juni 06, 2024, 18:36:34 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: 1 ... 9 10 [11] 12 13 ... 17
301  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Min '71 1302S Projekt Kreuzfahrt Wagen 2010 på: oktober 17, 2009, 18:17:03 pm
Går vel fort en uke før coiloverne kommer, så må jeg finne på noe med bakstillingen. Skal først se hvordan det blir når den får satt seg, det lille jeg prøvde med felgene på idag ble altfor! høyt, så tror kanskje jeg må senke den et hakk el to.. Noe jeg forøvrig ikke har peiling på. Men har en bestefar som er bilmekaniker som helt sikkert kan hjelpe, hadde det ikke vært for at han KUN liker orginalbiler Øyerulling

I forbindelse med dette, er det noen andre deler som bør skiftes? Regner med at det ikke har vært åpnet på noen år der, eneste jeg gjort er å bytte de indre fjærplatene..(om jeg bruker riktig betegnelse nå)

Foran regner jeg med å senke så mye som coiloverne tillater... Gliser

Har lurt litt på å skru av fangerne for å se hvordan det blir seendes ut, syntes noen biler kler det sålenge de er veldig lave! Skulle da hatt noen gummipropper el.l til å ha i hullene, noe slikt finnes vel ferdig? Mest sannsynlig beholder jeg nok fangerne, men har lyst på noen nye i litt tykkere/bedre stål og da gjerne slike med lys foran...

Har også en plan angående eksosen som jeg tror kan bli veldig bra, men litt utradisjonell!

Imorgen satser jeg på å ta ut setene foran og prøvemontere de nye stolene, samt montere understellet til dem slik at det kun er til å skru stolene fast i det til våren..

302  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Min '71 1302S Projekt Kreuzfahrt Wagen 2010 på: oktober 17, 2009, 16:07:07 pm
Update!

Har idag demontert tromlene bak, skrudd ut ene bolten på den yttre fjærplaten(skal erstattes med en med flatt hode), modifisert demperstopperen(les: skjært og slipt), holdt pusten, krysset fingrene og prøvemontert en felg..


Dette gikk da ikke.. Dekket tar såvidt borti fjærplaten selv uten bolt så jeg må space ut et sted mellom 7 og 10mm tenker jeg, klaringene ellers er helt fine og jeg tror at selv med spacere så vil felgen gå innunder skjermen.
Foran har jeg ikke gjort noe, da jeg venter på bremseklosser og coilovere..

Var igår å kjøpte nye dekk til felgene, dette viste seg å være langt fra lett midt oppi vinterfelgrushet, men etter litt overtaling hos dekk1 syd så fikk jeg gjort det raskt, samt en veldig god pris på dekkene.. Gliser

Dekkene er 205/40-17 og 215/40-17 med Michelin Pilot Sport bak og de noe mer ukjente Minerva foran. Minerva er jo som noen kanskje vet den romerske guden for visdom, strategi og krig, så får jeg håpe at disse ordene også finnes i dekkprodusentens mål/visjon. Er også assymetrisk mønster i dem, ellers vet jeg ikke annet enn at de opprinnelig kostet 1400kr mindre per stk enn Michelin.. Øyerulling

Har ingen bilder av felgene på bilen, men tok et par før og etter rengjøring/polering. Prøvde en felgpolish fra Autoglym på sprayflaske som viste seg å være meget effektiv og fjernet også mange urenheter som ikke avfettingen tok(og som ikke var så godt synlig)..

Jeg ble iallefall veldig fornøyd, felgene er ikke som-ny strøkne, men mer enn fine nok..

Før:



Etter vask og polering:



Forskjellene kommer kanskje ikke så bra fram på bilde, samt at bildene er tatt med mobilen.. Men ble ganske stor forskjell i glansen!

Gammel bakfelg vs ny bakfelg Gliser





303  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / ØK: 7-10mm spacere til 5*130, betaler godt ved rask levering!(helst Bergen) på: oktober 17, 2009, 15:46:34 pm
Hei

Jeg ønsker å kjøpe 2stk spacere som passer til 5*130 boltsirkel. Helst mellom 7 og 10mm, gjerne med bolter.

Betaler godt ved rask handel..Glad

Vennlig hilsen

Øyvind
304  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Min '71 1302S Projekt Kreuzfahrt Wagen 2010 på: oktober 14, 2009, 18:23:52 pm
Ringte en kar fra dekk og felg spesialisten nå som kunne meddele at mine 16" Porsche 964 C2 felger ikke er 16", men 17"... hehe.. det gjør vel forsåvidt ikke noe det Gliser  Bare han klarer å finne dekk til dem da.. Øyerulling
305  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Bytte av rammehode 1302/1303 på: oktober 14, 2009, 16:22:29 pm
Men hvordan kommer du til for å sveise i toppen? Skjærer du da ut i hjulbrønnen? Jeg må som nevnt tidligere vurdere litt hva jeg skal gjøre, men om hele hodet skal skiftes så frister det ikke så veldig å løfte av karosseriet.


