Denne blien trenger ikke å se snø og salt, så planen din er helt perfekt
![Gliser](http://www.vwnorge.no/Smileys/default/grin.gif)
Skal se om jeg kan hjelpe til med noen svar her, men sier ikke at dette er fasiten da
![Blunker](http://www.vwnorge.no/Smileys/default/wink.gif)
1. Bytt alt om du må, det koster lite på en bil som denne. 1 krets holder i massevis(om du skal være Low n`Slow
![Gliser](http://www.vwnorge.no/Smileys/default/grin.gif)
) .... skal være litt risiko å kjøre boble
![Osteaktig](http://www.vwnorge.no/Smileys/default/cheesy.gif)
2. Er ikke store jobben å få 12v i bilen din, men om du går over 6v anlegget nøye så funker dette helt fint. Du får omformer slik at du kan bruke 12v musikk m.m
3. Bilen din ser jo hel å fin ut inni da, så jeg hadde ikke byttet. Men du får sikkert kjøpt like trekk(tenker farve her) hos TMI som også har en fin passform. Prøv å ikke ta vekk det som er orginalt da det gir bilen sin historie. Men trekker du over setene så sparer du også det orginalet.
4. Denne har jeg ikke prøvd så her må du vente til andre svarer.
Takker for svar, ja beholder nok like gjerne 1-krets hvis ingen kommer med en god grunn til å bygge om.. Er jo ingen racer dette uansett
![Glad](http://www.vwnorge.no/Smileys/default/smiley.gif)
Funnet en omformer som tar 10A, det holder?
Grunnen til at jeg vil ha annen farge på trekkene er pga jeg vil ha fargene(detaljene) gjennomført både innvendig og utvendig..
2. Mange mobiler + GPS ala TOMTOM trenger bare 5Volt. Her trenger du mao ikke trafo. Ingen grunn til å bygge om til 12volt på sommerbil om du ikke må ha musikkanlegg eller trenger mer (ekstra)lys.
Eneste er å ha lyd, men hvis det holder fint med en omformer på 10A så beholder jeg mer enn gjerne 6V!
![Glad](http://www.vwnorge.no/Smileys/default/smiley.gif)
Herre!
Jeg tror noen må fortelle deg og andre her inne hvor fin denne bilen er
![Blunker](http://www.vwnorge.no/Smileys/default/wink.gif)
(Og andre biler i andre prosjekttråder for tiden).
TMI? Hvem er det? Denne bilen må du ikke gjøre uinteressant, det er min mening.
Legg på ett pledd når du kjører, og ta det av når du skal vise frem bilen.
VW leverte også biler med 12 Volt etterhvert. De ligger det mange av på Finn
![Blunker](http://www.vwnorge.no/Smileys/default/wink.gif)
Fin bil!
Behold den mest mulig original, det gir deg minst problemer, og bra den dagen du skal selge. Det er en virkelig tidsmaskin.
Ang. ventiler, så tåler alle ventilene blyfri. Spørsmålet er ventilsetene, men problemet er visstnok når du har støpejernstopper. Bobla har alutopper med innsatte stålseter originalt, i praksis har jeg ikke hørt om problemer med å kjøre på blyfri bensin i bobla. Min har gått de siste15-18 åra på blyfri bensin, med original motor.
Skal du kjøpe TMI eller annet, tror jeg det går an å trekke de over originaltrekket. Evt skaffer du deg et nytt sett seter/innredning, og lagrer det originale.
Absolutt enig med de to siste innleggene !! DETTE ER EN FIN BIL. La det fortsette å være en fin bil.
Hvis du ikke klarer deg med å bare ha bruksbilen senket, så kjøp heller en bil som har hatt et liv etter at de seriøse eierene parkerte den, en som er omlakkert eller tidligere ombygd.
Bruk denne til å oppleve virkelig VW-kjøreglede !! Det får du ikke etter senking.
Om det er riktig at den bare har gått litt over 30 000 så er det ikke mange slitte dele på denne. Du trenger trolig nesten ikke skifte noe som helst, ei heller bremsedeler (kanskje kun begrenset til noen rustne rør eller sprukne slanger, men trolig finner du ikke det heller på bilen). Hjulsylindrene er sikkert uten gravrust og trenger kanskje i værste fall kun nye gummideler, og det har Clutch og Brems (gamle Christoffersen og Bekken).
Du får ikke kjøpt nye erstatningsdeler i dag som holder samme kvalitet som de originale, det er hvertfall helt sikkert, og når de originale ikke er slitt så burde jo saken være enkel.
