juni 05, 2024, 13:51:37 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: 1 [2]
31  Forum / Snikk-snakk / Sv: Electric beetle på youtube.com på: juni 09, 2011, 16:07:57 pm
Du kan ta elmotoren fra kasserte elektriske gaffeltrucker Glad De har masser av moment og du får dem som regel gratis/til en billig penge Glad
Kit er ikke nødvendig, men vil selvsagt gjøre jobben enklere. Vår elboble utvikla vi fra scratch, og man lærer bilen sin å kjenne så mye bedre enn om man bare følger ei bruksanvisning:)
Vi hadde budsjett på 65000, men det inkluderte oppussinga av bilen, som var et rustent skall da vi fikk den.
32  Forum / Snikk-snakk / Sv: Ombygging til el-bil på: juni 09, 2011, 16:05:13 pm
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,34854.msg346204/ Glad
33  Forum / Snikk-snakk / Sv: Youtube video tråd på: mai 12, 2011, 15:13:19 pm
Får vel drive enda litt mer selvreklame Rekker tunge







-Daniel
34  Forum / Problemløseren / kan slettes på: mai 10, 2011, 17:23:54 pm
unødvendig innlegg. kan slettes.
35  Forum / Snikk-snakk / Sv: "Voltswagen" laga av maskiningeniørstudenter ved HiG på: mai 10, 2011, 17:18:37 pm
Leste om en kar fra østlandet som har konvertert en 2CV og fått den godkjent. 2EL ble den omdøpt til.

http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=2032.0
Ja, har maila med Øyvind. Driver i disse dager og ringer Schabmüller's distributør i Skandinavia, da det viser seg at Schabmüller har laget drivmotorene i Clark-trucken vi henta motoren vår fra. Av dem får vi forhåpentligvis et skriv som sier at motoren er ECE-godkjent, eller i det minste at den er CE-merket, som også betyr at den er ECE-godkjent. Dette vil 'tilsynet ha.
Liker USAs biltilsyn. Der er det "din bil, ditt problem" som gjelder. Jeg skjønner at det med hensyn til bremser og vekt ikke bare er "ditt problem" da disse tingene også kan påvirke andre i trafikken rundt deg, men utover dette synes jeg det er bakstreversk å prøve å slå ned på miljøvennlig kreativitet med regelverk som bare skaper bry, papirmølle og pengesluk..
36  Forum / Snikk-snakk / Sv: elbil:) på: mai 10, 2011, 08:19:40 am
Tror tråden er like aktuell nå... hold oss oppdatert?

Will do, men muligens i den opprinnelige "Voltswagen"-tråden Glad
37  Forum / Snikk-snakk / Sv: elbil:) på: mai 09, 2011, 22:36:52 pm
Ut fra informasjon fra elbil.no, så har det tidligere vært registrert et par biler som er ombygget.
Den senere dtid, etter 2007, så skal det altså være umulig å bygge om en bil og få skilter på den i Norge.

Personlig er jeg uenig i denne praksisen. Men det er nå bare engang sånn det er i Norge.

For å få skilter på en elbil må bilen være i original utførelse fra produsent. (De ser visst gjennom fingrene på dette med typegodkjenning..)

Så om noen fant det for godt å bygge om en boble til elektrisitet, så ville de ha virkelig kasta bort tiden sin.

For ordens skyld kan jeg opplyse om at prisen på en ombygging av en vanlig bil til elektrisk drift er ca 50.000kr.

Jeg synes det er veldig synd at det ikke går å få skilter på, da et av de "beste"/enkleste ombyggings kit'ene på markedet er Voltsrabbit, som altså er et 1'er golf ombyggingssett.
http://www.electroauto.com/catalog/kits.shtml

Ser at jeg nå svarer på et meget gammelt innlegg, men elbobla vår har ikke fått noen direkte nekt for registrering. BT har vært veldig strenge med oss, og den er enda ikke sluppet gjennom nåløyet, men så lenge man er nøye med alt de ber om, så skal det gå. Flere av de vi prata med virket entusiastiske og ønsket oss vel med prosjektet. Vi jobber nå med en omfattende teknisk rapport av hele bygget, samt ECE-godkjenning av motoren vår (som kommer fra en Clark elektrisk gaffeltruck). Det virker som om denne godkjenninga nesten er det eneste som står igjen bortsett fra fjerning av baksetet da bilen veier rundt 100 kg mer enn originalt og totalvekten dikterer antall registrerte sitteplasser som skal matche bilens faktiske seter.
38  Forum / Snikk-snakk / Sv: "Voltswagen" laga av maskiningeniørstudenter ved HiG på: mai 09, 2011, 21:29:24 pm
Får vel konvertere splitten  Gliser. Den skal ikke til EU kontroll, så da bør det ikke bli noe problem?
Statans tvilstilsyn skal uansett konfereres med og godkjenne konvertering av drivstofftype vel?
Så vidt meg bekjent må de konfereres med hver gang man gjør endringer på ting som står i vognkortet.
39  Forum / Snikk-snakk / Sv: Boblespotting på: mai 05, 2011, 21:39:35 pm
Spotta en rød-oransje boble rett sør for Lillehammer i nordgående retning i kveld! Osteaktig
40  Forum / Snikk-snakk / Sv: "Voltswagen" laga av maskiningeniørstudenter ved HiG på: mai 05, 2011, 21:37:34 pm
Takk for gode ord!