Og... tror nok ikke mitt første forsøk med karosseriliming blir på rammehodet Blunker
306  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Min '71 1302S Projekt Kreuzfahrt Wagen 2010 på: oktober 14, 2009, 16:12:30 pm
Dagens handel:

2x Toyo T1R Proxes 195/45-16
2x Toyo T1R Proxes 205/45-16
2x Sparco Bøttestoler (veldig komfortable til å være slik type stoler)
2x Sparco Stolunderstell

Håper å begynne med litt montering til helgen, og gjerne tatt noen bilder underveis..
307  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Lid+Silverbig = sant på: oktober 14, 2009, 10:12:35 am
partsandretards.com/zenk.no/Håkon Sandberg selger valser iallefall, da kan man jo kanskje klare å kontrollere varmen litt og, så ikke lakken sprekker!
308  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Min '71 1302S Projekt Kreuzfahrt Wagen 2010 på: oktober 13, 2009, 21:29:48 pm
Noen som har forslag til dekkdimensjoner?

Foreløpig ligger an til å bli 195/45-16 og 225/45-16...

MEN, har begynt å bli redd for at den ikke skal bli lav nok Gliser

Har sett litt bilder av senkete 02/03, ikke egentlig funnet noen som hadde riktig høyde(les: lav nok)

btw så er høyden mellom dekk/hjulhus viktigere enn høyden fra bakken.. Vil at dekket skal stikke såvidt oppi skjermbuen..
309  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: prosjekt...hippie'n (Bay) på: oktober 13, 2009, 20:53:28 pm
Jeg som trodde du skulle ha den slik Gliser

Hvilke planer har du for lakkering da? Virket jo som det var rimelig effektivt med varme iallefall
310  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Min '71 1302S Projekt Kreuzfahrt Wagen 2010 på: oktober 13, 2009, 19:32:08 pm
Idag har jeg vært å hentet felger til bilen Gliser

Det ble alternativ 2, i 7 og 8*16..Tror dette vil bli bra på bilen. Hadde nok blitt kult med 17" og, men tror kjøreegenskapene blir bedre med 16".

Imorgen skal jeg kjøpe dekk, tror det blir 195/50-16 foran og 225/45-16 bak.

Hadde noen bmw felger på verkstedet idag som jeg prøvde innpå mot navet. Disse var 9*17 ET46. Manglet ca 10mm for at de ikke skulle ta borti demperstopperen og det yttre fjærfestet. Med 8*16 ET52 vil jeg få ca 6mm(-25.4mm/2 + 6mm) mer klaring, i kombinasjon med å bytte ut den aktuelle bolten med en forsunket bolt samt litt mod av demperstopperen så tror jeg det blir helt perfekt! Glad

Skal også prøve ut litt forskjellige stoler imorgen, samt kanskje handle noen bruke koni dempere..
311  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Min '71 1302S Planer: 17" Porsche Cup, Fk Köningsport, Interiør, Wbx! på: oktober 12, 2009, 22:47:28 pm
Får fortsette bloggen litt da...

Idag hentet jeg skiver og tromler med 5*130 sirkel på posten.. Coiloversene er på vei fra Tyskland idag, og jeg har kontakt med et par personer ang ulike Porsche felger. Det heller mest mot slike nå...:



I 7 og 8*17

Evt disse:

7 og 8*17
og evt disse:

7 og 7*17


Jeg er ikke sikker på hvilke jeg liker best, men heller mest til de første eller siste..

Ellers har jeg også en kontakt angående dempere bak.

Ikveld bestilte jeg dette 13" rattet fra Jøran Larssen


Tror det vil kle bilen bra, jeg har blitt litt svak for slike klassiske enkle sportsratt. Nå kjører jeg med et OMP ratt i semsket skinn som gjerne blir litt vel Rally, selv om det er veldig godt grep i det..

Imorgen skal jeg litt rundtom og forhåpentligvis prøve noen stoler til bilen, håper på at gsbildeler har Porsche Gt3 replicaene på lager slik at jeg kan måle litt på dem.