1962-modeller som kun har gått 30 000 finner du ikke hver dag - det er det verdt å respektere :-)
Morten
Flott bil
![Glad](http://www.vwnorge.no/Smileys/default/smiley.gif)
Er derimot ikke helt overbevist om at den har havnet i de beste hender rent historisk sett
![Gliser](http://www.vwnorge.no/Smileys/default/grin.gif)
Nå har jeg kjørt sen 50 talls og tidlig 60 talls boble av begge utgaver, og jeg velger den lave med innkortet forstilling før den orginale med diagonaldekk! Den sistnevnte er fæl å kjøre mens den senkede er lett som en lek å ratte rundt i. Den senkede gir meg godt humør, mens jeg bare blir forbannet av å kjøre orginalbilen.
Hvem er dere som har rettigheter til hva folk skal gjøre med bilene sine?
Vil dere bevare disse får dere kjøpe dem selv. Så enkelt:)
Det er dessverre ikke så enkelt.
Endel av bilene våre er å anse som kulturminner. Det gjelder gode originalbiler og eventuelt spesielle historiske ombygginger (originale hot rods o.l.).
Bilene våre lever ofte mye lenger enn hver og en av "eierene". Det er faktisk derfor vi i det hele tatt kan kjøre gammelbil. Vi forvalter kulturminnene så lenge de er i vår forvaring. Man kan forvalte en slik minne/samfunnsverdi, som hver og en av oss "eier" i en kort periode av gjenstandens levetid, på en godt eller dårlig måte. Det er i alles interesse at disse veridene forvaltes godt, da de vil bli overtatt av kommende generasjoner og nye "eiere" og vil være viktig dokumentasjon for fremtiden.
Hvis alle knuste sine biler og brente sine hus i stede for å selge det videre når de skulle bytte bil eller flytte ville det blitt tynt igjen av historisk dokumentasjon og kulturminner for oss og kommende generasjoner.
DETTE DREIER SEG OM GOD ELLER DÅRLIG FORVALTNING AV SAMFUNNSVERDIER OG IKKE RÅDERETT OVER EGEN EIENDOM!
Men selvfølgelig har alle muligheter til å forvalte dette på en dårlig måte. Det er dessverre ikke straffbart ennå.
Det finnes nok av bilkandidater som ikke innehar denne bilens samfunns- og kulturverdi som kan senkes og choppes eller hva som helst, uten noe stort tap.
Nå er ikke en 62-modell er av det mest skjeldne, men en bil som har gått så lite som denne synes å ha er skjelden. Og det er en meget fin bil.
Det vi sier er "BRUK HUE", når man har vært så heldig å få tak i en så fin bil som dette. Da vil man få mye glede av bilen, kanskje i tillegg, på andre måter enn opprinnelig tenkt; da kan man jo snakke med folk med originalbiler også !!
![Glad](http://www.vwnorge.no/Smileys/default/smiley.gif)
Flott bil
![Glad](http://www.vwnorge.no/Smileys/default/smiley.gif)
Er derimot ikke helt overbevist om at den har havnet i de beste hender rent historisk sett
![Gliser](http://www.vwnorge.no/Smileys/default/grin.gif)
Nå har jeg kjørt sen 50 talls og tidlig 60 talls boble av begge utgaver, og jeg velger den lave med innkortet forstilling før den orginale med diagonaldekk! Den sistnevnte er fæl å kjøre mens den senkede er lett som en lek å ratte rundt i. Den senkede gir meg godt humør, mens jeg bare blir forbannet av å kjøre orginalbilen.
Det er ikke senking eller ikke senking mitt synspunkt går på, senk gjerne en bil som ikke har historisk verdi av denne typen. Det er snakk om å bruke hodet.
Historisk kjørekomfort er også en av de forholdene som skal tas vare på ved disse bilene.
ojsann! Her tok det av!
![Glad](http://www.vwnorge.no/Smileys/default/smiley.gif)
tar alt i ett jeg
![Glad](http://www.vwnorge.no/Smileys/default/smiley.gif)
Først får jeg takke for komplimentene
![Glad](http://www.vwnorge.no/Smileys/default/smiley.gif)
men bilen skal ikke ødelegges ved ting som ikke kan bygges tilbake til org..
Om jeg bytter eksos, setetrekk, forstilling, spindler, osv så skal det kun en helg i garasjen så er den akkurat lik igjen som dagens utseende..
Denne bilen skal stå på bukker hver vinter, pusses og poleres OFTE.. Jeg er meget nøye med bilene mine og steller pent med dem, så dere skal ikke være redde for at jeg kommer til å behandle den dårlig selv om den blir lav
![Glad](http://www.vwnorge.no/Smileys/default/smiley.gif)