november 01, 2024, 01:37:25 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: 1 [2]
31  Forum / Problemløseren / Sv: Må jeg ha ny forgasser? på: juli 10, 2013, 16:55:25 pm
Gitt at alt det andre er 100% i orden (tenning, stifter, plugger, coil, kondensator, ledninger, eksos, luftfilter, osv) høres det ut som du har for mager blanding. Prøv å justere Volume Control Screw ut litt mer enn "vanlig".

Tomgangsdysen: sjekk på nytt at den er helt ren.

Blandinga har jeg justert og justert og justert.... Fulgt flere forskjelllige guider på nettet osv.

Er tomgangsdysa den samma som tomgansventilen (elektrisk) eller noe annet? I så fall - hvor sitter den?
32  Forum / Problemløseren / Sv: Må jeg ha ny forgasser? på: juli 10, 2013, 16:52:42 pm
Var nettopp nede i garasjen nå og skrudde inn den nyinnkjøpte tomgangsventilen. Ikke noe klikk å høre når jeg satt på ledningen med tenninga på... Gjorde det samma med den gamle tomgangsventilen første gang bilen stoppa, og endte med at jeg klipte den fordi den ikke fungerte som den skulle. Men hva kan være grunnen til at den nye ikke fungerer heller?
33  Forum / Problemløseren / Sv: Må jeg ha ny forgasser? på: juli 10, 2013, 16:33:29 pm
sjekk att tomgangs ventilen virker

el. tilkoblimg på venstre side av forgasseren

tenning på, trekk av ledningen og sett den på i gjenn, da skal du høre et tydelig klikk!   hvis den ikke klikker sjekk att du har strøm til den når tenninga er på

Burde vel nevnt at den er klipt av enden på og skrudd inn igjen. Kjøpte en ny for sikkerhets skyld, men gjorde ingen forskjell fra den gamle. 
34  Forum / Problemløseren / Må jeg ha ny forgasser? på: juli 10, 2013, 16:02:20 pm
Tror jeg har en forgasser som ikke fungerer som den skal (solex 34 pict-3). De første minuttene etter oppstart er alt som det skal, men så fort choken skrur seg av, dør motoren med mindre jeg gir gass/pumper gassen. Har prøved å lete etter vakumlekkasjer, ikke funnet noen. Har også demontert forgasseren og rensa dyser osv. med forgasserrens, samt bytta pakninger.
35  Forum / Problemløseren / Sv: Stopper etter 12 km på: juni 10, 2013, 19:56:55 pm
Sjekka vakumklokka og bensinfilter idag (endelig tid) - ikke noe feil der. Tenkte derfor jeg skulle filme hvordan den starta og gikk på tomgang, men gjett hva jeg fant under filminga; oljelekkasje!  Tvilende

EDIT:
Oljelekkasjen er nå fiksa, justerte ventilene samtidig. Virker som det løste problemet Osteaktig Nå gjenstår bare å justere gasseren riktig...
36  Forum / Problemløseren / Sv: Stopper etter 12 km på: juni 06, 2013, 15:07:45 pm
Sjekk bensin pumpa. Skru av oppe på gasseren og få noen til å dra på starteren... Og så gjør du det samme 12 km senere.

Sjekka den før jeg dro hjem, og den pumper ikke/bensinfilteret er tett. Skal tilbake igjen i kveld for å få den hjem.

Leter du fortsatt etter feil?

Det gjør jeg, men har ikke hatt tid til å se på bensintilførselen enda.
37  Forum / Problemløseren / Sv: Stopper etter 12 km på: juni 06, 2013, 09:37:23 am
Hva gjør den delen som sitter på fordeleren (den runde)? Fikk tips om å bytte den, men aner ikke om den kan være problemet siden jeg ikke vet hva den gjør....
 
38  Forum / Problemløseren / Sv: Stopper etter 12 km på: juni 03, 2013, 23:07:09 pm
Jeg er enig I at du kanskje må forklare bedre.