Motorplanene som varierer fra dag til dag har også tatt enda en ny vending. Det er MYE mulig at jeg bestiller diverse deler fra cip1.com, som ny org forgasser, ny fordeler, stifteløs tenning, csp støtstangrør og så tar en kjapp kontroll på toppene(ble muligens litt varmkjørt i sommer, men går egentlig helt fint etter ventiljustering)  Dette blir jo ikke noe veldig spennende prosjekt, men regner med å da få en god og driftsikker motor som kan frakte meg til SCC og Bug Run.. Så kan jeg evt eksperimentere med Wbx, Type4 el hideaway turbo fra cbperformance til neste vinter..

Skal også bestille litt alcantara og diverse til interiøret slik at jeg kan få litt orden på stereoen. Har litt lyst å bygge om dørsidene og trekke dem i alcantara.. pluss midtkonsoll og en løsning med sub/forsterker bak. Vet ikke ennå om jeg skal beholde baksetene, om jeg tar dem ut så må jeg iallefall ha en god plan med hva jeg skal erstatte dem med..
312  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 69' Full Restaurering! på: oktober 12, 2009, 22:30:14 pm
Og ikveld vart det sveist på i halvt frustrasjon etter att det klikka for fatteren fordi eg ikkje rydda og att garasjen var full av drit.. og no skal han lø inn eit heilt veala i garasjen

 Gliser Gliser

Bra å se at du er kommet igang igjen.. Alltid gøy å lese oppdateringer herfra..! Hvordan gikk det med tyttebæret egentlig? Er det ferdig og levert? Tråden sluttet sånn plutselig syntes jeg..


313  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Orbitalsveising på: oktober 12, 2009, 21:14:37 pm
IMPONERENDE!!

Sjelden jeg blir så engasjert av å se bilder av rørbiter på nettet Gliser

Men spørs vel om den maskinen egner seg til trange/mindre deler som grenrør?
314  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Bytte av rammehode 1302/1303 på: oktober 12, 2009, 20:52:24 pm
http://www.agdervwklubb.com/forum/index.php?topic=1317.0

Som linken viser så er det ingen problem å skifte rammehode uten å ta av karosseriet fra bunnplata


Hvordan festet du det nye rammehodet mot den resterende rammen? Leste litt om karosserilim.. Kanskje det hadde vært noe å prøve..!
315  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Bytte av rammehode 1302/1303 på: oktober 12, 2009, 20:35:56 pm
Takk for link..!! Denne tråden letet jeg etter før idag faktisk.. Fant den nemlig bare i en sånn utskriftsversjon uten bilder!


Forøvrig er det bare den helt fremste delen som er dårlig på min bil, vil tro at den lar seg bytte uten for mye problemer..
316  Forum / Problemløseren / Sv: Radio/Cdspiller i orginalhull i dashbord... på: oktober 12, 2009, 20:29:22 pm
Da var jeg medlem Glad


"hvor ligger slottsfjellet?" er det noe folk fra Bergen vet? Gliser
317  Forum / Problemløseren / Sv: Radio/Cdspiller i orginalhull i dashbord... på: oktober 12, 2009, 20:22:44 pm
Åja..da lærte jeg noe nytt idag og! Fant nettbutikken på egenhånd isted og har allerede rotet meg heelt vekk i dagdrømmer.. F.eks har jeg lyst å hive ut setene bak og lage en løsning med 2*10 subber og noen høytalere.. En slik løsning, støpt i polyester/glassfiber og trekt i alcantara f.eks... Sjokkert


Tar også gjerne imot gode tips til montering av anlegg i boble, og gjerne litt mer diskrete løsninger også..
318  Forum / Problemløseren / Sv: Radio/Cdspiller i orginalhull i dashbord... på: oktober 12, 2009, 20:01:56 pm
hehe...gjør det vel.. Gliser For ikke å glemme sportstolene(som eg fortsatt leter etter)


Hadde kanskje vært like greit å lage om på midtkonsollen og sette den der, blir mye lettere med kabler etc da, samt at jeg ikke risikerer så mye fukt(om det har noe å si).. Har funnet et firma som selger alcantara, så er jo mulig det kan komme noe bra ut av det.. Glad


Leste jeg riktig at du selger støydempingsplater? Kanskje jeg skulle kjøpt noe slikt til å kle litt med når jeg først skal ha ut alt interiøret..
319  Forum / Problemløseren / Sv: Radio/Cdspiller i orginalhull i dashbord... på: oktober 12, 2009, 19:46:02 pm
Jeg vil tro at den går klar av overføringen om den stikker 10-20mm ut, eller jeg vet igrunn det.. Kan godt være at det holder med 5mm også, problemet er bare å få det til å se noenlunde orginalt ut.. Evt må jeg montere den under dasjen et sted..