Er bare å stikke innom Høgskolen i Gjøvik om dere vil ta en nærmere titt på vogna:)

VeeMan: Holder stadig på drømmen om å bygge om flere biler:)

grelland nevnte bremsekraftforsterker; Ja, Bobla er jo velsignet med å ikke ha noe slikt, men selv ved biler som opprinnelig har vakuum-styrt bremsekraftforsterker kan man benytte seg av elektrisk styrte vakuum-pumper fra enkelte dieselbiler. 400A i en 1:10 skala modellbil? Husker en Tamiya modellbil jeg hadde. Den var 1:10 skala. Batteriet var jo på bare 7200mAh. Med 400A tar det ikke lang tid før noe sånnt er tomt skulle jeg tro.

I det hele tatt er Bobla en fantastisk modell å konvertere. Lav vekt + enkel mekanikk gjør den til en drøm å jobbe på.

Litium/LiFePo/LiPo batterier er blitt billigere, absolutt, men de sliter fortsatt med dårlige syklusegenskaper over tid og en batteriteknologi som fortsatt er litt ustabil med tanke på sprengkraften når noe slikt kortsluttes på "riktig" måte.. Vekta er allikevel utrolig mye lavere i forhold til kapasiteten så det er jo absolutt et alternativ.

I dag har vi hatt med bilen til Eidsiva Energis generalforsamling/årsmøte/et-eller-annet på Radisson-hotellet i Lillehammer, sammen med et knippe andre elbiler (Think, Tesla, Mitsubishi iMIEV, Fiat 500 EV og Toyota Prius plug-in). Vi ble virkelig godt mottatt, spesielt av den litt eldre garde som satte pris på vår innsats med å gi nytt liv til en gammel klassiker. Eidsiva var så begeistret at de gav oss "gavekort" på valgfritt solcellepanel og alt av utstyr som trengs til dette, samt takgrind til montering på bobla. Tenker dette panelet vil være flott på varme dager om vi får kobla det til ei ventilasjonsvifte. Da kan vi motvirke badstu-tilstander inne i bilen om den står parkert en varm sommerdag:)

På vei tilbake til Gjøvik (Voltswagenen vår på henger) møtte vi ei oransje boble som hilste iherdig med lysene. Noen herfra kanskje? Innbiller meg at alle bobleentusiaster i landet henger her på forumet  Glad


På vei fra Lillehammer mot Gjøvik i ettermiddag.


Som sagt bare å stikke innom Høgskolen i Gjøvik om det er noen fra nærområdet som har lyst å ta doningen i nærmere øyesyn og kanskje slå av en prat  Osteaktig
41  Forum / Snikk-snakk / Sv: "Voltswagen" laga av maskiningeniørstudenter ved HiG på: mai 04, 2011, 08:19:46 am
Foreløpig koblingsskjema hentet fra rapporten vi driver å skriver:

Dette har vi satt "copyright" på, så spør om du vil bruke skjemaet eller videresende det.
42  Forum / Snikk-snakk / Sv: "Voltswagen" laga av maskiningeniørstudenter ved HiG på: mai 04, 2011, 08:13:01 am

Slik vi fikk bilen. Uten motor og med girkasse og forstilling plassert på paller ved siden av.


De bakre batteriene holdes fast med gjengestag som går gjennom torpedoveggen og en tverrprofil på baksiden. To stag festet til undersiden av dette gulvet er også med på å holde ting i sjakk. Vi har styrkeberegna stagene til å tåle en kollisjon på 60 km/t. Baksete får allikevel plass og bilen ser tilnærmet original ut på innsiden med jeans-seter og hele pakka.


De fremre batteriene er montert i den halvveis avsagte bensintanken i tillegg til reservehjulsbrønnen. Laderen er den store røde klossen. Etter dette bildet ble tatt er det også montert vifter i laderen som leder varmluft vekk og inn i kupeen.


Adapterplata mot girkassa er av aluminium, er selvdesignet i SolidWorks (CAD-program) og maskinert av en vi kjenner på Raufoss. Koblingen mellom girkasseakslingen og motoren er gjort med en såkalt LoveJoyTM-kobling fra NHS Transmisjoner som lager alskens akslingsoverganger.