Det er sikkert en bagatell som ikke koster så mye. Min bil fjusket nettopp som gal etter en lengre prikkfri tur. Startet og gikk, men ikke på tomgang. Det var coilen som var død, men samtidig feilsøket jeg til korrekt løsning og slapp å bytte unødvendige deler.

Hvis choken din fungerer har du muligens litt høyere turtall I starten, og når motoren roer seg får du problemer. Forgasseren (hvilken har du?) kan tulle mye, men er enkel å overhale. Blir som natt og dag om det er den som er årsaken.

Stopper bilen på tomgang bare, eller kan den stoppe under kjøring med høyere turtall??

Ting som må justeres kan være tenning/stift/forgasser/choke/ventiler osv men alt er relativt enkelt:-)

Forgasseren er en Solex 34pict 3. Bilen kan stoppe i fri under nedbremsing når som helst (men ikke når den står stille på tomgang), og i gir med hvilket som helst turtall når den har gått varm. Det er vel også verdt å nevne at den er vond å starte - starteren går gjerne 10 sekunder før den tenner, og da putrer den bare litt og går bedre og bedre i løpet av det neste minuttet før den går bra.
39  Forum / Problemløseren / Sv: Stopper etter 12 km på: juni 03, 2013, 23:03:38 pm
Du sier den stopper. Det tolker vi som motorstopp. Mens det jeg egentlig tror du mener er at den ikke går på tomgang. Og kan startes igjen med en gang.

Den stopper både i gir med hvilket som helst turtall og på tomgang når den har gått varm. Da må den som regel taues igang igjen etter nedkjøling (1/2 - 1 time). Deretter går den til den blir varm, fusker, mister motorkraft og dør igjen.

Om jeg har rett får du kikke over gasseren din. Det er kun den du har fiklet med ikke sant?

Å demontere gassern var det første jeg gjorde etter den stoppa første gangen. Rensa, bytta pakninger, klipte av tuppen på tomgangsdysa ettersom den ikke fungerte og monterte den igjen.  

Når en coil blir dårlig så stopper bilen under normale omstendigheter på ordentlig. Dvs den starter ikke igjen ... i noen tilfeller virker coilen igjen når den kjølner. Og bilen vil ikke gå dårligere. En coil er stort sett død eller i orden. Enten eller. Om stiften er dårlig vil den normalt gå på tomgang men skyte og tulle ved belastning.

Coilen er nå bytta, ingen merkbar forskjell i hverken motorkraft eller fusking. Stopper som før. Hele fordeleren er gått gjennom og sett på av en som kan det, han satt også riktig avstand på stiften. Fordelerlokk og rotor var nytt i februar.

Om den går dårligere, uten skyting eller rykk og napp, etter litt kjøring ville jeg sjekket bensinfilter og rør/slanger (blås igjennom mot tanken, uten tanklokket på plass). Om luftingen er tett vil nivået i tanken spille direkte inn på hvor langt du kommer før den tuller. Full tank = problemer med en gang. Tom tank = du kan kjøre mange mil. Eldre modeller har en netting rundt nedløpet i tanken.. dette tetter seg etter hvert med rust og drit. Bilen vil gå dårligere ved belastning. Men normalt gå på tomgang. Når den står en stund faller rusten av nettingen... og vil gå en stund igjen før alt blir sugd fast på ny. Fjernes denne nettingen bør absolutt ett bensinfilter monteres på slangen.

Når den stoppa i dag, var det nesten ikke bensin å se i bensinfilteret og like lite i flottørkammeret. Bensinen rant derimot villig med en gang jeg løsna slangen inn til bensinfilteret, så fra tanken til filteret er det åpent. Kjente et ørlite vakuum da jeg skrudde av tanklokket etter at bilen hadde stoppa - det kan være luftinga.

Når du hadde av gasseren. Hva rørte du? Blandingsskruer og Choke skal justeres.. og ikke bare monteres på skjønn.
Og fikk du forgasseren tett mot innsuget igjen. Brukte du tetningsmasse eller kun orginal pakning? Noen gassere har kanaler ned mot pakningen som blir tettet ved bruk av tetningsmasse.