Har en midtkonsoll nå, men har lyst å hive ut denne.. Ser bedre ut med trådkurv Gliser

Siste alternativet er en custom midtkonsoll-dashbord løsning... Men tror det er utenfor mine evner! Har lyst å rydde litt opp i interiøret så det det ser litt bra ut.. Har litt lyst å reise rundt i landet (og til sverige) på div treff neste år, så da frister det ikke å kjøre rundt i noe sånn halvveis-prosjekt...
320  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Bytte av rammehode 1302/1303 på: oktober 12, 2009, 17:41:25 pm
hehe..Ja vet! Det er nok greit nok slik det er, har gått igjennom 2 eukontroller også(ikke det at gir noe kvalitetsstempel) Men kunne tenkt meg at det såg litt penere ut!

Tectyl og dårlig karosseriarbeid er det verste jeg vet!! Selv om ambisjonene ofte overskrider ferdighetene.. Øyerulling


Det som er dårlig er forrøvrig helt framme i bunnen og "kanten" opp til toppplaten foran og litt på sidene helt framme..Etter innfestningen til bærearmene etc..
321  Forum / Problemløseren / Radio/Cdspiller i orginalhull i dashbord... på: oktober 12, 2009, 16:16:05 pm
Hei... Mye tråder fra meg for tiden, men slik får det vel bare bli Osteaktig


Jeg har tidligere prøvd å montere en 1-din Cdspiller i hullet til org radio i dashbordet på min 1302(vinyldash).. Dette gikk derimot ikke smertefritt da viskeroverføringen tok borti spilleren. Dette førte til 1) at den ikke satt fast 2) kortsluttet mot lysbryteren..

Men, jeg har da sett mange som har nyere spillere montert i en slikt dash.. Er det noen triks til å få til dette?

Har en 1-din Cd/Dvd med 7" touch skjerm som gjerne skulle vært montert.. Glad
322  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Bytte av rammehode 1302/1303 på: oktober 12, 2009, 15:56:06 pm
Hmm..får prøve å gjøre det beste utav det da..!:) Takk for svar..
323  Forum / Snikk-snakk / Sv: Støtdempere bak til 1302/bil med IRS på: oktober 12, 2009, 15:12:36 pm
Ja, er kanskje like greit det! Blunker
324  Forum / Snikk-snakk / Støtdempere bak til 1302/bil med IRS på: oktober 12, 2009, 14:32:49 pm
Hei

Hvor kan jeg få kjøpt dempere bak. Gjerne til org høyde, men stivere. Eks: koni/bilstein. Bilen skal mest sannsynlig senkes ett hakk også..


Helst i Norge, men ikke noe krav.


Vennlig hilsen Øyvind
325  Forum / Teknisk, teori og praksis / Bytte av rammehode 1302/1303 på: oktober 12, 2009, 13:54:49 pm
Nå som jeg først har begynt på to-tre prosjekter så skader det vel ikke å utbedre enda en ting på bilen.. Gliser

Rammehode er ganske dårlig på min 1302, dette var en del rust på da jeg kjøpte bilen og var en av de første tingene jeg sveiste på den(noe som gjerne vises i kvaliteten på sveisen Øyerulling )

Jeg ser at bl.a Veng selger rammehoder samt kun bunnen.

1) kan jeg klare å bytte hele rammehodet uten å løfte av karosseri? Jeg er åpen for å lage en luke i reservehjulsbrønnen for å komme til.
2) Er det en grei jobb og dele rammehodet for å ev kun bytte bunnen?

Jeg må demontere fronten litt, og studere rammehodet før jeg bestemmer meg men tror kanskje det kan holde med å bytte bunnen..
326  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: 17" Porsche 993 Cup felger selges på: oktober 12, 2009, 13:29:28 pm
Men det var vel riktig formulert... Altså at du må ha lavere ET for å gå klar av understell etc.. Men da får du jo et problem med at det tar borti skjermene istedet..


Sporvidde kan vel i teorien kun økes/minskes lovlig med 7.5mm på hvert hjul/15mm per aksling uten at du trenger å etterkontrollere bilen MEN, har du Tüv papirer på felger som har lavere innpress samt papirerer som viser at et felgsett med ulike bredder er godkjent i kombinasjon med hverandre på den spesifikke bilen så kan du få det godkjent.