Øverst til venstre er DCDC-konverteren som fungerer som en dynamo mellom 48V-pakkene og 12V batteriet som styrer lys o.l.
Til høyre ser vi kontrolleren, som styrer elmotoren etter signal fra pot-boksen (potentiometer) som er montert under hylla til venstre. Pot-boksen er en mekanisk fjerbelasta arm som styrer en variabel motstand. Armen er kobla direkte til gassvaieren som kommer ut til venstre for girkassa fra førerposisjon. Motoren er industriell og tåler litt vær og vind, men vi har allikevel beskyttet den med ei balje vi skar av den ene kortenden på. Skrudde så denne balja fast til undersiden av gulvet.


Kontrollpanelet til laderen er skåret ut og plassert i "hanskerommet" for lettere oversikt. Her ser man også hovedbryteren hvor man kan velge mellom batteripakke 1 (foran), batteripakke 2 (bak), begge batteripakkene eller OFF.
43  Forum / Snikk-snakk / Sv: "Voltswagen" laga av maskiningeniørstudenter ved HiG på: mai 04, 2011, 07:50:28 am
Utrolig morsomt og interessant!
Når skal de første godkjente konverteringssettene selges??  Gliser

Hehe, interessant at du skulle spørre:P En av mine personlige drømmer har siden prosjektet vært å få typegodkjent batterier/batterikasser/motorer o.l. i samarbeid med vegvesenet, for dermed å starte et ombygningsverksted for alle biler, men blir nok mest med drømmen. Vegvesenet liker rett og slett ikke mennesker som modifiserer bilen sin.
44  Forum / Snikk-snakk / Sv: "Voltswagen" laga av maskiningeniørstudenter ved HiG på: mai 04, 2011, 07:47:13 am
Tøft prosjekt Glad

Hvor lang tid tar det å lade opp igjen da?
Fra 20% til 80% tar vel rundt 4 timer, mens fra 0 til 100% tar 12 timer. Husker ikke helt regnestykket her. Laderen kjører ut 30 Ampere så i teorien snakker vi om i overkant av 7 timer totalt (220Ah / 30A). I virkeligheten tar de første og siste 20% ofte litt lengre tid pga av ladetekniske greier..
45  Forum / Snikk-snakk / Sv: "Voltswagen" laga av maskiningeniørstudenter ved HiG på: mai 03, 2011, 22:48:07 pm
Vi jobber med å skrive en omfattende teknisk rapport om alt som er gjort med bilen, og vegvesenet vil godkjenne den bare vi får den opp til deres standarder. Nå har de ikke rutiner på godkjenning av ombygd bensinbil til elbil, så vår sak vil i så fall bli førende, har de sagt.
Irriterer oss noe inni granskauen hver gang det dukker opp en el-bil på nyhetene i fyr og flamme fordi en dust har brukt for spinkel kabling for å lade bilen. Problemet er at gutta i 'tilsynet ikke har så voldsom greie på elektriske systemer og dermed stiller krav de ikke nødvendigvis har greie på Rekker tunge Det skal vi forhåpentligvis få orden på med denne rapporten, da.

Bilen fungerer svært bra. Motoren er kobla direkte til girkassa uten clutch, men da det er omtrent null indre friksjon i en elmotor kan syncroene lett spinne den opp i fart. Alt man behøver å gjøre er å løfte foten av gassen og gire. Ingen stygg skrapelyd eller lignende:)
Motoren er som sagt tatt ut av en gaffeltruck or har et maks turtall på 2300 R.P.M. Dette gjør at bobla ikke når stort mer enn 60 km/t, men det er vi allikevel strålende fornøyd med:) Motoren yter 5,2 kW kontinuerlig (også kalt 60 min rating), men controlleren som styrer den kan sørge for 350 Ampere over 2 minutter, så periodevis, hvis lasten er stor nok, vil motoren kunne yte 16,8 kW. Motoren har et godt moment, og bilen har ingen problemer med å ta løs fra 4. gir.

Batteripakkene gir en samla kapasitet på 220Ah fordelt på serieparallellkoblede 110Ah 12V Gel-batterier. El-systemet er på 48V. I teorien vil bilen kunne kjøre rundt 2 timer før batteriene er tomme, men realistisk sett vil det med varmetap o.l. bli halvannen time tenker jeg, før den er tom.
46  Forum / Snikk-snakk / Sv: "Voltswagen" laga av maskiningeniørstudenter ved HiG på: mai 03, 2011, 17:00:37 pm
Se også http://www.youtube.com/user/magnareikerol
47  Forum / Snikk-snakk / "Voltswagen" av maskiningeniørstudenter ved HiG - edit: GODKJENT AV VEGVESENET! på: mai 03, 2011, 16:56:47 pm
Hva synes dere?
http://www.evalbum.com/3602

Vi fikk bilen som et sandblåst skall i september i fjor. En gang var den en stolt 1974 Jeans-boble. Vi har restaurert den opp, montert 8 marine-gel batterier i den, og satt el-motoren fra en Clark elektrisk gaffeltruck inn bak. Januar var den ferdig:) Se også YouTube film her:


Har en drøss med bilder om noen har lyst å se mer:)
Sider: 1 [2]
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!