Heldigvis lar det seg skaffe. T2man hadde disse. Bitene i fra bunnplata er i fra en bil jeg kjøpte på Elverum for en del år siden. Boblehue har sandblåst og primet. HELE VWNorge står på!
Bunnplata er meget fin! Den har original lakk og med teksten "ZOLL BLECH" også! Det var kun rust i begge jekkfester.
|
|
|
2815
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1952 Kapteinen
|
på: april 23, 2008, 18:19:14 pm
|
Kapteinen er svært bra og med en del morsomme detaljer. For meg er det verdifullt at det originale verktøyet følger med i originalposen, og at jekken også er der i sin bag. De originale teppene fulgte ikke med, men jeg kjøpte Oildropman sine gamle tepper til hans 1952-modell prosjekt. Teppene er nå til sying.
|
|
|
2817
|
Forum / Prosjektgarasjen / 1952 Kapteinen
|
på: april 23, 2008, 18:11:45 pm
|
Etter å ha blogget litt http://wwww.ambasadeur.blogspot.com
er det nå på tide å ta skrittet ut til vårt alles kjære VWNorge!
Jeg var litt på jakt etter splitt for 1,5 år siden, for så å intensivere det litt etterhvert. Det var en hinsides flott og "urørt" 49 standard som glapp, og noen andre tilbud, men jeg endte opp med å kjøpe 3 1950-modeller (ikke alle samtidig). Den ene har SplitBoy nå, den andre har Ole Rune, og den tredje tilhører en kar ved Østfolds kyst.
Til slutt (?) kjøpte jeg et av 6V-garasjens prosjekter, en godt kjent svensk "Mjøsbil" med takskade.
Jeg kommer til å poste en del bilder av bilen før, under og etter restaureringen. Det vanskeligeste blir å velge bilder.
Denne bilen skal beholdes med mest mulig patina. Låvetaket der den stod datt over denne for haugevis av år siden. Taket har blitt byttet med et oval-tak. Ole Rune så det med en gang (TEST: hvordan så han det så raskt?). Det er kun taket og der det må lakkes som blir lakket av SplitBoy. Dato for lakkering er allerede satt!
Det er en stor utfordring å delvis restaurere. Det er "enklere" å helrestaurere. Her er det snakk om å ivareta patina, tenke økonomi og gjenbruk av deler som mange ville ha kjøpt nytt. Jeg synes at mye av sjelen blir borte da.
|
|
|
|