Rørte alt - men det var heller ingen forskjell før og etter. Blandingsskruene er justert etter utallige guider på nettet, så når bilen er kald og går på tomgang går den bra. Choken har jeg ikke justert, kun montert motsatt av sånn jeg tok den av, men denne ser ut til å fungere som den skal da spjeldet er helt åpent når motoren er varm. Brukte orginalpakning ned mot innsuget, fordi den nye pakningen som fulgte med i settet jeg kjøpte virket tynnere og dårligere enn den gamle.  

Vet det kan være vanskelig. Men om ikke alle faguttrykk osv er helt på stell. Så gjør du lurt i og overforklare litt. Jeg har skrudd på biler der eieren klager på hull i eksosen... og det viser seg at hjullageret er defekt. Og en annen hvor "motoren starter ikke".. hvor batteriet var flatt. Motoren var jo ikke problemet i det hele tatt. Det jeg mener med dette. Er at vi her inne fort gir deg totalt gale tips om hvordan løse dine egentlige problemer. Og til slutt har du endret på alt og gjort det meste værre enn det var til og begynne med.

Jeg ville fått den til å gå ordentlig før du bruker den noe særlig. Så slipper du eventuellt å skade noen vitale deler.

Har latt være å bruke den den siste uka. Grunnen til at jeg kjørte den idag, var for å teste om coilbyttet løste problemet, men det gjorde det jo ikke. Skal ta en titt på bensinpumpa på onsdag, har ikke tid før det, også har jeg kjøpt kompresjonstester for å sjekke om problemet ligger der. Håper jeg har gitt litt mer info nå, er jammen ikke lett å uttrykke seg klart nok Glad
40  Forum / Problemløseren / Sv: Stopper etter 12 km på: juni 03, 2013, 16:52:15 pm
Har hatt to motorar som har oppført seg likedan. Dei to var utslitte eller skadet innvendig slik at dei gjekk varme. Bli motoren alt for varm, så kiler akslingen til bensinpumpen og gjerne løftere bak kamakslingen seg. då begynner motoren først å fuske, for så å stoppe. -Overhaling blir då det neste.

Hmmmm... Det høres ikke så bra ut. Er på et litt stramt budsjett, og har ingen erfaring med å overhale motor Rekker tunge Men skal sjekke bensinpumpa og filteret først. Noe som har med bensintilførsel er det garantert.
41  Forum / Problemløseren / Sv: Stopper etter 12 km på: juni 03, 2013, 15:32:49 pm
Sjekk bensin pumpa. Skru av oppe på gasseren og få noen til å dra på starteren... Og så gjør du det samme 12 km senere.

Sjekka den før jeg dro hjem, og den pumper ikke/bensinfilteret er tett. Skal tilbake igjen i kveld for å få den hjem.
42  Forum / Problemløseren / Sv: Stopper etter 12 km på: juni 03, 2013, 13:42:33 pm
Du får ta av luftfilteret slik at du ser ned i gasseren når motoren er varm og trøbbler.shokespjeldet  skal være helt åpent om alt er i orden når motoren er god og varm. Er det vanskelig å se nedi kan du bruke ett speil.

Spjeldet er helt åpent... Bytta nettopp coil - ingen forskjell, stoppa nå også.
43  Forum / Problemløseren / Sv: Stopper etter 12 km på: juni 02, 2013, 18:38:48 pm
Kan det være at autoshoken har hengt seg opp. Varm motor liker ikke at shoken ikke går i retur. Du merker det på stort bensinforbruk og treg motor.

Hvordan sjekker jeg det i så fall?
44  Forum / Problemløseren / Sv: Stopper etter 12 km på: juni 02, 2013, 02:14:12 am
Kjølevifta sitter i andre enden av dynamoen... Stapp handa inn på baksida av viftehuset så finner du a.

Bare stopp motoren først  Blunker Eller dvs hvis du ikke gjør det så vet du ihvertfall når du finner den  Gliser

Skal prøve å huske det  Osteaktig
45  Forum / Problemløseren / Sv: Stopper etter 12 km på: juni 01, 2013, 20:41:37 pm
Kan det være at du ikke greier kjøle ned motoren når du kjører? Da kan bensinen til slutt også koke og bilen stopper, eller at coilen gir seg,,,

Er tenningen rett? For tidlig tenning gi varm motor.