Jeg hadde godkjent 8,5 og 10*17 ET35 og 30 på Bmwen min. Denne bilen har org innpress på 42, der ble sporvidden altså økt med 24mm

Sitat fra lovdata.no
"6.1   Ved bytte av felg eller dekk kan dimensjon og/eller sporvidde tillates endret under følgende forutsetninger:
a)   Sporviddeendringen må ikke overskride det som er tillatt av kjøretøyfabrikanten eller godtatt av TÜV (Technische Überwachungs Verein) i Tyskland for vedkommende motorvogn. Det kan kreves dokumentert at sporvidde eller innpresning er tillatt. Dokumentasjon i form av ABE (Allgemeine Betriebserlaubnis) for felg eller utdrag (kopi) av TÜV Raderkatalog eller separat TÜV godkjenning godtas.
b)   Plassforholdene i hjulhuset må være tilstrekkelige slik at dekk og/eller felg ikke kommer i kontakt med kjøretøydetaljer ved fullt styreutslag og/eller maksimale fjæringsbevegelser.
c)   Rulleomkretsen på hjulene må holdes innenfor ± 5% av rulleomkretsen på de hjul som kjøretøyet normalt er utstyrt med fra kjøretøyfabrikanten.
d)   Dekkene må være godkjent for en belastning som minst tilsvarer kjøretøyets tillatte aksellast.
e)   Dekkene må være beregnet for minst den maksimale hastighet kjøretøyet er konstruert for. For vinterdekk er det tilstrekkelig at dekkene er beregnet for 160 km/t. For kjøretøy som lovlig kan benytte C- eller LT-dekk, er det tilstrekkelig at vinterdekkene er beregnet for 130 km/t.
f)   Felg og dekk må passe sammen i henhold til STRO-normen.
g)   Det må ikke brukes mellomlegg/plate/« spacer » som øker sporvidden med mindre kjøretøyfabrikanten har tillatt dette eller det foreligger dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a.
h)   Dekkene må ha samme dimensjon. På kjøretøyer som originalt er utstyrt med dekk av ulike dimensjoner foran og bak skal størrelsesendringen være lik. Ved endringer utover dette må kjøretøyfabrikantens tillatelse foreligge eller det må foreligge dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a.
i)   Dersom kjøretøyets originale felger er skiftet ut med andre stål- eller lettmetallsfelger, skal disse enten være merket med innpresning eller det skal medfølge dokumentasjon for innpresning i kjøretøyet."

"6.2   Dersom sporvidden endres mer enn 15 mm - dvs. at felgenes innpresning endres mer enn 7,5 mm - skal kjøretøyet fremstilles for regionvegkontoret for ny godkjenning. Det må fremlegges dokumentasjon for at sporviddeendringen er tillatt. Regionvegkontoret gjør anmerkning om endringen i vognkort og registerkort. Dersom sporvidden endres 15 mm eller mindre frafalles kravet om fremstilling for ny godkjenning etter § 3-4."



Trådstarter: Har sendt deg en mail angående felgene Blunker
327  Forum / Problemløseren / Sv: Lage ny bolt sirkel i trommelene??? på: oktober 12, 2009, 13:05:51 pm
Jeg ville iallefall bestilt ferdige skiver og tromler(jeg betalte 598kr per stk, syntes ikke det var så verst) det blir iallefall det enkleste!

Sikker på at du vil ha 5*120? Er vel kun bmw som blir levert med det. Er ikke så mye ulikt innpress å velge i som ved 4*100 heller. 5/6/7/8-serien har vel ET rundt 20, mens 1-3-serien ET 40-46 orginalt.
328  Forum / Problemløseren / Sv: Porsche felger på boble! på: oktober 12, 2009, 13:00:29 pm
Hvilket understell har du da?

Vet iallefall at på biler med macpherson(02/03) så må du space ut ca 20mm om du har orginale fjærbein. Da går det innunder, men det er på håret.. Jeg har bestilt coilovers til min bil, og håper jeg kan bruke felger med ET55 rett på.. Gliser


Vil tro at du gjerne må ha en smalnet forstilling, og vet ikke engang da om det går på.. Men sikkert mange her med mer peiling på det enn meg..
329  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Min '71 1302S Planer: 17" Porsche Cup, Fk Köningsport, Interiør, Wbx! på: oktober 11, 2009, 17:16:42 pm
åja...se det såg jeg ikke før nå Blunker

Et Vw treff i Tyskland er noe jeg kunne tenkt meg! Vil tro det er mye spennende å se på!
330  Forum / Snikk-snakk / Sv: Fantastiske dekkdimensjoner på dekkonline! på: oktober 11, 2009, 17:14:45 pm
ja har tenkt litt på det.. Er jo høyt nok turtall i 80-100 fra før av..

Men får evt lage en egen tråd om det!

Kult at de selger slike dimensjoner... Har litt lyst å bestile et sett 185/35-17!
Sider: 1 ... 9 10 [11] 12 13 ... 17
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!