Du bør sjekke at eksosstussene har riktig lengde inn i eksospotta. Står de for langt inn, går ikke bilen som den skal. Bobla mi var ihvertfall plaget med forgasserising til jeg justerte de rett. Sjekk også den elektriske choken.
Standardbobla har ikke metallic i lakken, originalt. Den er jo totalt ribba for alt som koster penger. Skjelden i Norge. Stort sett blei det kun solgt Eksport-bobler til Norge (unntak finnes).
Husker en gang for mange år siden, en lastebil med øl kjørte av veien på gamle E-18, ved Bogen nord for Holmestrand, på vinterstid. Lasta lå spredd godt nedover lia, og mange fikk med seg litt ekstra hjem.
Husker noen som kjørte med en dobbel forgasser, istedenfor 2 dobble. Mye mer driftsikkert, mye rimeligere, og gikk stort sett like bra (går vel bedre på lavere turtall). Det er tross alt ikke noe racingmotor du er ute etter. Tror Bug Tech på begynnelsen av 90-tallet solgte disse settene for 1600-1700 kr. Veit ikke prisen nå.
Vet heller ikke hvor gammel bensinen er, men ser at det kan være et alternativ.
En jeg kjenner, driver et lite verksted for båtmotorer, grassklippere, snøfresere o.l. Han hadde ei bøtte, med lokk på, som han tømte alle skvettene med gammel bensin oppi. På høsten brant han bål, og tenkte at han skulle bli kvitt innholdet i bøtta, så han heiv det på. Bålet slokna...
Har forresten også hørt at hvis du tar av luftfilteret og har ei plate som du legger over, kjører bilen på starteren kan den starte fordi du drar frem bensin raskere(hvis det er problemet). Plata må fjernes for at den skal gå( du trenger en venn ), men du får fram mer bensin pga vacuumet. Mulig det gjelder for motor med dårlig komp.
Hvilken farge er det på bilen? På 64'en sto det en lapp på bakplata når du åpner motorlokket, men det er sikkert borte for lengst. Derfor må man bare sjekke hvilken mulighet man har, hvis original farge er viktig. Det var samme på fargene fra august 1957 og til juli 58, noe som bør passe deg.
Ja stemmer det jeg er fra Horten, og det skal bilen også være i følge det jeg har fått høre, skal sjekke historia pån, Bilen er første gang reg 8.11.61 med chasi nr 4149232. Takker for det (the Martin) og alle andre.
Da slipper du å bytte baklykter...
Evt kjøper du amerikanskt glass, det er helrødt. Tror ikke det ble påbudt med orange blinklysglass bak før i 67/68.
Hvis bremsene henger, kan det være bremseslangene som har svulmet innvendig, og ikke slipper igjennom så mye olje, og ihvertfall ikke i retur. Gjett hvordan jeg veit....
Man må også huske at veldig mange "modifiserte" biler har sin verdi og sin historie, fordi det viser utviklingen som skjedde opp mellom årene. Hvor mange kjører med laksetrapp på en 70-talls boble nå?
Jeg har en gammel mc, som blei veteran i år. Da den blei levert ny, var den påmontert 4-1 effektanlegg. Hvorfor skulle jeg sette på et originalt eksosanlegg på denne? Det har ingenting med denne sykkelens historie. Det som står på, forteller om hva som var vanlig da den var ny. Og noen andre modifiseringer, som alle er tidstypiske. Nei, ta gjerne bedre vare på det utypiske, det er også historie ( må dog innrømme at jeg hadde et objekt av en 52 splitt, hvor de hadde satt inn stor bakrute på 60-tallet. Splitten ville jeg nok satt inn igjen).
For meg er en originalbil en bil i tidstypisk stand, med eventuelle tidstypiske modifiseringer og utstyr. Jeg liker både biler som er pusset opp, og biler med patina. For meg er det helhetsinntrykket som avgjør, ikke om den eller den delen er diskuterbar. Det er alt for mange som har plukket ned biler som egentlig kunne overlevd med en relatvt liten jobb, og skulle helrestaurert opp. Men bilen kom bare ned i biter, og der blei den. Synd.
Kanskje man skulle bygd opp en motor, sett at det fungerer bra, og evt montert Nicasilsylindre når man ser alt fungerer. Det er ihvertfall dyrt å eksperimentere med...
Er det krav om at bilen er selvopprettende? Husker Skoda 120 og 130 på 80 tallet, de hadde visst ikke selvopprettende styring, men de ble typegodkjent?
Hørtes dyrt ut, men det selges ikke så mye av dette. Til min Moto Guzzi ga jeg ca 4500,- for 2 sylindre med stempler og ringer for noen år siden. Mulig det var nigusil (en konkurrerende produsent). Ellers mener jeg det var noe som vi kalte for hardkrom-sylindre. Disse gikk det ann å få lagt på nytt krombelegg i Norge (Drammen?). Fettern min skar GT100'en sin et par ganger(rundt 1980), den hadde hardkrom originalt. Sylinderen fikk han fikset med nytt hardkrombelegg, mener jeg. Evt hør med de som selger crossdeler(Snellingen f.eks.).
Dette blei bare litt mimring, men motocross-syklene går ofte med nicasil/hardkromsylindre. Man sparer også vekten av sylinderforinga, for krommen er lagt rett på aluminiumsveggen.
En kompis overhalte en Harley Davidson-motor en gang. På flere av originaldelene sto det : Made in Taiwan. Proudly inspected by american workers... og et amerikansk flagg......