Varm motor kan også få støtstangen til bensinpumpen til å kile seg?

Er alle blekk, gummitetninger og plastpropper i viftehuset på plass?

Pass også på at det ikke ligger en fille eller papp i kjøleviften.


Hvordan kommer jeg enklest mulig til kjølevifta? Hvor sitter den? Rekker tunge
46  Forum / Problemløseren / Sv: Stopper etter 12 km på: juni 01, 2013, 18:05:39 pm
Har fortsatt ikke funnet problemet. Når bilen går er effekten mye dårligere enn normalt, og når jeg har kjørt den varm stopper'n. Den kan også finne på å stoppe inn i kryss og rundkjøringer, altså når den er i fri og under nedbremsing. Coilen var ganske varm når bilen stoppa istad, så skal gå til innkjøp av en ny. Kan coilen forårsake lav effekt?
47  Forum / Problemløseren / Sv: Stopper etter 12 km på: mai 31, 2013, 18:50:33 pm
.
48  Forum / Problemløseren / Sv: Stopper etter 12 km på: mai 31, 2013, 16:29:47 pm
Tviler på at jeg har justert gassern riktig, for den sliter med å starte, og når ned først starter går'n ujevnt en stund. Har prøvd å følge et par bruksanvisninger fra nettet men er jammen meg ikke lett  Tvilende
49  Forum / Problemløseren / Sv: Stopper etter 12 km på: mai 31, 2013, 15:37:47 pm
Takker for svar, kjører meg en tur etterpå og tester luftinga og coilen
50  Forum / Problemløseren / Sv: Stopper etter 12 km på: mai 31, 2013, 15:22:47 pm
Jeg har vert borte i noe av det samme en gang og skiftet nesten alt i motorrummet, bilen stoppen på samme plass hver gang så kunne jeg vente 10 min og kjøre akkurat likke langt igjen, da viste det seg at luftingen til bensintanken var tett så det ble vakum i tanken og da fikk ikke motoren bensin.

Hvor er luftinga til bensintanken? Skader vel ikke å sjekke
51  Forum / Problemløseren / Sv: Stopper etter 12 km på: mai 31, 2013, 15:19:02 pm
Coilen som har knelt?

Finnes det noen måte å testen den på, utenom å kjøpe en ny?
52  Forum / Problemløseren / Stopper etter 12 km på: mai 31, 2013, 14:56:52 pm
Hadde problemer forrige uke med at bobla stoppa i veikryss o.l., helt til den stoppa for godt på søndag og ikke ville starte igjen. Etter en del undersøking fant jeg ut at problemet antageligvis var i forgasseren, så jeg tok med den hjem, demonterte og rensa den. Fant til slutt ut at det var den elektriske tomgangsdysa som ikke funka, og klipte av knotten på den etter tips fra en tidligere boblemekaniker i statene. Monterte så gassern igjen, fikk starta bilen og justerte tomgangen. Da funka den greit (ikke helt topp) helt til jeg hadde kjørt omtrent en mil, så begynte motoren å dabbe av, kreftene ble nesten borte, og så døde den et par kilometer seinere. Det samme skjedde etter jeg prøvde å justere gassern idag - den stoppa på akkurat samme sted... Noen som veit hva problemet er?
53  Forum / Problemløseren / Sv: Hvilken motorolje? på: januar 09, 2013, 08:36:27 am
Takker for raske svar, blir nok en tur innom biltema seinere i dag.
54  Forum / Problemløseren / Hvilken motorolje? på: januar 08, 2013, 23:45:32 pm
Har en 72' boble som trenger mer olje, men hvilken type skal jeg velge? Skal kjøre i vinter, så har hørt at syntetisk er veien å gå, men kan jeg etterfylle med hva som helst når jeg ikke har peiling på hva forrige eier hellte på? Vil helst slippe å skifte all olja nå eller i nærmeste fremtid siden jeg ikke har tid  Tvilende   
Sider: 1 [2]
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!